2015-06-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av space1
På Transdevs intranät kan man idag läsa följande:

"I fredags kväll blev en av Transdevs förare brutalt nedbrottad av biljettkontrollanter då han var på väg tillbaka till depån efter sitt arbetspass. Vd Gunnar Schön kommenterar det inträffade."

"- Incidenten i Göteborg har upprört många, både inom och utom företaget, och det har jag all förståelse för. Jag ser mycket allvarligt på det som har hänt. Det är oacceptabelt att behandla en annan människa så pass respektlöst och kränkande som i det här fallet. Under dagen har vi suttit i möten med Västtrafik och bevakningsföretaget och diskuterat det inträffade. Ärendet är nu föremål för en polisutredning och vi har fått bekräftat från Västtrafik att de inblandande kontrollanterna inte kommer att arbeta för dem något mer, säger Transdevs Vd Gunnar Schön. "

"Vår uppfattning är att förare får resa med förarkort och uniform när det gäller resor i tjänsten. Föraren var på väg tillbaka till bussdepån efter att ha avslutat sitt pass på linjen. På bussdepån skulle han hämta sin bil för att ta sig hem. Han har alltså enligt vår uppfattning haft rätt att åka med sitt förarkort och uniform som giltigt färdbevis."

Alltså är det nu fastställt att föraren var på väg till depån efter avslutat arbetspass och hade betald transporttid under den korta sträcka som han skulle ta sig till Kvilledepån. Denna information gör att jag äcklas ännu mer av dessa "kontrollanters" beteende.

Du är ungefär ett dygn försen bara. Tvåa på bollen som det kan kallas.
Citera
2015-06-01, 23:47
Medlem
CombatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Ja men om det finns skäl att tro att "brottet" inte skett uppsåtligen, som möjligen kan komma på fråga i det här fallet, så finns ju inte heller någon rätt att frihetsberöva mannen.

Inget uppsåt, inget brott.
Om han saknade giltigt färdbevis var han obönhörligen skyldig att betala tilläggsavgift + ordinarie biljett, oavsett om det rört sig om ett missförstånd eller inte. Alternativt identifiera sig och underteckna en betalningsförbindelse. Om han vägrade detta så rör det sig om ett solklart bedrägligt beteende och envarsgripande var möjligt.
Senast redigerad av CombatMan 2015-06-01 kl. 23:56.
Citera
2015-06-01, 23:52
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det är ju inte bara en dummer, vad tror du nedklottrad betyder?
https://www.facebook.com/Vasttrafik/posts/1018273821529756

Var har dom fått reda på det ifrån då?
Jo, Aftonbladet eller någon annan vänsterhetsmedia.
De lydiga hjonen har sett filmen som förevisats de, och nu reagerar de med de känslor de lärt sig att tänka med.
Det är ju människor som styrs av känslor istället för förnuft eller bara hatar folk som står i vägen när de ska ha saker gratis.
Citera
2015-06-01, 23:53
Medlem
space1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Du är ungefär ett dygn försen bara. Tvåa på bollen som det kan kallas.
Det var pinsamt
Fast av dom inlägg jag läst så känns det som att det kanske kan behövas, Här finns några bollar som har fler än femtio studdsar
Citera
2015-06-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Att en vakt tappar fattningen och skriker åt någon så att det blir pinsamt för honom ska alltså resultera i värdegrundsläger i Sibirien för G4S och helst hela väktarbranschen?
Ojojoj....

Vad lilla du inte förstår är att liknande beteende såklart urvattnar auktoriteten hos de väktare och kontrollanter som följer sin arbetsorder, lag och reglemente. Det är dom som kommer få ta skiten ute i verkligheten pga av usla kollegers beteende. Det stör mig enormt mycket och just därför är det viktigt att de uppdragsgivarna tar ansvar för situationen.

Men du hejjar på idioten som just förnedrat en neger utan att bry dig om att nästa gång kanske det är ombytta roller och enbart pga fredagens händelse.

Försök nu inte skylla just detta fall på varken mig, media eller något annat.. kan du inte bara växa upp istället?
Citera
2015-06-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det behöver man inte ta ställning till när man gör ett envarsgripande, det räcker att det man ser utgör ett brott - om det sedan finns ansvarsfrihetsgrunder är upp till åklagare eller domstol att avgöra.

Jag hittade en intressant artikel om envarsgripande som doktoranden Jack Ågren har svarat på.

http://www.goteborgsfria.se/artikel/93060

Citat:
För att få göra ett envarsgripande måste det misstänkta brottet ha fängelse i straffskalan. När det gäller plankning, eller snyltning, brukar bedrägligt beteende åberopas, vilket kan ge fängelse och därmed motivera envarsgripande. Men att gripa resenärer ska vara den allra sista utvägen, enligt Jack Ågren, lärare och doktorand i straffrätt vid Stockholms universitet.

Citat:
Man kan se det som en stege, där det goda samtalet kommer först, om resenären ändå inte vill betala ska kontrollanten tillkalla polis för att utföra en avvisning. I sista hand ska kontrollanten använda envarsgripande, säger Jack Ågren.

