2015-06-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är inget argument som håller. Kan Falkenberg med sin ekonomi ha en fotbollsplan, kan gamla ullevi som nu klara fyra lag osv kan alla ha en plan istället för plastaskkit.
Det är inte de summorna som krävs. Och vi skall inte ha elitarenor för bredden varvid det argumentet faller platt.

För att Falkenbergs IP är väldigt lik och kostar lika mycket som Tele2?
Citera
2015-06-15, 13:57
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Borde inte din ilska rikta sig mot styrelsen snarare? Har de hållit någon så i ditt tycke så misslyckad på VD-posten i flera år, är det ju snarare styrelsen som ska hållas ansvarig. Inte bara på slentrian för att styrelsen alltid ytterst är ansvarig för vad VD presterar likt VD ansvarar mot styrelsen för vad företaget presterar, men för att de rimligtvis också måste haft gott om tid och utrymme att finna någon mer lämplig.

Visst är det så. Nu hör det till saken att även vår styrelse är labil, och egentligen sammansatt utefter vad som behagar vissa supporterfalanger. Manfred Aronsson är exempel på en person på rätt plats i egenskap av en mycket skicklig affärsman och därtill de kvalifikationer som behövs i en kompetent styrelse. Efter hans SD-fadäs i ett spelprogram så var det givetvis inget mer för honom i klubben att göra. Att han avgick självmant på grund av "tidsbrist" är naturligtvis struntprat. Jag tror alla förstår att han lämnade efter påtryckningar. Det är ju inte på grund av en slump som AIKs olika styrelser i allmänhet saknar kompetent folk från näringslivet.

Citat:
Vad gäller spelarförsäljningarna så tycker jag det är en underlig uppdelning att vilja särskilja dem från driftsresultatet och kräva positiv drift i sig. Rimligtvis finns det generellt en korrelation mellan ökade intäkter från spelarförsäljning och driftskostnader sett över tid och lag - nivån på spelarförädling har ju rimligtvis motsvarande "produktions"kostnader i driften vad gäller summorna man lägger på scouting, träningsanläggningar osv. Dessutom räknas väl "sign on"-bonusar och dylikt in i vad du avser med driftskostnader?

Jag förstår att en del gärna vill se spelarförsäljning som en statisk tillgång som realiseras skild från övrig verksamhet, men jag ser spelarförädling som en naturlig del av elitklubbars verksamhet. Det är såklart vanskligt att ge sig på att uppskatta ett tänkt marknadsvärde av en spelare, ett sådant värde är ju så volatilt och beroende på hur köparsituationen ser ut just när det är aktuellt, men skulle du säga att truppen vid ingående av ett nytt verksamhetsår varit en mindre tillgång rent ekonomiskt än vad den varit i slutet under Edselius ledning vägt mot de vinstresultat man gjort efter spelarförsäljning? Gjorde en snabb koll i er årsredovisning, men de bokförda värdena över spelaravtalen är väl kanske inte allt för mycket att hänga upp sig på här.

Jag håller med i allt du skriver. Problemet är att AIK har valt en väg där man helt sonika struntar i att ens ha någon ambition om att ha en sund drift. Man kör gasen i botten, och skiter det sig så säljer man av truppen för att klara ekonomin. Den största problematiken är hur klubbledningen uppenbarligen saknar någon som helst ambition att genomlysa kostnadsmassan och se vart man kan göra ingrepp. Istället går man rask framåt och skyller alla driftunderskott på engångskostnader och att publiken svek gentemot vad man hade budgeterat för.

Och ja, detta är förstås ytterst styrelsens ansvar då man släppt klubben utom kontroll där man kastar pengar åt alla håll och kanter. Samtidigt är svågerpolitik ingenting nytt i klubben, och det är naturligtvis så att man ska göda sin vänner och även själv gynnas rent finansiellt. Får man allting uppdukat för sig själv så sitter man gärna stilla i båten och observerar istället för agerar.

