Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-01, 10:46
Medlem
spoilers avatar
"Den kvinna som skulle bli Sveriges första polis med slöja har inte fått sin aspiranttjänstgöring godkänd.

Nu har hon anmält polisen till diskrimineringsombudsmannen."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sodertalje/slojbarande-aspirant-do-anmaler-polisen
Citera
2015-06-01, 11:06
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Den kvinna som skulle bli Sveriges första polis med slöja har inte fått sin aspiranttjänstgöring godkänd.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sodertalje/slojbarande-aspirant-do-anmaler-polisen

Och självfallet får hon ett fett skadestånd och blir placerad med en kollega som får ta stötarna vid alla de konfrontationer som kommer att ske.
Inte minst vid ingripande mot muslimer.
Citera
2015-06-01, 12:31
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

Sidan verkar ha tagits bort.

Nå, av vad jag hann utläsa så handlade en del av anmälan, såsom SVT beskrev den, om att hon ansåg att hon hade hårdare krav på sig på grund av slöjan, och även att ett befäl medgett detta till henne.
Citera
2015-06-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Sidan verkar ha tagits bort.

Nå, av vad jag hann utläsa så handlade en del av anmälan, såsom SVT beskrev den, om att hon ansåg att hon hade hårdare krav på sig på grund av slöjan, och även att ett befäl medgett detta till henne.

Tack, pust! blev nästan lite orolig en stund och tänkte att nu har myndigheterna tappat alla skruvarna...
men så klart att hon blir hårdare prövad på grund av sin jävla slöja, vad trodde hon? Att livet skulle bli som en räkmacka????
Citera
2015-06-01, 12:59
Medlem
bristpafantasis avatar
Haha, först hävdar hon i artikeln från 2011 att "bara för att man har slöja betyder det inte att man lägger jättemycket vikt vid den", men sedan kan hon inte ta av sig den när den skapar så stora problem för henne att hon blir diskriminerad (enligt henne själv).

Krav från vem förresten? Om vi pratar om krav från kollegor kan jag tycka att de borde vara lite mer förstående, men kan det ha varit så att hennes befäl menat att det kommer ställas större krav på henne av de personer hon kommer att möta i sitt jobb? Detta måste hon väl ha kunnat räkna ut från början, att det kan skapa en viss misstanke. Känns mer och mer som att hon väljer att missförstå situationen för att kunna casha in ett skadestånd. Nu är artikeln dock borttagen.

Hoppas vi får se lite tibetanska munkar eller sikher i traditionell klädsel som poliser i framtiden också. Eller varför inte bara inkvotera kvinnor i burka direkt, eftersom det är viktigt att vi lär oss hur framtidens Sverige kommer att se ut.
Citera
2015-06-01, 13:40
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felle7
Undra om det skulle vara okej att ha ett durkslag på huvudet som polis? Man kanske tror på det flygande spagettimonstret liksom?

Vart går gränsen....?

Om man ska vara polis i Sverige så ska man fan ha samma huvudbonad som alla andra poliser..

Varför ska man ha likadana huvudbonader när polisen inte ens själva har det i dagsläget?

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Ordningsvakter/Uniform-och-utrustning/

Det finns alltså flera olika typer av huvudbonader för polisen redan i dagsläget. Polisen får till och med välja mellan vilken huvudbonad de vill ha. En slöja skulle kunna fylla exakt samma funktion om den är av god kvalitet och uppsatt på rätt sätt. Det verkar också säkrare än att ha en hästsvans som många tjejer har.

I storbrittannien har sikher turban t.ex. http://images.dailystar-uk.co.uk/dynamic/1/281x351/79870_1.jpg
Citera
2015-06-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bristpafantasi
Haha, först hävdar hon i artikeln från 2011 att "bara för att man har slöja betyder det inte att man lägger jättemycket vikt vid den", men sedan kan hon inte ta av sig den när den skapar så stora problem för henne att hon blir diskriminerad (enligt henne själv).

