Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:36
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Nånting är konstigt med det här. Om jag skulle kidnappa någon skulle jag fort som fan försöka ta mig från platsen. Inte sprida en massa prylar runt i ett 10000m2 stort område. Däremot skulle jag kunna tänka mig att göra detta om jag själv ville "försvinna" . Skapar en stoooor tidslucka för mig att försvinna utomlands . Man behöver ju inte åka charter liksom och bli filmad på flygplatsen.

foliehatt på tills jag får veta något mer konkret.

Om man smälter in i miljön eller om man hör/ser på väldigt långt håll om någon skulle närma sig, så finns det väl ingen anledning att försöka ta sig från platsen fort som fan.
De kringspridda fynden är väl inte så kringspridda utan följer en linje. Frågan är väl mer om Lisa finns att återvinna i ena eller andra änden av denna "linje"
minns fan inte vem det var som hade lagt in den här bilden för 548456 antal sidor sedan, men jag lånar den här
http://www.bilddump.se/bilder/20150611173933-85.227.238.198.jpg

sedan är jag inte heller säker på att GM vill försvinna utan bara återgå till sin naturliga vardag; hem, jobb, kompisar, eller vad det nu kan vara.
2015-06-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Läste att ngn sade dessa arbetskollegor såg lite suspekta ut i en interjuv, Kan det vara så att dessa tjejer kan ha hjälpt LH att sprida sakerna + hjälpt heller schappa fältet så att säga och gett henne ngn form av gömställe???

Nej. Suck.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag resonerade redan tidigt kring att det var något konstigt med LHs relationer vad gäller familj och vänner, bland annat pga att inte en enda bryllings kusin eller dagiskompis hoppat in med någon som helst kommentar om flickans karaktär.

Jag får intryck av en extremt hårt hållen tjej, som det egentligen inte finns någon som känner riktigt väl, utom förmodligen ett fåtal nära vänner som är svurna till tystnad.

Ingen säger något om henne, pappan har fixat sommarjobbet och påstås dessutom ha förmått kaféägaren att rucka på öppettiderna för att dottern ska kunna jobba där. Till detta kommer att han nästan per omgående jagade iväg efter dottern som tonårstidsmässigt sett inte var sådär jättesen.

Och sedan kommer vi till alla dessa "spår". Det känns så otroligt infantilt alltihop, just som jag skulle kunna tänka mig att ett par tonåringar som ägnat en smula för mycket tid åt CSI skulle bära sig åt. Och varenda unge som sett på TV vet ju att mobiler, de kan man spåra. Mobilen var nog i så fall det största offret - men ett nödvändigt sådant.

LH kan enkelt förändra sitt utseende, det kräver inte så mycket. Hårklippning, lite hårfärg och en helt annan makeup så är det klappat och klart. Rimligen plockades hon upp av en kompis på MC eller moppe, därför är också hjälmen puts väck. Kan också tänka mig att det var ganska kul att köra runt och sprida ut ledtrådar, och kan också föreställa mig att det NU inte är kul alls. Vem skulle våga träda fram nu, efter allt detta? Förr eller senare blir hon ju tvungen, men knappast i nuläget.

Kort sagt, jag tror på detta PM som någon säger sig ha fått från en av LHs vänner som säger att försvinnandet är frivilligt - dock inte delarna om att polis mfl skulle vara inblandade i någon slags mörkläggning.

Det kursiverade:

- Det här dyker upp i exakt varenda mer omfattande tråd om försvinnanden/mord. Det är alltid ett antal personer som tycker det är "konstigt", "märkligt" ja t o m "misstänkt" att inte familj och vänner sitter och snyftar i media som Mats Alm.

Till att börja med är påståendena oftast inte korrekta - letar man så ser man att det visst finns folk som uttalat sig. Jag har sett intervjuer med Lisas kompisar i tidningar t ex.

