2015-10-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
För mig var det 5-7k ord, ingen opponering, inte samma fokus på alternativ teori.

Några ämnen som kan vara relativt enkla att skriva om: legitimationsärenden (se t. ex. "Dr brasa"), något migrationsrättsligt spörsmål, integritetsfrågor, problemen med LPT/LVM/LVU-bedömningar (vad är socialt nedbrytande beteende?) och min egen favorit som jag tyvärr inte skrev om: "får skatteverket döda vem det vill?"

Okej låter bra! Har du någon kommentar till rättegångsspelet? Låter som att LPT är intressantare än körkortsmål iaf... Verkar vara sjukt många studenter i samma rättegång, fattar inte hur man får ihop det så att alla kan ha sin roll? Gruppval i morgon inför det där, blir alltid så jävla hetsigt. Nu måste man säkert klicka tre ggr också haha? Tack för svar!
Citera
2015-10-06, 19:17
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Okej låter bra! Har du någon kommentar till rättegångsspelet? Låter som att LPT är intressantare än körkortsmål iaf... Verkar vara sjukt många studenter i samma rättegång, fattar inte hur man får ihop det så att alla kan ha sin roll? Gruppval i morgon inför det där, blir alltid så jävla hetsigt. Nu måste man säkert klicka tre ggr också haha? Tack för svar!

De är inte betygsgrundande still, right? Jag hade LPT och tyckte det var väldigt kul och lärorikt. Kan bli kul fight mellan ombud/läkare om man gillar sådant.

Tror jag kommenterat kursen tidigare, men som upprepning:

* alltid kommunal kompetens
* alltid offentliga handlingar/sekretess
* förmodligen en fråga med dagsanknytning (i vårt fall hade vi EU-migranter med dano-målet etc samt lundsberg)
Citera
2015-10-07, 06:31
Medlem
Citat:
De är inte betygsgrundande still, right? Jag hade LPT och tyckte det var väldigt kul och lärorikt. Kan bli kul fight mellan ombud/läkare om man gillar sådant.

Tror jag kommenterat kursen tidigare, men som upprepning:

* alltid kommunal kompetens
* alltid offentliga handlingar/sekretess
* förmodligen en fråga med dagsanknytning (i vårt fall hade vi EU-migranter med dano-målet etc samt lundsberg)

Tack för svar, låter bra!
Citera
2015-10-07, 20:18
Medlem
Citat:

Tyckte båda var extremt tråkiga rent juridiskt. Visst, någon dramatalang hamnar som psyksjuk på lpt och kan skoja till det, men annars tyckte jag det var extremt slöseri med tid. Jag utvecklade dock detta i enkäten (jag fyllde alltså t o m i den - så dåligt var det!), och när det gått ytterligare ett par år nu kanske de fixat till den. körkortsmålet är f ö tråkigare, ja.
Citera
2015-10-07, 22:39
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag skrev en tenta i måndags och före tentan berättade tentavakten att de skulle kontrollera våra id-kort/körkort/pass extra noga. Orsaken var att för ett par veckor sedan hade någon försökt skriva en tentan åt någon annan. Tentavakten berättade dock inte om det var på juristprogrammet eller någon annan på universitetet. Någon som vet något?
Citera
2015-10-07, 23:10
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Jag var i LPT-gruppen och min roll var som psyksjuk.
RÄDDA TRAFFICKINGOFFREN NU!!!

Jag ska inte avslöja något eller ge några tips. Äh, en kul grej i utbildningen, men man kunde lika gärna hoppa över det. Det primära syftet är troligen att man ska öva på att arbeta i grupp.
Citera
2015-10-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag skrev en tenta i måndags och före tentan berättade tentavakten att de skulle kontrollera våra id-kort/körkort/pass extra noga. Orsaken var att för ett par veckor sedan hade någon försökt skriva en tentan åt någon annan. Tentavakten berättade dock inte om det var på juristprogrammet eller någon annan på universitetet. Någon som vet något?

Lärosäte?
Citera
2015-10-08, 12:12
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Lärosäte?
SU
Citera
2015-10-08, 21:34
Medlem
Sobofieds avatar
Någon på SU som läst kommersiell avtalsrätt (kleineman, munukka) och har kommentarer att dela med sig av?
Citera
2015-10-08, 22:28
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Någon på SU som läst kommersiell avtalsrätt (kleineman, munukka) och har kommentarer att dela med sig av?
Jag har inte läst den, men Kleineman är hur cool och rolig som helst.
Har du blivit antagen till kursen? Start om fyra veckor va?
Jag är ganska högt uppsatt reserv på den, men kommer inte att ta min plats även om jag skulle få den.
Citera
2015-10-09, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag har inte läst den, men Kleineman är hur cool och rolig som helst.
Har du blivit antagen till kursen? Start om fyra veckor va?
Jag är ganska högt uppsatt reserv på den, men kommer inte att ta min plats även om jag skulle få den.

Har ni hört något om specialkursen migrationsrätt? Jag väljer mellan skatterätten och migrationsrätten. Har dock varit inne på massa kurser, men nu har jag bestämt mig för antingen skatterätt eller migrationsrätt. Migrationsrätt verkar intressant, även fast jag kanske inte vill jobba med det.
Citera
2015-10-09, 12:46
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Har ni hört något om specialkursen migrationsrätt? Jag väljer mellan skatterätten och migrationsrätten. Har dock varit inne på massa kurser, men nu har jag bestämt mig för antingen skatterätt eller migrationsrätt. Migrationsrätt verkar intressant, även fast jag kanske inte vill jobba med det.
Jag var lite sugen på migrationsrätten också, men så läste jag detta
https://www.advokatsamfundet.se/Advo...rojsmalsranta/
https://www.advokatsamfundet.se/Advo...aters-ekonomi/
https://www.advokatsamfundet.se/Advo...-for-forskott/
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6254326
http://www.sydsvenskan.se/sverige/fl...e-sina-pengar/

Känns inte som en het bransch? Ska man jobba pro bono?

Skatterätten är het. Nu med BEPS och EU finns det en massa jobb. KMPG, EY, PWC, Deloitte, Grant Thornton, Skeppsbron, Svalner, Skatteverket, Advice, Mazars och de flesta större större advokatbyråer har skattejurister. Alla större bolag har sina egna skattejurister också. Skattejurister är heta. Bättre pengar. Säkrare pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in