2015-06-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det tål att upprepas att det finns flera andra lösningar som fungerar utmärkt.

- Man hoppar över inlägg om dessa, enligt egen bedömning, är skrivna av någon som inte är läsvärd.
Scriptet gör det bättre. Man sparar tid och slipper bli irriterad om man råkar glömma vilka man försöker ignorera.

Citat:
- Man läser alla inlägg och försöker retoriskt slå undan benen för den som har åsikter som avviker från ens egna.
Alla skribenter är inte här för att framföra åsikter, utan vissa är här enbart för att reta upp andra och starta bråk. Dessa användare är s k troll. Enligt min erfarenhet har man inte mycket att hämta genom att försöka argumentera mot dem, utan det är mest effektivt att ignorera dem.

Citat:
Så fungerar livet utanför nätet även om jag starkt misstänker att många medlemmar är för avskärmade från verkligheten.
Nej, det gör det inte. Den sociala sorteringen är oerhört mycket mer långtgående utanför Flashback. På arbetsplatser finns t ex omfattande krav på uppförande såväl som på intelligens och kompetens.

Citat:
Att ignorera andra medlemmar handlar om sandlådenivå..."Usch vad du är elak, du får inte leka med mina leksaker".
Att ignorera handlar om att undvika medlemmar som bevinner sig på sandlådenivå.
Citera
2015-06-22, 17:15
Medlem
Citat:
Så fungerar livet utanför nätet...

Menar du att du inte får ignorera och tacka nej till Jehovas vittnen som kontaktar dig och börjar prata med dig?

Vart bor du någonstans
Citera
2015-06-22, 18:00
Medlem
Citat:
Så du menar att det är bättre att ett diskussionsforum bara marknadsför dina åsikter?

Det kommer att leda till att vi får en massa tomtar kvar här som bittert konstaterar att dom inte besitter tillräcklig kompetens eller kunskap för att kunna diskutera.

- Man hoppar över inlägg om dessa, enligt egen bedömning, är skrivna av någon som inte är läsvärd.

- Man läser alla inlägg och försöker retoriskt slå undan benen för den som har åsikter som avviker från ens egna.

Så fungerar livet utanför nätet även om jag starkt misstänker att många medlemmar är för avskärmade från verkligheten.

Att ignorera andra medlemmar handlar om sandlådenivå..."Usch vad du är elak, du får inte leka med mina leksaker".

Nej de som marknadsför åsikter som skiljer från mina på ett vettigt och bra sätt och som håller sig till debatters regelverk och FB regelverk är prima vara.
Nu är det inte dessa jag mfl. blir förföljd av utan trams, personpåhopp, medvetet misstolkning av vad man skrivit etc. etc.
Och visst jag kan ju sitta och bara skita i dessa, men som sagt de förstör debatten, det tar alldeles för lång tid för moderatorerna att ta bort dem, och de sabbar helt enkelt lusten debattera.
Och som jag ser det de är endast riktade åt ett håll.

Så? du kan ju likaväl vända på steken, varför ska man tvingas ha dessa i hasorna hela tiden.
är som att sitta i sandlådan och försöka leka och ha 2-3 idioter som ständigt kastar sand på en.
Vad är poängen med att sitta i denna sandlåda då för oss med "avikande" åsikter?
Citera
2015-06-22, 18:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
För mig handlar det inte om "elakhet", utan störiga människor. I verkliga livet kan man ta på hörselskydd eller gå undan om man utsätts för störande människor. På Flashback kan man lämna tråden. Tidigare kunde man stanna i tråden utan att störas.

Häng inte upp dig på "elakhet", vad det handlar om är människor som inte delar dina åsikter eller värderingar.

I verkliga livet utsätts vi alla för människor med andra åsikter än dom vi själva ger uttryck för. Vi kan helt ignorera dessa i många fall, ibland är dom en del av vår vardag.

Det finns inget script som får människor i verkliga livet att försvinna spårlöst.

