Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för svaret, jag uppskattar det.

Möjligt att dom har ändrat uppfattning något. Jag har har inte så stor koll på allt som sades för över 20 år sedan. Men jag är ganska säker på att man idag har den tolkningen som jag lade ut ovan.

Och personligen måste jag säga att det inte känns speciellt rimligt heller att det endast skulle vara JV som har chansen att överleva Harmageddon om det samtidigt finns människor som uppriktigt älskar Gud och vill gör hans vilja men som ännu inte hunnit blivit döpta. Vi vet ju att predikoarbetet skall fortsätta ända fram tills den stora vedermödan börjar. Det måste ju betyda att folk måste ha en chans att ändra sinne ända fram tills dess (och det går ju alltid en tid från och med att man hör budskapet och börjar studera bibeln tills det att man blir döpt). Sedan hur lång tid det kommer att gå från och med att stora vedermödan bryter ut till det att Jesus kommer och dömer människor som får eller getter vet vi inte. Det kan vara veckor månader eller år.
Senast redigerad av Boazobargi 2015-07-22 kl. 16:40.
Citera
2015-07-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det var på 50-talet som dessa ting på allvar uppmärksammades. Men fastän man nämnde Abraham och också Rahab i dessa sammanhang drog man aldrig slutsatsen att det kunde vara legitimt för kristna att ljuga.

Redan i Vakttornet 15 mars 1955 framhölls om ett Jv i svåra situationer: "Han har inget val i fråga om att ljuga eller tala sanning, men har valfrihet i fråga om att tala eller vägra att svara." (s. 135) "Om man väljer att tala, då måste man säga sanningen." (s. 136)

Fem år senare kom ämnet upp i frågespalten i Vakttornet och följande slogs fast:

"Vi måste tala sanning inför den som har rätt att få upplysningar, men om någon inte har denna rätt kan vi ge ett undvikande svar. Men vi får inte komma med lögner." (Vakttornet 15 november 1960, s. 527)

Jag känner inte till några senare uttalanden som ändrat på detta. Jv tillämpar "teokratisk krigföring" genom att undanhålla fakta utan att ljuga. Man anser sig inte ha rätt att lämna falska upplysningar.

Att fuska med detta som vissa motståndare till Jv gjort, är kontraproduktivt och bara befäster Jv i tron att motståndare far med osanning. Man bör alltid vara korrekt när man kritiserar Jv.

Man kanske inte sade det explicit, men absolut implicit:

No harm is practiced, however, by withholding incriminating information from one who is not entitled to know… Various characters of the Bible have been accused of lying, such as Jacob, Rahab, the Gibeonites, David and others, but there is no record in the Bible that they came under divine disapproval for this.
–- Watchtower 10/1/1954, ‘Christians Live the Truth’, par 21, 25
Citera
2015-07-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boazobargi
Möjligt att dom har ändrat uppfattning något. Jag har har inte så stor koll på allt som sades för över 20 år sedan. Men jag är ganska säker på att man idag har den tolkningen som jag lade ut ovan.

Och personligen måste jag säga att det inte känns speciellt rimligt heller att det endast skulle vara JV som har chansen att överleva Harmageddon om det samtidigt finns människor som uppriktigt älskar Gud och vill gör hans vilja men som ännu inte hunnit blivit döpta. Vi vet ju att predikoarbetet skall fortsätta ända fram tills den stora vedermödan börjar. Det måste ju betyda att folk måste ha en chans att ändra sinne ända fram tills dess (och det går ju alltid en tid från och med att man hör budskapet och börjar studera bibeln tills det att man blir döpt). Sedan hur lång tid det kommer att gå från och med att stora vedermödan bryter ut till det att Jesus kommer och dömer människor som får eller getter vet vi inte. Det kan vara veckor månader eller år.

Jag tycker det är en sympatisk människosyn som du presenterar, och håller med om att det är det enda rimliga.

Men då är ju frågan om man kan leva som "god människa" utanför organisationen. T.ex. kunde jag inte tro på JV anti-evolutionslära... och jag tycker inte om att bli styrd ovanifrån i mina åsikter (t.ex. i just evolutionsfrågan), därför avfärdade jag efter ett tag de JV som kom och ville omvända mig. Jag har aldrig varit i en JV lokal.
Finns det t.ex. kristna i andra samfund som kanske lever syndfria liv?

