Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-12-01, 01:31
Medlem
nasdaqs avatar
http://polistidningen.se/2011/11/donna-fran-ronnaar-forsta-poliseleven-i-sloja/

Som vi har väntat!!
Tydligen så har Sverige fått sin första beslöjade polis.
Finns det några synpunkter på detta?

Kan man arbeta som polis och ha slöja?
Hur ska man kunna vara opartisk mot sina kriminella muslimer?

Ska en gruppvåldtagen svensk flicka behöva möta en beslöjad polis?
Senast redigerad av nasdaq 2011-12-01 kl. 01:37.
Citera
2011-12-01, 01:33
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Sveriges har fått sin första polis med sölja

Hur vet du att hon har sölja?

Men angående polis+slöja, vad skulle vara negativt med det? Kanske är det en bra lösning för en bättre kontakt med folk i problematiska invandrartäta områden?
Senast redigerad av MegaSkurt 2011-12-01 kl. 01:39.
Citera
2011-12-01, 01:37
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Hur vet du att hon har sölja?

Läs det som står i artikeln..

”Sluta leka polis”, sa syskonen när Donna försökte stoppa bråk. Men hon har fortsatt att ”lägga sig i”, som hon uttrycker det. Nu i höst har hon börjat på Polishögskolan och är stolt över att vara den första eleven som bär slöja
Citera
2011-12-01, 01:40
Medlem
Spelbroderna.ses avatar
Personligen finner jag det något obehagligt med en polis som uttrycker sin fundamentalistiska tankar på ett visuellt öppet sätt. Polis ska vara i uniform, utan tokstollerier som religiösa symboler.

Sagor är för barn, uniform för vuxna.
Citera
2011-12-01, 01:46
Medlem
CitizenErazeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbroderna.se
Personligen finner jag det något obehagligt med en polis som uttrycker sin fundamentalistiska tankar på ett visuellt öppet sätt. Polis ska vara i uniform, utan tokstollerier som religiösa symboler.

Sagor är för barn, uniform för vuxna.
Håller med, en polis ska väl framstå som neutral i den bemärkelsen. Eller?
Citera
2011-12-01, 02:04
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Hade du kunnat tänka dig att ta av slöjan
för drömyrkets skull?
- Det är en svår fråga. Jag fick en liknande vid intervjun på Pliktverket: ”Skulle du kunna ta av slöjan i en viss situation?” Ja, i extremfallet, om någon hotar mig med en pistol, men det kan väl bli samma sak för någon annan – att de kanske tvingas klä av sig. Men jag ser ingen mening med att ta av mig slöjan för att bli polis.

Lite roligt att hon nästintill vägrar att ta av sig slöjan, tänk om någon har blivit skjuten och riskerar att förblöda och det enda dom har tillgängligt är hennes slöja - vore roligt att se hur hon reagera.

Att blanda ihop ett yrke och religion ( om det inte involverar det, tex präst ) är väldigt oproffessionellt och såna personer har inte jag någon respekt för, speciellt när det gäller "offentliga" människor som ska rädda liv och förhindra brott. Har för mig det var likadant med en kvinna som utbilda sig till brandman, någon som hört vad som hänt med henne?

Tänk om det är tid för att be och helt plötsligt så sker något, vore roligt att se vad hon väljer först - Religion eller jobb.
Citera
2011-12-01, 02:25
Medlem
Luctuss avatar
Tro mig det krävs en jävlans massa jobb för att få en musse att ta av sin slöja.. När jag var yngre så ifrågesatte jag detta väldigt mycket då jag var på vistelse i ett islamiskt land. Helt omöjligt för min del och jag har aldrig lyckats!
Citera
2011-12-01, 02:58
Medlem
illbebacks avatar
Vart är Sverige på väg?
Skulle vilja se en polis med ett stort kors insytt i sin uniform i ett muslimskt land, likt en korsriddare.

Nej, som en klok redan skrivit i denna tråd. Sagor är för barn, uniform är vuxna.

Eftersom religion är en subjektiv tro om något som inte är bevisat ska detta givetvis inte ha någon visuell plats i en poliskår som ska vara till för alla människor i ett land. Upprörande.
Citera
2011-12-01, 03:54
Moderator
Chantres avatar
Finns tydligen en specialslöja för poliser.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article887382/Special--sloja-kan-ge-nya-poliser.html
Citera
2011-12-01, 04:35
Medlem
Polisens uniform ska ha en neutrala framtoning. Den ska inte kombineras med plagg med religiös prägel. Polisen ska upprätthålla rättssystemet, inte gulla med civilsamhället. Det är staten som anställer de, en sekulär stat. Vi lever i ett sekulärt samhälle och då ska polisen reflektera det. Religion har ingen plats i det offentliga rummet, det ska hållas i det privata. En polis som representerar det sekulära samhället ska inte uttrycka någon religiös tillhörighet.
Citera
2011-12-01, 05:39
Medlem
Citat:
Bor: Nyinflyttad i Ronna i Södertälje, uppvuxen i Piteå.

Vad tänker man med när man stationerar en polis med slöja i Södertälje, och framförallt Ronna?
Muslimer är i stor utsträckning trakasserade där. När en muslimsk familj flyttar in, härjar ungdomarna konstant tills de flyttar därifrån.
Hon har redan stuckit ut hakan tillräckligt med att bära slöja som polis, men vill tydligen göra det i ett väldigt ortodoxt kristet område.

Lycka till med karriären
Citera
2011-12-01, 06:14
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Polisens uniform ska ha en neutrala framtoning. Den ska inte kombineras med plagg med religiös prägel. Polisen ska upprätthålla rättssystemet, inte gulla med civilsamhället. Det är staten som anställer de, en sekulär stat. Vi lever i ett sekulärt samhälle och då ska polisen reflektera det. Religion har ingen plats i det offentliga rummet, det ska hållas i det privata. En polis som representerar det sekulära samhället ska inte uttrycka någon religiös tillhörighet.
Det här inlägget säger ungefär allt som behöver sägas.

Många verkar vara hispiga över detta i tanken om att hon är en potentiell terrorist.. Det känns kanske inte så sannolikt.

Däremot så förstår jag inte varför man så ofta gör undantag från gängse regler när det gäller just islam? Det är väl helt självklart att man som polis måste ge en helt neutral framtoning? Inga slöjor, inga politiska emblem, inga stora kors, inga stora davidsstjärnor, inga supporteremblem. Alla har varit helt överens om detta av en helt uppenbar orsak. Tills det kommer till slöja. Och då blir det uppenbarligen skitjobbigt. Debatten kommer att hamna i ett läge där man säkerligen anses få motivera varför en polis INTE ska ha slöja. Istället för den mer verklighetsbaserade bilden: varför ska man göra ett undantag för slöja?

Jävla trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in