Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
http://polistidningen.se/2011/11/donna-fran-ronnaar-forsta-poliseleven-i-sloja/

Som vi har väntat!!
Tydligen så har Sverige fått sin första beslöjade polis.
Finns det några synpunkter på detta?

Kan man arbeta som polis och ha slöja?
Hur ska man kunna vara opartisk mot sina kriminella muslimer?

Ska en gruppvåldtagen svensk flicka behöva möta en beslöjad polis?

Jag fördömer inte religiösa uppfattningar, men det här är ett helt galet sätt att förminska polisens självständighetsvärde. Vilket ifs skett på flera sätt sista tiden. Svensk polis blir behandlade som skit. den saken är klar.
Citera
2015-06-01, 14:12
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Frågar man henne så skulle hon nog säga att det är på grund av fantasifarbrorn som styr hennes liv. Hade hon sagt att hon tycker det är snyggt eller bekvämt hade det nog inte blivit huckle på jobbet för henne. All kultur är jämlik men viss är mer jämlik än andra.

Undrar förövrigt vad fantasifarbrorn tycker om att hon vill bli gris?

Det spelar väl ingen roll av vilken anledning hon har plagget. Frågan är om det är praktiskt eller inte. Om fantasifarbrorn tycker det är dåligt att hon blir polis så gör väl det inte hennes ambition mindre rätt, tvärtom. Dessutom talar det för att varken hon eller hennes eventuella man/pojkvän bryr sig om att hon är en kvinna i ett mansdominerat yrke.
Citera
2015-06-01, 14:15
Medlem
Ghastens avatar
Skulle aldrig kunna ta henne på allvar om man inte såg ansiktet.

Okej i arabländerna så finns inte kvinnor på dessa jobb. Men tänk en polis med burka. Nej ansiktet ska vara fritt.
Citera
2015-06-01, 14:15
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jo, men ordningspolisen har också valmöjlighet när det gäller huvudbonad. https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP798_1_RPSFS2013_8.pdf

Om slöja är en ren religiös symbol kan diskuteras. Frågan bör lyftas till om slöja är ett lämpligt plagg för polisyrket. Själv ser jag många fördelar med det för de som är långhåriga exempelvis.

Det är inte mitt fel att du hade länkat fel. Men att klimatet t ex kräver vintermössa, går inte att jämföra med att få en (förtryckande) religion upptryckt i ansiktet när man behöver hjälp.

Slöjan finns inte med i koranen, utan är en modern tolkning. Den är en fysisk påminnelse om att kvinnor står lägre i rang än män. Jag ser ö h t inga fördelar med den.
Citera
2015-06-01, 14:24
Medlem
Är det praktiskt och ändamålsenligt med ett plagg som är virat runt halsen på en polis?
Citera
2015-06-01, 14:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Det spelar väl ingen roll av vilken anledning hon har plagget. Frågan är om det är praktiskt eller inte. Om fantasifarbrorn tycker det är dåligt att hon blir polis så gör väl det inte hennes ambition mindre rätt, tvärtom. Dessutom talar det för att varken hon eller hennes eventuella man/pojkvän bryr sig om att hon är en kvinna i ett mansdominerat yrke.

För dig och mig spelar det ingen roll - sålänge vi inte får för oss att bli poliser och på grund av någon anledning vill vi ha avvikande uniform. Är det rätt att polisen tillåter vissa kulturyttringar men inte andra på grund av att de anses finare?
Citera
2015-06-01, 14:29
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är inte mitt fel att du hade länkat fel. Men att klimatet t ex kräver vintermössa, går inte att jämföra med att få en (förtryckande) religion upptryckt i ansiktet när man behöver hjälp.

Slöjan finns inte med i koranen, utan är en modern tolkning. Den är en fysisk påminnelse om att kvinnor står lägre i rang än män. Jag ser ö h t inga fördelar med den.

Jag har inte sagt att det är ditt fel att jag länkade fel. Om du läst sidan så ser du att Polisen inte bara har vintermössa utan också andra typer av huvudbonader för snöfria årstider. Om hon var så förtryckt skulle hon väl knappast bli polis eller hur? Snarare hemmafru eller något i den stilen. Precis slöja finns inte med i koranen. Men sikher i storbritannien måste bära på dastar av religiösa själ. Och de tillåts vara poliser. Men inte mycket debatt om det.
Citera
2015-06-01, 14:33
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
För dig och mig spelar det ingen roll - sålänge vi inte får för oss att bli poliser och på grund av någon anledning vill vi ha avvikande uniform. Är det rätt att polisen tillåter vissa kulturyttringar men inte andra på grund av att de anses finare?

Jag vet inte vilken typ av huvudbonad du brukar ha. Men finns det tillräckligt många som dig så borde givetvis lämpligheten utredas.
Senast redigerad av twoeggs 2015-06-01 kl. 14:37.
Citera
2015-06-01, 14:41
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svältakatten
Är det praktiskt och ändamålsenligt med ett plagg som är virat runt halsen på en polis?

Ja det skulle t.ex kunna vara i kevlar. Då skulle det skydda halsen mot skärsår från galna knivmän. Dessutom skulle hindra brottslingar från att ta tag i håret.
Citera
2015-06-01, 14:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ja det skulle t.ex kunna vara i kevlar. Då skulle det skydda halsen mot skärsår från galna knivmän. Dessutom skulle hindra brottslingar från att ta tag i håret.

Då är det bättre att alla snutar bär balaklava.

Spelar ingen roll hur många det finns. Man ska inte sätta etiketter på folk. Det är här vi finner moment 22 i religiös kultur och samhällets syn på kultur - tron är personlig men den utövas i grupp...

Om hon hävdade praktiska skäl för att bära slöja och fick det godkänt är en sak. Men om hon bär det för att identifiera sig med en sagofarbror... då är det dags att växa upp och skaffa lite hår på fittan eller så får de släppa igenom alla som vill visa, eller måste bära vissa plagg.
Citera
2015-06-01, 15:27
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Tack, pust! blev nästan lite orolig en stund och tänkte att nu har myndigheterna tappat alla skruvarna...
men så klart att hon blir hårdare prövad på grund av sin jävla slöja, vad trodde hon? Att livet skulle bli som en räkmacka????
Ja, på ett sätt kan jag väl också tycka att det är ganska naturligt att nivån blir lite högre för henne, eller i alla fall innehåller en extra dimension, och således upplevs som högre. Det är trots allt hon som väljer att bära slöja, och det är hon som ska kunna tackla omgivningens reaktioner utan att det påverkar henne som polis.

De faktiska kraven och förväntningarna är väl egentligen samma som för alla andra, men eftersom en slöjbärande polis, som förväntas agera och arbeta som vilken annan polis som helst, även kan få en del relaterat till slöja och kultur att hantera så blir väl tröskeln lite arbetsammare att ta sig över. Ser för övrigt att länken är igång igen.

Skulle onekligen vara intressant att ta del av den utvärdering som gjorts, och varför man underkänt henne.
Citera
2015-06-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Skulle aldrig kunna ta henne på allvar om man inte såg ansiktet.

Okej i arabländerna så finns inte kvinnor på dessa jobb. Men tänk en polis med burka. Nej ansiktet ska vara fritt.
Med tanke på att polisen ska kunna identifiera sig för den som frågar så blir burka skapligt svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in