Vad innebär det att vara med i JV egentligen, rent konkret vad skiljer er från alla andra kristna samfund som gör att just ni "gör rätt" och andra gör fel?
Då menar jag på människobasis, alltså , på vilket sätt varje person i JV "rätt enligt Bibeln" och alla andra kristna "fel" ? Rent konkret i sina handlingar.
Citera
2015-07-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så varför är du inte alltid korrekt och objektiv när det t.ex. gäller om bara döpta Jehovas vittnen överlever Harmageddon?

Det faller på sin orimlighet att en person som är på väg att bli döpt, en som studerar och är odöpt förkunnare skulle dö i Harmageddon, medan personer som inte blivit uteslutna men tydligt har avfallit och motsäger Jehovas vittnen på forum som dessa, personer som bedrar sin familj och församlingen bara för att dom inte vill bli uteslutna, skulle överleva Harmageddon.

Det är inte rimligt.

Ingen har väl heller påstått något sådant, men om du påstår att man inte behöver vara JV för att överleva så kan detta lätt tolkas som om att ni tror att en katolik eller pingstvän med god hjärteinställning kan överleva. Så lär inte JV.

JV lär att de som överlever ska vara knutna till organisationen, that's it. Detta har du gång på gång tonat ned. VArför? OCh mer än detta, du har säkert veid minst ett halvdussin tillfällen tagit upp ett citat som talar om vilka som skall uppstå....något som inte alls är relevant.
Den enda rimliga förklaringen ä att du vill tona ned vad ni tror för att göra budskapet mer tilltalande i allmänhetens ögon......och sådant funkar vid dörrar och med oförberedda personer. På ett webforum blir det bara pinsamt att förtiga sådant.
Citera
2015-07-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boazobargi
Jag vet då ingenstans i våran litteratur där det bokstavligen sägs att endast döpta Jehovas Vittnen kommer att överleva Harmageddon. Om den styrande kretsen hade trott på det, tror du då inte dom hade varit tydligare med att få ut det budskapet? Istället säger bibeln att vi måste sätta vår tillit till Jehova, vara lojal mot honom och göra hans vilja för att vi skall kunna bli räddade. Om det nu var ett 100% krav att vara döpt för att överleva Harmageddon, tror du då inte bibeln hade varit tydligare med det?

Hur var det nu med märket på pannan och dopet?

Sällskapet gör undantag för barn och studier...även om man inte skriver mycket i klartext om sakfrågan...däremot så skriver man mer och mer om lojalitet mot organisationen.

Men jag vill hävda att detta är hårklyverier; endera så menar man att JV skulle vara de utvalda och att det är den enda organisationen Gud godkänner, eller också blockar Gud godhjärtade människor från alla upptänkliga samfund, och detta lär absolut inte JV.
Citera
2015-07-22, 17:39
Medlem
Citat:
Citat:
Så varför är du inte alltid korrekt och objektiv när det t.ex. gäller om bara döpta Jehovas vittnen överlever Harmageddon?
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ingen har väl heller påstått något sådant,

Du måste vara blind:

Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du har tydligen bristande kännedom om vad er litteratur säger. "Slaven" har varit glasklar med att det bara är döpta, trogna Jv som överlever.
Citera
2015-07-22, 17:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Så du menar på fullaste allvar att jag "aldrig har svarat på en enda sakfråga"? Du är helt otrolig!

Jag tror nog dom flesta inser att jag visst har svarat på dina "frågor", även om jag har känt att dina frågor inte är uppriktiga, och därför reagerade efter ett tag. Och sedan bad jag om ursäkt eftersom du lugnade ner dig, och jag fortsatte att svara på dina frågor, respektfullt, medan jag bet i läppen för att försöka hålla mig lugn från dina anklagelser som du återigen började uttrycka.

Nu fortsätter du med din propaganda, och kallar mig för "nasty", du är tydligen inte intresserad av försoning så att vi kan diskutera på ett respektfullt sätt.

Och här säger du "försoning"...? Du har ju redan sagt att du aldrig mer kommer kommentera mina inlägg? Hur ska du ha det?

