Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminalen-nu
Jag resonerade redan tidigt kring att det var något konstigt med LHs relationer vad gäller familj och vänner, bland annat pga att inte en enda bryllings kusin eller dagiskompis hoppat in med någon som helst kommentar om flickans karaktär.
Jag får intryck av en extremt hårt hållen tjej, som det egentligen inte finns någon som känner riktigt väl, utom förmodligen ett fåtal nära vänner som är svurna till tystnad.
Ingen säger något om henne, pappan har fixat sommarjobbet och påstås dessutom ha förmått kaféägaren att rucka på öppettiderna för att dottern ska kunna jobba där. Till detta kommer att han nästan per omgående jagade iväg efter dottern som tonårstidsmässigt sett inte var sådär jättesen.
Och sedan kommer vi till alla dessa "spår". Det känns så otroligt infantilt alltihop, just som jag skulle kunna tänka mig att ett par tonåringar som ägnat en smula för mycket tid åt CSI skulle bära sig åt. Och varenda unge som sett på TV vet ju att mobiler, de kan man spåra. Mobilen var nog i så fall det största offret - men ett nödvändigt sådant.
LH kan enkelt förändra sitt utseende, det kräver inte så mycket. Hårklippning, lite hårfärg och en helt annan makeup så är det klappat och klart. Rimligen plockades hon upp av en kompis på MC eller moppe, därför är också hjälmen puts väck. Kan också tänka mig att det var ganska kul att köra runt och sprida ut ledtrådar, och kan också föreställa mig att det NU inte är kul alls. Vem skulle våga träda fram nu, efter allt detta? Förr eller senare blir hon ju tvungen, men knappast i nuläget.
Kort sagt, jag tror på detta PM som någon säger sig ha fått från en av LHs vänner som säger att försvinnandet är frivilligt - dock inte delarna om att polis mfl skulle vara inblandade i någon slags mörkläggning.
Det kursiverade:
- Det här dyker upp i exakt varenda mer omfattande tråd om försvinnanden/mord. Det är alltid ett antal personer som tycker det är "konstigt", "märkligt" ja t o m "misstänkt" att inte familj och vänner sitter och snyftar i media som Mats Alm.
Till att börja med är påståendena oftast inte korrekta - letar man så ser man att det visst finns folk som uttalat sig. Jag har sett intervjuer med Lisas kompisar i tidningar t ex.
Vidare så är det knappast normalt att sitta och flänga ut och in på sitt privatliv i media. Det är sånt som white trash och semi white trash (=de personer som till 90-95% utgör de medverkande i olika realityshower som Lyxfällan, Arga snickaren och liknande) gör. Samt uppmärksamhetskåta B- och C-kändisar. Vanliga medelklassmänniskor är sällan intresserade av att lägga ut sitt privatliv och sina känslor och tankar till allmän beskådan. Allra minst i media. Gör man det ändå så är det som regel senare och då om man tycker att det sker i ett seriöst sammanhang. Som exempel kan vi ta några av de personer som medverkade i minnesprogrammen i fjol när det gått 10 år efter Tsunamin. Dessa personer satt absolut inte och grät i morgonsoffor medan man fortfarande letade i Thailand efter deras försvunna familjemedlemmar.
Så släpp det där för sjutton. Det finns absolut inget onormalt eller konstigt i familjens beteende.
----
Angående den andra delen av inlägget så känner jag mig inte heller helt övertygad om att det hela inte skulle kunna vara någon slags märklig fejk. Samtidigt känns det fruktansvärt att tänka så. Men vi har haft några märkliga fall de senaste åren där unga kvinnor försvunnit under märkliga omständigheter som pekat mycket mot brott - för att sedan plötsligt dyka upp efter en vecka eller två. Minns tjejen som inte kom hem från Egypten häromåret t ex. Men jag kan inte se att inte en panikslagen GM skulle kunna slänga iväg saker på det där sättet.