2015-06-02, 00:16
Medlem
Både G4S och Västtrafik pudlar efter våldsamt ingripande. Betyder det här att utredningen lagts ner och att vi inte kommer att få reda på vad som verkligen hände på bussen? oavsett vem som är skyldig, så skulle jag gärna vilja veta hela sanningen om den här incidenten.
Citera
2015-06-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Vilka jävla pissluffare dessa så kallade "vakter" är haha. Ert jobb är för fan att köra omkring på natten som döda jävlar och låsa byggnader och företag vad fan har dessa värdelösa individer att leka låtsas poliser för?

Märks att vem fan som helst kan bli väktare, bara betala 10.000kr och du är "utbildad" efter 1-2 veckor. Patetiska individer som tror att dom är något bara för de har på sig nån slags värdelös "uniform".

Kasta ut dessa värdelösa typer med huvudet före och låt dom bli städare, det är det enda andra alternativet de har i detta liv.

Nja, snarare gratisåkar-negern som borde kastas ut, är ju helt uppenbart att han är den som skapat kaoset. Han ville inte betala och göra rätt för sig, bra att de satte dit honom.
Citera
2015-06-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Väktare kan väl få genomföra skyddsvisitationer under vissa omständigheter/när det är befogat?

Om däremot visitationssyftet är att få fram id-handlingar måste polis göra jobbet.

Ej säker, tror så.

Precis vad Jack Ågren, doktorand i straffrätt förklarade i artikeln. Vid ett envarsgripande får man inte kroppsvisitera någon för att få fram personens identitet, det är polisens sak att göra. I en av filmerna så ser man en kvinnlig biljettkontrollant som bär på bussförarens plånbok. Antingen så tappade han plånboken under tumultet, eller så var det någon som visiterade honom.
Citera
2015-06-02, 00:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Nja, snarare gratisåkar-negern som borde kastas ut, är ju helt uppenbart att han är den som skapat kaoset. Han ville inte betala och göra rätt för sig, bra att de satte dit honom.
Du kan väl i alla fall försöka stava dig igenom den fakta som kommit fram...

Citat:
Ursprungligen postat av space1
På Transdevs intranät kan man idag läsa följande:

"I fredags kväll blev en av Transdevs förare brutalt nedbrottad av biljettkontrollanter då han var på väg tillbaka till depån efter sitt arbetspass. Vd Gunnar Schön kommenterar det inträffade."

"- Incidenten i Göteborg har upprört många, både inom och utom företaget, och det har jag all förståelse för. Jag ser mycket allvarligt på det som har hänt. Det är oacceptabelt att behandla en annan människa så pass respektlöst och kränkande som i det här fallet. Under dagen har vi suttit i möten med Västtrafik och bevakningsföretaget och diskuterat det inträffade. Ärendet är nu föremål för en polisutredning och vi har fått bekräftat från Västtrafik att de inblandande kontrollanterna inte kommer att arbeta för dem något mer, säger Transdevs Vd Gunnar Schön. "

"Vår uppfattning är att förare får resa med förarkort och uniform när det gäller resor i tjänsten. Föraren var på väg tillbaka till bussdepån efter att ha avslutat sitt pass på linjen. På bussdepån skulle han hämta sin bil för att ta sig hem. Han har alltså enligt vår uppfattning haft rätt att åka med sitt förarkort och uniform som giltigt färdbevis."

Alltså är det nu fastställt att föraren var på väg till depån efter avslutat arbetspass och hade betald transporttid under den korta sträcka som han skulle ta sig till Kvilledepån. Denna information gör att jag äcklas ännu mer av dessa "kontrollanters" beteende.
Citera
2015-06-02, 00:30
Medlem
donthackmes avatar
Citat:

I slutändan var det bra, för dem får ej jobba som kontrollanter för Västtrafik igen
Citera
2015-06-02, 00:31
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Om han saknade giltigt färdbevis var han obönhörligen skyldig att betala tilläggsavgift + ordinarie biljett, oavsett om det rört sig om ett missförstånd eller inte. Alternativt identifiera sig och underteckna en betalningsförbindelse. Om han vägrade detta så rör det sig om ett solklart bedrägligt beteende och envarsgripande var möjligt.