Citat:
I strid med vad förbundet precis beslutat? Eller skulle han hellre göra det och kliva av sin ordförandepost? Rent maktmässigt sitter han ju för egen del klart bättre och tryggare som ordförande.

Det visar väl sig. Även Johan tyckte förstås det var trevligt med en absurd månadslön som "VD" för AIK Merchandise. Som VD i moderbolaget blir lönechecken ännu fetare. Men visst, någon måtta får det väl vara. Någon form av professionalitet måste man ändå upprätthålla utåt, så förmodligen tillsätter man väl någon man redan är bundis med vilken åtminstone har en adekvat utbildning från något obskyrt lärosäte.
Citera
2015-06-16, 07:54
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Är detta självklart? Att gräs är dyrare än plast? En sida som kom upp när jag sökte kostnadsjämförelser var denna, visserligen från USA och NFL men samma dilemma:
http://turf.uark.edu/turfhelp/archives/021109.html

Sedan är kostnadsfrågan konstig från en annan synvinkel. I princip ALLA A-lag i svensk fotboll, iaf utanför de största städerna, har spelat på gräs sista 50 åren. Från div 7 och uppåt. Att Nittorp IK skulle ha råd med gräs med ett div 6 lag och ett dam lag med i snitt 50 besökare, men att Norrköping inte skulle ha det är givetvis ett stort skämt.

Att man lägger konstgräs är väl snarare en fråga om beläggning, och framför allt beläggning året runt. Men ALLA hade haft råd med gräs om man hade dedikerat planen till elitspel under säsong.

Det är ju just det, sedan när blev elitarenor något som bredden skulle använda? Det vore givetvis en sak om elitarenans plan vore den enda att tillgå i hela kommunen men så har ju ingen det idag.
Beläggning året runt javisst men hur många lag världen runt tränar varje dag på sin matcharena? Man tränar på träningsanläggningen och spelar just match på matcharenan.
För bredden finns redan idag i alla kommuner andra planer med konstgräs/gräs att spela på.

Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Sporten är ingen idé att prata om egentligen för det överhängande är affärsverksamheten idag, intäkter. Jag skulle gärna se siffror för Tele2. Vill påpeka att jag ser med avsmak på den moderna utvecklingen. Fräscha tefat till arenor och modern plockmat och skötsam publik. Fy fan...

Ja, ironin lyser igenom på slutet.

Intäkter är givetvis viktigt och går ju hand-i-hand med sporten då pengar i de allra flesta fall ger bättre sportsligt resultat. Dock är ju inte gräs v.s. konstgräs den största grejen där direkt...

Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
För att Falkenbergs IP är väldigt lik och kostar lika mycket som Tele2?

Det har jag aldrig påstått heller. Alla arenor har olika förutsättningar för en god matta men alla kan klara av det.
Citera
2015-06-16, 08:15
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått heller. Alla arenor har olika förutsättningar för en god matta men alla kan klara av det.
Tele2 i egenskap av multievenemangsarena lär ha rätt dåliga förutsättningar, kan tänka mig att konstgräs är bra mycket mer enkelt att kunna byta ut vid behov än vad naturgräs är.
Citera
2015-06-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tele2 i egenskap av multievenemangsarena lär ha rätt dåliga förutsättningar, kan tänka mig att konstgräs är bra mycket mer enkelt att kunna byta ut vid behov än vad naturgräs är.

Jajo. Men istället för att bygga en "multievenemangsarena" för 2.7 miljarder (??) kunde man istället byggt en fotbollsarena för låt oss säga 500 miljoner, sen lagt 2.2 miljarder på en evenemangsarena utan gräs öht. Eller plastgräs om man nu vill att U19-lag ska träna på en arena som tar 30 000

De kunde ju t.ex. lagt de pengarna på att rusta upp Globen så man fick en riktigt bra inomhusarena. Is kan ju iaf täckas. Utomhusarena för evenemang finns ju redan nånstans runt Solna har jag hört.