Citat:
Det får inte finnas något självändamål i att brotta ner någon på gatan, man får inte heller kroppsvisitera någon för att få fram personens identitet, det är polisens sak att göra.

Även den som griper kan dömas för brott om den går för långt.

Kontrollanter kan göra sig skyldiga till olaga frihetsberövande, misshandel och ofredande, säger Jack Ågren.

Ett gripande av en resenär ska tydligen vara den sista utvägen. Nu vet jag för lite om vad som hände i bussen för att kunna uttala mig om det var befogat med ett gripande av bussföraren.

Enbart Polisen får utföra en visitation, men av någon anledning tycker jag att det ser ut som att bussföraren har blivit visiterad av biljettkontrollanterna.
Citera
2015-06-02, 00:07
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Spelar roll om negern hade rätt att åka buss. Det finns ingen som helst ursäkt till att börja apa sig för det.

Ni som inte tror att han var stökig måste ju vara dumma i huvudet

Och stökig betyder att han hävdar bestämt sin rätt att åka på sin tjänstelegitimation gratis tillbaka för att kunna stämpla ut medans kontrollanterna hävdar motsatsen?

Det är ju så det måste ha börjat!
Senast redigerad av Saturnuspojken 2015-06-02 kl. 00:59.
Citera
2015-06-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
/--/

Enbart Polisen får utföra en visitation, men av någon anledning tycker jag att det ser ut som att bussföraren har blivit visiterad av biljettkontrollanterna.

Väktare kan väl få genomföra skyddsvisitationer under vissa omständigheter/när det är befogat?

Om däremot visitationssyftet är att få fram id-handlingar måste polis göra jobbet.

Ej säker, tror så.
Citera
2015-06-02, 00:12
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Så äckligt att vaktfittan ska hålla en moralpredikan över offret och dessutom vara orimligt upprörd och otrevlig. Visar återigen vilka kuksugare ordningsvakter och liknande pissyrken som lockar maktmissbrukare faktiskt är.

Man kan utan tvekan konstatera att diverse ordningsvakter, krogvakter och övriga väktare är för dåligt utbildade och för klent begåvade. De tjänar dessutom dåligt och har dåliga arbetstider.
Yrket lockar uppenbarligen bara idioter.

Om det vore standard med händelser som denna skulle det inte ha blivit en mediahype och nätstorm. Det går därför inte dra en logisk slutsats från det här som är "yrket lockar uppenbarligen bara idioter".
Citera
2015-06-02, 00:13
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad lilla du inte förstår är att liknande beteende såklart urvattnar auktoriteten hos de väktare och kontrollanter som följer sin arbetsorder, lag och reglemente. Det är dom som kommer få ta skiten ute i verkligheten pga av usla kollegers beteende. Det stör mig enormt mycket och just därför är det viktigt att de uppdragsgivarna tar ansvar för situationen.

Men du hejjar på idioten som just förnedrat en neger utan att bry dig om att nästa gång kanske det är ombytta roller och enbart pga fredagens händelse.

Försök nu inte skylla just detta fall på varken mig, media eller något annat.. kan du inte bara växa upp istället?

Nej, jag hejar inte på. Självklart kunde vakten skött det där proffsigare. Han behövde kanske inte gorma sådär.
Det jag stör mig på är att du ropar på kollektiv bestraffning för andra som sköter sig.
Man är tydligen jävligt noga med att inte dra alla över en kam i vissa fall, men när det gäller väktare, poliser och andra auktoriteter då är det fritt fram att spy så mycket galla man kan och komma med grundlösa påståenden om hela yrkesgrupper...
Gör en av de fel så ska man helst lägga ner hela skiten och göra allt lagligt, kollektivtrafiken ska vara gratis, knarket ska legaliseras och fan och hans moster.
Om inte det går så ska man åtminstone göra en total omorganisation och skicka alla på utbildning, glöm inte att gå ner på knä inför prästerskapet på Aftonbladet först och be om ursäkt och lova dyrt och heligt att bättra dig bara.
Citera
2015-06-02, 00:14
Medlem
CombatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Väktare kan väl få genomföra skyddsvisitationer under vissa omständigheter/när det är befogat?

Om däremot visitationssyftet är att få fram id-handlingar måste polis göra jobbet.

Ej säker, tror så.
Den som envarsgriper får naturligtvis alltid skyddsvisitera, oavsett om man är väktare, kontrollant eller privatperson.
Citera
2015-06-02, 00:14
Medlem
Vilka jävla pissluffare dessa så kallade "vakter" är haha. Ert jobb är för fan att köra omkring på natten som döda jävlar och låsa byggnader och företag vad fan har dessa värdelösa individer att leka låtsas poliser för?

Märks att vem fan som helst kan bli väktare, bara betala 10.000kr och du är "utbildad" efter 1-2 veckor. Patetiska individer som tror att dom är något bara för de har på sig nån slags värdelös "uniform".

Kasta ut dessa värdelösa typer med huvudet före och låt dom bli städare, det är det enda andra alternativet de har i detta liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in