2015-05-31, 16:07
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jaså?
Vi raderar inlägg som bryter mot regelverket, inte för att vi inte tycker om inläggen. Flashback är ett diskussionsforum och på sådana kommer man stöta på andra människor man inte alltid tycker om, jag har förståelse för att man ignorerar dessa, jag förstår dock inte varför forumet ska ha en funktion för automatisk ignorering.

Du förstår inte det. Ta då och läs tråden från början då kanske det tänds ett ljus.
Citera
2015-05-31, 16:15
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej du bryr dig inte, men jag förstår inte hur du tycker att det är bättre att ignore-funktionaliteten läggs på klienten istället för på servern. Finns bara fördelar med att ha en ignore-funktion serverside. Största fördelen är att det funkar i alla webbläsare, oavsett plattform och oavsett om du byter enhet eller ej. Vi hade funktionen, och FB valde att ta bort den. På vilket sätt är det bra tycker du? För att du ska få cred för ett script? Kan inte se någon annan anledning.
Det blev lite raljerande där, men självfallet finns det fördelar med att ha funktionen på servern. Däremot vet jag inte om jag tycker att funktionen var tillräckligt viktig för att motivera att den ska finnas kvar. Det blir helt enkelt en större kodbas att underhålla.

Sen vet jag inte hur stort problemet är med att folk sätts på ignore bara för att andra inte håller med dem. Jag har faktiskt ingen aning om det.
Citera
2015-05-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Som jag skrev tidigare tror jag att det kan finnas en poäng i att ta bort det hela från Flashbacks kodbas. Det går lika bra att lösa med externa skript. Den största nackdelen med det är att du inte har själva listan sparad på Flashback, så om du använder en annan dator fungerar det inte.
Jag tycker att det inte lika bra kan lösas med script. Det blir inte så lätt-tillgängling för de flesta. De flesta tycker nog att script låter lite krångligt. Utöver att det är krångligt måste man hitta scriptet, vilket nog kan ta sin tid. Många med ett säkerhetstänkande skulle nog inte vilja koppla på ett script om de inte själva begriper vad scriptet innehåller. Och ska man kunna bedöma en sådan sak måste man ju förstå vad som står i scriptet vilket egentligen väldigt få gör.
Citera
2015-05-31, 16:16
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
jag förstår dock inte varför forumet ska ha en funktion för automatisk ignorering.

Du "förstår inte" varför Flashback har haft funktionen i många år , så länge forumet funnits, och varför funktionen är standard på många stora diskussionsforum?

Ja du.Det är väl för att många anser att det är en bra funktion. Ungefär som "mina prenumerationer".
Citera
2015-05-31, 16:48
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag tycker att det inte lika bra kan lösas med script. Det blir inte så lätt-tillgängling för de flesta. De flesta tycker nog att script låter lite krångligt. Utöver att det är krångligt måste man hitta scriptet, vilket nog kan ta sin tid. Många med ett säkerhetstänkande skulle nog inte vilja koppla på ett script om de inte själva begriper vad scriptet innehåller. Och ska man kunna bedöma en sådan sak måste man ju förstå vad som står i scriptet vilket egentligen väldigt få gör.
Jag fick detta enkla skript från swimp78 i ett PM:
Kod:
// ==UserScript==
// @name           Super ignore
// @namespace      A
// @include        https://www.flashback.org/*
// ==/UserScript==

var ignoreUsernames = ["username1""Lucas49""KingPutin""JewBuster""experten10""cunthunter""XeniaOnatopp"];

$x("//a[contains(@class, 'bigusername') and (contains(child::text(), '" ignoreUsernames.join("') or contains(child::text(), '") + "'))]").forEach(function(e)
{

e.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.style.display 'none';
});

function 
$x(expressioncontext) {
  if (!
contextcontext document;
  var 
iarr = [], xpr document.evaluate(expressioncontextnullXPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPEnull);
  for (
0item xpr.snapshotItem(i); i++) arr.push(item);
  return 
arr;

Först så måste du ha pluginet Greasemonkey installerat. Sedan så är det bara att klistra in användarnamn bland ignoreUsernames.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Du "förstår inte" varför Flashback har haft funktionen i många år , så länge forumet funnits, och varför funktionen är standard på många stora diskussionsforum?

Ja du.Det är väl för att många anser att det är en bra funktion. Ungefär som "mina prenumerationer".
Administrationsrövslickandet i moderatorkåren är verkligen skrämmande.
Senast redigerad av NixYO 2015-05-31 kl. 16:54.
Citera
2015-05-31, 16:58
Medlem
Citat:
Jaså?
Vi raderar inlägg som bryter mot regelverket, inte för att vi inte tycker om inläggen. Flashback är ett diskussionsforum och på sådana kommer man stöta på andra människor man inte alltid tycker om, jag har förståelse för att man ignorerar dessa, jag förstår dock inte varför forumet ska ha en funktion för automatisk ignorering.

