2015-08-04, 09:03
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
Med 60 poäng så finns chansen att man vinner guld, precis som med 59p eller 61p.

Det här är poängskördarna för andraplatsen de sen 2008 (när man bytte från 14 till 16 lag):
08: Elfsborg 63p
09: GBG 57p
10: HeIF 65p
11: AIK 58p
12: Häcken 57p
13: AIK 58p
14: GBG 56p

Historiskt sett så hade 60p räckt till guld 5 av 7 år. 59p, 61p och 62p hade räckt lika ofta som 60p. Det betyder inte att ett lag som slutar på 60p statistiskt får ett guld. Vad är det ens för uttryck?

Uttrycket är den fotbollsmässiga motsvarigheten till att slicka på fingret, hålla upp i vinden och konstatera att det blåser 6 sekundmeter i syd-sydvästlig riktning. Det är en lättbegriplig och snabb uppskattning på vad det landar runt.
Man hade kunnat göra en sannolikhetsfördelning och räknat ut: aa med 95% sannolikhet räcker x poäng till ett guld. Men det är lite som att jaga kanin med raketgevär.
Citera
2015-08-04, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blockbenny
Nicklas Bärkroth är verkligen en fantastisk lirare. Snart en man för landslaget.
Så klart han är! Är ju uppfostrad i Gbg! :-)
Citera
2015-08-04, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Nanne vill inte se cynisk fotboll, det låter vi andra lag(typ Djurgården) syssla med. Vi jobbar långsiktigt, då kommer man ingen vart om man spelar cyniskt.

För övrigt, som jag sa, Sundsvall är vårat spöklag. Torsk med 3-0 mot Gif Sundsvall... GIF SUNDSVALL. Fy fan. En stad som gud glömde och en tråkig fotbollsförening. Hade tagit livet av mig om jag bodde i Sundsvall. Fy fan. Jojjolag. Kan ni inte bara stanna i toppen av Superettan istället?

Förstår inte vad ni Bajrare förväntar er av ert lag i år. Ni är nykomlingar och ligger ungefär där ni
förväntas ligga. Förra året var Nanne kung, nu är han rätt kritiserad av er, det svänger fort.
Citera
2015-08-04, 12:04
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Förstår inte vad ni Bajrare förväntar er av ert lag i år. Ni är nykomlingar och ligger ungefär där ni
förväntas ligga. Förra året var Nanne kung, nu är han rätt kritiserad av er, det svänger fort.

Om jag var bajare skulle jag rikta min främsta kritik mot Jingblad. Trots att det antagligen är så att man från början satt på en för dyr trupp av högre superettankvalitet så ska man kunna ha något bättre med den omsättning som bajen har (70MSEK?). Efter att Kennedy gick in i årets svacka så finns det absolut ingen spelare i bajens startelva som är skräckinjagande, imponerande eller ens något man skulle kunna tänka sig att ha på bänken. Det är något som nästan alla andra lag i Allsvenskan har.

Å andra sidan kanske detta beror på att Nanne gör laget ineffektivt. Men det måste ändå finnas något i de individuella prestationerna och inte ett enda av nyförvärven har presterat.
Citera
2015-08-04, 12:24
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Men det måste ändå finnas något i de individuella prestationerna och inte ett enda av nyförvärven har presterat.

Defensivt har det väl dock inte varit någon fara. Min amatöranalys, utan att på något sätt detaljskåda Bajen, är väl snarast att man har haft en ofattbar övertro på Hallenius, och senare även Söderqvist.

Hallenius har ju fått en fullständigt orimlig smekmånad sedan han återvände. Det dillades om att han skulle få en försäsong, och fick han det så var det en klassanfallare. Tvärtom så är han väl snarast en av seriens sämsta anfallare. Alldeles uppenbart att han gjorde en grov överprestation innan han lämnade Sverige.

På temat faller givetvis Söderqvist in. Han gjorde mål på allt förra våren, för att sedan visa sitt rätta jag. Han är en högst medioker fotbollsspelare bortsett ifrån att han har fart. Medioker bollkontroll och teknik. Och nu blir han trots allt 23 i början av nästa år, och kan väl knappast anses vara någon större "ung talang" längre.

Man har värvat fel och underskattat steget från Superettan till Allsvenskan. Minns jag inte fel så ordades det just från bajenhåll att "skillnaden är inte så stor" i samband med att bland annat jag och mishima(?) avfärdade PPA och Hallenius som en kass anfallsduo för ett Bajen som nu skulle spela allsvenskt. Föga förvånande så kom mothuggen direkt.

Jag skulle i övrigt gärna få någon kommentar från er bajare kring vad jag beskrev här. Stundom hyllas Nanne som Högmo gjorde i Dif när det begav sig. Givetvis inte unisont av supportrar, men åtminstone i media.

Vad har Nanne egentligen gjort? Realiteten är väl snarare att de andra tränarna klubben haft de senaste 10 åren har varit fullständigt bedrövliga, medan Nanne har gjort vad som förväntas av honom. Inget mer än så. Nu vet jag att klubben har varit nere i misären och Nanne gav någon form av framtidshopp, men man måste ju se vad som är framför ens ögon. Bajen hade en överlägsen spelarbudget 2014, och att då inte gå upp till Allsvenskan vore ett praktfiasko.

