Citat:
Ursprungligen postat av
HusBlatten
Tjena, tänkte fråga lite mer saker för att förberedda mig inför juristprogrammet, många säger att jag borde vila och njuta av sommaren, men det är första gången jag kommer att läsa på högskola och vet inte riktig hur saker och ting går till.
Finns det några böcker/filmer eller dokumentärer ni kan rekommendera för att få ett smakprov på hur juridik är ?
Vad är bra att köpa på sig innan studierna ?
några andra generella tips för att värma upp ? allt uppskattas !
Är det här nåt att ha ?
Jag instämmer i kören som säger att du borde vila och njuta av sommaren. Du ska gå (givet att du blir antagen) en utbildning som är 4,5 år lång. Det är de med uthållighet och disciplin som klarar utbildningen bäst. Att börja stressa upp sig redan innan utbildningen börjat är ingen god idé för stress kommer du få din beskärda del av de kommande åren ändå.
Mitt tips blir ett eko av vad som nyligen skrevs i tråden: ta vara på din sommar. Jobba, res, läs skönlitterärt och gör annat som du trivs med. Vill du ändå förbereda dig hade jag lagt fokus på saker runt utbildningen men som inte har med studierna i sig att göra.
Ska du flytta? Förbered flytten. Skaffa bostad, kolla upp hemförsäkring, möbler, bilda dig en uppfattning om hur staden du ska flytta till ser ut.
Kolla upp vilken kurslitteratur du ska ha, om det finns andrahandsbokhandlar etc.
I övrigt: ge dig inte på kurslitteraturen förrän du börjat. Läs skönlitteratur för det tenderar juriststudenter att försumma under terminerna. Ta del av nyhetsflödet. Läs historia och samhällsvetenskaplig litteratur för att närma dig juridiken med ett brett perspektiv. Känner du trots allt att du absolut måste läsa något så råder jag dig att läsa in dig på EU och hur dess organ fungerar. Det är bra att kunna och något man har nytta av.