2015-06-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det är för tidigt att räkna bort något av topp-6 lagen efter tretton omgångar. Helst ska man väl snitta två poäng per match över säsongen för att slåss i absoluta toppen. Nu har vi Änglarna, Peking och Elfsborg där.
Gnaget som du nämner behöver börja öka snittet på bortaplan, men vilka har man mött borta hittills? Jo
Malmö X
Elfsborg 1
Göteborg 1
Djurgården X
Häcken X
Åtvidaberg X
Det är väl framförallt Åtvidmatchen som kanske skulle varit en 2:a?

häcken också. ett jävla låtsas-topplag är vad dom är.
Citera
2015-06-08, 20:27
Medlem
Mer på hemma/bortatemat.

Sämsta bortalagen
Halmstad 3p
Hammarby 3p
Örebro 2p
Åtvidaberg 0p
(Halmstad och Örebro har dock spelat en bortamatch mindre än Åtvidaberg och Hammarby)

Sämsta hemmalagen
Halmstad 6p (en hemmamatch mer spelad)
Åtvidaberg 5p
Häcken 5p
Sundsvall 2p

Topplagen på bortaplan liknar totaltabellen
Göteborg
Elfsborg
Djurgården (en hemma mer spelad)
Malmö
Norrköping
(AIK ligger 11:a)

Topplagen på hemmaplan
AIK
Göteborg
Norrköping
Elfsborg
Malmö
(Djurgården ligger 7:a)
Citera
2015-06-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
häcken också. ett jävla låtsas-topplag är vad dom är.
Håller inte med om att Häcken är ett lag som självklart ska slås borta. "Vinna hemma, kryssa borta" ger väl 60 poäng? Det finns enklare lag än Häcken att stjäla treor från. Däremed inte sagt att Häcken skulle vara ett topplag.
Citera
2015-06-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Håller inte med om att Häcken är ett lag som självklart ska slås borta. "Vinna hemma, kryssa borta" ger väl 60 poäng? Det finns enklare lag än Häcken att stjäla treor från. Däremed inte sagt att Häcken skulle vara ett topplag.

fast om man endast ska räkna på "60p-modellen" så får man ju iaf se norrköping hemma som en match som ska vinnas. det blir nog inga 60p ifall man kryssar emot för många av topplagen på hemmaplan, speciellt med det bortaresultat AIK hittills presterat. men visst ligger man inte alltför långt bakom snittet för 60p med tanke på vilka bortamatcher man haft hittills.
Senast redigerad av M.S 2015-06-08 kl. 21:56.
Citera
2015-06-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Så du menar att domaren var lika dålig åt båda hållen igår? Har du några exempel på när han var dålig åt ert håll igår?

Jösses vad gnälliga ni är, patetiskt.

Hade alla domslut varit korrekta, så hade vi(Blåvitt) haft straff mot MFF bara för att ta ett exempel denna säsongen. Det jämnar ut sig, förutom för gnälliga bajen, för hela svenska domarkåren konspirerar mot laget. Patetiska bajen, ner i Superettan igen så slipper man läsa om skitlaget.
Citera
2015-06-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
fast om man endast ska räkna på "60p-modellen" så får man ju iaf se norrköping hemma som en match som ska vinnas. det blir nog inga 60p ifall man kryssar emot för många av topplagen på hemmaplan, speciellt med det bortaresultat AIK hittills presterat. men visst ligger man inte alltför långt bakom snittet för 60p med tanke på vilka bortamatcher man haft hittills.
Min poäng var snarare att det finns enklare bortatreor än Häcken, Sundsvall har ex inte vunnit hemma under dessa första 13 omgångar (vilket är oväntat för mig).
Citera
2015-06-08, 23:20
Medlem
Måste ändå berömma denna tråd, ganska bra nivå ändå. Brukar nästan alltid bli barnsliga påhopp mot varandra i fotbollsforum. Men här kan man faktiskt diskutera och skriva negativt om lag utan att folk blir alldeles för butthurt
Citera
2015-06-08, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det kanske är så, jag vet faktiskt inte. Men i intervjun efter matchen när Molins fick se situationen i studion sa han att det mycket väl hade kunnat bli en annan färg på kortet vilket jag ändå tycker tyder på att han var övertänd. Sen kanske han är mongo och kunde ha förstört karriären för Omar, men det uttalandet tycker jag var vuxet av honom.
Som sagt, bra med ett uppehåll nu så att han kan tänka genom hur han vill framstå och bete sig. Som en ledare, med både pondus och moral, eller som en kopia på Rosenberg. Jag hoppas han väljer det förstnämnda. Att han var övertänd efter 11 månader borta är ändå förståeligt i mitt tycke.
Citera
2015-06-09, 01:09
Medlem
ZlatanManias avatar
Nu vid uppehållet tänkte jag gå igenom listan från I spåkulan och diskutera: Vem har hittills varit årets nyförvärv? Årets skithög? Floppvärvning? Överraskning i lag och spelare? Årets spelare? Årets besvikelse lag och spelare?

Succévärning: Står mellan Eikrem, Rogne & Mushekwi för mig, Eikrem har mestadels varit briljant dom matcher jag sett med honom och har en hög högstanivå, grym passningsfot och har även levererat i målväg. Rogne har jag inte ens sett utföra en dålig match och personligen tycker jag han är årets mittback. Mushekwi goes without saying.
Floppvärvning: Slår ett slag för Fredrik Brustad. Målades upp som en extremt snabb spelare, bra i djupled och målfarlig. Resultatet är en snabb spelare som ständigt är fel i löpningarna, helt ofarlig i duellspel vilket leder till att spelare som är långsammare inte har några större bekymmer med att förhindra honom komma till bollen och är rentav dålig man mot man. Kort sagt uddlös.
Etuhu tippa många som årets floppvärvning, tycker mig se lite positiva vibbar av Etuhu på senaste så jag vill avvakta innan jag sätter en floppstämpel på honom.
Tobias Sana kan inte gjort en enda Malmöit glad? Silverholt i Bajen har väl inte imponerat?

