Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Angående familjekontrollsfrågan är det uppenbart vad det rör sig om från organisationens sida: de VET att när en i familjen har hittat "sanningen" så riskerar det att sippra ut till de andra familjemedlemmarna.
Med "sanning" så menar jag sanningen om organisationen.

Det är ju inte tvärtom så att JV har sanningen som riskerar påverka de andra.

Allt ditt missionerande på detta forum kommer kanske också leda dig till "sanningen", är du inte rädd för det?

Detta är samma sak som alla sekter gör. Man är så rädd för verkligheten att man kräver att folk sluter in sig och inte har kontakt med omvärlden. Bara sekter har behov av att utesluta folk. Visste du att JV började utesluta folk först i början av 1950-talet? Läste det precis.

Det är iaf uppmuntrande att höra att JV minskar i västvärlden.

Det stämmer, de två förta ledarna Russel och Rutherford kritiserade andra samfund för exkommunikation, då främst katolska kyrkan.
Sedan kom "Knorren" som ledare.....en järnnäve i silkesvantar. HAn införde förbudet mot blodtransfusioner och sedermera uteslutningsanordningen.
Men det var först i början av 1980-talet man inte kunde skriva ut sig ur organisationen utan att bli betraktad som paria. Anledningen till att man gjorde detta är inte direkt smickrande. Läs gärna på mer.
Citera
2015-06-12, 12:12
Medlem
Citat:
Kul att diskutera Bibeln för en gångs skull.

Märkligt nog finns det många kristna på forumet, men ingen som kan diskutera Bibeln. De är bäst på att skrika "Jesus hoppsan hejsan".

Japp, dom bästa att diskutera bibeln med är Jehovas vittnen, som är insatta och övertygade om att hela bibeln är inspirerad av Gud:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." (2Tim 3:16-17 Bibel2000)

Jag tycker också det för omväxlingens skull är roligt att diskutera bibeln, istället för att höra nedvärderande inlägg (fast du faller i den fällan också märker jag).

Citat:
Vad säger du om det femte budordet då, hedra din fader och din moder?
Hur kan man göra det, om man inte tillåts kommunicera med dem?
Det är ett viktigt och grundläggande budord. Se vad Jesus sa:
Matt 15 1Sedan kom fariseer och skriftlärda från Jerusalem fram till Jesus och sade: 2”Varför bryter dina lärjungar mot fädernas regler? De tvättar ju inte händerna innan de äter.” 3Han svarade: ”Varför bryter ni själva mot Guds bud för era reglers skull? 4Gud har sagt: Visa aktning för din far och din mor och: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö. 5Men ni påstår att om någon säger till sin far eller sin mor: Det som jag hade kunnat hjälpa dig med, det ger jag som tempelgåva, 6då behöver han inte visa aktning för sin far eller mor. Så sätter ni Guds ord ur kraft för era reglers skull. 7Hycklare, Jesaja profeterade rätt om er när han sade: 8Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. 9Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud.”
Eller Paulus:
Efesierbrevet 6:1Ni barn, lyd era föräldrar för Herrens skull, det är er skyldighet. 2Visa aktning för din far och din mor; det är det första bud som följs av ett löfte: 3så att det går dig väl och du får leva länge på jorden. 4Och ni fäder, reta inte upp era barn, utan fostra och vägled dem efter Herrens vilja.
Är det inte viktigast att lyda budorden tror du? Det där med att hedra sina föräldrar?
Hedrar man dem om man bryter kommunikation med dem?
Det tycker inte jag.

Matt 10:32 säger inte att man avsiktligt SKA behandla sina barn eller föräldrar dåligt. Tvärtom bör man, i egenskap av familj FORTSÄTTA hjälpa och stötta dem som en förälder (eller barn) är bundet genom den femte budordet. Det är den som visar hat, förakt, eller som stänger kommunikationen som är den som bryter budordet.

Men tja ni i er grupp håller inte med, ni är kanske som de skriftlärda i Matt 15:1.

Jo man ska hedra sina föräldrar, och man ska lyssna på sina föräldrar, men inte hur mycket som helst, man ska t.ex. inte lyssna på ateistiska föräldrar som säger att man inte får tro på en Gud.

