Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Bristande professionalitet. Den sortens affekter och emotioner måste proffs kunna hantera; spara dem till fritiden och bearbeta kollegialt om så behövs, men inte bli vrak när koncentration och målinriktning behövs som mest.

Haha, men snälla lilla du. Känslor är inget man kan styra över. Och bara för att en polis sitter och gråter eller att en tekniker är tom i blicken så betyder det inte att de inte är proffs. Tydligen så var de tillräckligt proffsiga för att hitta Lisa, tyvärr så var hon dock död. De utförde sitt jobb på ett proffsigt sätt. Så nej, det är inte brist på professionalitet. För de har lyckats med något som alla inte gör, nämligen att hitta en försvunnen person.
Senast redigerad av stifmeister89 2015-06-14 kl. 17:41.
2015-06-14, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Våldtäkt står väldigt högt upp på listan för mig i alla fall. En kåtbock som inväntade henne för att våldta henne, och sen hade han ihjäl henne. Om våldtäkten fullbordades eller inte är ju också frågan i så fall? Kan det ha varit så att hon skrek så mycket att GM helt enkelt kvävde henne, alternativt slog ihjäl henne för att inte riskera att bli påkommen?

Tror så med.... Alternativt inte menat att ha ihjäl henne men slagit med något lite hårt och då resulterat i flickans död..
2015-06-14, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Om det är så att arbetsgivare anställer ligor och ger dem lägre lön i utbyte mot cover, väl medvetna om att deras anställda kompenserar sig med kriminell verksamhet, så borde det vara straffbart. Bortsett från det omoraliska att locka kriminalitet till bygden, finns det lagparagrafer som tar upp sådant?

Jag vet att det förekommer och tror att det kan vara vanligt.

Nej, det finns inget som hindrar detta då dessa gästarbetare oftast jobbar svart. Dessutom kontrolleras ingen från ett annat EU-land som reser in hit. Hela Sverige är fullt av avskum och pack som tar sig hit för att de är eftersökta av sina hemländer.

Den fria rörligheten i EU är ett skämt och bidragit till mer social osäkerhet. På vilket sätt begränsar gränskontroller den fria rörligheten? Har man rent mjöl i påsen bör man inte ha några problem med att kontrolleras kort och snabbt vid gränserna.
2015-06-14, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Någon som kan litauiska?

Ledsen om jag upprepar något som redan skrivit i tråden, men det är för många inlägg helt enkelt. Jag har inte hunnit läsa alla.

Jag har kört google translate på en artikel i en litauisk tidning och där står det något om att någon erkänt... Men - jag vet - google translate är värdelöst, så det vore fint om någon kunde läsa vad det står egentligen.

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm#.VX2gBaa5BZk

Jag undrar också hur denna person kan veta. Har han insyn i brottsutredningen må tro?
2015-06-14, 17:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Oavsett vilka de misstänkta männen är så kan man fråga sig vad de gör på Blomberg. En liten sökning på Blombergs egendom och telefonnumret 0510542200 visat att det finns en hel del märkliga företag på platsen. Varför har man en firma som exporterar till Spanien? Varför finns ett företag som ägnar sig åt "Handel med järn och stålprodukter och därmed jämförliga produkter", det är ju inte direkt en produkt från Kinnekulle? Många bolag finns det, men inga anställda i de rapporter som går att få fram. Farbror Blå kanske skulle kika på all verksamhet på platsen?
2015-06-14, 17:43
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Ni som skriver att ni är helt säkra på att brottet inte var sexrelaterat är ungefär lika skärpta som ni som är 100% säkra på att hon inte blev styckad.

Ingen är 100% säker på något men stället kryllar ju heller inte av likhundar så varför spekulera i styckning?
2015-06-14, 17:43
Medlem
Citat:
Förutom att polisen på presskonferensen råkade säga att man "påträffade Lisas ena"? Att poliser sätter sig bakom uthus och gråter. Att tekniker är vita i ansiktet. Att presstaleskvinnan var tvungen att ta paus när hon skulle rapportera att flickan hittats, för att samla sig och ta några djupa andetag. Att folk på informationscentralen för press var mycket upprörda och stressade just när dödsbudet hade kommit. Att rödgråtna poliser helt plötsligt började fräsa åt pressen och vägra svara, fastän de i dagar tålmodigt jamsat med dem.