"Det är en långsiktig process". I call bullshit.
Citera
2015-08-04, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Om jag var bajare skulle jag rikta min främsta kritik mot Jingblad. Trots att det antagligen är så att man från början satt på en för dyr trupp av högre superettankvalitet så ska man kunna ha något bättre med den omsättning som bajen har (70MSEK?). Efter att Kennedy gick in i årets svacka så finns det absolut ingen spelare i bajens startelva som är skräckinjagande, imponerande eller ens något man skulle kunna tänka sig att ha på bänken. Det är något som nästan alla andra lag i Allsvenskan har.

Å andra sidan kanske detta beror på att Nanne gör laget ineffektivt. Men det måste ändå finnas något i de individuella prestationerna och inte ett enda av nyförvärven har presterat.

Hoppas fortfarande Khalili kan bli den målgörare vi behöver, Hallenius är ju makalöst usel på just det.
Citera
2015-08-04, 12:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Defensivt har det väl dock inte varit någon fara. Min amatöranalys, utan att på något sätt detaljskåda Bajen, är väl snarast att man har haft en ofattbar övertro på Hallenius, och senare även Söderqvist.

Hallenius har ju fått en fullständigt orimlig smekmånad sedan han återvände. Det dillades om att han skulle få en försäsong, och fick han det så var det en klassanfallare. Tvärtom så är han väl snarast en av seriens sämsta anfallare. Alldeles uppenbart att han gjorde en grov överprestation innan han lämnade Sverige.

På temat faller givetvis Söderqvist in. Han gjorde mål på allt förra våren, för att sedan visa sitt rätta jag. Han är en högst medioker fotbollsspelare bortsett ifrån att han har fart. Medioker bollkontroll och teknik. Och nu blir han trots allt 23 i början av nästa år, och kan väl knappast anses vara någon större "ung talang" längre.

Man har värvat fel och underskattat steget från Superettan till Allsvenskan. Minns jag inte fel så ordades det just från bajenhåll att "skillnaden är inte så stor" i samband med att bland annat jag och mishima(?) avfärdade PPA och Hallenius som en kass anfallsduo för ett Bajen som nu skulle spela allsvenskt. Föga förvånande så kom mothuggen direkt.

Jag skulle i övrigt gärna få någon kommentar från er bajare kring vad jag beskrev här. Stundom hyllas Nanne som Högmo gjorde i Dif när det begav sig. Givetvis inte unisont av supportrar, men åtminstone i media.

Vad har Nanne egentligen gjort? Realiteten är väl snarare att de andra tränarna klubben haft de senaste 10 åren har varit fullständigt bedrövliga, medan Nanne har gjort vad som förväntas av honom. Inget mer än så. Nu vet jag att klubben har varit nere i misären och Nanne gav någon form av framtidshopp, men man måste ju se vad som är framför ens ögon. Bajen hade en överlägsen spelarbudget 2014, och att då inte gå upp till Allsvenskan vore ett praktfiasko.

"Det är en långsiktig process". I call bullshit.

Jag har varit väldigt sugen på att köra en "vad var det jag sa"-grej, men jag har inte sett de senaste Hammarbymatcherna så jag har inte kunnat göra någon en egen bedömning utan bara kunnat gå på andras.

Jag har tyvärr inte haft så mycket tid de senaste två-tre veckorna till att se annat än MFF-matcherna.
Citera
2015-08-04, 13:03
Medlem
Tlagnojs avatar
Det här med bajens anfallare är rätt intressant. Jag tyckte att det var avsaknaden av ordentliga offensiva värvningar (samt för många värvningar av sköna lirare med bajensympatier) var det som höll bajen kvar allt för länge i superettan.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke1170
Hoppas fortfarande Khalili kan bli den målgörare vi behöver, Hallenius är ju makalöst usel på just det.

Man kan hoppas. Det vore oerhört trist om ni trillar ner igen.
Citera
2015-08-04, 13:29
Medlem
snillet_1s avatar
Den nyuppflyttade pajasklubben (sportsligt så är det faktiskt ganska mycket av en pajasklubb) Hammarby ligger i botten och skvalpar med en, i allt väsentligt, Superettan-trupp. Vari ligger den stora chocken och varför skall jag vara indignerad?

Ge det tid förhelvete.
Citera
2015-08-04, 15:24
Medlem
Bajen har efter 18 omgångar en poäng mindre än de hade 2009.
Dock var ju de sista 12 omgångarna det året en katastrof, 11 torsk eller liknande.
Citera
2015-08-04, 16:01
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Dock var ju de sista 12 omgångarna det året en katastrof, 11 torsk eller liknande.
Det blev ju vår räddningsplanka. Tack Bajen.
Citera
2015-08-04, 16:31
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Bajen har efter 18 omgångar en poäng mindre än de hade 2009.
Har för mig att vi tog 4 poäng på de 10 sista omgångarna. En vinst, en oavgjord och åtta förluster. Värt att tillägga är att den enda trepoängaren vi tog i de omgångarna med Thom Åhlund som tränare var mot BP när han var hemma sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in