Fotbollen har ju dock inte prioriterats högst, vilket är synd när man bygger en fotbollsarena
Citera
2015-06-16, 08:53
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Citat:
Jajo. Men istället för att bygga en "multievenemangsarena" för 2.7 miljarder (??) kunde man istället byggt en fotbollsarena för låt oss säga 500 miljoner, sen lagt 2.2 miljarder på en evenemangsarena utan gräs öht. Eller plastgräs om man nu vill att U19-lag ska träna på en arena som tar 30 000

De kunde ju t.ex. lagt de pengarna på att rusta upp Globen så man fick en riktigt bra inomhusarena. Is kan ju iaf täckas. Utomhusarena för evenemang finns ju redan nånstans runt Solna har jag hört.

Fotbollen har ju dock inte prioriterats högst, vilket är synd när man bygger en fotbollsarena

Precis, nu tänker jag inte på Globen-tänket men även om man kan säga mycket om Gamla Ullevi så är det en fotbollsarena där det hamnar i fokus vilket det givetvis skall göra när man bygger en fotbollsarena.
Citera
2015-06-16, 09:04
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:

De kunde ju t.ex. lagt de pengarna på att rusta upp Globen så man fick en riktigt bra inomhusarena. Is kan ju iaf täckas. Utomhusarena för evenemang finns ju redan nånstans runt Solna har jag hört
Och man kunde ha renoverat Råsunda istället för att bygga ett skrytbygge och sparat miljarder men nu är det inte så.
Citat:
Enig.
Citera
2015-06-16, 09:36
Medlem
Ajberts avatar
Citat:
Fast det kunde man såklart inte. Det går inte att bygga en fotbollsarena för 500 miljoner i Stockholm. Inte ens någonting i närheten av det. Hade man valt att inte bygga en evenemangsarena utan snarare en ren fotbollsarena hade man möjligtvis kunnat spara någonstans runt de där 500 miljonerna. Kostnaden är egentligen inte till största del själva bygget utan marken det byggs på vilket gjorde att det i princip bara fanns möjlighet att bygga en arena.
Citera
2015-06-16, 09:37
Medlem
Citat:

Det skulle man absolut kunnat göra.
Men nu gillade inte Sthlms stad, KDF et al de planerna (som ju DIF lade fram), utan gick på linjen att bygga en arena istället.
Konsekvensen blev att man var tvungen att dra om tunnelbanan, kostnaden sköt i höjden, kostnadstäckningen landade på fler evenemang, fotbollen blev nerprioriterad, därför lades konstgräs.
Sedan är ju arenan byggd så att sol och vind inte direkt når mattan, men det finns ju sätt att komma runt även det, om man lägger tillräckligt mycket pengar.
Citera
2015-06-16, 09:41
Medlem
Citat:

Hur mycket skulle det kosta på Tele2?

Ingen jämförelse i övrigt, men man klarade tydligen av att bygga för ett VM i Sydafrika, ett vinter-OS i en rysk sommarstad, och för ett VM i Qatar, så klart att man kan lösa det mesta om man verkligen vill.
Citera
2015-06-16, 18:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Hur mycket skulle det kosta på Tele2?

Ingen jämförelse i övrigt, men man klarade tydligen av att bygga för ett VM i Sydafrika, ett vinter-OS i en rysk sommarstad, och för ett VM i Qatar, så klart att man kan lösa det mesta om man verkligen vill.

Någon exakt summa har jag inte. Det finns ju enkla lösningar med "konstgjort" solljus idag som används på många arenor.
Citera
2015-06-16, 19:39
Medlem
Citat:
Någon exakt summa har jag inte. Det finns ju enkla lösningar med "konstgjort" solljus idag som används på många arenor.

Men det är ju en add on på marginalen när man använder lampor, på t ex Gamla Ullevi.
Varför tror du annars att Veltins Arena körde sin lösning?
"Det är ju bara att sätta upp ett par lampor ju..."

Du kan få en hint vad en matta kostar. På Amsterdam Arena byter man matta sex ggr per säsong till en kostnad av sju millar styck.
Inget man tar inom ramen för en allsvensk omsättning direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in