2015-06-04, 12:37
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En-Fet-Pro
Har du nån källa på det eller talar du ur nattmössan?

Alla individer får gripa den som gör sig skyldig till brott som kan ge fängelsestraff, s.k. envarsgripande i RB 24 kap. 7 §. Att tjuvåka i kollektivtrafik utgör bedrägligt beteende i BrB 9 kap. 2. Detta brott har fängelse i straffskalan, varför kontrollanter har rätt att kvarhålla tjuvåkaren . En förutsättning är dock att kontrollanten griper den skyldige på bar gärning, alltså har sett hela den brottsliga gärningen I detta fall innebär det att kontrollanten skall se passageraren gå på färdmedlet utan att ha köpt eller visat upp giltig biljett.

Får jag som civilperson brotta ner plankare i tuben menar du? Det kan inte vara sant?
Citera
2015-06-04, 12:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJudge
Får jag som civilperson brotta ner plankare i tuben menar du? Det kan inte vara sant?
Eftersom du som privatperson inte äger rätten att kontrollera biljetter så är det inte att rekommendera - nej.

Rent krasst finns dock ingen reglering i för vilka brott ett envarsgripande får göras - utan enbart att det fyller kriterierna om fängelse i straffskalan .. vilket är ett luddigt begrepp - samt att du måste vara säker på att du griper rätt person och att denne faktiskt har begått det brott du griper för..

"bar gärning - flyende fot" är viktiga begrepp.
Citera
2015-06-04, 13:11
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJudge

sen undrar ju jag om man ens kan hävda att plankning har "fängelse i straffskalan" även om den officiella rubriceringen skulle vara bedrägligt beteende.

Finns det någon som har info om ett faktiskt rättsfall angående plankning? Brottsrubricering och påföljd
Citera
2015-06-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det är ju en väldigt bra ursäkt för att antasta andra resenärer som är i sin fulla rätt att åka med bussen.

Nej det är ingen ursäkt, men det är nog
det som är förklaringen.
Citera
2015-06-04, 13:57
Medlem
TA SKÄRMDUMPAR!

För flashback! Jag är på jobbet och har inte tillgång till dator. Gör mig och andra flashbackare den tjänsten!

Klockan klämtar nog innan deras facebooks inaktiveras.
Citera
2015-06-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Onödigt att lägga ut namnen. Nu svävar de i livsfara. Det finns många psykopater därute.

Ja på flera Facebook grupper så öser det hot till dessa.
Jag har personligen anmält 30-40 st dom senaste dagarna och Facebook supporten har lagt ner alla.
Tydligen är det okej att döds hota folk enligt Facebook gemenskaps reglerna.
Citera
2015-06-04, 14:48
Medlem
chimichurris avatar
Exempel:

Du ser en vakt som griper en friåkare via envarsgripande. Du misstänker att vakten har gripit personen på fel grunder. Du kan nu gripa vakten med stöd av envarsingripande.
Citera
2015-06-04, 14:48
Medlem
Bryr sig folk här inne ens längre om vad som har hänt eller hur vad hela historien kan tänkas vara? Det känns som att många bara är ute efter att ha någon att ge sig på, hur ofta har man inte hamnat i en situation där folk tror sig ha en bra bild men det senare visat sig vara precis tvärtom?

Det här är en fråga för internutredningar nu.
Citera
2015-06-04, 15:05
Medlem
styrlunds avatar
All heder åt föraren.
Om jag hade klivit av ett långpass och blivit bemött så där hade det nog svartnat totalt.
Idiotväktarna ska vara glada att personen hade empatin och förståelsen för svagbegåvade vaktkräk, trots att han just gjort ett hästskift.
Han boede få medalj.
Citera
2015-06-04, 15:08
Medlem
Jag trodde Västtrafik hade fått bukt med problemen med "våldskontrollanter" iom att de skaffade externa bolag (2011/12?).

Det visar sig att det är samma kontrollanter som får lön från ett annat företag (än Västtrafik)

Jag trodde i min enfald att man bytte ut själva personerna och företagskulturen.

Jag personligen tror att kontrollanter och chaufförer hatar varandra. Jag tror tex att kontrollanterna är avundsjuka på chaufförerna -

Jag tror också att reglerna är lite sneda för att chaufförer inte ska förmånsbeskattas för resorna de gör i tjänsten - vilket skapat luddiga regler. Jag tror att de skattetekniska förhållandena för chaufförer kommer att försämras i framtiden - vilket de kan tacka negerchauffören för. Mindre pengar i plånboken för araber och negrar således haha
Senast redigerad av Grobil 2015-06-04 kl. 15:30.
Citera
2015-06-04, 15:23
Medlem
SmokeOns avatar
SVT Nyheter:

Citat:
Bussföraren som brottades ner och handfängslades av kontrollanter i helgen ska ha slagit en kontrollant med knytnäve i ansiktet och bitit en annan i fingret ”så att det knakade”. Det hävdar kontrollanterna i deras incidentrapport som SVT Nyheter Väst tagit del av.

[...]

Sedan beskrivs en diskussion som ska vara lugn och inte hotfull. Men föraren ska inte ha velat visa legitimation och både föraren och kontrollanterna ville då att polis skulle tillkallas. Kontrollanterna kom överens med polisen om att mötas vid hållplatsen Lillekärr Södra.

Men bussföraren ville gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen. Det är nu situationen förändras.

”När vi upplyser om att han får följa med till Lillekärr, då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket

Man stämde alltså plats med polisen, något som definitivt ökar kontrollanternas trovärdighet.
Senast redigerad av SmokeOn 2015-06-04 kl. 15:27.
Citera
2015-06-04, 15:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Bryr sig folk här inne ens längre om vad som har hänt eller hur vad hela historien kan tänkas vara? Det känns som att många bara är ute efter att ha någon att ge sig på, hur ofta har man inte hamnat i en situation där folk tror sig ha en bra bild men det senare visat sig vara precis tvärtom?

Det här är en fråga för internutredningar nu.
Nej, enbart polisen får gripa på misstanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in