2015-05-30, 22:23
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Okej, som någon sorts varningslampa således? Frågan återstår dock hur du avgjorde att faktiskt titta på ignorerade inlägg i alla fall? Var det p.g.a. att andra citerat användaren ifråga och du därmed kunnat se det?

Utgör bara ett ytterligare argument att avlägsna funktionen. Hur gjorde du avvägningen när du skulle citera, det besvarade du aldrig...
Jag läste nog minst 95%. Jag ville helt enkelt se vad som stod i tråden. Det var inte direkt så att jag hade en avancerad algoritm för att avgöra det hela. Men som sagt så passade funktionen inte mina behov så jättebra ändå, så det spelar mig faktiskt ingen större roll. Det skriptet jag jobbar på nu har jag tänkt ska ha stöd för att även kunna markera användare på ett positivt sätt. Jag kommer inte fixa så att några inlägg döljs.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Tack för ditt forumskript! Jag har installerat det i Chrome (med hjälp av Tampermonkey-tillägget) och det funkar utmärkt. Användare som är listade i skriptet markeras nu med rött.

Naturligtvis föredrar jag ändå att Flashback återinför ignore-funktionen, då detta underlättar för många som inte vet hur man handskas med olika skript.
Ingen orsak. Faktum är att jag är glad att funktionen avskaffades, för nu får jag tillfälle att skriva en egen som passar mina behov mycket bättre. Uppdateringar kommer. Måste bara lära mig lite mer om javascript.
Citera
2015-05-31, 08:19
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tanken är att off topic inlägg ska raderas.
I övrigt anser jag att det är väldigt diskussionshämmande att kunna stänga av valda delar av diskussionen.
Alla har inte alla på ignore, så OT rapporteras oavsett.

Man stänger inte av valda delar av diskussionen, man filtrerar ut väl dokumenterat skitsnack.

Riktigt dålig förändring Flashback. Känns som att ni kommer få backa om detta om sisådär tre år när folk glömt bort att det hände.
Citera
2015-05-31, 08:46
Medlem
Jag hade ingen aning om att det här var så kontroversiellt. Eller att det var så många som använde det.
Ett par frågor:
Ni som använde ignorera, gör ni det på andra forum också eller bara här på fb?
Har funktionen funnits på fb sen starten eller har den lagts till senare (när)?
Citera
2015-05-31, 13:20
Medlem
Fuck off. Bara... Fuck off, okej?

Så vilka scripts rekommenderas egentligen för att kompensera för den här förändringen? Vbulletin Super Ignore finns ju sedan långt tidigare om man helt vill dölja inlägg från vissa användare. Fast jag skulle egentligen föredra något som fortfarande tillåter mig att rapportera OT-inlägg på ett smidigt sätt, men samtidigt tjänar som en effektiv påminnelse om vilka jag ska undvika att diskutera med. Kinesarsles script kanske är mer lämpligt i så fall, vad menas egentligen med att "tagga" användare?

edit: Allvarligt, fuck off!
Senast redigerad av Disciplina 2015-05-31 kl. 14:13.
Citera
2015-05-31, 14:16
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Alla har inte alla på ignore, så OT rapporteras oavsett.

Man stänger inte av valda delar av diskussionen, man filtrerar ut väl dokumenterat skitsnack.

Riktigt dålig förändring Flashback. Känns som att ni kommer få backa om detta om sisådär tre år när folk glömt bort att det hände.
Som jag skrev tidigare tror jag att det kan finnas en poäng i att ta bort det hela från Flashbacks kodbas. Det går lika bra att lösa med externa skript. Den största nackdelen med det är att du inte har själva listan sparad på Flashback, så om du använder en annan dator fungerar det inte.

Jag tyckte att det var drygt att ignorefunktionen dolde inlägget, eftersom jag i de flesta fall ändå läste det.

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Fuck off. Bara... Fuck off, okej?

Så vilka scripts rekommenderas egentligen för att kompensera för den här förändringen? Vbulletin Super Ignore finns ju sedan långt tidigare om man helt vill dölja inlägg från vissa användare. Fast jag skulle egentligen föredra något som fortfarande tillåter mig att rapportera OT-inlägg på ett smidigt sätt, men samtidigt tjänar som en effektiv påminnelse om vilka jag ska undvika att diskutera med. Kinesarsles script kanske är mer lämpligt i så fall, vad menas egentligen med att "tagga" användare?
Det jag menar med "tagga" är att det syns att man har valt att hålla koll på en specifik användare. Inlägget döljs inte, men användarnamnet får en annan bakgrundsfärg. Då kan du välja att användare du vill se upp med färgas röda och de som du har goda erfarenheter av färgas gröna. Du kan även spara en liten notis om varje användare såsom "Mycket kunnig jurist", "Har en tendens att bli OT. Svara inte på allt han skriver om du vill undvika varningar." eller "Gå inte in i en diskussion med honom, för han svarar aldrig på följdfrågor ändå."