Ja. Möjligt. Men inte solklart nödvändigt. Nu spårade allting ur då föraren säger att han är på väg hem för att han kört klart - kontrollanter tolkar det bokstavligt och vill skriva en avgift - föraren börjar bråka och kontrollanterna blir påstridiga. Föraren blir våldsam och biter en av kontrollanterna som därför trycker på överfallslarm och drar av föraren från bussen. G4S skickar en biff som slår på bojor. När föraren väl är vettskrämd och slutat röra på benen sätter en kontrollant och den tillkallade väktaren upp föraren...och börjar skrika det vi hör på filmen. Var tyst, jobbar du som förare och så vidare. Som en grottmänniska. Till en passiv medmänniska som är i underläge. Oproportionerligt, oproffsigt, omänskligt.
Citera
2015-06-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Nej, jag hejar inte på. Självklart kunde vakten skött det där proffsigare. Han behövde kanske inte gorma sådär.
Det jag stör mig på är att du ropar på kollektiv bestraffning för andra som sköter sig.
Man är tydligen jävligt noga med att inte dra alla över en kam i vissa fall, men när det gäller väktare, poliser och andra auktoriteter då är det fritt fram att spy så mycket galla man kan och komma med grundlösa påståenden om hela yrkesgrupper...
Gör en av de fel så ska man helst lägga ner hela skiten och göra allt lagligt, kollektivtrafiken ska vara gratis, knarket ska legaliseras och fan och hans moster.
Om inte det går så ska man åtminstone göra en total omorganisation och skicka alla på utbildning, glöm inte att gå ner på knä inför prästerskapet på Aftonbladet först och be om ursäkt och lova dyrt och heligt att bättra dig bara.

Du får gärna leta fram något jag sagt som ens antyder att jag är för en kollektiv bestraffning i denna tråden, du kommer inte hitta något.

Snarare tvärtom, jag likt många andra vill såklart ha bort liknande rötägg från liknande värv och inte bara för att man känner eller är släkting med människor som arbetar inom polis, räddningstjänst eller är tex väktare. Beteendet är bara så jävla fel det kan bli och förstör allt som rättssamhället står för.

Jag är snarare orolig för hur detta kommer påverka mängder av människor i liknande profession som jag INTE känner.
Ju mer folk försvarar detta odrägliga beteende som ett fåtal nu begagnat sig av, desto värre blir det för de som verkligen sköter sitt jobb.

Att ta det ner på en nivå som att det var ju bara en neger gör definitivt inte saken bättre.

Som sagt tidigare, här handlar det om rätt och fel och det är smärtsamt uppenbart vem som gjort fel.
Sen får du kasta anklagelser åt vilka håll du vill, det handlar heller inte om legalisering av droger(?!) hur du nu än fick in det i bilden.

Ta det för var det är, verkligheten..
Citera
2015-06-02, 00:47
Medlem
CombatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Ja. Möjligt. Men inte solklart nödvändigt. Nu spårade allting ur då föraren säger att han är på väg hem för att han kört klart - kontrollanter tolkar det bokstavligt och vill skriva en avgift - föraren börjar bråka och kontrollanterna blir påstridiga. Föraren blir våldsam och biter en av kontrollanterna som därför trycker på överfallslarm och drar av föraren från bussen. G4S skickar en biff som slår på bojor. När föraren väl är vettskrämd och slutat röra på benen sätter en kontrollant och den tillkallade väktaren upp föraren...och börjar skrika det vi hör på filmen. Var tyst, jobbar du som förare och så vidare. Som en grottmänniska. Till en passiv medmänniska som är i underläge. Oproportionerligt, oproffsigt, omänskligt.
Jag tror ditt scenario ligger snubblande nära sanningen. Samtidigt får man komma ihåg att om chauffören bara hade legitimerat sig så hade han kommit undan med en tilläggsavgift som sedan skulle ha rivits om det visade sig att anställda verkligen fick åka gratis efter avslutat pass. Då hade han sluppit all kalabalik med bett osv.
Citera
2015-06-02, 00:54
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:

Föraren, i ditt inlägg kallad gratisåkar-negern, är inte utan skuld. Han skulle ha varit tydligare om att han reste till en depå och visat upp de papper som efterfrågades. Han skulle inte ha blivit hotfull.