Krav från vem förresten? Om vi pratar om krav från kollegor kan jag tycka att de borde vara lite mer förstående, men kan det ha varit så att hennes befäl menat att det kommer ställas större krav på henne av de personer hon kommer att möta i sitt jobb? Detta måste hon väl ha kunnat räkna ut från början, att det kan skapa en viss misstanke. Känns mer och mer som att hon väljer att missförstå situationen för att kunna casha in ett skadestånd. Nu är artikeln dock borttagen.

Hoppas vi får se lite tibetanska munkar eller sikher i traditionell klädsel som poliser i framtiden också. Eller varför inte bara inkvotera kvinnor i burka direkt, eftersom det är viktigt att vi lär oss hur framtidens Sverige kommer att se ut.

Eller också så har inte svenska polisen högre intelligenskrav än så här nu för tiden...( du behöver inte kunna tänka eller tala själv som arbetande polis, vi har förtryckta lappar där det står vad du ska säga...
Citera
2015-06-01, 13:48
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Varför ska man ha likadana huvudbonader när polisen inte ens själva har det i dagsläget?

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Ordningsvakter/Uniform-och-utrustning/

Det finns alltså flera olika typer av huvudbonader för polisen redan i dagsläget. Polisen får till och med välja mellan vilken huvudbonad de vill ha. En slöja skulle kunna fylla exakt samma funktion om den är av god kvalitet och uppsatt på rätt sätt. Det verkar också säkrare än att ha en hästsvans som många tjejer har.

I storbrittannien har sikher turban t.ex. http://images.dailystar-uk.co.uk/dynamic/1/281x351/79870_1.jpg

Sidan du länkar till handlar om ordningsvakter.

Och för övrigt så ska man inte behöva utsättas för folks religioner när man behöver hjälp av polisen. De som är för religiösa för att ställa upp på vår sekulära värdegrund, kan skaffa ett annat jobb.
Citera
2015-06-01, 13:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Och för övrigt så ska man inte behöva utsättas för folks religioner när man behöver hjälp av polisen. De som är för religiösa för att ställa upp på vår sekulära värdegrund, kan skaffa ett annat jobb.

Religiös kan man vara hemma - jag förstår inte varför just religion ska ha fripass där andra kulturyttringar får kalla handen. När får vi se våra första kvinnliga (och sexiga) poliser i Carcass-tishor?

Jag och min gud - Jeff Walker - är kränkta.

Verkligen jättekränkta.
Citera
2015-06-01, 14:00
Medlem
twoeggss avatar
Citat:

Jo, men ordningspolisen har också valmöjlighet när det gäller huvudbonad. https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP798_1_RPSFS2013_8.pdf

Om slöja är en ren religiös symbol kan diskuteras. Frågan bör lyftas till om slöja är ett lämpligt plagg för polisyrket. Själv ser jag många fördelar med det för de som är långhåriga exempelvis.
Citera
2015-06-01, 14:03
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jo, men ordningspolisen har också valmöjlighet när det gäller huvudbonad. https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP798_1_RPSFS2013_8.pdf

Om slöja är en ren religiös symbol kan diskuteras. Frågan bör lyftas till om slöja är ett lämpligt plagg för polisyrket. Själv ser jag många fördelar med det för de som är långhåriga exempelvis.

Frågar man henne så skulle hon nog säga att det är på grund av fantasifarbrorn som styr hennes liv. Hade hon sagt att hon tycker det är snyggt eller bekvämt hade det nog inte blivit huckle på jobbet för henne. All kultur är jämlik men viss är mer jämlik än andra.

Undrar förövrigt vad fantasifarbrorn tycker om att hon vill bli gris?
Senast redigerad av Ratad 2015-06-01 kl. 14:05.
Citera
2015-06-01, 14:04
Medlem
Citat:

Ja eller hur! Detta du sa nu var något av det första jag fick lära mig för typ:38 år sen,: " man pratar inte religion eller politik på jobbet".
Har jobbat alla mina år här i Sverige, de flesta svenskar har nog fått detsamma inpräntat som jag fick. Tydligen inte dessa fantastiska slöjbärare, hade hon inte hörapparaten påslagen under lektionstid??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in