På FB kan man lätta hoppa över inlägg som man inte gillar såvida man inte väljer att diskutera...vilket faktiskt är avsikten med FB.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Alla skribenter är inte här för att framföra åsikter, utan vissa är här enbart för att reta upp andra och starta bråk. Dessa användare är s k troll. Enligt min erfarenhet har man inte mycket att hämta genom att försöka argumentera mot dem, utan det är mest effektivt att ignorera dem.

Det är inte förbjudet att vara ett troll på FB. För troll så gäller FBs regelverk och bryter man mot det så riskerar man bestraffning.

Jag har varit medlem på FB betydligt längre än du varit och jag har aldrig haft några besvär med några troll. Jag manövrerar ut trollen med vassa argument, retorik och kunskap och därigenom reagerar dom som troll brukar reagera...dom spricker när solen går upp. Dessutom rapporterar jag konstant skitinlägg och skitmedlemmar vilket på sikt betyder att dessa medlemmar återfinns i avstängningsforumet lite senare.

Om du hade gjort detsamma så hade effekten blivit mer positiv jämfört med ditt gnällande över att en sandlådefunktion tagits bort.
Citera
2015-06-22, 19:02
Medlem
Citat:

Jag försökte läsa tråden om att Bonnier är intresserad av att köpa Aftonbladet, något jag finner mycket intressant. Vartannat inlägg handlar dock om judemaffian på ett eller annat sätt, inget tillför på något sätt någonting till den diskussionen.
Det går inte bara att hoppa över, hur ska det fungera, jag måste ju läsa först för att se att det är ett muppinlägg. Jag har absolut noll lust att börja retoriskt slå undan benen på dem, jag är intresserad av diskussionen utan de här foliehattarnas inlägg.
Så det blir att jag inte läser tråden överhuvudtaget och jag tror det är fler med mig som gör samma sak i olika trådar. Till slut blir det bara foliehattar kvar och absolut noll intressant diskussion.

Ni på Flashback kan ju inte gärna påstå att det INTE finns troll eller människor som är långt ute i det blå som skriver här. Jag ser inte problemet med att man kunde ignorera dessa.

Sen att man skriver att man "manövrerar ut trollen med vassa argument, retorik och kunskap" och kommer med det sylvassa argumentet "jag har varit medlem längre än du" är ju mest pinsamt.
Citera
2015-06-22, 19:55
Medlem
Citat:
Det är inte förbjudet att vara ett troll på FB. För troll så gäller FBs regelverk och bryter man mot det så riskerar man bestraffning.

Jag har varit medlem på FB betydligt längre än du varit och jag har aldrig haft några besvär med några troll. Jag manövrerar ut trollen med vassa argument, retorik och kunskap och därigenom reagerar dom som troll brukar reagera...dom spricker när solen går upp. Dessutom rapporterar jag konstant skitinlägg och skitmedlemmar vilket på sikt betyder att dessa medlemmar återfinns i avstängningsforumet lite senare.

Om du hade gjort detsamma så hade effekten blivit mer positiv jämfört med ditt gnällande över att en sandlådefunktion tagits bort.
Jag rapporterar också men det innebär inte att alla dåliga inlägg tas bort. Det är fortfarande tillåtet att förolämpa andra så länge det inte är extremt grovt och så länge det håller sig inom topic. De flesta människor tar illa upp av förolämpningar och om inte ignore finns eller modereringen förändras drastiskt kommer vi att få en större likriktning.

Vill man ha ett diskussionsforum måste man erbjuda ignore så att också människor som inte är immuna mot förolämpningar kan vara med. Att ta bort ignore ger en fördel till trollen och en fördel till de som vill uppehålla en åsiktskorridor genom att använda sig av förolämpningar mot de som avviker.
Citera
2015-06-22, 20:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregeryoung
Jag försökte läsa tråden om att Bonnier är intresserad av att köpa Aftonbladet, något jag finner mycket intressant. Vartannat inlägg handlar dock om judemaffian på ett eller annat sätt, inget tillför på något sätt någonting till den diskussionen.
Det går inte bara att hoppa över, hur ska det fungera, jag måste ju läsa först för att se att det är ett muppinlägg. Jag har absolut noll lust att börja retoriskt slå undan benen på dem, jag är intresserad av diskussionen utan de här foliehattarnas inlägg.
Så det blir att jag inte läser tråden överhuvudtaget och jag tror det är fler med mig som gör samma sak i olika trådar. Till slut blir det bara foliehattar kvar och absolut noll intressant diskussion.