Kontrollanterna skulle ha varit smidigare. Frågat mer. Borde ha sagt att saken får lösas i efterhand.

Väktaren som kom till platsen är största boven i dramat. Han förnedrar och provocerar en man han satt klovar på. Han blev ditkallad för att tillfälligt lösa en situation. Inte för att förvärra den.

Polisen agerar på det sätt kontrollanterna skulle ha gjort. Lugn. Förtroendeingivande. Cool. Respektfull.

Ursäkten från G4S och Västtrafik säger inget om vem som har lagen på sin sida. Ursäkten säger att det är skit samma - i Västtrafiks namn behandlar du inte folk som att de är värdelösa.
Citera
2015-06-02, 01:01
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papinho
Väktaren har uppenbart tröttnat på negrer som tror att de får göra vad de vill

Om väktaren tycker så finns ju alltid NMR istället för att gapa och skrika!
Citera
2015-06-02, 01:01
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du får gärna leta fram något jag sagt som ens antyder att jag är för en kollektiv bestraffning i denna tråden, du kommer inte hitta något.

Snarare tvärtom, jag likt många andra vill såklart ha bort liknande rötägg från liknande värv och inte bara för att man känner eller är släkting med människor som arbetar inom polis, räddningstjänst eller är tex väktare. Beteendet är bara så jävla fel det kan bli och förstör allt som rättssamhället står för.

Jag är snarare orolig för hur detta kommer påverka mängder av människor i liknande profession som jag INTE känner.
Ju mer folk försvarar detta odrägliga beteende som ett fåtal nu begagnat sig av, desto värre blir det för de som verkligen sköter sitt jobb.

Att ta det ner på en nivå som att det var ju bara en neger gör definitivt inte saken bättre.

Som sagt tidigare, här handlar det om rätt och fel och det är smärtsamt uppenbart vem som gjort fel.
Sen får du kasta anklagelser åt vilka håll du vill, det handlar heller inte om legalisering av droger(?!) hur du nu än fick in det i bilden.

Ta det för var det är, verkligheten..

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
I det här fallet finns det bara en kulturyttring som det är fel på och det är den som G4S behöver åtgärda.
Det här tolkade jag tidigare som att hela företaget skulle behöva en tillrättavisning

Jag förstår hur du menar iallafall och jag håller med dig till viss del

När mängder av sådana här åsikter får sätta tonen mot en hel bransch pga att en vakt höjer rösten så kan det ju gå jävligt fel:
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Vilka jävla pissluffare dessa så kallade "vakter" är haha. Ert jobb är för fan att köra omkring på natten som döda jävlar och låsa byggnader och företag vad fan har dessa värdelösa individer att leka låtsas poliser för?

Märks att vem fan som helst kan bli väktare, bara betala 10.000kr och du är "utbildad" efter 1-2 veckor. Patetiska individer som tror att dom är något bara för de har på sig nån slags värdelös "uniform".

Kasta ut dessa värdelösa typer med huvudet före och låt dom bli städare, det är det enda andra alternativet de har i detta liv.

Stör mig på att en sådan pöbel ska få begära huvudet på någon som man upplevt gjort fel, inte juridiskt utan bara moraliskt.
Dig gillar vi inte, du skrek på någon i onödan, du ska få sparken annars kan dina kollegor råka illa ut, företaget få dåligt rykte och ditt yrke släpat i smutsen.
Off with his head!
Senast redigerad av kofotskenta 2015-06-02 kl. 01:03.
Citera
2015-06-02, 01:04
Medlem
Tyckte synd om snubben tills jag läste att han bitit kontrollanten. Hade det hänt mig hade jag fan sparkat in pannbenet på chauffören. Jävla äckel. Vem fan vill riskera få hepatit eller hiv. Hoppas han får sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in