2015-06-04, 00:10
Medlem
lousys avatar
Jag ser när svartingar åker fast i biljettkontroller här i London och inte fan blir de nedbrottade på marken och handfängslade. Helt jävla befängt. Bra att Västtrafik tagit förnuft till fånga och dumpat G4S.

De fick en massa pengar för att ha hand om säkerheten under OS 2012, men det ledde bara till en jävla skandal istället. Usch och fy. G4S styrs av maffian.
Citera
2015-06-04, 00:13
Medlem
fram med namnet på väktaren nu
Någon måste ju sitta på dessa uppgifter
Citera
2015-06-04, 00:16
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marve1936
fram med namnet på väktaren nu
Någon måste ju sitta på dessa uppgifter
Det är helt oväsentligt. Vad skulle du möjligtvis behöva ha det för?
Citera
2015-06-04, 00:26
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Vad har detta med mitt inlägg att göra?

Det var för att jag tyckte det var bra att du hänvisade till väktares kunskaper och jag ville spinna vidare på detta. Det står också i en av länkarna om etiska regler. Tycker du har bra inlägg som är i linje med min moral om hur man behandlar människor.
Citera
2015-06-04, 00:27
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733352-vittne-berattar-om-hur-busschauffor-blev-nedbrottad?utm_source=google.se&utm_medium=organic &utm_campaign=redirect

Här är ett vittnesmål från en kvinnlig busschaufför som också satt med i bussen, obehagligt att läsa.

''- Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.''

Smart att ställa sig upp trots att kontrollanten sagt åt honom att sitta kvar.
Oavsett ett konstigt beteende från kontrollanternas sida men hur fan kan ett bussbolag komma undan med att anställa folk som uppenbarligen inte fattar svenska? Jag fattar om man får jobb på ett lager t.ex att man inte nödvändigtvis behöver vara duktig på att förstå svenska men som busschaufför så lär man ju behöva prata med en hel del människor på jobbet.
Citera
2015-06-04, 00:34
Medlem
Hegamons avatar
Historien är mycket märklig. Om han var busschaufför varför brotta ner han? Han har säkert biljetter så han kan drunkna i de ändå.

Utifrån biljettkontrollanternas perspektiv förstår jag handlandet: Nitiskhet och "jag lydde bara order" - det sade nazisternas lägervakter också.

Under min värnplikt tjänstgjorde jag som vaktsoldat. Brukade stoppa andra vakter och vaktbefäl och fråga om legg då de skulle in på basen, det uppskattades inte alls. Men nitiskt handlande och utförande av en order: "Alla ska kontrolleras"- uppskattades ändå på ett något skevt sätt.

Jag tror Sverige håller på att bli lite fascistiskt.
Senast redigerad av Hegamon 2015-06-04 kl. 00:53.
Citera
2015-06-04, 00:45
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
''- Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.''

Oavsett ett konstigt beteende från kontrollanternas sida men hur fan kan ett bussbolag komma undan med att anställa folk som uppenbarligen inte fattar svenska? Jag fattar om man får jobb på ett lager t.ex att man inte nödvändigtvis behöver vara duktig på att förstå svenska men som busschaufför så lär man ju behöva prata med en hel del människor på jobbet.

Jag vet inte, han blev väl irriterad i och med att han visste att han hade rätt (vilket nu har klargjorts av bussbolaget) och att kontrollanten hade fel, och dessutom skulle han av vid den hållplatsen för att hämta sin bil och åka hem. Med tanke på det andra hundratalet bussförare som protesterade efter den här händelsen så verkar detta ha varit droppen som rann över bägaren för den yrkeskåren, brist på respekt för förarna, otrevligt bemötande från kontrollanter osv. Nu blev ju kommunal inblandat också.
Senast redigerad av bits1975 2015-06-04 kl. 00:47. Anledning: Stavfel
Citera
2015-06-04, 00:56
Medlem
Citat:

Så kontrollanterna kan säga åt folk var de ska sitta. Skulle inte tro det. Polis och OV ok men inte en vanlig biljettkontrollant. (Med brasklappen att kontrollanten kanske var OV men det tror jag inte.)
Citera
2015-06-04, 01:29
Medlem
Citat:

Denna busschaufför har, vad jag förstår, jobbat som busschaufför i 3 år så nog borde han kunna språket tillräckligt bra för att kunna jobba.

Du tror inte han var trött efter sitt 11-timmarspass och ville hem istället för att tjafsa med bråkkåta kontrollanter?
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-06-04 kl. 01:37.
Citera
2015-06-04, 02:49
Medlem
Citat:

Vad är det du inte fattar? En kontrollant har INGEN rätt att hålla fast en människa. Vill han gå så kan han gå, utan att det kommer någon tanig tönt som tror han har befogenheter att beordra människor att lyda honom. Det var synd att den här chauffören inte tryckte till kontrollanterna, han hade all rätt till detta.

Det folk inte vet, är att bli en kontrollant vill i princip ingen bli. De här människorna liksom människor på olika callcenters tror att det här jobbet är grymt och att de känner sig bra. Faktum är att det är några procent som gör bra i från sig medans resten är avskum.
Citera
2015-06-04, 02:51
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Denna busschaufför har, vad jag förstår, jobbat som busschaufför i 3 år så nog borde han kunna språket tillräckligt bra för att kunna jobba.

Du tror inte han var trött efter sitt 11-timmarspass och ville hem istället för att tjafsa med bråkkåta kontrollanter?

Riktigt obehagliga kontrollanter
Citera
2015-06-04, 03:11
Medlem
En-Fet-Pros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Vad är det du inte fattar? En kontrollant har INGEN rätt att hålla fast en människa. Vill han gå så kan han gå, utan att det kommer någon tanig tönt som tror han har befogenheter att beordra människor att lyda honom. Det var synd att den här chauffören inte tryckte till kontrollanterna, han hade all rätt till detta.

Det folk inte vet, är att bli en kontrollant vill i princip ingen bli. De här människorna liksom människor på olika callcenters tror att det här jobbet är grymt och att de känner sig bra. Faktum är att det är några procent som gör bra i från sig medans resten är avskum.

Har du nån källa på det eller talar du ur nattmössan?

Alla individer får gripa den som gör sig skyldig till brott som kan ge fängelsestraff, s.k. envarsgripande i RB 24 kap. 7 §. Att tjuvåka i kollektivtrafik utgör bedrägligt beteende i BrB 9 kap. 2. Detta brott har fängelse i straffskalan, varför kontrollanter har rätt att kvarhålla tjuvåkaren . En förutsättning är dock att kontrollanten griper den skyldige på bar gärning, alltså har sett hela den brottsliga gärningen I detta fall innebär det att kontrollanten skall se passageraren gå på färdmedlet utan att ha köpt eller visat upp giltig biljett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in