Ni på Flashback kan ju inte gärna påstå att det INTE finns troll eller människor som är långt ute i det blå som skriver här. Jag ser inte problemet med att man kunde ignorera dessa.

Sen att man skriver att man "manövrerar ut trollen med vassa argument, retorik och kunskap" och kommer med det sylvassa argumentet "jag har varit medlem längre än du" är ju mest pinsamt.

Precis som i verkliga livet så bedrivs diskussioner med vassa argument, kunskap och retorik. Den som inte upptäckt det blir ett lätt drunkningsoffer i debattens vågor.

Med andra ord så beror diskussionernas kvalitet på dom deltagandes kompetens. Det kan möjligtvis vara så att råkar man jämt och ständigt ut för troll så kan det bero på annat än trollen.

Jag är fullt medveten om att nivån i vissa forumdelar är låg och jag vet att det ofta förekommer försök att snedvrida debatten. Problemet med att man börjar "straffa" ut medlemmar genom ignore är att man snöper debatten på ett sätt som knappast ligger i FBs intresse. Problemet är dessutom att risken är stor att antalet medlemmar på ignore ökar successivt. Det här kan innebära att Kalle, som retar många med sina islamfientliga åsikter, aldrig får möjlighet att visa sin odiskutabla kompetens inom andra områden...eftersom han är satt på ignore av en mängd medlemmar.

Att snöpa debatten ligger inte i linje med FBs intressen och benämningen intressen är bred.

En rent generell notering kan vara att FB numera har nått en sådan nivå rent aktivitetsmässigt, vilket tillsammans med FBs roll som plattform för obekväma åsikter, gör att det blir svårt att upprätthålla ordning i leden i vissa forumdelar. Här samlas inte bara "vanliga" människor utan också människor som verkligen befinner sig i utkanten både politiskt och på andra sätt.

Vi skall inte heller glömma att FB är en tummelplats för massor med människor med personlighetsstörningar som ser FB som en plattform för diskussioner av en art som inte tilltalar alla.

Undermodereringen bidrar naturligtvis.
Citera
2015-06-22, 20:12
Medlem
Citat:
Det finns inget script som får människor i verkliga livet att försvinna spårlöst.
Det finns dörrar och väggar och massor med övriga sociala mekanismer som sorterar människor. En professor eller en VD brukar sällan behöva bråka med parkbänksfyllon. Dessa förekommer helt enkelt inte i samma sammanhang. På Flashback däremot skulle båda kunna förekomma i samma tråd.
Citera
2015-06-22, 20:32
Medlem
Citat:
Jag är fullt medveten om att nivån i vissa forumdelar är låg och jag vet att det ofta förekommer försök att snedvrida debatten. Problemet med att man börjar "straffa" ut medlemmar genom ignore är att man snöper debatten på ett sätt som knappast ligger i FBs intresse. Problemet är dessutom att risken är stor att antalet medlemmar på ignore ökar successivt. Det här kan innebära att Kalle, som retar många med sina islamfientliga åsikter, aldrig får möjlighet att visa sin odiskutabla kompetens inom andra områden...eftersom han är satt på ignore av en mängd medlemmar.

Att snöpa debatten ligger inte i linje med FBs intressen och benämningen intressen är bred.
Dina argument går inte ihop. Till mig skrev du

Citat:

Om det är nu är så lätt att ignorera medlemmar utan en automatisk ignorefunktion, så borde ju begränsningen av debatten redan vara här? Hur kan du så envist motsätta dig automatisk ignore om det enligt dig själv ändå inte skulle göra någon skillnad?
Citera
2015-06-22, 20:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Det finns dörrar och väggar och massor med övriga sociala mekanismer som sorterar människor. En professor eller en VD brukar sällan behöva bråka med parkbänksfyllon. Dessa förekommer helt enkelt inte i samma sammanhang. På Flashback däremot skulle båda kunna förekomma i samma tråd.

