Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:34
Medlem
Skulle vara intressant att veta om detta med sms:andet till pappan var en vanlig rutin inom familjen (på väg hem från kompis, fest, tidigare pojkvän, skola, ev tidigare jobb etc).
Om inte, varför sms:ade hon denna gång? Eller var det någon annan som gjorde det?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Polisen hittade väl inget som tyder på våld på Brottsplatsen? Min teori är att nån sjuk jävel stannat och bett LH om hjälp eller frågat vart vägen går och sen slängt in henne i bilen, sen är de inte omöjligt att det fanns 2 gärningsmän, en som slänger in henne i bilen och en som frågar efter hjälp eller frågat efter vart vägen leder tex. Läste nåt i expressen att de va en stökig kund som LH serverade dagen före eller samma dag, kanske lite långsökt men kanske är han gm?

Håller med dig. Som jag skrivit tidigare. Ofta trotsar vi vår varnande magkänsla för att hjälpa till. Inte helt omöjligt att någon fått fram henne till stora vägen med ett "ursäkta...". Syns väl inga spår av kamp på asfalt?

Är det någon som stått och väntat på stängning, så tror jag inte den väntat på just Lisa. Snarare att han ser att det är ett gäng unga tjejer som jobbar på stället och hoppas att någon av dem, vem som helst, ska bli ensam och möjlig att överfalla.

Har han väntat på någon speciell i flera dagar, tror jag snarare på tjejen som är bussberoende. Eftersom hon är det enklaste "bytet". Han kanske såg henne gå till bussen/stå och vänta på den en annan dag, men inte vågade då. Denna dag fick hon skjuts, däremot blev Lisa ensam....

Känns konstigt att någon skulle stalkat Lisa som fick skjuts alla andra dagar, och åkte moppe denna dag (inte det optimalaste för våldtäkt kan jag tänka mig). Den bussberoende tjejen känns ju mer som det optimala bytet liksom....

Jag tror nog att tillfället avgjorde vem av tjejerna det blev. Däremot kanske dådet i sig varit planerat...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
En tanke

Om caféet har larm, då bör väl rimligtvis larmfirman få en notering/signal registrerat i datorn varje gång en befintlig kunds larm larmas på, respektive larmas av. Med andra ord bör polisen kunna få reda på den exakta tidpunkten för när dörren till caféet stängts igen och larmats!
Det beror på vad det är för larm de har, det vi har på jobbet registrerar allt.
Medlem
En tanke kan ju vara att GM väntar på BO och påkallar BO:s uppmärksamhet till ladan när hon gör sig redo att åka hem. BO lämnar nyckel i låset och påsen brevid på backen för att se vad som försiggår. BO skickar sitt sms från ladan och gör sig redo att fara hem och blir därefter överrumplad. Lite osannolikt månne men ändå möjligt
2015-06-12, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frognog
Slagit henne på hjälmen så att hon trillar ihop? En hjälm ska ju stå emot just smällar? Ingen vet om hon ens hade den på sig. En GM kan ju ha slitit den ifrån hennes händer och slagit henne med hjälmen? Om hon ens blivit slagen.

Ingen som har mer info om den påverkade/påtända som tältade i närheten i måndags?.

Kom ihåg att dess huvudsakliga uppgift är att hålla skallen hel.
Man kan utan problem svimma för ett hårt slag mot hjälm.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin86gbg
I expressen TV ikväll sa cafe ägaren att degick runt 18.15

Nej, hon säger strax efter 18.00-18.15. Eventuellt har du hört en kortad version av intervjun.
Medlem
När spreds ryktet om att nyckeln till cafét förvaras i ladan? Finns ju ingen källa som bekräftar det så det är jävligt onödigt att spinna vidare på massa teorier då.
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Det skulle förklara de anhörigas tystnad i denna tråd.
Sjukt att ingen, inte ens en ytlig bekant har yttrat sig här i tråden (av de jag läst)
Men lägg ner det där. Om min vän, dotter, eller bekant var försvunnen inte fan skulle jag jazza in på flashback och plöja hundratals sidor med toktips och fria fantasier, än mindre svara.
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantesspeak
Håller med dig. Som jag skrivit tidigare. Ofta trotsar vi vår varnande magkänsla för att hjälpa till. Inte helt omöjligt att någon fått fram henne till stora vägen med ett "ursäkta...". Syns väl inga spår av kamp på asfalt?

Är det någon som stått och väntat på stängning, så tror jag inte den väntat på just Lisa. Snarare att han ser att det är ett gäng unga tjejer som jobbar på stället och hoppas att någon av dem, vem som helst, ska bli ensam och möjlig att överfalla.

Har han väntat på någon speciell i flera dagar, tror jag snarare på tjejen som är bussberoende. Eftersom hon är det enklaste "bytet". Han kanske såg henne gå till bussen/stå och vänta på den en annan dag, men inte vågade då. Denna dag fick hon skjuts, däremot blev Lisa ensam....

Känns konstigt att någon skulle stalkat Lisa som fick skjuts alla andra dagar, och åkte moppe denna dag (inte det optimalaste för våldtäkt kan jag tänka mig). Den bussberoende tjejen känns ju mer som det optimala bytet liksom....

Jag tror nog att tillfället avgjorde vem av tjejerna det blev. Däremot kanske dådet i sig varit planerat...

Varför skulle hennes ägodelar då vara utspritt på en stor äng?
Medlem
ThroneWatchers avatar
Kompletterar min tidslinje med den övriga information som finns i trådens första inlägg:

17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas
18:00 - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått.

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kafét i motsatt riktning, om något hänt, för att leta.
21:00 - Pappan framme vid kafét. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kafét.
21:30 - Poliser är på plats.

Det mest intressanta att få reda på här är helt klart när bussen gått, utifrån det kan vi sedan avgöra när de kan som senast ha tänkt lämna fiket för att hinna till stationen (som hon klart säger i intervjuer hon lämnar kollegan vid). Ingen som bor i trakterna och vet?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Hon kanske försökte fly in i ladan ifrån GM. Kanske blev våltagen/dödad i ladan(plats utan insyn).

Enbart handsken hittades av ägaren i ladan. Resten av grejerna hittats 1 km åt motsatt riktning på en grusväg. Jag bedömer att det är flyktvägen.

Återigen varför skulle kollegorna ljuga? Högst osannolikt enligt mig.

Att hon har våldtagits i ladan var min första tanke när allt uppdagades med handsken, men nu när polisen har gått igenom detta och de inte har funnits några som helst spår av att något som helst våld eller sexuell handling har begåtts inne i ladan så får vi väl utesluta denna tes med all sannolikhet?

Någon som har bättre koll på hur stor chans det är att det inte finns några som helst spår efter en våldtäkt på en plats så som ladan i detta fallet?

Tror inte heller att kollegorna ljugit, om de har ljugit är det inte för att de har något med bortförandet av LH att göra utan isåfall att det känner skuld att de lämnade henne ensam för att låsa.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Möjligt! Men det jag syftar till nu är att bygga en tidslinje baserad på bevis och fakta som finns, ex. vet vi genom polisens egna uppgifter att mobilen stängdes av 18.30 och sista sms:et gick ut 18:23 osv. Det är denna typ av fakta som tidslinjen bör bestå av, enligt mig.

Absolut, och utifrån ert eminenta jobb så kommer vi kunna spekulera mindre vilt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in