Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Mycket bra iakttagelse! Det var min första tanke när jag hörde om hur snabbt han var där. Men det är klart att om det var första gången hon skulle åka och om han/föräldrarna är väldigt oroliga sådana så.. Men det känns som att många hade kunnat tagit det lugnt några timmar (hon är trots allt 17 år..), inte 10.

Det kan finnas bakgrundsinfo som inte är kända ikring flickan och därför åker fadern. Det har kanske delgivits polisen också initialt för de tog detta på största allvar väldigt fort.

Normalfallet är oftast, jaha 17år, vi kan väl vänta och se när hon kommer hem. Det är en och annan i den åldern som är både sena och inte passar tider.

Något har iaf fått länsman att reagera ganska fort men misstanke om brott och först olaga frihetsberövande, bör finnas en bakgrundsanledning som inte är känd.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Att nyckeln skulle förvarats i en lada som är under ombyggnation är ju totalt osannolikt.

Vore ju därför bra om man kan bekräfta eller avfärda detta
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Några åsikter:
2. Tanken på att hon ska blivit överfallen i ladan när hon skulle hänga in nyckeln är rimlig, men var blev mopeden av då? Då skulle eventuell GM tvingats frakta bort mopeden efter avslutat dåd. Mycket logistik.
Anta att hon blev överfallen i ladan när hon skulle hänga nyckeln? Blev hon då överfallen för att hon såg något hon inte skulle se i ladan som inte har med HENNE att göra? Det låter ju lite orimligt att GM skulle väntat i ladan på henne om han inte visste att nyckeln hängde där, och om han visste det så är det någon med god kunskap om ställets rutiner.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kursiverade:

- Det här dyker upp i exakt varenda mer omfattande tråd om försvinnanden/mord. Det är alltid ett antal personer som tycker det är "konstigt", "märkligt" ja t o m "misstänkt" att inte familj och vänner sitter och snyftar i media som Mats Alm.

Till att börja med är påståendena oftast inte korrekta - letar man så ser man att det visst finns folk som uttalat sig. Jag har sett intervjuer med Lisas kompisar i tidningar t ex.

....

Så släpp det där för sjutton. Det finns absolut inget onormalt eller konstigt i familjens beteende.

Jag är generellt mycket glad över att läsa dina inlägg i de flesta trådar. Sansade, väl övervägda och välformulerade. Men i det här fallet har du inte applicerat dina i övrigt goda tolkningsegenskaper. Med andra ord, du har inte läst så noga vad jag egentligen skrev.

Hade den närmaste familjen varit här inne och skrivit hade jag blivit oerhört förvånad. Jag talar om inlägg från familjens periferi. Bekanta och avlägsna släktingar som känner att de inte behöver avstå från att kommentera av hänsyn till de inblandade.

OCH jag säger inte att det är något FEL på familjen. Dock kan en sjuttonåring tolka konstant överbeskyddande föräldrar som kvävande och frihetsberövande. Bara häromdagen blev jag kallad en tråkig sabotör av min egen sjuttonåring när jag förvägrade honom nöjet att skaffa mutilerade (uttöjda) örsnibbar ...
Medlem
Lisa var inte med när de låste. Hon gick strax innan som jag förstått det efter intervjun med en av de andra tjejerna. Dessutom hittades handsken i någon form av torkmaskin vad jag förstått det som. Kanske inte det mest naturliga stället att lägga den på.
Medlem
ThroneWatchers avatar
En sak som är extra konstig om det nu är så att nyckeln hängs upp i ladan, det är varför nyckeln sitter i mopedens tändningslås, samt att man vid mopeden har hittat en påse. Jo visst skulle det väl kunna vara så att hon glömt av att gå dit med nyckeln först, men ja- det känns inte troligt med tanke på att håller man i nyckeln, låser dörren och liksom har fokus på den så är det svårt att så absolut glömma bort att den ska till ladan.

Sen tror jag att vi alla måste ta denna nyckeln-i-ladan berättelsen med en nypa salt, som så mycket annat här så är det lösa rykten och inga absoluta sanningar.
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Du publicerade just en av få hitintills trovärdiga teorier.
Har vi med en riktigt kall djävel att göra så kan det vara han som "råkade" hitta ringen.. Det är fan bra gjort att hitta en ring i naturen med tanke på hur liten en ring är!! Det reagerade jag snabbt på när jag hörde om ringen.
Inte för att jag tror mest på detta scenario.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Undrar varför polisen inte använder sådana hundar då, borde ju vara ett rätt självklart förstahandsval när de vet att en människa nyligen befunnit sig på platsen.

