2015-06-02, 01:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Jag tror ditt scenario ligger snubblande nära sanningen. Samtidigt får man komma ihåg att om chauffören bara hade legitimerat sig så hade han kommit undan med en tilläggsavgift som sedan skulle ha rivits om det visade sig att anställda verkligen fick åka gratis efter avslutat pass. Då hade han sluppit all kalabalik med bett osv.

Enligt de första artiklarna om händelsen så visade han sitt transdevförarkort för kontrollanterna men de godtog alltså inte den utan började gnälla om ett gult kort som jag tolkar är en annan version av förarkort.
Citera
2015-06-02, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Nja, snarare gratisåkar-negern som borde kastas ut, är ju helt uppenbart att han är den som skapat kaoset. Han ville inte betala och göra rätt för sig, bra att de satte dit honom.
Killen jobbar som bussförare, han lever i bussen 12 timmar om dagen, ska han inte få åka hem sedan utan att bli störd?

Ska någon som jobbar på en restaurang inte få en gratis måltid om dagen?
Citera
2015-06-02, 01:41
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Jag tror ditt scenario ligger snubblande nära sanningen. Samtidigt får man komma ihåg att om chauffören bara hade legitimerat sig så hade han kommit undan med en tilläggsavgift som sedan skulle ha rivits om det visade sig att anställda verkligen fick åka gratis efter avslutat pass. Då hade han sluppit all kalabalik med bett osv.

Du har helt rätt i det. Hade föraren haft förmåga och kunskap att visa upp rätt papper eller bara skrivit under skiten hade hans arbetsgivare löst det dagen efter.

En obehaglig detalj är att första gången Transdev uttalade sig, så vet inte deras presschef vad som gäller. Så hur ska deras förare veta? Det är inte att ta ansvar för sin personal att säga "du får åka buss till och från depån" utan att berätta exakt vad som gäller och hur man intygar det för kontrollanter och förare från andra bolag.

I stort ligger ansvaret några pinnhål upp i hierarkin både hos Transdev och G4S. Varför kommer en konfrontativ väktare till undsättning? Som genom att gapa provocerar hela situationen. Den bitna väktaren har gått några meter bort. Men det hon nu är känd som är att hon säger "jävla idiot" (varför bet du mig). Väktaren kallades för att skydda henne. Inte för att hon skulle bli omplacerad till p-lisa och bli uthängd som rasisthora.
Nu är hon uthängd och hatad. Och biten. Får inte jobba som kontrollant, fast ingen vet hur hon uppfört sig förut.
Transdev borde be henne om ursäkt.
Citera
2015-06-02, 01:46
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt de första artiklarna om händelsen så visade han sitt transdevförarkort för kontrollanterna men de godtog alltså inte den utan började gnälla om ett gult kort som jag tolkar är en annan version av förarkort.

Att han jobbar som förare är inte vad han ska visa. Han ska visa att han är i tjänst, för att kunna resa utan biljett.
Skatteverkets bestämmelser.

Det beryktade gula kortet är väl ett brandgult eller orange kort känt som förarkort.
Citera
2015-06-02, 01:49
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Killen jobbar som bussförare, han lever i bussen 12 timmar om dagen, ska han inte få åka hem sedan utan att bli störd?

Vad du tycker är rimligt eller rättvist är inte nödvändigtvis vad Skatteverket har bestämt som gällande. Som någon skrev 40 sidor bak - du jobbar på kommunalt daghem. Du borde inte betala avgift för att dina egna barn är inskrivna - men det säger inte Skatteverket.
Citera
2015-06-02, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme

Enligt Transdev var föraren på väg tillbaka till depån och hade därmed rätt att åka utan färdbevis.
Citera
2015-06-02, 02:10
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Enligt Transdev var föraren på väg tillbaka till depån och hade därmed rätt att åka utan färdbevis.
Brukar inte vara den som gapar om sånt, men om detta stämmer, dvs. att busschauffören agerade i enlighet med sina rättigheter, så hoppas jag att han får ett rejält skadestånd. Fatta vilken psykisk påfrestning att bli behandlad så där mitt ute bland folk när man inte ens har gjort något fel.
Citera
2015-06-02, 02:11
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G

Nä. Inte utan "färdbevis", men han behöver inte köpa biljett.
Att han har rätt till det är inte samma sak som att han inte behöver styrka sitt "färdbevis" i en biljettkontroll.
Senast redigerad av Spritnota 2015-06-02 kl. 02:18. Anledning: förtydligande
Citera
2015-06-02, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Nä. Inte utan "färdbevis", men han behöver inte köpa biljett.
Att han har rätt till det är inte samma sak som att han inte behöver styrka sitt "färdbevis" i en biljettkontroll.

Men fatta då! Busschauffören har inte gjort något fel. Han hade rätt att åka med uniform och tjänstekort. Hör själv vad som sägs i denna intervju:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6179200

Det är alltså rasistkontrollanterna som gjort fel eller så är de så imbecilla att de inte vet vad som gäller. Men det ligger ju närmre till hands att de ville mucka med denna chaufför för att han råkar ha annan hudfärg än deras. Det var inte busschauffören som gjorde fel i denna händelse. Deal with it!
Citera
2015-06-02, 02:38
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Brukar inte vara den som gapar om sånt, men om detta stämmer, dvs. att busschauffören agerade i enlighet med sina rättigheter, så hoppas jag att han får ett rejält skadestånd. Fatta vilken psykisk påfrestning att bli behandlad så där mitt ute bland folk när man inte ens har gjort något fel.

Fast även om man har gjort fel, så är det inte rimligt att bli behandlad på det sättet. Han har handbojor. Kontrollanter och en väktare ligger på honom tills han inte rör sig eller pratar. De drar upp honom i sittande ställning. Han är tyst. Då börjar väktaren skrika att han ska vara tyst och påstå att de har makt att påverka hans anställning. Mitt ute bland folk, på en hållplats där han brukar jobba med att köra buss. Så jävla förnedrande! Han har redan slutat göra motstånd. Han är inte misstänkt för våldtäkt eller rån. Skampålen är för fan ersatt med Lexbase, det är 2015.
Citera
2015-06-02, 02:39
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Men fatta då! Busschauffören har inte gjort något fel. Han hade rätt att åka med uniform och tjänstekort. Hör själv vad som sägs i denna intervju:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6179200

Det är alltså rasistkontrollanterna som gjort fel eller så är de så imbecilla att de inte vet vad som gäller. Men det ligger ju närmre till hands att de ville mucka med denna chaufför för att han råkar ha annan hudfärg än deras. Det var inte busschauffören som gjorde fel i denna händelse. Deal with it!

Livet måste vara enkelt i svart och vitt.
Citera
2015-06-02, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Tyckte synd om snubben tills jag läste att han bitit kontrollanten. Hade det hänt mig hade jag fan sparkat in pannbenet på chauffören. Jävla äckel. Vem fan vill riskera få hepatit eller hiv. Hoppas han får sparken.

Finns inga som helst belägg för att busschauffören ska ha bitit någon. Det är snarare något som rasistkontrollanterna ljugit ihop. Om han skulle ha bitit henne så skulle det funnits ett läkarintyg och busschauffören skulle varit anmäld för misshandel. Vad jag vet är han inte anmäld för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in