2015-06-09, 07:07
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Succévärning: Rogne alla dagar i veckan. Han har inte gjort en enda dålig insats, inget dåligt ingripande. Killen är helt enkelt för bra för Allsvenskan. Eikrem tycker jag är lite för upp och ner. Vissa matcher är han helt magisk andra är han borta från spelet totalt.

Floppvärvning: Som blåvit visste jag att Sana inte skulle prestera men vill inte sätta honom som årets flopp. Brustad har väl inte gjort en människa glad men hade inte heller allt för stora förväntningar på sig. Jag skulle vilja sätta Astrid i helsingborg som årets flopp hittills.

Årets skithög: Markus Rosenberg & Åge i malmö. Markus verkar vara ett praktsvin som kräver mer än han själv uträttar och med noll självdistans. Åge för att han är en grinolle.

Årets överraskning (lag): IFK Norrköping & Djurgården utan tvekan. Vem trodde att de skulle ligga som de gör innan säsongen?

Årets besvikelse (lag): Malmö. Så mycket pengar, så mycket resurser och möjligheter för att lyckats. För mig påminner malmö väldigt mycket om IFK anno 2012 när vi värvade affischnamn efter affischnamn. Istället för ett lag så är det 11 individuella spelare.

Årets överraskning (spelare): Haitam Alessami. Haitam från div 2 i Norge till att bli Allsvenskans bästa spelare. Det trodde jag inte när man såg honom på försäsongen.

Årets besvikelse (spelare): Rosenberg. Killen var så viktig för malmö förra året, nu är han mer ett sänke.

Årets genombrott: Alessami igen. Ja jag är blåvitt men jag tycker ändå att han har gjort en Jacob Johansson, fast mycket snabbare.

Årets spelare: Gustav Svensson. Gustav Svensson är vad Halsti var för malmö förra säsongen. En spelare som som i tysthet är till stor del anledningen till att vi enbart har släppt in fem mål den här säsongen.

Ryggar den här rakt av.

Rogne är allsvenskans enskilt bästa spelare och redan nu trots bristande speltid senaste året ett snäpp för bra för allsvenskan.

Dock är jag snarare benägen att säga att årets besvikelse är Malmös försvarsspel, typ Helander/Erik Johansson. Fast det är ju å andra sidan ingen besvikelse för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Måste ändå berömma denna tråd, ganska bra nivå ändå. Brukar nästan alltid bli barnsliga påhopp mot varandra i fotbollsforum. Men här kan man faktiskt diskutera och skriva negativt om lag utan att folk blir alldeles för butthurt

Du borde kolla in Supportersäsongen-tråden
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-06-09 kl. 07:11.
Citera
2015-06-09, 09:37
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Instämmer väl med det mesta förutom att jag vill slå ett slag för Aleesami som årets överraskning. Från norska andradivisionen till vårens bästa vänsterback.

Är det han som struttar omkring på Göteborgs vänsterkant? Han var fan het, och förövrigt måste jag säga att de flesta norrmän i Allsvenskan har imponerat av de jag sett förutom sorken då. Vår nya norrman Berntsen, som inte fick lira senast, tycker jag är fantastiskt bra av det jag sett. Han väger lite lätt och faller i varenda situation, men känslig dojja!
Citera
2015-06-09, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Västra frölunda spelar inte allsvenskan längre
Är du helt efterbliven eller?
Med din korkade retorik så kan man alltså bara hålla på ett lag och en sport?

Luktar avundsjuk stockholmare eller skåning om dej!
Citera
2015-06-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Är du helt efterbliven eller?
Med din korkade retorik så kan man alltså bara hålla på ett lag och en sport?

Luktar avundsjuk stockholmare eller skåning om dej!

Du är hardcoresupporter till Barcelona, Chelsea och Bayern Munchen?
Citera
2015-06-09, 12:41
Medlem
Kul med genomgång:

Årets värvning:
Mushekwi håller jag med i princip med om, med viss reservation dock om att det är ett lån. Rogne och Eikrem lite mer väntade och säkert dyrare. Vill även slå ett slag för Araba som i ett sämre lag som Falkenberg är får sägas producera på samma nivå som "Mush", får väl dessutom sägas vara av minst samma betydelse. I ett tunt lag som FFF är Araba skillnad mellan att ligga sist som ÅFF och kunna ta kontrakt. Lätt att glömma relativa succéer i de mindre lagen och Araba måste nämnas. Men lån gäller väl även för honom. Så frågan är om man ska skilja på lån och värvningar som kan generera mer pengar. Lugano i Häcken har ändå medverkat till att Häcken släppt in näst minst mål!
Men med den meritlistan har han gjort sitt jobb. Man ser klassen, även om BKH har underpresterat i övrigt så är det inte hans fel.

Floppvärvning:
Silverholt är väl billig, skulle väl tippa antingen någon i AIK Etuhu och Brustad, det beror på priset.

