2015-06-01, 21:25
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Okej! Så låt oss säga att person x har ont om tid och kan om hen vill bli nämndeman. Borde hen bli det, enligt dig, sobofield?

tänker iom att det inte är så positivt så är det väl bara o skita i, typ?

Skit i det och satsa på höga betyg istället. Betyg är otroligt viktiga för jurister. Det finns ingen annan utbildning i Sverige där betygen är så avgörande.
Citera
2015-06-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Visst. Person x är mer kompetent än nuvarande nämndemannakår och får lite betalt. Dessutom är det säkert lärorikt.

får man betalt :O VAD FAN! visste inte!

Nej, gör din demokratiska fucking plikt . Jag tror det är en bra sak att göra för jurstuds. Jag menar bara att det aldrig kommer sitta en rekryterare på andra sidan bordet och säga "visserligen har du apkassa betyg och verkar vara en allmän tölp, men eftersom du varit nämndeman får du jobbet."

Mjo, men anta att person x har typ 70% högsta betyg (AB eler BA glömt vilket) men det kanske bara är ett plus i kanten MEN som inte gör någon speciell skillnad. om man säger så?
Citera
2015-06-01, 21:37
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Mjo, men anta att person x har typ 70% högsta betyg (AB eler BA glömt vilket) men det kanske bara är ett plus i kanten MEN som inte gör någon speciell skillnad. om man säger så?

Meh, det är klart det finns tusentals tänkbara sidomeriter som kan öka dina chanser med >0.0001 %. Erfarenhet av rättstillämpning känns som en av de bättre. Men jag tror ingen har missat sitt jobb av den anledningen.

Jag tror - och har betydligt sämre koll på detta än många andra i tråden - vägen till stora ärorika affärsjuridiska byrån är ungefär: 1) fokusera på betyg, 2) fokusera på betyg, 3) var inte dum i huvudet.

Bra plus bör vara tingsmeritering, sommarnotarietjänst, läsa företagsekonomi, känna någon.
Citera
2015-06-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Meh, det är klart det finns tusentals tänkbara sidomeriter som kan öka dina chanser med >0.0001 %. Erfarenhet av rättstillämpning känns som en av de bättre. Men jag tror ingen har missat sitt jobb av den anledningen.

Jag tror - och har betydligt sämre koll på detta än många andra i tråden - vägen till stora ärorika affärsjuridiska byrån är ungefär: 1) fokusera på betyg, 2) fokusera på betyg, 3) var inte dum i huvudet.
Bra plus bör vara tingsmeriting, sommarnotarietjänst, läsa företagsekonomi, känna någon.

vill inte jobba på affärsjuridiska byråer. fett tråkigt med ekonomi osv. :P
Citera
2015-06-02, 02:57
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Tjena, tänkte fråga lite mer saker för att förberedda mig inför juristprogrammet, många säger att jag borde vila och njuta av sommaren, men det är första gången jag kommer att läsa på högskola och vet inte riktig hur saker och ting går till.

Finns det några böcker/filmer eller dokumentärer ni kan rekommendera för att få ett smakprov på hur juridik är ?
Vad är bra att köpa på sig innan studierna ?
några andra generella tips för att värma upp ? allt uppskattas !

Är det här nåt att ha ?

Om du nu måste läsa någonting under sommaren kan jag rekommendera denna:

Länk

Äger den inte själv, men minns att en kamrat ägde en upplaga av den och jag tyckte den verkade lättillgänglig och relevant. Svindyr och ingenting du kommer ha nytta av särskilt länge, men den bör ge dig ett försprång på JIKen i alla fall.

I övrigt är mina sista tips att du ser till att ha klart med litteraturen i tid så du slipper stressa med det samt att du har en ordnad dygnsrytm när du går in i terminen.
Citera
2015-06-08, 19:29
Medlem
Finns det någon nyutexad som kan ge sin syn på arbetsmarknaden just nu? Tar examen i vinter och har som bäst 50% AB/50% BA, vilket är fucking långt ifrån en tingsplats.

Med andra ord behöver jag meritpoäng för att komma till notarietjänsten. Ett jobb som faller under grupp 1 skulle sitta fint eftersom jag då bara behöver ett års arbetslivserfarenhet för att skrapa ihop 24 poäng. Kan flytta över hela Sverige och kan tänka mig i princip vilket som som helst med juridik i (som ger meritpoäng).

Det är oerhört svårt att få ett grepp om den arbetsmarknad som möter en som nyutexad.
Citera
2015-06-08, 19:44
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzenbrandt
Finns det någon nyutexad som kan ge sin syn på arbetsmarknaden just nu? Tar examen i vinter och har som bäst 50% AB/50% BA, vilket är fucking långt ifrån en tingsplats.

