2015-06-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Är dock nöjd över att vi fick behålla namnet Gamla Ullevi framför typ Bravida Arena eller Rörläggarna Stadium eller något annat trams.

Men visst, det var ju ingen svår process som den gode Sture Allén gick igenom direkt.

Sture borde döpt den till Stureplan
Citera
2015-06-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Köper namnet om det innebär att de kan fortsätta med gräsplan. Det är mer pinsamt med arenor som har sponsrade företagsnamn och sedan kommer ekonomin upp som skäl till konstgräset.

Tror nog att du överskattar premien företagen betalar för arenanamnet.
Citera
2015-06-12, 20:17
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Falkenbergs FF ska bygga ny arena. Namnet blir Falcon Alkoholfri arena . Får hoppas dom hänger sig kvar i allsvenskan tills den står kvar, då slipper man sitta på sämst namn med Friends Arena iaf.
Folkölsvallen.
Citera
2015-06-13, 08:40
Medlem
kostymnisses avatar
Ser vi på de allsvenska arenornas namn så har vi alltså snart nio sponsornamn och sju riktiga namn... Börjar ju bli som konstgräset.
Dock givetvis bra att det i Falkenberg läggs en fotbollsplan och ingen balkongmatta. Det är direkt pinsamt att bygga nytt för XXX miljoner och sedan inte kunna ha en fotbollsplan.
Citera
2015-06-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ser vi på de allsvenska arenornas namn så har vi alltså snart nio sponsornamn och sju riktiga namn... Börjar ju bli som konstgräset.
Dock givetvis bra att det i Falkenberg läggs en fotbollsplan och ingen balkongmatta. Det är direkt pinsamt att bygga nytt för XXX miljoner och sedan inte kunna ha en fotbollsplan.

Jag tror du inte tänker på behovet av beläggning för att få kostnaderna att gå runt. Antagligen räcker det inte med en fotbollsplan som är duglig mindre än halva året.
Citera
2015-06-13, 15:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jag tror du inte tänker på behovet av beläggning för att få kostnaderna att gå runt. Antagligen räcker det inte med en fotbollsplan som är duglig mindre än halva året.

Det är inget argument som håller. Kan Falkenberg med sin ekonomi ha en fotbollsplan, kan gamla ullevi som nu klara fyra lag osv kan alla ha en plan istället för plastaskkit.
Det är inte de summorna som krävs. Och vi skall inte ha elitarenor för bredden varvid det argumentet faller platt.
Citera
2015-06-13, 15:56
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Det är inget argument som håller. Kan Falkenberg med sin ekonomi ha en fotbollsplan, kan gamla ullevi som nu klara fyra lag osv kan alla ha en plan istället för plastaskkit.
Det är inte de summorna som krävs. Och vi skall inte ha elitarenor för bredden varvid det argumentet faller platt.

Hybridgräset är väl det som kommer bli normen i sverige snart skulle jag gissa.
Citera
2015-06-14, 19:38
Medlem
Citat:

Men att du anser att vi inte ska ha elitarenor för bredden är ju inte det som är avgörande. T. ex Borås Arena hade inte kunnat byggas utan konstgräs. Dock finns det fler konstgräsplaner i kommunen idag så man borde kunna lägga vanligt gräs.
Citera
2015-06-15, 00:15
Medlem
Citat:

Jag tror inte du sitter på alla siffror och rent spontant håller jag inte med dig.
Citera
2015-06-15, 07:08
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Hybridgräset är väl det som kommer bli normen i sverige snart skulle jag gissa.

Javisst, och det är ju tusenfalt bättre än konstgräs iaf även om det är en mix.

Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Men att du anser att vi inte ska ha elitarenor för bredden är ju inte det som är avgörande. T. ex Borås Arena hade inte kunnat byggas utan konstgräs. Dock finns det fler konstgräsplaner i kommunen idag så man borde kunna lägga vanligt gräs.

Jag förstår att man på "breddplaner" som t.ex. Heden här i Göteborg lägger konstgräs, där det spelas fotboll nära på 24/7 och då hade alternativet endast varit de grusplaner man själv spelade på när man var yngre.
Det stämmer att det var ett krav från Borås Kommun att det skulle vara konstgräs men man ville ha konstgräs även på Gamla när det byggdes här men via att klubbarna (och främst Blåvitt/Håkan Mild) vägrade blev det naturgräs.

Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jag tror inte du sitter på alla siffror och rent spontant håller jag inte med dig.

Nej, vem sitter på alla exakta siffror?
Det är självfallet dyrare att ha en fotbollsplan än en plastmatta, men det är inte en summa som fäller klubbarna, och skulle det vara så illa får man i hyresavtalen prioritera om.
Klarar Gamla Ullevi fyra lag (och tre nu efter Häckens flytt) så bör alla allsvenska (norrlandslagen möjligen undantagna) lag klara av att hålla en gräsmatta.
Det fungerar ju för isländska lag med fotbollsplaner och det finns andra exempel på platser där fotbollsplaner fungerar som gör att allt till sist handlar om prioriteringar.

Dessutom blir det en annan sport utan fotbollsplan vilket ju är ytterligare en klar nackdel med det underlaget.
Citera
2015-06-15, 08:39
Medlem
Citat:

Det är självfallet dyrare att ha en fotbollsplan än en plastmatta, men det är inte en summa som fäller klubbarna, och skulle det vara så illa får man i hyresavtalen prioritera om.
Klarar Gamla Ullevi fyra lag (och tre nu efter Häckens flytt) så bör alla allsvenska (norrlandslagen möjligen undantagna) lag klara av att hålla en gräsmatta.
Det fungerar ju för isländska lag med fotbollsplaner och det finns andra exempel på platser där fotbollsplaner fungerar som gör att allt till sist handlar om prioriteringar.

Dessutom blir det en annan sport utan fotbollsplan vilket ju är ytterligare en klar nackdel med det underlaget.

Är detta självklart? Att gräs är dyrare än plast? En sida som kom upp när jag sökte kostnadsjämförelser var denna, visserligen från USA och NFL men samma dilemma:
http://turf.uark.edu/turfhelp/archives/021109.html

Citat:
In a recent presentation by the Michigan State University, Certified Sports Turf Manager, she cited that the typical annual maintenance costs of her artificial turf fields ranged from $13,720-$39,220, while the typical annual maintenance costs of her natural turf fields had a similar range of $8,133-$48,960 (1).

Citat:
In a 16-year scenario, Fresenburg came up with an annual average cost for each field type as follows: the natural soil-based field, $33,522; the sand-cap grass field, $49,318; the basic synthetic field, $65,846; and the premium synthetic field, $109,013 (2)
.

Citat:
When artificial turf (in-fill systems) needs renovating every 8-10 years, there is a hidden cost of disposal. Because the field is filled and top-dressed with a crumb rubber material (typically made from ground automobile tires), the material may require special disposal. Disposal costs are estimated at $130,000 plus transportation and landfill charges (3).

Sedan är kostnadsfrågan konstig från en annan synvinkel. I princip ALLA A-lag i svensk fotboll, iaf utanför de största städerna, har spelat på gräs sista 50 åren. Från div 7 och uppåt. Att Nittorp IK skulle ha råd med gräs med ett div 6 lag och ett dam lag med i snitt 50 besökare, men att Norrköping inte skulle ha det är givetvis ett stort skämt.

Att man lägger konstgräs är väl snarare en fråga om beläggning, och framför allt beläggning året runt. Men ALLA hade haft råd med gräs om man hade dedikerat planen till elitspel under säsong.
Citera
2015-06-15, 10:53
Medlem
Citat:
Javisst, och det är ju tusenfalt bättre än konstgräs iaf även om det är en mix.

Jag förstår att man på "breddplaner" som t.ex. Heden här i Göteborg lägger konstgräs, där det spelas fotboll nära på 24/7 och då hade alternativet endast varit de grusplaner man själv spelade på när man var yngre.
Det stämmer att det var ett krav från Borås Kommun att det skulle vara konstgräs men man ville ha konstgräs även på Gamla när det byggdes här men via att klubbarna (och främst Blåvitt/Håkan Mild) vägrade blev det naturgräs.

Sporten är ingen idé att prata om egentligen för det överhängande är affärsverksamheten idag, intäkter. Jag skulle gärna se siffror för Tele2. Vill påpeka att jag ser med avsmak på den moderna utvecklingen. Fräscha tefat till arenor och modern plockmat och skötsam publik. Fy fan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in