Årets skithög:
Svår: Anti Mffare säger väl Rosenberg Anti IFKare säger Sebastian E blir lite för lagsympatistyrt, Simon G i Häcken kanske med tanke på den obalans han visade i vissa matcher tex mot Norrköping

Årets överraskning:
Mushekwi är nog svår att inte välja

Årets besvikelse:
Brustad säger jag då, inte imponerad var väl han som krokade sig själv i straffområdet när han skulle skjuta om jag minns rätt. Etuhu mycket skadad så han får chansen lite till.

Årets överraskning lag:
IFK Norrköping med tanke på att Bärkroth skadades innan starten och började liksom DIF dåligt
Kul med tanke på att det är ett klassiskt lag som inte varit med i toppen på över 20 år, bra för intresset i en av giganterna i den allsvenska historien, Curva Nordahl etc gör att man visar att man är på rätt väg

Årets besvikelse lag:
MFF är trots allt klart med i guldracet och det är egentligen bara Kalmarmatchen som är riktig kris resultatmässigt om man jämför med fjolåret samt att IFK gått så extremt bra. De har 742 trots allt. Däremot håller jag med om Junkbord bl.a. att de inte ser ut som ett lag, pendlar mycket i matcher med briljans där de mosar motståndet till stora försvarsmisstag. Häcken som de alltid förlorar mot numera visade också psykologisk svaghet, Har tittat på den några gånger i efterhand, MFF börjar bra men får inte utdelning, när Häcken tar över i andra och får 2-0 lägger nästan MFF av , de försöker knappt kämpa ens en gång, Häcken rullar långa stunder ut MF på deras hemmaplan och de anstränger sig knappt, det är riktigt uselt. Men poängmässigt är de med.

Så jag röstar i stället på ÖSK, även om de kommit igen nu på slutet. Hösten 2014 och cupavancemanget gjorde att jag var tämligen säker på en stabil mittenplats. Men starten var usel, nu kanske de kan avancera trots allt , flera andra lag ser svaga ut.
Hammarby funderade jag på, trodde de skulle prestera bättre men såg samtidigt laget som det mest svårplacerade.

Årets genombrott:
Zeneli i IFE väljer jag för att få andra namn än i Årets värvning/överraskning. vilken klasspelare, hoppas dock han kan prestera på gräs också, han var svag mot IFK och hela IFE floppade mot HBK. Vad jag gillar är hans steg som är nödvändigt för högre nivåer typ landslag

Årets spelare:
John Alvbåge. Finns många man kan välja i IFK, men jag väljer honom för att det är för mig ett lyft från en målvakt som varit över medel till att vara bäst i AS just nu, han får alla bollar på sig känns det som, vilken pondus han har i straffområdet etc. Med tanke på att han ibland varit starkt ifrågasatt i IFK ibland petad av Sandberg visserligen i samband med skada, men fick ju inte tillbaka platsen före Marcus hade gjort bort sig så är det nästan årets lyft av en etablerad spelare. Eftersom denna kategori inte finns sätter jag John här. F.ö. är det kul att skriva någon annan än de mer självskrivna.
Citera
2015-06-09, 12:55
Medlem
Måste säga att Pekings upptåg i tabellen är säsongens stora behållning, kanske kan publiken börja hitta tillbaka snart också.

OT
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Djurgårdens IF IF och Djurgårdens IF FF är motsvarigheten till relationen Västra Frölunda Fotboll och Västra Frölunda Indians, men det förstod du ju såklart.
Detta är sedan 1984 felaktigt. Djurgården har en mängd sektioner härrörande under själva moderföreningen, däribland fotboll och ishockey. 1984 bröt sig ishockeysektionen ut från VF och är idag en separat förening. Finns historiska och geografiska band samt vissa emblem men inget mer.
Senast redigerad av Trekrona 2015-06-09 kl. 12:57.
Citera
2015-06-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekrona

Detta är sedan 1984 felaktigt. Djurgården har en mängd sektioner härrörande under själva moderföreningen, däribland fotboll och ishockey. 1984 bröt sig ishockeysektionen ut från VF och är idag en separat förening. Finns historiska och geografiska band samt vissa emblem men inget mer.

Typ som att man använder Västra Frölundas sköld när man kör retrotröjor?

Alla som är födda före 1984 borde rimligen hålla på VF både i fotboll och ishockey.
Citera
2015-06-09, 15:42
Medlem
Korders avatar
Succévärning: Säger Eikrem. Visst har Mushekwi sprutat in mål, men Eikrem är helt central för Malmös offensiv. Enormt duktig spelare som levt upp till högt ställda förväntningar och mer därtill. Blir kortvarig i Allsvenskan. Rogne bubblar annars, styr upp Blåvitts eminenta försvar med bravur.

Floppvärvning: Ajdarevic. Varför man värvar denne lata jävel förstår jag inte. Han har talang och skicklighet, men alldeles för dålig fysik och vilja för sitt ekonomiska anspråk.

Årets skithög: Stalltipset Rosenberg ligger väl bra till med sitt gnäll. Men jag vet inte, ingen har stuckit ut särskilt mycket här för min del.