Nej det har ju resonerats här i tråden i några dagar nu att det går att lösa problematiken ändå genom att ha en lista på irriterande användarnamn i huvudet och scrolla förbi deras inlägg.

Det uppenbara problemet med den lösningen är ju bara att den är sämre än den gamla ignore-funktionen var. Det kräver ju att en själv kan memorera sin lista med användarnamn, vilket torde vara svårt om den består av 30 personer eller fler.

Jag personligen brukar inte heller alltid läsa vem som skrivit ett inlägg när jag snabbläser mig igenom en tråd.

Och självfallet använde jag inte ignore för att ignorera meningsmotståndare, ojojoj så många jag hade fått ignorera då . Det var ju helt enkelt irriterande pack som aldrig tillförde något konstruktivt, skrev långt och obegripligt som jag ville slippa slösa tid på.

Den föreslagna nya lösningen är alltså sämre än den gamla. Förändringen är dålig.
Citera
2015-05-31, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Den föreslagna nya lösningen är alltså sämre än den gamla.

I stort sett bara för dom emotionellt labile, dom lata och för dom som trivs bäst i en ja-sägare debatt.
Citera
2015-05-31, 18:22
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I stort sett bara för dom emotionellt labile, dom lata och för dom som trivs bäst i en ja-sägare debatt.
Nu finns det ju förvisso andra lösningar på detta som exempelvis Greasemonkey-skript:

https://minfil.org/r0G6i1b3b2/Sk_rmb...1_18_21_54.png

Citera
2015-05-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Emotionellt stabila människor brukar filtrera sina intryck. Tar man del av bra sunda budskap blir man emotionellt stabil. Tar man del av för mycket förolämpningar och irrationalitet blir man emotionellt labil. Att ignorera folk med motsatta åsikter tror jag inte är så vanligt. De flesta som uttalat sig i tråden ignorerar baserat på kvalitet och inte åsikt. Ignorerar man sina meningsmotståndare tycker jag man missar poängen med att delta i ett diskussionsforum. Att ignorera baserat på kvalitet är däremot relevant.

Att man skulle vara lat för att man inte vill göra saker på ett onödigt krångligt sätt är fel. Lata är de som inte vill göra något alls. Jag vill göra det jag gör så effektivt som möjligt. Då hinner jag göra mer totalt sett.

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Kod:
// ==UserScript==
// @name           Super ignore
// @namespace      A
// @include        https://www.flashback.org/*
// ==/UserScript==

var ignoreUsernames = ["username1""Lucas49""KingPutin""JewBuster""experten10""cunthunter""XeniaOnatopp"];

$x("//a[contains(@class, 'bigusername') and (contains(child::text(), '" ignoreUsernames.join("') or contains(child::text(), '") + "'))]").forEach(function(e)
{

e.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.style.display 'none';
});

function 
$x(expressioncontext) {
  if (!
contextcontext document;
  var 
iarr = [], xpr document.evaluate(expressioncontextnullXPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPEnull);
  for (
0item xpr.snapshotItem(i); i++) arr.push(item);
  return 
arr;

Först så måste du ha pluginet Greasemonkey installerat. Sedan så är det bara att klistra in användarnamn bland ignoreUsernames.
Tack.
Citera
2015-05-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO

Funkar toppen! Även i Safari med Tampermonkey. Nu borde det bara förbättras en smula så att citat-block från en ignorerad användare också tas bort, så vore det ju fantastiskt bra sedan!

Tyvärr försvinner ju möjligheten att ibland faktiskt läsa ignorerade personers meddelanden, men det är väl något som får stå för Flashback och deras dåliga beslut.
Citera
2015-05-31, 19:07
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Funkar toppen! Även i Safari med Tampermonkey. Nu borde det bara förbättras en smula så att citat-block från en ignorerad användare också tas bort, så vore det ju fantastiskt bra sedan!

Tyvärr försvinner ju möjligheten att ibland faktiskt läsa ignorerade personers meddelanden, men det är väl något som får stå för Flashback och deras dåliga beslut.
Försökte i Safari, men får det inte att funka. Kan det bero på att det finns punkter i namnet jag försöker blockera (tha-a.prod.)?
Citera
2015-05-31, 19:32
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Ja, tyvärr blir vissa trådar oanvändbara om man inte har möjlighet att läsa inlägg från användare inlagda på ignore-listan. Det handlar alltså om att ha möjlighet att läsa ignorerade användares inlägg om man känner att man måste detta - ett fritt val, precis så som den utmärkta ignore-funktion fungerade och som Flashback idiotiskt nog har inaktiverat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in