Nu vid uppehållet tänkte jag gå igenom listan från
I spåkulan och diskutera: Vem har hittills varit årets nyförvärv? Årets skithög? Floppvärvning? Överraskning i lag och spelare? Årets spelare? Årets besvikelse lag och spelare?
Succévärning: Står mellan Eikrem, Rogne & Mushekwi för mig, Eikrem har mestadels varit briljant dom matcher jag sett med honom och har en hög högstanivå, grym passningsfot och har även levererat i målväg. Rogne har jag inte ens sett utföra en dålig match och personligen tycker jag han är årets mittback. Mushekwi goes without saying.
Floppvärvning: Slår ett slag för Fredrik Brustad. Målades upp som en extremt snabb spelare, bra i djupled och målfarlig. Resultatet är en snabb spelare som ständigt är fel i löpningarna, helt ofarlig i duellspel vilket leder till att spelare som är långsammare inte har några större bekymmer med att förhindra honom komma till bollen och är rentav dålig man mot man. Kort sagt uddlös.
Etuhu tippa många som årets floppvärvning, tycker mig se lite positiva vibbar av Etuhu på senaste så jag vill avvakta innan jag sätter en floppstämpel på honom.
Tobias Sana kan inte gjort en enda Malmöit glad? Silverholt i Bajen har väl inte imponerat?
Årets skithög: Markus Rosenberg. Allmänt gnällig spelare som inte drar sig från att kritisera allt från sina egna supportrar till andra lags spel (vid motgång).
Årets överraskning (lag): IFK Norrköping & Djurgården. Peking har inte värvat speciellt meritvärdigt på pappret (Bärkroth har ju vart skadad) men ändå fått ihop ett starkt kollektiv och går som tåget i allsvenskan, blivit en aning imponerad av deras spel och detta såg man inte komma, samma sak gäller Djurgården som slagit till med budgetvärvningar och till synes förlorat allt vad spetskompetens heter, men man har värvat smart och det finns väl ingen som direkt floppat? Här trodde jag Kevin Walker skulle va het och han har väl inte stuckit ut positivt men ingen katastrof. Colley har blivit ordinarie, Mrabti levererar, Radetinac tycks ha tagit steg framåt i utvecklingen och Mushekwi.. Ja.. Han är ett fynd..
Årets besvikelse (lag): Måste vara Malmö, från att vara dom mest givna mästarna inför en säsong på hur länge som helst har man stått för totala bottennapp och ligger förvånansvärt nog utanför en Europaplats.
Årets överraskning (spelare): Nyasha Mushekwi. Ska väl inte behöva nämnas vid det här laget men att komma som en riktigt orutinerad nobody som enligt egen utsago börja spela fotboll när han var 20 år och leda skytteligan är inget annat än en stor överraskning, svårt att se nån toppa detta.
Årets besvikelse (spelare): Ja här kan man nämna ett par stycken, vill nämna någon som var stekhet i fjol men som är helt under isen i nuläget och de skulle mycket väl kunna va Bahoui men med sina ständiga småskavanker och att han levererat lika mycket i målväg som tex Lasse Vibe känns det skevt. Får slå till med Brustad återigen i brist på annat.
Årets genombrott: Vore tråkigt att nämna Mushekwi igen så enbart därför nämner jag Arber Zeneli med ett frågetecken för hur bra han är på naturgräs? Kan ha haft en dålig dag mot Göteborg precis som hela laget hade mot Halmstad (!) och mer än så har väl inte Elfsborg spelat på naturgräs i år? Annars kan jag utan tvekan nämna Ebenezer Ofori, vilken touch han har på bollen och hans kroppsfinter är så iögonfallande bra. Inget fel på distansskott och crossbollar men kan bli bättre i avgörande moment då man sett honom värdera inlägg/passning/skott horribelt ibland.
Årets spelare: Måste man välja en spelare är det mycket svårt.. Förvisso handlar mycket om vilket lag som i slutändan bär mest frukt men hittills säger jag Mushekwi för att det är så oväntat, kanske inte den mest kompletta spelaren men likväl går fotboll ut på att göra mål och att va tveksam till att spela en enda minut till detta säger egentligen det mesta.
Så. Invändningar? Vilka har varit bäst/sämst?