Det var på det här sättet jag ville att ignorefunktionen skulle fungera, så även om den återinfördes skulle jag inte använda den. Jag kör på mitt skript istället.

Jag har lagt in en länk i min signatur till tråden om skriptet.
Senast redigerad av kinesarsle 2015-05-31 kl. 14:26.
Citera
2015-05-31, 14:27
Medlem
NixYOs avatar
Ett väldigt dåligt beslut!

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Uselt beslut.

Jag använder ignore för mitt eget välmåendes skull . Det finns vissa troll som bara tjatar och tjatar och repeterar sig som man gärna väljer bort. Man rensar bort "skräp ur feeden". Förstår inte varför vi användare inte kan få behålla den möjligheten.

Blir till att damma upp och plocka fram det där total-ignore scriptet till greasmonkey igen.
Hojta till om du hittar det!

Edit
Är det detta?

http://userscripts-mirror.org/scripts/show/390377

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Ditt argument är ungefär som att säga att det inte behövs några bilar. Det är bara att gå dit man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det fungerar ännu mer utmärkt att ignorera med automatik. Argumenten för att gå tillbaks till stenåldern håller inte.

Ignore är en självklar funktion på ett forum, då varje enskild deltagare har sina egna kvalitetskriterier på vilka de vill läsa.

Att tvinga användare att läsa dåliga inlägg skulle kunna leda till en medlemsflykt, snarare än till en bättre diskussion.
Kul med en moderator som inte bara slickar administrationens håriga rövar!
Senast redigerad av NixYO 2015-05-31 kl. 14:34.
Citera
2015-05-31, 14:58
Medlem
I vilket fall är det en usel förändring. Jag kommer inte att kunna använda mig av religionsforumet längre eftersom där finns några som spammar forumet med meningslösheter.

Men det är ju inte mitt forum så man får ju göra vad man vill.
Citera
2015-05-31, 15:22
Medlem
Bogomils avatar
Det är intressant att notera, att en så stor del av kritiken av denna ändring är emotionellt motiverat.
Citera
2015-05-31, 15:26
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Som jag skrev tidigare tror jag att det kan finnas en poäng i att ta bort det hela från Flashbacks kodbas. Det går lika bra att lösa med externa skript. Den största nackdelen med det är att du inte har själva listan sparad på Flashback, så om du använder en annan dator fungerar det inte.
En stor nackdel är även på mobila enheter. Åtminstone i iOS och Windows Mobile tror jag inte det är möjligt att köra blockeringsscript i webbläsarna. Just på mobil är det extra viktigt att inte se ignorerade användare. Tar upp mycket plats och oftast har man ont om tid när man är på mobilen.
Citera
2015-05-31, 15:28
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
I vilket fall är det en usel förändring. Jag kommer inte att kunna använda mig av religionsforumet längre eftersom där finns några som spammar forumet med meningslösheter.

Men det är ju inte mitt forum så man får ju göra vad man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är intressant att notera, att en så stor del av kritiken av denna ändring är emotionellt motiverat.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
En stor nackdel är även på mobila enheter. Åtminstone i iOS och Windows Mobile tror jag inte det är möjligt att köra blockeringsscript i webbläsarna. Just på mobil är det extra viktigt att inte se ignorerade användare. Tar upp mycket plats och oftast har man ont om tid när man är på mobilen.
Ja precis! Extra rolig är motivationen till åtgärden. Moderatorer raderar utan skrupler inlägg som de ogillar, men vi användare skall inte kunna ignorera irriterande användare...
Citera
2015-05-31, 15:39
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Ja precis! Extra rolig är motivationen till åtgärden. Moderatorer raderar utan skrupler inlägg som de ogillar, men vi användare skall inte kunna ignorera irriterande användare...
Jaså?
Vi raderar inlägg som bryter mot regelverket, inte för att vi inte tycker om inläggen. Flashback är ett diskussionsforum och på sådana kommer man stöta på andra människor man inte alltid tycker om, jag har förståelse för att man ignorerar dessa, jag förstår dock inte varför forumet ska ha en funktion för automatisk ignorering.
Citera
2015-05-31, 15:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det berör inte mig ett dyft, då jag inte ens äger en smartfon. Jag har heller inga planer på att skaffa en. Dessutom är jag rätt trött på folk som ska sitta och fippla med sina mobiler var fan de än är, så ärligt talat bryr jag mig inte ett skvatt.
Nej du bryr dig inte, men jag förstår inte hur du tycker att det är bättre att ignore-funktionaliteten läggs på klienten istället för på servern. Finns bara fördelar med att ha en ignore-funktion serverside. Största fördelen är att det funkar i alla webbläsare, oavsett plattform och oavsett om du byter enhet eller ej. Vi hade funktionen, och FB valde att ta bort den. På vilket sätt är det bra tycker du? För att du ska få cred för ett script? Kan inte se någon annan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in