Kenzaburo Oe - Tid för fotboll (Har även läst Oe och hans Mardrömmen tidigare. Minns att jag uppskattade den bitvis och jobbar mig igenom japanens bibliografi, på svenska finns väl bara tre romaner och en novellsamling översatta om jag inte tar helt fel)
Mardrömmen är bra, läste den själv för inte alltför längesedan.
Zen-meditation för kristna
av Hugo Enomiya- Lassalle
Helt enkelt för att jag är intresserad av zen-mediation och i synnerhet av kristen sådan.
Tycker både soto och rinzai skolorna kring zen är intressanta. Tyvärr verkar Rinzai skolan vara väldigt svag i västvärlden. Blir intressant att läsa mer om Lassalles lärdomar och om han kommenterar något kring dessa två inriktningar.
Röde orm 20:-
Brott och straff 20:-
Dvärgen 20:-
Homeros Odysséen 20:-
Krig och fred 150:-
Jag har redan läst brott och straff men jag tappade bort boken och hade tänkt att läsa den i sommar. Röde orm har jag aldrig läst men det är en bok som jag känner att jag måste läsa för att få tillhöra flashbacks kulturelit. Odysséen har jag aldrig läst och känner att jag måste bocka av den.
Jag köpte pocketutgåvan av boken Precious av Sapphire häromdan. Hittade den på en loppis för tio kronor och den var i fint skick dessutom. Köpte den för att jag gillar filmen och gillar jag en film brukar jag vilja läsa boken också.
Etgar keret - Suddenly, a knock on the door (På engelska)
Albert Camus - fallet (På svenska)
Herman Hesse - stäppvargen (På svenska)
Franz Kafka - Processen (På svenska)
Franz Kafka - Amerika (På svenska)
Vad anser ni? Vilka böcker är bra för språket? Köpte böckerna eftersom jsg vill bli en örtte läsare
Hesse och Kafka är två av mina absoluta favoriter i alla fall. Mycket bra. Att börja med Processen eller Stäppvargen när man inte har läst mycket innan är inte rekommenderat dock. Jag vet att vissa inbitna litteraturälskare lagt ifrån sig Processen med ursäkten att språket var för jobbigt/svårt/komplicerat. Stäppvargen har onekligen en lite lättare prosa, men bygger om möjligt på mer invecklade och abstrusa ämnen.
Hesse och Kafka är två av mina absoluta favoriter i alla fall. Mycket bra. Att börja med Processen eller Stäppvargen när man inte har läst mycket innan är inte rekommenderat dock. Jag vet att vissa inbitna litteraturälskare lagt ifrån sig Processen med ursäkten att språket var för jobbigt/svårt/komplicerat. Stäppvargen har onekligen en lite lättare prosa, men bygger om möjligt på mer invecklade och abstrusa ämnen.
Lite diffust beträffande Hesse och hans Stäppvargen. Tycker du den är enkel och bra eller svårläst? Vet inte riktigt om jag ska läsa den.
Lite diffust beträffande Hesse och hans Stäppvargen. Tycker du den är enkel och bra eller svårläst? Vet inte riktigt om jag ska läsa den.
Inte svårläst. Jag skulle rekommendera den till alla som uppskattar litteratur. Samtidigt var jag dock yngre när jag läste den. De flesta brukar säga att det är en ungdomsbok, eller att den gör sig bäst hos yngre människor. Vet inte om jag skulle hålla med om det, för jag har inte läst den sedan tonåren och skulle ju behöva läsa den igen för det perspektivet... men jag minns den som en fantastiskt bra bok.
Som jag skrev i en annan tråd: jag skulle inte rekommendera Hesse till någon som inte redan är filosofiskt lagd. Du får själv tolka vad det betyder.