Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-21, 20:08
Medlem
Hafsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wadgoof
Dynga.

Så klart man vill ha ett polisväsen man kan indentifiera sig med!
Förkastligt, yrke som polis eller ordningsmänniska är lämpat för de med svensk
nationalitet. Dvs, född svensk. Ordning i lådan!

Tänk er själva, flyttar till Långtbortiland och man tar en tjänst som polis eller
ordningsmakt. Man frågar lokalbefolkning och de väljer självklart sina landsmän.

Så. Slöja, turban eller annan maskering är inte lämpligt på våran mark.
I Sverige! Svenska poliser! Ingen slöja eller annan religiös yttring!

Inget multikultidisneyland tack!

Men nu är det tyvärr så att Sverige ser ut på det viset, att man får ha slöja eller turban. Och det verkar inte gå att ändra på, så då kan man ju förlöjliga dem med satir religioner.
Citera
2011-12-21, 21:17
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag tycker inte en troende Pastafarian som har durkslag på huvudet förhindras i sitt jobb. De enda som ha problem med det är folk som har fördomar mot FSM-utövare. Alltså, jag tycker man kan ha ett durkslag på huvudet & vara polis samtidigt.
Punkt slut, det är mitt land.
Om den religionen erkänns i samma utsträckning som islam eller andra stora religioner och svenska staten anser att det går att förenliga i rättsapparaten så ser jag inga problem med det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av wadgoof
Tänk er själva, flyttar till Långtbortiland och man tar en tjänst som polis eller
ordningsmakt. Man frågar lokalbefolkning och de väljer självklart sina landsmän.
När jag har bott utomlands, så har det varit väldigt blandat när det gäller de som är poliser. Och så långt jag vet har det inte varit stora diskutioner om vilka religioner de tillhört. Btw, har du varit i Långtbortiland och frågat alla i lokalbefolkningen eller? Nu vet jag inte vilket land du syftar till med Långtbortiland men men.
Citera
2011-12-23, 12:01
Bannlyst
Några som skickat in sina anmälningar ännu? Eller tar ni det efter helgerna?
Citera
2011-12-24, 10:59
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Om den religionen erkänns i samma utsträckning som islam eller andra stora religioner och svenska staten anser att det går att förenliga i rättsapparaten så ser jag inga problem med det heller.

Så det är bara "erkända" religioner som får bära sina religiösa kännetecken?

Vilka är "erkända"? Vem bestämmer det? Vad är kriterierna? Antal utövare kan inte vara giltigt skäl, det blir ju förtryck av minoriteter?

Är inte sikhism erkänt? Varför är inte deras turban erkänd som undantag?
Cheikherna (religiös undergrupp i Libanon), deras vita mössor måste man ju få bära?
Rastafarimössa? Det är en del av tron!
Alla typer av sjalar/slöjor? Används av både kristna och muslimer i Mellanöstern/Afrika.
Durkslag? Alla rättroende Pastafarianer bär detta till vardags!
Burka? Det finns ju riktningar inom Islam som föreskriver detta. Måste tillåtas!
Det finns många fler exampel...

Klargöra var och hur gränsen dras. För vi kan ju inte bara tycka något, det måste ju vara juridiskt underbyggt också.
Citera
2011-12-24, 11:04
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandy
Några som skickat in sina anmälningar ännu? Eller tar ni det efter helgerna?

Det blir efter yår. Måste få klart att det finns ett registrerat FSM-samfund först.

God Jul!
Citera
2011-12-24, 18:51
Medlem
Behöver nog inte ens säga att ev chef kommer förklara ganska noga för henne att hon kommer vara mer påpassad från alla håll än vad våran kung är.
Minsta lilla som hon kommer visa attityd så kommer hon få inre tjänst, annars kommer det ju hagla in anmälningar mot henne och det blir ju ohållbart i längden, för så är det.

Och då blir det bara att stämpla utredningar i nån skrubb, ganska enkelt, färdigtjatat i medier och jobbet blev helt plötsligt stentrist.
Citera
2011-12-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigelMansell
Varför ska hon inte få ha slöja? Vi låter väll folk med tatueringar, glasögon och piercingar traska runt i poliskostym?

Glasögon kanske det inte riktigt går att jämföra med. Det är ju trots allt inte så att de är en religiös symbol utan något som det krävs att du skall ha för dina ögons bästa.
Citera
2011-12-26, 19:49
Medlem
NigelMansells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Glasögon kanske det inte riktigt går att jämföra med. Det är ju trots allt inte så att de är en religiös symbol utan något som det krävs att du skall ha för dina ögons bästa.

Vad har religion med något att göra? Så länge som hon inte sätter på dig en slöja i samband med eventuell handfängsel så påtvingar hon inte sin religion på dig?
Senast redigerad av NigelMansell 2011-12-26 kl. 19:52.
Citera
2011-12-26, 20:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vad har religion med något att göra? Så länge som hon inte sätter på dig en slöja i samband med eventuell handfängsel så påtvingar hon inte sin religion på dig?

En muslimsk huvudduk har med religion att göra. Och det har även med politik att göra. Inom Islam är religion och politik intimt förbundna, och det är inte alltid lätt att skilja dem åt, vilket många svenska moskébesökare nog upptäckt vid det här laget.

Sedan vet vi att Islam och muslimer står för många terrordåd, mord och massmord här i världen. Det får en att tänka på nazismen. Skulle det vara ok om svenska poliser gick runt med SS-symboler i tjänsten?
Citera
2011-12-26, 20:35
Medlem
NigelMansells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En muslimsk huvudduk har med religion att göra. Och det har även med politik att göra. Inom Islam är religion och politik intimt förbundna, och det är inte alltid lätt att skilja dem åt, vilket många svenska moskébesökare nog upptäckt vid det här laget.

Sedan vet vi att Islam och muslimer står för många terrordåd, mord och massmord här i världen. Det får en att tänka på nazismen. Skulle det vara ok om svenska poliser gick runt med SS-symboler i tjänsten?

Du kan inte på allvar jämföra nazismen med islam?
Citera
2011-12-26, 20:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du kan inte på allvar jämföra nazismen med islam?

Det finns en gradskillnad förstås. Men det finns många likheter, såsom underkastelse, hård disciplin, vilja ett erövra världen, terror, mord, massakrer, hat mot judar osv.

Huvudduken (och dess varianter) är en av symbolerna för allt detta. En huvudduk i sig är helt ofarlig, precis som det indiska hakkorset, men så fort man ger en symbol en politisk eller religiös innebörd, blir saken en annan.

Poliser i ett land bör alltid vara politiskt eller religiöst neutrala. Eller om de inte är neutrala, då ska de i alla fall spegla den politik eller religion som dominerar sitt land. Men helt neutrala poliser är givetvis att föredra.
Citera
2011-12-26, 21:37
Medlem
Citat:

Sjalen har med islam att göra. Glasögonen har med förbättrad syn att göra.

Jag har aldrig sagt att hon påtvingar mig sin religion. För mig får hon gärna ha sin sjal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in