Med andra ord behöver jag meritpoäng för att komma till notarietjänsten. Ett jobb som faller under grupp 1 skulle sitta fint eftersom jag då bara behöver ett års arbetslivserfarenhet för att skrapa ihop 24 poäng. Kan flytta över hela Sverige och kan tänka mig i princip vilket som som helst med juridik i (som ger meritpoäng).

Det är oerhört svårt att få ett grepp om den arbetsmarknad som möter en som nyutexad.

Om du får 50% AB och 50% Ba kommer du kunna få notarieplats om du läser två-tre terminer kurser som faller inom kategori 1 enligt Domstolsverket. Exempel på dessa kurser är ren juridik som inte ingår, eller avhandlas, inom ramen för juristprogrammet, företagsekonomi, nationalekonomi, statsvetenskap, kriminologi. Hela listan och regler för poängberäkning finns här:

http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Notarie/Vardering-av-meriter/

Känns säkert drygt att göra detta, men det är värt det med råge. Vill du ha ett jobb där du faktiskt praktiserar juridik, behöver du i praktiken notarietjänstgöring (eller kontakter). Jag var precis i din sits med 60% AB och resten Ba, och läste därefter ett par terminer extra för att dryga ut tingspoängen. Det var verkligen värt det - jag kunde till och med få notarieplats i en storstad.
Citera
2015-06-08, 22:57
Medlem
Ska börja termin 5 och funderar på att läsa en kurs på 15 hp till hösten utöver programmet men är tveksam till om man kommer klara av mer än 100 % studier. Hur har det gått för er som gjort det?
Citera
2015-06-08, 23:10
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Ska börja termin 5 och funderar på att läsa en kurs på 15 hp till hösten utöver programmet men är tveksam till om man kommer klara av mer än 100 % studier. Hur har det gått för er som gjort det?

Beror väl helt på din egen disciplin, begåvning och vilken kurs du ska läsa. FEK och Krim på SU går bra (om du inte måste ha högt betyg). Problemet brukar vara att pussla in obligatorier, men det brukar funka att byta grupp och hålla på om man tjatar lite.
Citera
2015-06-09, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Om du får 50% AB och 50% Ba kommer du kunna få notarieplats om du läser två-tre terminer kurser som faller inom kategori 1 enligt Domstolsverket. Exempel på dessa kurser är ren juridik som inte ingår, eller avhandlas, inom ramen för juristprogrammet, företagsekonomi, nationalekonomi, statsvetenskap, kriminologi. Hela listan och regler för poängberäkning finns här:

http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Notarie/Vardering-av-meriter/

Känns säkert drygt att göra detta, men det är värt det med råge. Vill du ha ett jobb där du faktiskt praktiserar juridik, behöver du i praktiken notarietjänstgöring (eller kontakter). Jag var precis i din sits med 60% AB och resten Ba, och läste därefter ett par terminer extra för att dryga ut tingspoängen. Det var verkligen värt det - jag kunde till och med få notarieplats i en storstad.

Det känns måttligt lockande att fortsätta plugga efter att jag tagit ut examen faktiskt. Har redan 45-50 HP i icke relaterade kurser utöver programmet, vilket ger ynka 6 meritpoäng. och vill egentligen ut i arbetslivet direkt efter examen. Misstänker också att det i praktiken krävs ting (el. Motsvarande betyg för en byråanställning) för ett "riktigt" juristjobb.Men borde väl ha en hyfsat bra chans på meritpoängsbringande tjänster som t.ex. kvalificerad handläggare?
Citera
2015-06-09, 11:17
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Det känns måttligt lockande att fortsätta plugga efter att jag tagit ut examen faktiskt. Har redan 45-50 HP i icke relaterade kurser utöver programmet, vilket ger ynka 6 meritpoäng. och vill egentligen ut i arbetslivet direkt efter examen. Misstänker också att det i praktiken krävs ting (el. Motsvarande betyg för en byråanställning) för ett "riktigt" juristjobb.Men borde väl ha en hyfsat bra chans på meritpoängsbringande tjänster som t.ex. kvalificerad handläggare?

Mjo, troligtvis, men du bör verkligen kontrollera med Domstolsverket vilka jobb som räknas som grupp 1. Dom skriker efter handläggare på ex. Migrationsverket, och jag misstänker att detta tillhör grupp 1.
Citera
2015-06-09, 18:10
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:

Studera 90 poäng statsvetenskap, det är ju soft. Så söker du jobb samtidigt. Får du inte jobb har du iaf dina meritpoäng som tickar på. Det är väl bättre än att sitta och söka och i värsta fall förlora tid och ändå inte få några poäng?

Alternativt så kan du läsa statsvetenskap och sociologi dubbelt, det är inte så krävande kurser. Läs två kurser parallellt och sen en nästa termin, så har du din tingsplats inom max ett år.

Det finns alla möjliga upplägg att laborera med för att komma dit snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in