2015-01-06, 18:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud har en oändligt stor förmåga att förutse saker och ting, ungefär som datorer kan förutse vädret flera dagar innan det sker, baserat på dom data som existerar. Gud har en oändligt mycket större kapacitet än alla datorer på hela jorden, så han kan förutse många saker, men det betyder inte att det är förutbestämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du sägar alltså att 'gud' inte är omniscient?

Citat:
Hur inkompetent är du om Jehovas vittnens tro?

Jag relaterar till logik. Vad har det med tro att göra i detta fall?

Citat:
Eller är du också slingrande med dina frågor?

Inte alls. Jag är nyfiken på konsekvenserna av din förfärliga analogi ovan.
Citera
2015-01-06, 18:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skillnaden är att Gud inte kan förutse allt.

Men här svarar du trots allt på frågan om hurvida 'gud' är omniscient: Att han inte är det.
Citera
2015-01-06, 18:36
Medlem
Citat:
Kanske 'gud' plötsligt har blivit (filosofisk) relativist och numera opererar med sannolikheter istället för med sina tidigare "absoluter".

Undrar vilken sannolikhet Gud opererade med beträffande talande ormar och otillåtna fruktstunder.....det var ju klantigt av en allvetande Gud att göra en sån rekordelig miss. Enligt kristendomen den värsta dundertabben i universums historia.
Citera
2015-01-06, 18:39
Medlem
Citat:
Men här svarar du trots allt på frågan om hurvida 'gud' är omniscient: Att han inte är det.

Nu uppkommer en ny intreesant fråga.....kan en gudom vara omnipotent utan att vara omniscient? Eller för att ta det på ren svenska, kan en gud vara allsmäktig utan att vara allvetande?

Mitt förslag till svar är nej....men jag är inte 100% säker
Citera
2015-01-06, 18:42
Medlem
Citat:
Jag relaterar till logik. Vad har det med tro att göra i detta fall?

Du bör använda logiken till att utesluta eller bekräfta om Jv tror på omniscience, vilket du tydligen inte har gjort, och därför är du inkompetent i denna fråga.

Eller så kan det vara att du vet vad svaret är, men slingrar dig.
Citera
2015-01-06, 18:44
Medlem
Citat:
Konkreta fakta (objektiva bevis) på Napoleons existens var just det du nämnde t.ex. det som står skrivet om honom i böcker och målningar som påstås avbilda honom.

Text och målningar bevisar ingenting.
Ett fakta är bara ett fakta om jag bestämmer mig för att se det som fakta. Ett sådant "fakta" existerar endast i min hjärna och kan därför vara totalt missvisande utan att jag har en aning om det.

Citat:
men kan så klart ifrågasätta även fakta, men till slut handlar allt om vad som låter trovärdigt i ens öron och inte.

Vem har bestämt att det som låter trovärdigt - ska ses som ett fakta?
Vem har bestämt att Sanningen har med logik och trovärdighet att göra?

OM Sanningen är bortom vår logik, då är vi alla ordentligt vilseledda.
Citera
2015-01-06, 18:44
Medlem
Citat:

Har du lärt dig något nytt nu? Var du kunnig eller okunnig i denna fråga?
Citera
2015-01-06, 18:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kanske 'gud' plötsligt har blivit (filosofisk) relativist och numera opererar med sannolikheter istället för med sina tidigare "absoluter".

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Undrar vilken sannolikhet Gud opererade med beträffande talande ormar och otillåtna fruktstunder.....det var ju klantigt av en allvetande Gud att göra en sån rekordelig miss. Enligt kristendomen den värsta dundertabben i universums historia.

Aaah, men det har JV redan ett demagogi-"svar" på:

Det har med det JV demagogisk kallar för "fri vilja" att göra.

Det blir ytterligare ett av JVs flerstegs-cirkelargument. Men låt oss nu se hur mycket ttsp trasslar sig in i detta.
Citera
2015-01-06, 18:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu uppkommer en ny intreesant fråga.....kan en gudom vara omnipotent utan att vara omniscient?

Hypotetisk: Ja.

Men det kommar att bli det ena misstag efter det andra, när denna 'gud' kommar i konflikt med en verklighet han inte helt känner till.
Citera
2015-01-06, 18:57
Medlem
Citat:
Du bör använda logiken till att utesluta eller bekräfta om Jv tror på omniscience, vilket du tydligen inte har gjort, och därför är du inkompetent i denna fråga.

Eller så kan det vara att du vet vad svaret är, men slingrar dig.

Men, du gav ju själv nyss ett svar som var tydligt. Missade du det? Däremot kanske bogomil uppfattade det som en smula höpnadsväckande över att JV inte ser gud som allvetande, d v s omniscient. Mig veterligen gör all traditionell kristendom det.
Citera
2015-01-06, 18:59
Medlem
Citat:
Vad i det inlägget är du intresserad av? Det är bättre att du formulerar dina egna frågor.

Främst de fetmarkerade frågorna.
Citera
2015-01-06, 18:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Din förfärliga komputer-'gud' analogi gav inte tillräckligt med information för att kunne hitta ett svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in