Skriftställena du citerar är inget problem, dom motsäger inte det Jesus sade:

"Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. " (Matteus 10:33-37 Bibel2000)

Jesus säger tydligt att kärleken till honom och Gud är viktigare än kärleken till sina föräldrar och sina barn, den som förnekar Jesus på grund av sina föräldrar eller barn, kommer Jesus att förneka inför Gud.

Hur förklarar du det här tydliga skriftstället? Ge exempel för att förklara din ståndpunkt.

Du sade tidigare:

"Jaja, fast 1 kor 5:2 handlar om en troende BRODER. Inte om en familjemedlem.
2 Joh 10 handlar inte heller om familjemedlemmar."

Håller du med mig nu att familjemedlemmar enligt Jesus är dom som gör Guds vilja?

"Det här är min mor och mina bröder. Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor. "(Matt 12:50 Bibel2000)
Citera
2015-06-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Skriftställena du citerar är inget problem, dom motsäger inte det Jesus sade:

"Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. " (Matteus 10:33-37 Bibel2000)

Jesus säger tydligt att kärleken till honom och Gud är viktigare än kärleken till sina föräldrar och sina barn, den som förnekar Jesus på grund av sina föräldrar eller barn, kommer Jesus att förneka inför Gud.

Hur förklarar du det här tydliga skriftstället? Ge exempel för att förklara din ståndpunkt.

Du visar tydligt att kristendomen startade som en destruktiv sekt.....som bröt sönder familjer. Bravo.
Nu kanske du förstår varför de flesta samfund tonat ned detta och andra destruktiva drag; man vill helt enkelt inte göra människor illa.

Om Gud finns så gillar han säkert inte sekter......de framställer Gud som direkt avundsjuk och småaktig. OCh varför skulle GUd använda sig aven obskyr sekt?
Citera
2015-06-12, 12:43
Medlem
Citat:
Jag tycker faktiskt central styrning är effektivt.

Men det är dåligt när centralstyrningen tvingar familjer att bryta upp. Sånt är sektmentalitet och i förlängningen leder det till att organisationen bryter samman. Det kan de flesta inse.

Det är din åsikt, men bibeln är tydlig med att uteslutning ska användas av kristna, även Jesus talade om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Judarna "uteslöt" hedningar och tullindrivare, dom umgicks inte med dessa, och Jesus säger att hans lärjungar ska göra likadant mot en broder (eller syster) som inte lyssnar på tillrättavisning från församlingen.

Citat:
Kanske t.o.m. du kan, om man citerar bibeln för dig:
Mark 3:24Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå. 25Om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå. 26Om Satan gör uppror mot sig själv och splittras kan han inte bestå – det är slutet för honom. 27Ingen kan gå in och plundra en stark man på vad han äger, om han inte först binder honom; sedan kan han plundra hans hus.
Hur ska du argumentera dig förbi Mark 3:25 nu?
Det ska bli intressant. Det är ju en simpel vers så som den står skriven.

Det är inte svårt att argumentera för detta skriftställe, det är bara ett konstaterande av fakta att om en familj är splittrad, så kan den inte bestå, och Jesus säger att familjer kommer att bli splittrade på grund av hans ord:

"Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender" (Matt 10:34-36 Bibel2000)

Lukas uttrycker Jesu ord så här:

"Jag har kommit för att tända en eld på jorden. Om den ändå redan brann! Men jag har ett dop som jag måste döpas med, och jag våndas innan det är över. Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring! Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor.”(Lukas 12:49-53 Bibel2000)

Så det är bara konstaterande av fakta, familjer som splittras kommer inte att bestå, och familjer kommer att splittras på grund av Jesu ord.

Han splittrade redan då han levde:

"De orden gav upphov till ny oenighet bland judarna."(Joh 10:19 Bibel2000)

"Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?”

Jesus, som genast förstod att lärjungarna förargade sig över hans ord, sade till dem: ”Får det här er att vackla? Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut? Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är ande och liv. Men det är några av er som inte tror.” Jesus visste ju från början vilka som inte trodde och vem som skulle förråda honom. Och han fortsatte: ”Det var därför jag sade er att ingen kan komma till mig om han inte får det som gåva av Fadern.”

Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. Jesus sade till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?
” (Joh 6:60-67 Bibel2000)
Citera
2015-06-12, 12:50
Medlem
Citat:
Men det är några av er som inte tror.” Jesus visste ju från början vilka som inte trodde och vem som skulle förråda honom. Och han fortsatte: ”Det var därför jag sade er att ingen kan komma till mig om han inte får det som gåva av Fadern.”

Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. Jesus sade till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?[/b]” (Joh 6:60-67 Bibel2000)

Jesus låter som en mycket sympatisk man.
Citera
2015-06-12, 12:52
Medlem
Citat:
Det är din åsikt, men bibeln är tydlig med att uteslutning ska användas av kristna, även Jesus talade om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Judarna "uteslöt" hedningar och tullindrivare, dom umgicks inte med dessa, och Jesus säger att hans lärjungar ska göra likadant mot en broder (eller syster) som inte lyssnar på tillrättavisning från församlingen.

Det är inte svårt att argumentera för detta skriftställe, det är bara ett konstaterande av fakta att om en familj är splittrad, så kan den inte bestå, och Jesus säger att familjer kommer att bli splittrade på grund av hans ord:

"Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender" (Matt 10:34-36 Bibel2000)

Lukas uttrycker Jesu ord så här:

"Jag har kommit för att tända en eld på jorden. Om den ändå redan brann! Men jag har ett dop som jag måste döpas med, och jag våndas innan det är över. Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring! Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor.”(Lukas 12:49-53 Bibel2000)

Så det är bara konstaterande av fakta, familjer som splittras kommer inte att bestå, och familjer kommer att splittras på grund av Jesu ord.

Han splittrade redan då han levde:

"De orden gav upphov till ny oenighet bland judarna."(Joh 10:19 Bibel2000)

"Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?”

Jesus, som genast förstod att lärjungarna förargade sig över hans ord, sade till dem: ”Får det här er att vackla? Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut? Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är ande och liv. Men det är några av er som inte tror.” Jesus visste ju från början vilka som inte trodde och vem som skulle förråda honom. Och han fortsatte: ”Det var därför jag sade er att ingen kan komma till mig om han inte får det som gåva av Fadern.”

Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. Jesus sade till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?
” (Joh 6:60-67 Bibel2000)

Lysande.....du väljer verkligen ut citat där Jesus beter sig som en riktig sektledare....medlemmarna får inte ha andra lojaliteter, utan de ska vara beredda att offra hur mycket som helst av familj och vänner!

By the way Jesus fick kritik för att han åt och drack med publikaner och prostituerade.....det var fariséerna som klagade på detta......de tyckte vara sig litet för mer och umgicks inte med vilka som helst.

Dessutom var Paulus farisé........inte förvånande att det var han som skrev mest om "shunning"...
Citera
2015-06-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Läser man evangelierna väldigt noggrannt så var Jesus väldigt nedlåtande mot sina lärljungar. Också ett bekant mönster...om de var osäkra var de mycket lättare att styra. En riktig förebild för dagens sektledare.
Citera
2015-06-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink

Ja Jesus var sympatisk, men inte en mes, för han hade ett och annat att säga till onda människor.

Det var därför dom svaga och ödmjuka i samhället blev attraherade av Jesu budskap:

"Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig."(Matt 13:15 Bibel2000)

"Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn." (Matt 11:25 Bibel2000)

"Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma. Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam, och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till, så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud." (1Kor 1:26-29 Bibel2000)
Citera
2015-06-12, 13:13
Medlem
Citat:
LOL, det säger de dagligen till mig på forumet. Jag tar det som en uppmuntring.

Jag kan inte se hur detta stycke kan övertrumfa ett BUDORD.
1 Kor 5:1Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. 2Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.
För övrigt undrar jag hur mycket de kristna grupperna lyssnade på Paulus.
Jag tror att de ofta tittade upp mot himlen och undrade om mannen var riktigt klok, sen återgick de till sina verksamheter.
Det är ett evigt raljerande om folks syndande hit och dit, om rättfärdiga och orättfärdiga. Ibland förlorar han sig själv i sin retorik. Och denna hätska antagonism! Jag förstår inte hur kristna kan se Paulus som en förebild, faktiskt. Han verkar snarare mentalt störd.
1 Kor 7:7Helst ville jag att alla levde som jag.
LOL, han är som profeten Muhammed, en perfekt förebild.
Ja katolska präster är ju underbara. Alla borde kanske bli det.