Det är ju inte så att poliser är ovana att träffa på döda personer. Eller träffa på unga döda personer (som kanske tagit sitt liv). En styckning är något mycket värre. Det är något alldeles oerhört. Och varför skulle de fortsätta gräva så mycket som de gör om hon inte skulle vara utspridd?

Delar från kvinnan som styckades i Boden för några år sedan saknas fortfarande. Det är därför de jobbar så intensivt nu, gräver och har sig, de vill hitta alla delar.

Polisen sa "där påträffades Lisa senare".

Du tror inte att poliser kan vara upprörda över barnamord även fast hon inte blivit styckad? Bara för att du är kall som ett isblock innebär det inte att poliser tycker att det känns A OKAY att hitta ett möjligen våldtaget och troligen uppenbart misshandlat barnlik, särskilt inte efter att ha letat efter en levande flicka i 5 dygn, mer eller mindre dygnet runt.

Jag upprepar, det finns inte ett skit som tyder på att hon är styckat, annat än wannabepsykologers analys enligt vilken nån random blottare från trakten "helt klart är skyldig", hennes två kollegor som stakade sig och var nervösa i intervjun "helt uppenbart är skyldiga" etc.

F.ö är det ganska osannolikt att föräldrarna skulle ha ombetts identifiera ett huvud (som ju såvitt vi kan anta är den enda kroppsdel som kunnat identifieras eftersom hon var för ung för att vara tatuerad). Nog för att pappan är militär men jag har svårt att se att polisen skulle visa upp hans dotters avkapade huvud för honom.

Vad gäller att polisen fräser ifrån, jag skulle gjort detsamma. Särskilt kanske när polisen vet att journalisterna är så desperata att de försökt krångla sig in hos Lisas föräldrar för att få en intervju eller en bild på gråtande föräldrar till ett mördat barn. Jag skulle be hela journalistkåren att fara åt helvete faktiskt. Och jag har då inte sett Lisas styckade kropp.

F.ö finns det inga som helst motiv heller, ingen av de gripna är tidigare dömd för bestialiska styckmord, och styckmord görs antingen för att man går igång på styckandet eller för att göra det lättare att gömma kroppen. Ser inte riktigt att det är praktiskt att gömma ett tiotal kroppsdelar på en mark som man inte ens äger själv. Hur länge tror du att de ville stå och gräva i en främmande lada egentligen?

Sluta överanalysera, ingen av er är nån Sherlock Holmes.
2015-06-14, 17:44
På de tre svar jag fått angående klädsel säger Ni alla 3 Svarta Adidasbyxor.
Med mitt inlägg vill jag bara understryka vad viktigt det är att polisen gör rätt från början angående signalementbeskrivningen. Sedan att det finns FBare som försöker släta över misstaget med att "spelar det någon roll nu tror du?" eller "svenska folkets psykiska hälsa"
eller hon drog väl på sig "mjukisar för avfärden" eller man jobbar inte i cafeet med adidasbyxor.
Jag kan upplysa er med vad ett signalement betyder.
Det är en korrekt beskrivning av hur personen såg ut vid försvinnandet.
Om ni tror något annat varför inte läsa Rödluvan med vargen och sedan sussa gott!
Medlem
p0tatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Hon kan ha använt mjukisbrallorna som överdragsbyxor = man vet inte om hon bar jeans eller jeans + mjukisbrallor vid försvinnandet.

Hon bytte väl om vid mopeden, trodde hon var själv men blev iakttagen av kåta litauer i ladan
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Jag undrar också hur denna person kan veta. Har han insyn i brottsutredningen må tro?
En av dem erkände redan igår men sa att han själv inte hade dödat Lisa, bara att du inte har koll på det.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ni som skriver att ni är helt säkra på att brottet inte var sexrelaterat är ungefär lika skärpta som ni som är 100% säkra på att hon inte blev styckad.

Är det någon som till 100% sagt att hon inte styckas? Jag tror inte det.

Men jag och många andra har kritiserat de som är säkra på att hon styckats.För det finns inte ett enda fakta som säger hon styckats.

Ser du skillnaden eller är logik något främmande?
2015-06-14, 17:45
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Man kan endast spekulera i sannolikheter.
Att en kvinna blir våldtagen och mördad händer tyvärr väldigt ofta.
Troligen försökte man gräva ner henne, men knappast i olika bitar.
Det låter för långsökt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in