Årets skithög: Markus Rosenberg. Allmänt gnällig spelare som inte drar sig från att kritisera allt från sina egna supportrar till andra lags spel (vid motgång).

Årets överraskning (lag): IFK Norrköping & Djurgården. Peking har inte värvat speciellt meritvärdigt på pappret (Bärkroth har ju vart skadad) men ändå fått ihop ett starkt kollektiv och går som tåget i allsvenskan, blivit en aning imponerad av deras spel och detta såg man inte komma, samma sak gäller Djurgården som slagit till med budgetvärvningar och till synes förlorat allt vad spetskompetens heter, men man har värvat smart och det finns väl ingen som direkt floppat? Här trodde jag Kevin Walker skulle va het och han har väl inte stuckit ut positivt men ingen katastrof. Colley har blivit ordinarie, Mrabti levererar, Radetinac tycks ha tagit steg framåt i utvecklingen och Mushekwi.. Ja.. Han är ett fynd..

Årets besvikelse (lag)
: Måste vara Malmö, från att vara dom mest givna mästarna inför en säsong på hur länge som helst har man stått för totala bottennapp och ligger förvånansvärt nog utanför en Europaplats.

Årets överraskning (spelare): Nyasha Mushekwi. Ska väl inte behöva nämnas vid det här laget men att komma som en riktigt orutinerad nobody som enligt egen utsago börja spela fotboll när han var 20 år och leda skytteligan är inget annat än en stor överraskning, svårt att se nån toppa detta.

Årets besvikelse (spelare): Ja här kan man nämna ett par stycken, vill nämna någon som var stekhet i fjol men som är helt under isen i nuläget och de skulle mycket väl kunna va Bahoui men med sina ständiga småskavanker och att han levererat lika mycket i målväg som tex Lasse Vibe känns det skevt. Får slå till med Brustad återigen i brist på annat.

Årets genombrott: Vore tråkigt att nämna Mushekwi igen så enbart därför nämner jag Arber Zeneli med ett frågetecken för hur bra han är på naturgräs? Kan ha haft en dålig dag mot Göteborg precis som hela laget hade mot Halmstad (!) och mer än så har väl inte Elfsborg spelat på naturgräs i år? Annars kan jag utan tvekan nämna Ebenezer Ofori, vilken touch han har på bollen och hans kroppsfinter är så iögonfallande bra. Inget fel på distansskott och crossbollar men kan bli bättre i avgörande moment då man sett honom värdera inlägg/passning/skott horribelt ibland.

Årets spelare: Måste man välja en spelare är det mycket svårt.. Förvisso handlar mycket om vilket lag som i slutändan bär mest frukt men hittills säger jag Mushekwi för att det är så oväntat, kanske inte den mest kompletta spelaren men likväl går fotboll ut på att göra mål och att va tveksam till att spela en enda minut till detta säger egentligen det mesta.

Så. Invändningar? Vilka har varit bäst/sämst?
Citera
2015-06-09, 01:37
Medlem
Instämmer väl med det mesta förutom att jag vill slå ett slag för Aleesami som årets överraskning. Från norska andradivisionen till vårens bästa vänsterback.
Citera
2015-06-09, 01:46
Medlem
Söderqvist påminner väl lite om Brustad, springer och springer men inte mycket av värde händer. Man mot man drar han sällan sin spelare. Floppvärvningarna är ganska många i Bajen så här långt.
Citera
2015-06-09, 06:50
Medlem
junkbords avatar
Succévärning: Rogne alla dagar i veckan. Han har inte gjort en enda dålig insats, inget dåligt ingripande. Killen är helt enkelt för bra för Allsvenskan. Eikrem tycker jag är lite för upp och ner. Vissa matcher är han helt magisk andra är han borta från spelet totalt.

Floppvärvning: Som blåvit visste jag att Sana inte skulle prestera men vill inte sätta honom som årets flopp. Brustad har väl inte gjort en människa glad men hade inte heller allt för stora förväntningar på sig. Jag skulle vilja sätta Astrid i helsingborg som årets flopp hittills.

Årets skithög: Markus Rosenberg & Åge i malmö. Markus verkar vara ett praktsvin som kräver mer än han själv uträttar och med noll självdistans. Åge för att han är en grinolle.

Årets överraskning (lag): IFK Norrköping & Djurgården utan tvekan. Vem trodde att de skulle ligga som de gör innan säsongen?

Årets besvikelse (lag): Malmö. Så mycket pengar, så mycket resurser och möjligheter för att lyckats. För mig påminner malmö väldigt mycket om IFK anno 2012 när vi värvade affischnamn efter affischnamn. Istället för ett lag så är det 11 individuella spelare.

Årets överraskning (spelare): Haitam Alessami. Haitam från div 2 i Norge till att bli Allsvenskans bästa spelare. Det trodde jag inte när man såg honom på försäsongen.

Årets besvikelse (spelare): Rosenberg. Killen var så viktig för malmö förra året, nu är han mer ett sänke.

Årets genombrott: Alessami igen. Ja jag är blåvitt men jag tycker ändå att han har gjort en Jacob Johansson, fast mycket snabbare.

Årets spelare: Gustav Svensson. Gustav Svensson är vad Halsti var för malmö förra säsongen. En spelare som som i tysthet är till stor del anledningen till att vi enbart har släppt in fem mål den här säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in