Men ok, det är inte topic här.

Så vilka delar i bibeln vill du riva ut?

"Att vår herre dröjer skall ni betrakta som en räddning. Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått. Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv."(2Petrus 3:15-16 Bibel2000)

Vem är du att ondgöra dig över Paulus när Petrus, Jesu närmaste lärjunge lovordar honom? Varför har du mandat att riva ut delar av bibeln och ignorera dessa?
Citera
2015-06-12, 13:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja Jesus var sympatisk, men inte en mes, för han hade ett och annat att säga till onda människor.

"Onda människor"?

Du är alltid lika rolig, när du presenterar din ad hoc-premissade och cirkelargumenterade "gudomliga etik" som du ännu inte har kommit med belägg för.
Citera
2015-06-12, 13:53
Medlem
Citat:

Om det redan var förutbestämt vem som kommer att följa honom - bara de som har fått det som en gåva - varför talade han till de "onda" överhuvudtaget?

Citat:
Det var därför dom svaga och ödmjuka i samhället blev attraherade av Jesu budskap:

Han utnyttjade folk med dåligt självförtroende.

Citat:
"Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig."(Matt 13:15 Bibel2000)

Och enligt bibeln var det Fadern själv som hade förstockat deras hjärtan.

Citat:
"Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn." (Matt 11:25 Bibel2000)

Varför ska detta prisas?

Citat:
"Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma. Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam, och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till, så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud." (1Kor 1:26-29 Bibel2000)

Sök hjälp.
Citera
2015-06-12, 14:08
Medlem
Citat:
Angående familjekontrollsfrågan är det uppenbart vad det rör sig om från organisationens sida: de VET att när en i familjen har hittat "sanningen" så riskerar det att sippra ut till de andra familjemedlemmarna.
Med "sanning" så menar jag sanningen om organisationen.

Suck.

Citat:
Det är ju inte tvärtom så att JV har sanningen som riskerar påverka de andra.

Inte? Jehovas vittnen har enligt en amerikansk undersökning varit dom som ökat mest procentuellt sett:

http://www.dagen.se/jehovas-vittnen-%C3%B6kar-mest-i-usa-1.188836

Citat:
Allt ditt missionerande på detta forum kommer kanske också leda dig till "sanningen", är du inte rädd för det?

Tvärtom blir jag mer stärkt i min tro när man ser människor som är så okunniga i bibeln och ändå har så mycket att säga, och som förnedrar och förlöjligar andra, detta är helt i linje med det Jesus sade att hans lärjungar skulle bli hatade.

Citat:
Detta är samma sak som alla sekter gör. Man är så rädd för verkligheten att man kräver att folk sluter in sig och inte har kontakt med omvärlden. Bara sekter har behov av att utesluta folk.

Nej, även t.ex. politiska partier utesluter folk som går emot partiets linje. Om en socialdemokrat plötsligt börjar att lära ut moderata läror, så kommer personen att uteslutas från partiet.

Citat:
Visste du att JV började utesluta folk först i början av 1950-talet? Läste det precis.

Det är inget konstigt i det, det är ju inte så att Russell förstod hela sanningen i bibeln på en gång, Jv har aldrig hävdat att man har en direkt styrning från Gud som skulle göra oss fullkomliga. Utan man har studerat och undersökt bibeln, och med tiden förstått olika sanningar i bibeln, t.ex. det Paulus säger i 1 Kor kapitel 5 om uteslutning.

Citat:
Det är iaf uppmuntrande att höra att JV minskar i västvärlden.

Man ligger ungefär på +-0, ibland ökar man, ibland minskar man från år till år, men man ökar globalt sett.

Att man inte ökar längre är inte något konstigt, inte alla människor kan omvända sig till goda handlingar enligt bibeln, inte alla i syndafloden överlevde, inte alla i Sodom och Gomorra överlevde, bara en liten minoritet. Ju närmare Harmageddon man kommer så är det förväntat att färre och färre människor blir omvända.

I harmageddon så kommer människor att vägra att vända om, trots att dom inser att Gud finns, och inser vem han är:

" och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning"(Upp 16:9 Bibel2000)

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Att du säger att du är uppmuntrad av att Jv minskar i världen är respektlöst och elakt sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in