Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag tycker det är en sympatisk människosyn som du presenterar, och håller med om att det är det enda rimliga.
Nu duger det? Detta har jag försökt förklara massor med gånger, och många Jv här på forumet har bekräftat vad jag har sagt. Och jag har sagt att fråga vilket Jv som helst, så bekräftar dom detta.
Eberhard och c.o. kommer med minst sagt osanningar, och du går på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Men då är ju frågan om man kan leva som "god människa" utanför organisationen. T.ex. kunde jag inte tro på JV anti-evolutionslära... och jag tycker inte om att bli styrd ovanifrån i mina åsikter (t.ex. i just evolutionsfrågan), därför avfärdade jag efter ett tag de JV som kom och ville omvända mig. Jag har aldrig varit i en JV lokal.
Finns det t.ex. kristna i andra samfund som kanske lever syndfria liv?
Om vi pratar om vilka som till slut överlever Harmageddon så handlar det inte om att leva syndfria liv, utan om man är ödmjuk nog att kunna underordna sig Gud, eller om man tvärtom gjort sitt hjärta hårt på grund av alla villoläror i världen.
Frågan är t.ex. om en som tror på treenigheten kommer att förkasta den läran om personen står öga mot öga med Jehova, eller om man har odlat hat mot Guds namn.
Om Jehovas vittnen har rätt i dom flesta av sina läror, hur många i mänskligheten kommer att ödmjuka sig och erkänna att Jehovas vittnen hade rätt?
Detta vet vi inte, det enda vi vet är att väldigt få kommer att finna livets väg:
"
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Vad innebär det att vara med i JV egentligen, rent konkret vad skiljer er från alla andra kristna samfund som gör att just ni "gör rätt" och andra gör fel?
Då menar jag på människobasis, alltså , på vilket sätt varje person i JV "rätt enligt Bibeln" och alla andra kristna "fel" ? Rent konkret i sina handlingar.
Det är som Jesus sade:
"
Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” (Joh 18:37 Bibel2000)
"
Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.”" (Joh 8:32 Bibel2000)
Det kan ju inte finnas många olika sanningar, inte alla hundratals, tusentals inriktningar inom kristendomen, eller alla läror i hela världen kan lära ut sanningen om Gud eftersom det är massor med motstridiga läror.
Antingen är Gud treenig eller så är han det inte t.ex. Den som tror på treenigheten och tillber Jesus, går i så fall emot bibeln och dyrkar skapelsen istället för skaparen, om Jehovas vittnen har rätt.