Du får sluta att PMSa på detta viset. Det mest uppriktiga DU kan göra i denna tråden är att bemöta den uppriktiga kritik som serveras här ihop med bevis tagna från din egna sekt. Jag har redan skrivit att jag har förståelse för att det måste vara svårt att göra just det däremot borde du följa Apollos exempel och inte bli nasty när du konfronteras med sånt som skapar inre konflikt för dig.
Citera
2015-07-22, 18:00
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en sympatisk människosyn som du presenterar, och håller med om att det är det enda rimliga.

Nu duger det? Detta har jag försökt förklara massor med gånger, och många Jv här på forumet har bekräftat vad jag har sagt. Och jag har sagt att fråga vilket Jv som helst, så bekräftar dom detta.

Eberhard och c.o. kommer med minst sagt osanningar, och du går på det.

Citat:
Men då är ju frågan om man kan leva som "god människa" utanför organisationen. T.ex. kunde jag inte tro på JV anti-evolutionslära... och jag tycker inte om att bli styrd ovanifrån i mina åsikter (t.ex. i just evolutionsfrågan), därför avfärdade jag efter ett tag de JV som kom och ville omvända mig. Jag har aldrig varit i en JV lokal.

Om vi pratar om vilka som till slut överlever Harmageddon så handlar det inte om att leva syndfria liv, utan om man är ödmjuk nog att kunna underordna sig Gud, eller om man tvärtom gjort sitt hjärta hårt på grund av alla villoläror i världen.

Frågan är t.ex. om en som tror på treenigheten kommer att förkasta den läran om personen står öga mot öga med Jehova, eller om man har odlat hat mot Guds namn.

Om Jehovas vittnen har rätt i dom flesta av sina läror, hur många i mänskligheten kommer att ödmjuka sig och erkänna att Jehovas vittnen hade rätt?

Detta vet vi inte, det enda vi vet är att väldigt få kommer att finna livets väg:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

Citat:
Vad innebär det att vara med i JV egentligen, rent konkret vad skiljer er från alla andra kristna samfund som gör att just ni "gör rätt" och andra gör fel?
Då menar jag på människobasis, alltså , på vilket sätt varje person i JV "rätt enligt Bibeln" och alla andra kristna "fel" ? Rent konkret i sina handlingar.

Det är som Jesus sade:

"Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” (Joh 18:37 Bibel2000)

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.”" (Joh 8:32 Bibel2000)

Det kan ju inte finnas många olika sanningar, inte alla hundratals, tusentals inriktningar inom kristendomen, eller alla läror i hela världen kan lära ut sanningen om Gud eftersom det är massor med motstridiga läror.

Antingen är Gud treenig eller så är han det inte t.ex. Den som tror på treenigheten och tillber Jesus, går i så fall emot bibeln och dyrkar skapelsen istället för skaparen, om Jehovas vittnen har rätt.
Citera
2015-07-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Du har ju redan sagt att du aldrig mer kommer kommentera mina inlägg? Hur ska du ha det?

Var sade jag det?
Citera
2015-07-22, 18:06
Medlem
[quote]
Citat:

Tror du på hela bibeln? Det framkommer ju tydligt i bibeln att människan blev skapad av Gud.

Citat:

Oj, det är så mycket att förklara. Men som du förmodligen vet så har vi ju en väldigt annorlunda tolkning av bibeln jämfört med andra kristna samfund. Och vi anser ju såklart att alla andra kristna har fel i dom frågor där deras svar avviker från våra svar. Vi tror ju tex inte på treenigheten.
Citera
2015-07-22, 18:18
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Var sade jag det?

Hahaha, nu trollar du minsann!!
Citera
2015-07-22, 18:33
Medlem
Citat:
Nu duger det? Detta har jag försökt förklara massor med gånger, och många Jv här på forumet har bekräftat vad jag har sagt. Och jag har sagt att fråga vilket Jv som helst, så bekräftar dom detta.

jag vill först å främst påpeka att jag gett dig samma svar tidigare....

Citat:
Om detta du skriver är sant så är det ju sympatiskt!

(FB) Frågor om Jehovas Vittnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in