Vidare så är det knappast normalt att sitta och flänga ut och in på sitt privatliv i media. Det är sånt som white trash och semi white trash (=de personer som till 90-95% utgör de medverkande i olika realityshower som Lyxfällan, Arga snickaren och liknande) gör. Samt uppmärksamhetskåta B- och C-kändisar. Vanliga medelklassmänniskor är sällan intresserade av att lägga ut sitt privatliv och sina känslor och tankar till allmän beskådan. Allra minst i media. Gör man det ändå så är det som regel senare och då om man tycker att det sker i ett seriöst sammanhang. Som exempel kan vi ta några av de personer som medverkade i minnesprogrammen i fjol när det gått 10 år efter Tsunamin. Dessa personer satt absolut inte och grät i morgonsoffor medan man fortfarande letade i Thailand efter deras försvunna familjemedlemmar.

Så släpp det där för sjutton. Det finns absolut inget onormalt eller konstigt i familjens beteende.

----

Angående den andra delen av inlägget så känner jag mig inte heller helt övertygad om att det hela inte skulle kunna vara någon slags märklig fejk. Samtidigt känns det fruktansvärt att tänka så. Men vi har haft några märkliga fall de senaste åren där unga kvinnor försvunnit under märkliga omständigheter som pekat mycket mot brott - för att sedan plötsligt dyka upp efter en vecka eller två. Minns tjejen som inte kom hem från Egypten häromåret t ex. Men jag kan inte se att inte en panikslagen GM skulle kunna slänga iväg saker på det där sättet.
Medlem
Är cafe/bageriet larmat? Isf kan man ju ta ut logg på händelser som på/av larmnings tider av lokalen eller om det är kopplat till ett larmbord då har de logg på det. Tänker på kollegorna som vissa spekulerar i att det kan vara. Man kan ju se då isf om någon varit i lokalen senare än tiden de uppgett att de lämnat. Bara en liten tanke.
Medlem
RichardNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaBeta11
Går det att bekräfta detta?
Jag kan varken bekräfta eller dementera. Som sagt, hörde detta för fem minuter sedan av en som var på platsen. Han i sin tur hörde det från folket på plats. Enligt vad dom sagt så hade caféägaren sagt detta.
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderkakaa
är det bara jag som inte kan släppa misstankarna om kollegorna?

1. Tycker deras blickar flackar, då båda har samma problem genom att kika VÄLDIGT mkt på varandra medans dem talar ( Nekar inte till att det är en jobbig sits o därav kan dem vara nervösa / oroliga )

2. Lowa skall enligt Rebecca behövt åka så snabbt till sin Buss? Hur förklarar man då det bekräftade beskedet om att där inte går någon buss vid denna tiden en söndag?

3. Normalt Cyklar Lowa ifrån jobbet, vilket jag förstått är dagligen. Hur kommer det sig att just idag väljer hon att åka bil med Rebecca?

4. Vid intervjun med Lowa så säger hon, " Behöver inte hjälp med mer, så jag går till min moped"
( Var det inte bara LH som hade moped? )

( Dessa 2 personer arbetar båda på Cafét, Dem har vetskapen om hur "dött" det är i ladan mitt emot, dem träffar många kunder som berättar om hur vackert KinneKulle är, vilka stigar som är vackra. Har du sett det o det? - Kan man åka till Götene/Lidköping/Skara andra vägar än just denna? Jo svarar en kund då som dem har en konversation med och förklarar )

Jag kan mycket väl vara ute o cykla, men jag kan bara inte släppa misstankarna emot dessa 2 kollegor. Något i mig säger att det här var planerat utav kollegorna, för vilka grunder har jag inget o gå på, men det kanske bara är dem som vet det isåfall?
Jag tror egentligen inte alls på din teori om att kollegorna är inblandade.
Men om de däremot blivit hotade av GM, att LHs liv hänger på deras tystnad, skulle jag kunna tänka mig att de ljuger för polisen.
2015-06-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marefos
Jag reagerar på detta:

Lisa kör en EU-moped. Den gör max 45, om hon åker full gas hela vägen hem. (Jag förutsätter att den ej är trimmad)

18.23 skickar hon sms:et. I 45 km/tim borde det tagit strax över en timme att komma hem, dvs strax efter 19,30 då..

Redan kl 20 kastar sig fadern i bilen för att leta? Jag kan bara referera till mina bekanta som har barn i den åldern och 25-30 minuter är ju ingen jättelång tid att komma sent för en 17-åring...

