Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Jag undrar också hur denna person kan veta. Har han insyn i brottsutredningen må tro?

Ja, det kan man undra. Det skulle ju kunna vara en av de litauiska poliser som den svenska polisen har kontakt med. Men innan jag kommer dit skulle jag vilja veta vad som egentligen står i artikeln. med andra ord efterlyses någon som kan litauiska!
2015-06-14, 17:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Den litauiska polischefen har kommenterat att en av MGM ÄR känd av litauisk polis sedan tidigare. Litauisk media har gått ut med att denna person finns på Interpol och är efterlyst för människohandel/prostitution.

Det behöver inte stämma, kan lika gärna vara något annat brott som typ stöld. Någon som orkar gå igenom Interpols efterlysningar på litauer i 30-års åldern? Det finns många där som är eftersökta pga stöld.
342 personer totalt är efterlysta på Interpols websajt http://www.interpol.int/notice/search/wanted. Ingen litauer är efterlyst för människohandel. En litauer har trafficking i brottsbeskrivningen, men han är efterlyst för att ha handlat med narkotika, inte människor.

Tio litauiska män i åldern mellan 25 och 35 år är efterlysta av Interpol. Två för penningtvätt och wire fraud, en för stöld, två för mord, fyra för narkotikabrott och en för organiserad brottslighet och terrorism.

Edit: Observera korrigerat slagfel. Tio litauiska män i äldern mellan 25 och 35, ska det vara.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-06-14 kl. 18:06.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det någon som till 100% sagt att hon inte styckas? Jag tror inte det.

Men jag och många andra har kritiserat de som är säkra på att hon styckats.För det finns inte ett enda fakta som säger hon styckats.

Ser du skillnaden eller är logik något främmande?

Ja la fram de starka tecken på att hon styckats som finns. Det är inte samma sak som att ha bevis för det. Ni som inte tror hon styckats har inga starka tecken på det att lägga fram, annat än era egna känslor. Det är väl klart att ingen hoppas att flickan har styckats, men mycket tyder på det. Som sagt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tror du det som Aloe-Blacc skrev är fel? Att det inte handlar om den kvinna & 2 män som sitter anhållna? (Om männen är i trettioårsåldern kan ju kvinnan faktiskt vara äldre.)

Citat: "Det är frågan om en lite äldre kvinna och en mycket trevlig och älskvärd individ, kan sätta mitt liv på att hon inte har deltagit i något eventuellt brott.

Båda männen är ursprungligen från Polen men båda har ett förflutet med arbete i Storbritannien och Norge.De är bröder och kommer från Gdansk, de heter Maciej och Kryzstof ..."

har inte all media redan verifierat att de är medborgare i Litauen??
Och nej, kvinnan är gift med en av killarna, så knappast så att hon är 55 bast gissar jag.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Oavsett vilka de misstänkta männen är så kan man fråga sig vad de gör på Blomberg. En liten sökning på Blombergs egendom och telefonnumret 0510542200 visat att det finns en hel del märkliga företag på platsen. Varför har man en firma som exporterar till Spanien? Varför finns ett företag som ägnar sig åt "Handel med järn och stålprodukter och därmed jämförliga produkter", det är ju inte direkt en produkt från Kinnekulle? Många bolag finns det, men inga anställda i de rapporter som går att få fram. Farbror Blå kanske skulle kika på all verksamhet på platsen?
Godsherrens fru är väl spanjorska. Han är involverad i de flesta företagen. Jag är dock inte säker på om han var det i transport och maskinfirman.
http://www.ratsit.se/BC/SearchSimple.aspx?Where=blombergs+s%e4teri%2c+k%e4 llby
Senast redigerad av Tomato 2015-06-14 kl. 17:48.
Medlem
Citat:
Jag undrar också hur denna person kan veta. Har han insyn i brottsutredningen må tro?
Skulle möjligen kunna vara någon som jobbar som tolk och suttit med under polisförhör. Men det känns osannolikt då det, antar jag, vore ett grovt tjänstefel att diskutera detta med pressen (även om det skulle råka vara utländsk dito).
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
En av dem erkände redan igår men sa att han själv inte hade dödat Lisa, bara att du inte har koll på det.

Vad menar du? Tror du inte svensk media hade skrivit om en av de MGM hade erkänt?
2015-06-14, 17:47
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groven85
Vilken bild?
På Expressen
Medlem
Citat:
Kan väl vara på litauiska sidan som det läcker med eftersom Svensk polis har nära dialog med dom.
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
"Någon" lockar hit dem. I detta fall för att arbeta. Det finns många balter i t ex byggsvängen som jobbar här för att de är billiga. Resvägen är ganska kort, bara tvärs över Östersjön. De påminner om oss, dvs ljushyade och är lika glada i sponken som svenskar.

Sverige har också vurmat för de baltiska staterna (var väl moderaterna som drog i gång det vill jag minnas). Notera att svenska banker har ett stort engagemang i dessa stater (för några år sen fick svenska skattebetalare täcka upp deras förluster där om jag inte är helt felinformerad).

Så nog finns det ömsesidiga kopplingar.

De som jag i mitt inlägg skrev om var de kriminella som lockades hit, inte de som jobbar här ( även om de också lockas hit ). Det framgick väl klart? Och de kriminella som lockas hit kommer från i stort hela östeuropa och Kaukasus. Vilket då kan påverka folks uppfattning om östeuropeer.

Ja de mer normala östeuropeerna påminner om oss, som jag skrev så har jag umgåtts en del med dom.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
"Någon" lockar hit dem. I detta fall för att arbeta. Det finns många balter i t ex byggsvängen som jobbar här för att de är billiga, har påtalats tidigare i tråden. Resvägen är ganska kort, bara tvärs över Östersjön. De påminner om oss, dvs ljushyade och är lika glada i sponken som svenskar.

Sverige har också vurmat för de baltiska staterna (var väl moderaterna som drog i gång det vill jag minnas). Notera att svenska banker har ett stort engagemang i dessa stater (för några år sen fick svenska skattebetalare täcka upp deras förluster där om jag inte är helt felinformerad).

Så nog finns det ömsesidiga kopplingar.

De behöver kanske inte lockas hit. De tjänar rätt bra jämfört med i hemländerna. Och sedan vad gäller specifikt kriminella så finns säkert antingen någon marknad för vad de nu gör, stölder smuggelgods etc

Sedan är det ju uppenbart att många utländska gästarbetare absolut inte är kriminella men ändå drabbas av fler arbetsolyckor på kontrakt som utförs på snålare villkor. Men det betyder ju inte att de lurats eller lockats hit på något ohederligt svekfullt sätt jämfört med arbetsvillkoren i hemländerna. När vi satsade mycket på att förbättra arbetsmiljö under främst 80-talet kämpade många av dessa länder med att nätt och jämt hålla näsan över vattenytan s a s och var nöjd som man bara lyckas hålla någon försörjning.
2015-06-14, 17:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Empatisk förmåga med brottsoffer och anhöriga bör man ha i människorelaterade yrken, inte minst som anställd av staten med våldsmonopol. Polisyrket innebär naturligen jobbiga situationer, det borde alla inse som antas. Professionalism är att inte blöda inför öppen ridå och låta den massmediala dramaturgin kretsa kring sådana skal på löken; istället fokus på kärnan, uppdraget.

De blödde inte inför öppen ridå. Det var en polis som skrev inlägget om polisernas reaktion. Det var relativt internt alltså

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in