2015-05-28, 16:13
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggboelaren
Jag har genom att ha läst tråden förstått att affärsjuridik är lockande för de som söker status och pengar, med dithörande stress och slaveri. Om man istället vill arbeta med någon annan slags rätt, låt säga familjerätt, eller kanske bli brottmåladvokat, hur svårt är det att nå dit? Denna fråga utgår ifrån att personen i fråga inte bryr sig särskilt mycket om prestige och stora pengar, utan ett kvaliciferat juridiskt arbete som inte nödvändigtvis. behöver generera några stora pengar. Att ha varit notarie förstår jag är en viktig merit alldeles oavsett, men sen då?

/Bagg

Brottmålsadvokat är väl relativt svårt då det i princip förutsätter att du har suttit ting. Och betygshetsen vad gäller tingsplatserna är väldigt höga. Sen efter det ska det allt vara möjligt genom att bara jobba sig uppåt. Notera att det är stor skillnad mellan försvarsbyråer. Alltså, det finns drakar som försvarsadvokaterna och så finns det mindre advokatbyråer över hela landet.

Familjerättsjurist kan väl alla bli efter examen - dvs jag har aldrig hört att det ska vara särskilt svårt att nå dit.
Citera
2015-05-28, 16:43
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Brottmålsadvokat är väl relativt svårt då det i princip förutsätter att du har suttit ting. Och betygshetsen vad gäller tingsplatserna är väldigt höga. Sen efter det ska det allt vara möjligt genom att bara jobba sig uppåt. Notera att det är stor skillnad mellan försvarsbyråer. Alltså, det finns drakar som försvarsadvokaterna och så finns det mindre advokatbyråer över hela landet.

Jag tror inte det här stämmer längre. En snabb check på nyblivna brottmålsadvokater och de anställda hos större byråer tycks snarare tyda på att ~50 % suttit ting, och något krav i sig på att ha suttit ting för att bli advokat finns som bekant inte.
Citera
2015-05-28, 18:18
Medlem
starbounds avatar
Någon annan än jag som tycker att kurslitteraturen inte är särskilt väl anpassad till att lyckas bra på tentan?

Fick BA på specialkursen i skadeståndsrätt på SU och har inte läst en stavelse i Hellners tegelsten på 500 sidor. Litteraturen håller en hög vetenskaplig kvalitet men är ofta för djuplodande när det istället handlar om att kunna en uppsättning koncept.

Gamla tentor är mycket bättre, en bra svarsmall är guds gåva till studenterna.
Citera
2015-05-28, 18:24
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Någon annan än jag som tycker att kurslitteraturen inte är särskilt väl anpassad till att lyckas bra på tentan?

Fick BA på specialkursen i skadeståndsrätt på SU och har inte läst en stavelse i Hellners tegelsten på 500 sidor. Litteraturen håller en hög vetenskaplig kvalitet men är ofta för djuplodande när det istället handlar om att kunna en uppsättning koncept.

Gamla tentor är mycket bättre, en bra svarsmall är guds gåva till studenterna.

Så är det i mitt tycke på i princip alla kurser jag haft. Uppenbara undantaget är rättshistoria.
Citera
2015-05-28, 18:44
Medlem
theoverachievers avatar
Har tydligen varit lite tumult på GU idag! Enligt uppgifter berodde det på att kvinnan/gm som går T2 efter interimistiskt beslut från rektorn på GU blivit avstängd från utbildningen.

Från www.polisen.se:
Citat:
Polis kallas till Vasagatan med anledning av bråk.

Tumult har uppstått på platsen efter att personal på Handelshögskolan sagt till en kvinna att gå från platsen. Kvinnan är förd till sjukhus, skador oklart. Anmälan är upprättad gällande olaga hot och våld mot tjänsteman.
Citera
2015-05-28, 18:49
Medlem
theoverachievers avatar
Det är alltså en person på T2 på juristprogrammet som det handlar om. Här finns mer information:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2728826-slagsmal-pa-handels-kvinna-till-sjukhus
Citera
2015-05-28, 19:03
Medlem
Någon som vet varför hon blivit avstängd? Sägs att det ska vara vakter på t2 tentan
Citera
2015-05-28, 19:27
Medlem
Sobofieds avatar
GU befäster sin position som ohotad etta i tentahets.

Här tråd om fallet: (FB) Misshandel på Handelshögskolan i Göteborg – student till sjukhus - 2015-05-28
Citera
2015-05-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Någon som vet varför hon blivit avstängd? Sägs att det ska vara vakter på t2 tentan

Hon har under flera tillfällen under terminen varit stökig och högljudd på föreläsningar. Hon har varit otrevlig och hotat elever och lärare. Var tydligen en incident igår i matsalen också som fick bägaren att rinna över.

Hon blev meddelad beslutet om avstängning innan föreläsningen vid kl 10 idag. Hon blev då våldsam mot läraren och han har nu flera rivsår på halsen. Väktare fanns vid föreläsningen som hölls för andra halvan av klassen nu i eftermiddags och på tentan på måndag ska säkerhetspersonal vara närvarande.
Citera
2015-05-29, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr

Hon blir väll avstängd tills att hon överklagar.
Citera
2015-05-30, 00:33
Medlem
Tjena, tänkte fråga lite mer saker för att förberedda mig inför juristprogrammet, många säger att jag borde vila och njuta av sommaren, men det är första gången jag kommer att läsa på högskola och vet inte riktig hur saker och ting går till.

Finns det några böcker/filmer eller dokumentärer ni kan rekommendera för att få ett smakprov på hur juridik är ?
Vad är bra att köpa på sig innan studierna ?
några andra generella tips för att värma upp ? allt uppskattas !

Är det här nåt att ha ?

Citera
2015-05-30, 03:51
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Tjena, tänkte fråga lite mer saker för att förberedda mig inför juristprogrammet, många säger att jag borde vila och njuta av sommaren, men det är första gången jag kommer att läsa på högskola och vet inte riktig hur saker och ting går till.

Finns det några böcker/filmer eller dokumentärer ni kan rekommendera för att få ett smakprov på hur juridik är ?
Vad är bra att köpa på sig innan studierna ?
några andra generella tips för att värma upp ? allt uppskattas !

Är det här nåt att ha ?

Jag instämmer i kören som säger att du borde vila och njuta av sommaren. Du ska gå (givet att du blir antagen) en utbildning som är 4,5 år lång. Det är de med uthållighet och disciplin som klarar utbildningen bäst. Att börja stressa upp sig redan innan utbildningen börjat är ingen god idé för stress kommer du få din beskärda del av de kommande åren ändå.

Mitt tips blir ett eko av vad som nyligen skrevs i tråden: ta vara på din sommar. Jobba, res, läs skönlitterärt och gör annat som du trivs med. Vill du ändå förbereda dig hade jag lagt fokus på saker runt utbildningen men som inte har med studierna i sig att göra.

Ska du flytta? Förbered flytten. Skaffa bostad, kolla upp hemförsäkring, möbler, bilda dig en uppfattning om hur staden du ska flytta till ser ut.
Kolla upp vilken kurslitteratur du ska ha, om det finns andrahandsbokhandlar etc.

I övrigt: ge dig inte på kurslitteraturen förrän du börjat. Läs skönlitteratur för det tenderar juriststudenter att försumma under terminerna. Ta del av nyhetsflödet. Läs historia och samhällsvetenskaplig litteratur för att närma dig juridiken med ett brett perspektiv. Känner du trots allt att du absolut måste läsa något så råder jag dig att läsa in dig på EU och hur dess organ fungerar. Det är bra att kunna och något man har nytta av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in