Med nyligen menar jag 15 min typ och som jag sa, de hittar massa andra spår som de gärna följer istället.

Dvs en hund kan snurra runt ganska friskt. De har bra luktsinne men är inga superspårare.
Medlem
Blankts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rizo
nya fynden som hittats är mopedhjälmen och en vit duk enligt min flickvän som varit ute och letat med mp

Vet inte om du trollar eller talar sanning. Intressant om dessa föremål har hittats, det borde ju dra igång letandet rejält i så fall. Kanske finns det något på denna vita duken? Hon kan ju trots allt blivit sövd med hjälp av duken.
2015-06-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xothehost
Om det är så att nyckeln hänger i ladan som någon påstår, och att Lisa var där för att lämna den, kan ju också tyda på varför kollegorna beter sig konstigt enl. vissa av er. De kan ha varit så att de drog tidigare än vad det var tänkt och lämnade Lisa själv och där med ansvarig. Det ska alltid finnas en ansvarig på plats och detta ska vara en myndig person i 99,9% av fallen då pengar och liknande finns på plats, men Lisa är bara 17 år. I den åldern vågar man inte alltid säga nej och denna mentalitet att man vill skydda/backa varandra är rätt stark då. Det kan ju vara så att tiderna inte riktigt stämmer. Sedan kanske hon kom på att hon hade nyckeln i fickan precis när hon fått på sig hjälmen och skulle åka, och för att inte slösa mer tid än nödvändigt skulle hon bara springa över vägen lite snabbt och det var då det hände något.

I övrigt har jag ingenting att tillägga, har följt hela tråder. Får sånna Twin Peaks-vibes av detta fall, att hon lever något form av dubbelliv som gått åt helvete snett. Önskar med hela mitt hjärta att man finner henne levande!

Om det hade varit fallet att dom två lämnat tidigare hade de väl sagt det för länge sen? Tror nog att de hade avslöjat det för att hjälpa till, annars är det ju sjukt mycket värre att inte säga som det var.
2015-06-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
En mobildisplay som blåst 1km över en åker tillsammans med mobilskal och andra tillhörigheter och dessa landade på nästan exakt samma plats?

Det kan ju ha kastats från en bil och sedan blåst vidare? Det är väl ändå mest troligt att en person som kidnappar nån annan vill bort från platsen så fort som möjligt?
2015-06-11, 23:50
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elofd
Okej, det finns så många teorier men måste bara fråga om detta skulle vara möjligt.
Är medveten om att den är ganska så dålig själv men så att man iaf kan utesluta det.

Med tanke på hur sakerna hittats, det faktum att det inte finns några spår om strid och att inga vittnen har sett en misstänkt bil eller annat på vägen, är det då möjligt att GM parkerat sin bil vid skogsbrynet vid den väg som slutar ungefär där mobildelar hittats? (Såg en länkad karta, det liknade alltså en mindre väg som tog slut vid ett skogsparti)

GM kommer fram till BO, under hot tvingar han med sig henne över fälten (BO har fortfarande hjälmen på sig och hotas med något vapen, därför inga rop på hjälp eller flyktförsök)
Tillsammans går dom hela vägen till bilen, där GM parkerat för att undvika att bilen syns, dessutom går dom längs fälten för att undvika att synas från vägen. Under vägen tappar/släpper BO sina tillhörigheter, och någonstans under vägen tar GM ifrån BO hennes mobil, gör sönder den och lämnar den.

För att detta skulle kunna funka måste det betyda att:
1) Vägen är inte för lång
2) Man ser inte personerna om man åker förbi på vägen

Jag har ingen lokalkännedom och undrar därför om det är MÖJLIGT, även om det inte är så trovärdigt.

För mig är det väldigt konstigt att GM valt att slänga ut ägodelarna på olika platser, dels då han riskerar att synas av andra på vägen när han kastar ut sakerna. Hur långt ut dom hamnat är också frågan om, och om han isf gått ut och lagt dom lämnat BO kvar i bilen? Omständigt isf, varför inte bara behålla dom och dumpa dom senare??

Vet inte om det är bekräftat men läste något om nåt fotspår (kanske har helt fel??) och det kan komma från den promenad GM och BO haft tillsammans. Att polisen söker i området kan vara för att hundarna känt lukten av dom, inte för att jag vet hur spårhundar jobbar.

Mycket mycket intressant. Skulle förklara ringen, att BO självmant skulle tagit av den för att visa någon form av spår.

Edit: Ändrade konstig formulering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in