Citat:
Ursprungligen postat av
Trapizo
Jag trodde att alla busschaufförer åkte gratis buss själva, i det område dom jobbar i åtminstone. Om det nu blev fel här så är jag övertygad om att chauffören verkligen hade missförstått reglerna...att han reagerade och försvarade sig, det var väl för att han "visste" att han hade rätt...mot kontrollanterna, som kanske uppträdde otrevligt och provocerat från start?
Det var för jävligt med den förnedrande behandlingen av en busschaufför som hade missförstått reglerna, inte försökt planka på riktigt!!
Äh. Jag jobbar själv inom kollektivtrafiken och klart som fan vi alla vet vad som gäller!
Däremot så förekommer givetvis visst fusk bland personalen att man släpper in kollegor. Det känns inte så bra att tillrättavisa en kollega.
Jag har själv någon enstaka gång, klädd i arbetsuniformen, blivit insläppt till t-banan av spärrvakter när jag glömt mitt kort. Dock fattar jag, civiliserad människa, att om det blir kontroll så får jag stå mitt kast.
Detta var för flera år sedan då kulturen vara mera slapp inom SL. Nu är det hårdare och fuskas betydligt mindre bland personalen. I Gbg kanske denna fuskarkultur är vanligare och Västtrafik har bestämt sig för att vara tuffare mot personal som fuskar. Bra, då det är en förtroendefråga att personalen inte ska fuska om andra inte ska fuska.