Det er første gang hun kjører fra jobben og hjem på moped, og det er en ganske lang tur. Det er ikke det minste merkverdig at foreldrene blir urolige når hun ikke dukker opp når hun burde.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det förklarar också varför det inte finns ett skit att gå på. Inga misstänkta. Ingenting. Det sker bara när GM är någon som står helt utanför. Som är okänd.
Och var har du fått detta ifrån? Vad jag har förstått av SVT mm finns flera misstänkta och förhörda, med flera bevismaterial säkrade.
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderkakaa
är det bara jag som inte kan släppa misstankarna om kollegorna?

1. Tycker deras blickar flackar, då båda har samma problem genom att kika VÄLDIGT mkt på varandra medans dem talar ( Nekar inte till att det är en jobbig sits o därav kan dem vara nervösa / oroliga )

2. Lowa skall enligt Rebecca behövt åka så snabbt till sin Buss? Hur förklarar man då det bekräftade beskedet om att där inte går någon buss vid denna tiden en söndag?

3. Normalt Cyklar Lowa ifrån jobbet, vilket jag förstått är dagligen. Hur kommer det sig att just idag väljer hon att åka bil med Rebecca?

4. Vid intervjun med Lowa så säger hon, " Behöver inte hjälp med mer, så jag går till min moped"
( Var det inte bara LH som hade moped? )

( Dessa 2 personer arbetar båda på Cafét, Dem har vetskapen om hur "dött" det är i ladan mitt emot, dem träffar många kunder som berättar om hur vackert KinneKulle är, vilka stigar som är vackra. Har du sett det o det? - Kan man åka till Götene/Lidköping/Skara andra vägar än just denna? Jo svarar en kund då som dem har en konversation med och förklarar )

Jag kan mycket väl vara ute o cykla, men jag kan bara inte släppa misstankarna emot dessa 2 kollegor. Något i mig säger att det här var planerat utav kollegorna, för vilka grunder har jag inget o gå på, men det kanske bara är dem som vet det isåfall?

Småtjejer vars "kompis" försvunnit, hela sveriges media är där, 1000 pers från MP och mången poliser. Menar du att tjejerna borde vara bättre media-tränade.

Okej det är kul att leka Sherlock Holmes på flashback men ni är löjliga. Ni måste ju förstå att polisen har undersökt och kollat upp deras historier. Det är skilnad när man har kameror och svettiga journalister som ställer ledande frågor.

Har någon kollat upp hennes katt ?
Medlem
Lisa är i åldern då man fixade alkohol från dom mest skumma typerna. Hon ska för första gången åka själv från jobbet. Långt hemifrån - ingen chans att föräldrarna upptäcker henne. Bestämmer träff för överlämning vid 18.30 med någon kåt langare. Dröjer kvar lite för att kollegorna ska hinna åka. Något går snett när köpet av alkoholen skall genomföras, langaren kanske tolkat lisa fel och trodde hon skulle bjuda till lite andra typer av tjänster(sexuella..). Lisa säger nej och att hon inge vill ha nått, ordkrig uppstår, lisa tar upp sin telefon för att ringa på hjälp, langaren tar den ifrån henne/den hamnar i backen så den går sönder. Han får med henne i bilen, kastar ut telefonen och drar.

Vet själv att det alltid var jävligt skumma typer som man köpte av när man var yngre. Ofta av utländsk härkomst. Denna teori passar ju bra in på det där med att hon för första gången skulle åka själv därifrån, och passat på att stämma träff med någon.
Jag kan se detta scenariot framför mig, kan ni?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Är detta totalt omöjligt..:

Gm ger en hund saker från Lisa direkt i munnen eller i ngn slags påse (mobiltelefon, ring, kort etc), bussar på hunden ut på åkern och därav det konstiga droppandes av hennes ägodelar? Mitt på en åker på olika ställen.
Ja. Det låter extremt osannolikt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Samma dag som Lisa försvann på eftermiddagen stals 5 jaktvapen m.m. typ 3 mil från Blombergs. Tror inte det har nåt med saken att göra men man vet aldrig.

http://nlt.se/nyheter/lanet/1.4048359-stal-vapenskap-med-fem-jaktvapen?

Vapen, cementblandare och släpkärra.
Detta kan definitivt hänga ihop med försvinnandet av Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in