Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Så du vet i vilket skede han bet kontrollanten? Var det före eller efter de gav sig på honom?
Vittnets utsaga på en av filmerna talar för att han bet henne efter att han brottats ner ..
-Han bet mig, säger kontrollanten.
-Det hade jag också gjort om du behandlade mig sådär, säger vittnet.
Det är möjligt att han bet henne först efter att de gav sig på honom, vilket jag i och för sig inte tycker är mycket till ursäkt. Vittnet, som påstår att han/hon hade gjort det samma, bör vara minoritet i den frågan. Oavsett när bettet gjordes är jag väldigt tveksam till att busschauffören verkligen är så oskyldig som han påstår. Jag förutsätter att väktarna har bättre för sig än att gå runt och brotta ner samt sätta handfängsel på oskyldiga personer.
Jag tror att svårighet att kommunicera med varandra kan ha skapat eller åtminstone förvärrat den här situationen. Busschauffören talar uppenbarligen inte bra svenska och kontrollanter verkar sällan var särskilt pedagogiska med tanke på alla incidenter. Jag kan tänka mig att det var ungefär såhär:
Kontrollant vill se färdbiljett, busschaufför tror att det inte behövs i hans fall men har svårt att föra fram det, kontrollant blir irriterad, busschauffören ger sig inte och det blir käbbel som slutar med busschaufför i handfängsel och G4S-personalen som skäller ut honom inför kameror.