Årets överraskning (lag): Säger väl IFK Norrköping såhär långt eftersom det rimligen bara är ett lag som bör nämnas. Annars har förstås Djurgården gjort det fantastiskt bra också. Väljer Peking eftersom de samlat på sig fyra poäng mer och åstadkommit den nuvarande tredjeplatsen trots att Bärkroth varit skadad hela första halvan (bortsett från ~40 minuter). Tycker det är kul att det går så bra för ett lag som satsar på egna produkter också. Sex stycken EP var det som spelade mot Falkenberg, räknar jag mig till. Fem mot Djurgården.

Årets besvikelse (lag): Örebro förstås. Sexa förra säs efter en mäktig höstsäsong, nu fullständigt under isen. Om jag inte minns fel var det Örebro och inte DIF eller Peking som pekades ut som en möjlig överraskning inför säsongen. Det säger väl allt.

Årets överraskning (spelare): Mushekwi. En inlånad afrikan som haft väldigt svårt att prestera i relativt svaga ligor de senaste åren. Hade noll förväntningar. Leder skytte- och poängligan. Gott så. Passar även på att nämna Hakeem Araba i Falkenberg, Johan Oremo i Gefle och Haitam Alesaami i Blåvitt, som alla presterat långt över (min) förväntan och varit nyckelspelare i sina lag.

Årets besvikelse (spelare): Folk nämner Brustad, och det ligger väl något i det. Kan inte påstå att jag trodde han skulle göra succé, men karln har varit direkt dålig. Tobias Sana hade jag trott skulle få en nytändning, men han verkar sämre än någonsin.

Årets genombrott: Marcus Antonsson i Kalmar. Inte nämnvärt bra i Halmstad, men har slagit igenom som en nyckelspelare i Kalmar. Mycket bra spelare. Bubblare är förstås Arber Zeneli. När säsongen summeras tror jag det är just Zeneli och Christoffer Nyman i Norrköping som gör upp om detta.

Årets spelare: Eikrem eller Rogne. Allsvenskans bästa offensiva respektive defensiva spelare i dagsläget.
Senast redigerad av Korder 2015-06-09 kl. 15:48.
Citera
2015-06-09, 16:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Sonko Sundberg i AIK skulle väl kunna platsa som genombrott bland defensiva spelare.
Citera
2015-06-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Årets genombrott: (..) Annars kan jag utan tvekan nämna Ebenezer Ofori, vilken touch han har på bollen och hans kroppsfinter är så iögonfallande bra. Inget fel på distansskott och crossbollar men kan bli bättre i avgörande moment då man sett honom värdera inlägg/passning/skott horribelt ibland.

Jag håller faktiskt med dig på alla andra punkter(även om jag nog skulle vilja lägga till ÖSK tillsammans med MFF när det kommer till årets besvikelse) men jag har lite svårt att nämna Ofori som årets genombrott. Inte för att han har varit dålig(tvärtom har han varit väldigt bra) utan mer att jag tycker han har redan fick sitt genombrott förra säsongen.

Tycker visserligen att en spelare som Hauksson i AIK har floppat, men samtidigt så är det en riktigt budgetvärvning också så han passar kanske inte på en sån lista.
Citera
2015-06-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Sonko Sundberg i AIK skulle väl kunna platsa som genombrott bland defensiva spelare.

Visst, han har spelat regelbundet, men inte fan har han varit bra...?
Citera
2015-06-09, 16:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampzop
Jag håller faktiskt med dig på alla andra punkter(även om jag nog skulle vilja lägga till ÖSK tillsammans med MFF när det kommer till årets besvikelse) men jag har lite svårt att nämna Ofori som årets genombrott. Inte för att han har varit dålig(tvärtom har han varit väldigt bra) utan mer att jag tycker han har redan fick sitt genombrott förra säsongen.

Tycker visserligen att en spelare som Hauksson i AIK har floppat, men samtidigt så är det en riktigt budgetvärvning också så han passar kanske inte på en sån lista.
Självklart kan man sätta ÖSK på delad plats med Malmö, men tongångarna inför säsongen var ju att Malmö skulle jogga hem allsvenskan och deltagarlag efter deltagarlag skulle få kämpa om andraplatsen, 2016 skulle bli den sista säsongen dom spela med en stjärna någonsin.

#stackarsallsvenskan och vissa fans sa att SM-gulden inte ens känns speciella längre. Lägg därtill det ekonomiska plusresultat dom drog på sig ifjol och redan där går dom före ÖSK i min bok.

Hauksson har blandat och gett, efter Lorentzsons fjolår var det mer eller mindre ett krav från min sida att han skulle ersätta honom rakt av vilket han förvisso har gjort men lämnat nästan lika stora frågetecken som sin föregångare. Hauksson kanske är en flopp, men här vill jag också avvakta ett tag med den stämpeln då han i vissa matcher hållit hög nivå.

Ofori förstår jag hur tänker kring, han fick en del speltid ifjol men var inte i närheten av lika dominant som i år.
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Visst, han har spelat regelbundet, men inte fan har han varit bra...?
Helt okej, ingen Rogne direkt och visst har han stått för ett genombrott men de finns spelare som gjort större avtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in