2015-06-03, 23:01
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistagangen
nej för 100e gången han var på väg tillbaka till depån han hade rätt att åka gratis.

Men och.! Helt ointressant. Det enda av intresse är vad som fick vakterna att agera så starkt. Låter lite konstigt om deras agerande endast berodde på att han var svart. Såg en rastaneger bli gripen av två väktare igår på röda linjen. De agerade inte så trots att negern försökt fly från dem strax innan de han ifatt honom. Dem lär komma på fusk åkande negrer varje dag så varför tog de i med så hårda tag emot denna busschaufför. Använder väktarna än bryskare metoder mot de vanliga fusk åkande negrerna och släpar dem efter g4s bilen?
Citera
2015-06-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis är det föraren som har ansvaret över fordonet.

Ja, det har han men kan han godtyckligt bestämma att att de inte får åka med bussen? Det är ju biljettkontrollanternas arbetsplats.
Citera
2015-06-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Ja, det har han men kan han godtyckligt bestämma att att de inte får åka med bussen? Det är ju biljettkontrollanternas arbetsplats.

Jo, det kan han visst bestämma. Han har rätt att avhysa folk från bussen om han misstänker att de kan skapa bråk.
Citera
2015-06-03, 23:06
Bannlyst
Citat:
han kan bestämma att bara folk med 9 fingrar får åka med om han vill hans buss.
Citera
2015-06-03, 23:06
Medlem
Citat:
Naturligtvis har han stöd i trafiklagstiftningen att avgöra vem som har rätt att befinna sig i fordonet. Vem skulle annars kunna bedöma det.

Föraren är alltid "chef" för det fordon hen framför.
Citera
2015-06-03, 23:07
Medlem
Citat:

Busschauffören är ju ansvarig för sina passagerares säkerhet.
Citera
2015-06-03, 23:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
"Vi är tyvärr övertygade om att händelsen i Göteborg fick så pass långtgående och allvarliga konsekvenser på grund av att busschauffören är afrosvensk."

Det finns inte en enda indikation på att det skulle bero på att han är afrosvensk. Alltså är författarna extremt lättövertygade, och deras synpunkter inte av något värde.

Det finns minst en indikation: folk på bussen behandlades olika eftersom en kvinna utan biljett slapp böter "för den här gången".
Citera
2015-06-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jo, det kan han visst bestämma. Han har rätt att avhysa folk från bussen om han misstänker att de kan skapa bråk.
Enligt interna regler eller lagparagraf? källa?
Citera
2015-06-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det behöver inte ens handla om bråk. Hen kan bara anse att det stör honom/henne i framförandet av fordonet. Finns ingen instans att överklaga.

Polisen assisterade alltid vid avhysningar på mins buss när jag kallade dit dem och de frågade aldrig om anledningen för de visste att bussen skulle bli stående annars. Då får de alla andra resenärer mot sig och det ville de inte. Polisen kände till rättsläget, dessutom.

(Jag har A BE CE DE i mitt körkort och kört yrkesmässigt i Sthlm i många år innan jag blev sjuksköterska så jag har lärt mig detta "the hard way".)
Citera
2015-06-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Enligt interna regler eller lagparagraf? källa?
Det är trafiklagstiftningen som anger detta, naturligtvis. Du har inte körkort antar jag?
Citera
2015-06-03, 23:14
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Denna tråd är flashback när det är som lägst, man rättfärdigar olagligt vidrigt beteende från väktare som begår tjänstefel bara för att den drabbade är svart.

Flashback kan vara riktigt äckligt ibland. Ryktet här är inte helt oförtjänt och då har jag ändå hängt här i många år.

Blev oerhört tillfredsställt över Västtrafiks reaktion, bra jobbat!
Har du missat den lilla detaljen att de flesta här tycker det var fel av kontrollant och väktare? Om du tittar riktigt noga så ser du att det finns flera användare med stora kunskaper inom dessa jobb som även de fördömer agerandet. Samma användare som ofta ses försvara bevakningspersonal och polis med sin sakkunskap.

Skulle du polla den här tråden med frågan om det var rätt eller fel agerat så skulle en kraftig majoritet trycka på fel.
Citera
2015-06-03, 23:17
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är trafiklagstiftningen som anger detta, naturligtvis. Du har inte körkort antar jag?
Ordningsvakterna har förordnande för att nyttja pl 13 på bussar i linjetrafik hållplatser och perronger, samt övrig plats som har med lokaltrafiken att glra.
Busschaufflren kan neka någon att åka med men inte göra något pt att den vägrar lämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in