Precis...vilket i grund och botten är FBs styrka.

På en forumplattform så kommer det alltid att finnas passiva och/eller oavsiktliga begränsningar av enkla skäl. Vi hinner inte läsa allt.

Det här återkommer när det gäller moderatorernas möjlighet att ha full kontroll över vad som skrivs...vilket man inte har. Utan full kontroll så föreligger det en begränsning.

För min del så innebär den aktiva begränsningen att jag hoppar över allt som Kalle skriver om religion (eftersom det inte tilltalar mig)...däremot läser jag allt Kalle skriver i Fysik och Kemi därför att där har han hög kompetens. Hade jag nu satt Kalle på ignore så hade jag rutinmässigt och per automatik missat ALLT som Kalle skrivit...vilket inte vore bra.

På det sättet lär jag mig var olika medlemmar har sina styrkor.

Problemet blir ju för dom medlemmarna som blir så ömhudade att ignore-skaran växer till höga nivåer. Då finns risken att det börjar bli patetiskt.

Jag vidhåller att ignore är en sandlådefunktion som är helt OK på Hamsterpaj men inte på ett forum för vuxna individer.
Citera
2015-06-22, 21:14
Medlem
Citat:
Precis...vilket i grund och botten är FBs styrka.
Det är inte någon större styrka att en massa folk från samhällets botten skriver här. Däremot kan det vara ett problem om dessa retar upp kunniga skribenter. Om vi vill att VD:ar och professorer också ska kunna vara delaktiga här då måste vi erbjuda dem en ignorefunktion så att de kan ta del av diskussionen utan att de riskerar dras in i okonstruktiva bråk.

Flashbacks främsta styrkor är anonym yttrandefrihet, många kunniga skribenter och många läsare. Vi ska inte låta detta förstöras genom att ge de sämsta användarna mer makt att trakassera de framstående användarna.

Citat:
För min del så innebär den aktiva begränsningen att jag hoppar över allt som Kalle skriver om religion (eftersom det inte tilltalar mig)...däremot läser jag allt Kalle skriver i Fysik och Kemi därför att där har han hög kompetens. Hade jag nu satt Kalle på ignore så hade jag rutinmässigt och per automatik missat ALLT som Kalle skrivit...vilket inte vore bra.

På det sättet lär jag mig var olika medlemmar har sina styrkor.
Denna typ av medlemmar kan man välja att ignorera genom att scrolla förbi. Andra som konsekvent är besvärliga vill man däramot slippa helt. Då ska man inte behöva använda ett script utan det ska gå att göra det direkt via forumet.
Citat:
Problemet blir ju för dom medlemmarna som blir så ömhudade att ignore-skaran växer till höga nivåer. Då finns risken att det börjar bli patetiskt.
Risker måste man kunna ta. Ignore har funnits länge och jag tror inte det är många som har använt funktionen på ett sånt sätt att debatterna blivit lidande.

Citat:
Jag vidhåller att ignore är en sandlådefunktion som är helt OK på Hamsterpaj men inte på ett forum för vuxna individer.
Alla på Flashback är inte över 18 år. Det är bara de som själva säger sig vara under 18 som blir avstängda.
Citera
2015-06-22, 22:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Det är inte någon större styrka att en massa folk från samhällets botten skriver här. Däremot kan det vara ett problem om dessa retar upp kunniga skribenter. Om vi vill att VD:ar och professorer också ska kunna vara delaktiga här då måste vi erbjuda dem en ignorefunktion så att de kan ta del av diskussionen utan att de riskerar dras in i okonstruktiva bråk.

Jag tror att det vore bra om du läste på lite om vad som kännetecknar FB, saxat ur regelverket...

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna

Mig veterligt så har vi redan både VD:ar och professorer här. En moderator (minst) är professor och här finns flera företagsledare som medlemmar (jag är en av dom).

Din synpunkter känns alltmer konstruerade och osakliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in