Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 17:32
Medlem
Hecate72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Jakub är ett mycket vanligt för och efternamn i Polen, främst förnamn.

Sorry, kollade upp det och du har rätt... jag trodde att polacker mest stavade Jakov.
2015-06-14, 17:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar
När jag fortfarande bodde i Stockholm råkade det bli så att jag umgicks en del med polacker och de var hur trevliga och normala som helst. Det är ju relativt få som begår mord liksom. Men det verkar som att Sverige lockar hit kriminella typer för att det är så lätt att begå brott här och även om du åker dit händer inte så mycket. Det nämndes om det här i ett nyhetsinslag på svt.

I det aktuella fallet vet vi ännu inte säkert om deras bakgrund i Litauen men den yngre av bröderna har tidigare i tråden beskrivits som konfliktsökande. Men om det är sant vet man ju inte heller.
"Någon" lockar hit dem. I detta fall för att arbeta. Det finns många balter i t ex byggsvängen som jobbar här för att de är billiga, har påtalats tidigare i tråden. Resvägen är ganska kort, bara tvärs över Östersjön. De påminner om oss, dvs ljushyade och är lika glada i sponken som svenskar.

Sverige har också vurmat för de baltiska staterna (var väl moderaterna som drog i gång det vill jag minnas). Notera att svenska banker har ett stort engagemang i dessa stater (för några år sen fick svenska skattebetalare täcka upp deras förluster där om jag inte är helt felinformerad).

Så nog finns det ömsesidiga kopplingar.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-06-14 kl. 17:35.
2015-06-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hecate72
Hans namn låter inte som ryskt, polskt eller litauiskt. Däremot är Jakub ett vanligt namn i Afghanistan, kanske i fler länder...Dessutom är den här mannen i 40 års ålder.

EE va? Jakub känns inre som ett speciellt vanligt namn i afghanistan,vart har du fått det ifrån?
2015-06-14, 17:34
Medlem
S.Kandals avatar
Kanske missat något inlägg, inte helt enkelt att hänga med.

..har någon sett/rapporterat om någon bil som hämtat kroppen!? Verkar ju märkligt om den fortsatt ligger kvar, eller!?
2015-06-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hecate72
Hans namn låter inte som ryskt, polskt eller litauiskt. Däremot är Jakub ett vanligt namn i Afghanistan, kanske i fler länder...Dessutom är den här mannen i 40 års ålder.

Maciej är dock ett namn man använder främst i Polen.
"Polish form of Matthias" alternativt Matthew.
2015-06-14, 17:36
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Alla människor som blir mördade blir inte våldtagna
i detta fall tror jag som jag nämnt tidigare att det inte är sexrelaterat, varken frivilligt eller våldtäkt
Har svårt att se några andra motiv. Är det så att ena var misstänkt för trafficking som det diskuteras om så kan det ju bottna något sånt, men om inte det, vad skulle det då vara? Det är nog inte så vanligt att man tar ihjäl en 17-årig flicka som man inte känner. Om det är ett så kallat impulsmord, alltså såna som bottnar i psykisk sjukdom, så brukar det oftast vara små barn eller äldre som faller offer då dessa i mördarens ögon ses som lätta byten som inte gör mycket motstånd.

Våldtäkt står väldigt högt upp på listan för mig i alla fall. En kåtbock som inväntade henne för att våldta henne, och sen hade han ihjäl henne. Om våldtäkten fullbordades eller inte är ju också frågan i så fall? Kan det ha varit så att hon skrek så mycket att GM helt enkelt kvävde henne, alternativt slog ihjäl henne för att inte riskera att bli påkommen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kanske missat något inlägg, inte helt enkelt att hänga med.

..har någon sett/rapporterat om någon bil som hämtat kroppen!? Verkar ju märkligt om den fortsatt ligger kvar, eller!?

Inga bilder, men en jäkla massa bilar. Kan till och med vara så den körts iväg av någon av alla skåpbilar med tekniker.
Är nog körd till något ställe där de redan obducerar henne nu.
Iaf så jag tror
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpiogirl88
Är det bara jag som fick rysningar av bilden på kärran??:-( man kan ju se för sig vad som helst nu vad dom har gjort med henne..:-(

Vilken bild?
Medlem
Hecate72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
EE va? Jakub känns inre som ett speciellt vanligt namn i afghanistan,vart har du fått det ifrån?

Som efternamn. Har arbetat en del åt migrationsverket och då stötte jag på flera personer som inte hade koppling till varandra och hette Jakub/Jakubi.
2015-06-14, 17:37
Medlem
Om det är så att arbetsgivare anställer ligor och ger dem lägre lön i utbyte mot cover, väl medvetna om att deras anställda kompenserar sig med kriminell verksamhet, så borde det vara straffbart. Bortsett från det omoraliska att locka kriminalitet till bygden, finns det lagparagrafer som tar upp sådant?

Jag vet att det förekommer och tror att det kan vara vanligt.
2015-06-14, 17:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
För min del bryr jag mig inte om att höra om äldre, älskvärd kvinna. Som polisen aldrig tagit till ett förhör. Jag är mer intresserad av den cirka trettioåriga kvinnan som faktiskt är misstänkt för skyddande av brottsling.

Tror du det som Aloe-Blacc skrev är fel? Att det inte handlar om den kvinna & 2 män som sitter anhållna? (Om männen är i trettioårsåldern kan ju kvinnan faktiskt vara äldre.)

Citat: "Det är frågan om en lite äldre kvinna och en mycket trevlig och älskvärd individ, kan sätta mitt liv på att hon inte har deltagit i något eventuellt brott.

Båda männen är ursprungligen från Polen men båda har ett förflutet med arbete i Storbritannien och Norge.De är bröder och kommer från Gdansk, de heter Maciej och Kryzstof ..."
2015-06-14, 17:39
Medlem
Någon som kan litauiska?

Ledsen om jag upprepar något som redan skrivit i tråden, men det är för många inlägg helt enkelt. Jag har inte hunnit läsa alla.

Jag har kört google translate på en artikel i en litauisk tidning och där står det något om att någon erkänt... Men - jag vet - google translate är värdelöst, så det vore fint om någon kunde läsa vad det står egentligen.

Citat:
Enligt litauer som bor i Sverige, kommer det att brottet kan vara inblandade även några personer. "En av de gripna i dag erkänt att han deltog i mordet, men att han inte dödas," - säger M.Mažeitavičius.

Citat:
Frågan är att brottslingar flickor kunde vänta annex intill cafeterian. Misstänkt att en av de gripna har begärt Interpol för människohandel.

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm#.VX2gBaa5BZk

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in