Om det är något som jag har lärt mig är det att ignorera allt som studenter har skrivit. De menar väl, men många sammanfattningar har alldeles för mycket fel eller för grova förenklingar.
Citat:
Ursprungligen postat av
r4ll3
...
När det gäller föreläsningar är det A&O att man går dit med en vilja att lära sig. Att gå till en föreläsning när man är trött, hungrig eller "bara för att", är meningslöst. Om man ska få ut så mycket som möjligt av en föreläsning ska man helst ha läst på så mycket som man hinner om ämnet innan. Då kan man ta större del av den del av innehållet som är mer avancerat, samtidigt som man under tiden befäster sina kunskaper. Föreläsningar är också bra för att få den där "Aha, det är så det hänger ihop"-känslan när man har läst en massa men inte nödvändigtvis kopplat allt. Dessutom blir det lättare att lägga märke till, och komma ihåg det som föreläsaren tycker är viktigt.
Sen angående att läsa i boken har jag ännu en erfarenhet att dela med mig av: Jag började min bana genom att läsa de tyngsta böckerna, eftersom jag resonerade att man inte missar något då. Problemet är att även om jag klarade att ta mig genom kapitlen till en början, insåg jag hur fruktansvärt low yield det är att läsa hela kapitel i t.ex. Boron. Samtidigt är boken skriven på ett sätt som gör att om man inte vet vad man letar efter, kan man inte sålla speciellt bra första gången man läser om något. Ett annat problem är att många blir helt blinda för helheten, och bara ser detaljerna (och sen rapar upp detaljerna på PBL-mötet).
Alltså är det betydligt bättre att man använder kurslitteraturen (då det alltid är stora böcker som rekommenderas) just som ett uppslagsverk, och
inte som sin huvudsakliga källa för inlärning. Den huvudsakliga inlärningen ska komma från böcker som är betydligt mer kondeserade och "high yield". Exempel på dessa är t.ex. BRS-böckerna. Costanzos fysiologibok är t.ex. fantastisk, och går hand i hand med BRS physiology av samma författare.
När man inte drunknar i detaljer från början, utan lär sig principerna och helheten, ökar förståelsen. När man sedan djupdyker ned i någon speciell detalj (t.ex. olika jonpumpar i hjärtat) är det väldigt lätt att förstå, komma ihåg och tillämpa detaljen.
Detta är extra viktigt under homeostaskurser där allt hänger ihop, och man riskerar att se alla organsystem som separata detaljer.
Tänk i stil med:
Nivå 1 - Översiktlig genomgång som tar upp det viktigaste man behöver kunna. Kommer täcka i princip all information man behöver kunna utantill. Exempel på böcker: BRS-böckerna, Pathoma
Nivå 2 - Djupare nivå för att öka förståelsen om något man inte förstår eller vill lära sig mer om. Täcker också i princip allt man behöver kunna, men förklarar det utförligare. Exempel på böcker: Costanzos Physiology, Essential Cell biology, Lilla/mellan-Robbins.
Nivå 3 - Nörda in sig på någon detalj eller något man känner att man måste få alla detaljer om för att förstå. Täcker allt man någonsin kan tänkas vilja veta, varav en satans massa är helt onödigt att kunna utantill. Exempel på böcker: Boron, The Cell, Stora Robbins.