Citat:
Ursprungligen postat av
gregeryoung
Jag försökte läsa tråden om att Bonnier är intresserad av att köpa Aftonbladet, något jag finner mycket intressant. Vartannat inlägg handlar dock om judemaffian på ett eller annat sätt, inget tillför på något sätt någonting till den diskussionen.
Det går inte bara att hoppa över, hur ska det fungera, jag måste ju läsa först för att se att det är ett muppinlägg. Jag har absolut noll lust att börja retoriskt slå undan benen på dem, jag är intresserad av diskussionen utan de här foliehattarnas inlägg.
Så det blir att jag inte läser tråden överhuvudtaget och jag tror det är fler med mig som gör samma sak i olika trådar. Till slut blir det bara foliehattar kvar och absolut noll intressant diskussion.
Ni på Flashback kan ju inte gärna påstå att det INTE finns troll eller människor som är långt ute i det blå som skriver här. Jag ser inte problemet med att man kunde ignorera dessa.
Sen att man skriver att man "manövrerar ut trollen med vassa argument, retorik och kunskap" och kommer med det sylvassa argumentet "jag har varit medlem längre än du" är ju mest pinsamt.
Precis som i verkliga livet så bedrivs diskussioner med vassa argument, kunskap och retorik. Den som inte upptäckt det blir ett lätt drunkningsoffer i debattens vågor.
Med andra ord så beror diskussionernas kvalitet på dom deltagandes kompetens. Det kan möjligtvis vara så att råkar man jämt och ständigt ut för troll så kan det bero på annat än trollen.
Jag är fullt medveten om att nivån i vissa forumdelar är låg och jag vet att det ofta förekommer försök att snedvrida debatten. Problemet med att man börjar "straffa" ut medlemmar genom ignore är att man snöper debatten på ett sätt som knappast ligger i FBs intresse. Problemet är dessutom att risken är stor att antalet medlemmar på ignore ökar successivt. Det här kan innebära att Kalle, som retar många med sina islamfientliga åsikter, aldrig får möjlighet att visa sin odiskutabla kompetens inom andra områden...eftersom han är satt på ignore av en mängd medlemmar.
Att snöpa debatten ligger inte i linje med FBs intressen och benämningen
intressen är bred.
En rent generell notering kan vara att FB numera har nått en sådan nivå rent aktivitetsmässigt, vilket tillsammans med FBs roll som plattform för obekväma åsikter, gör att det blir svårt att upprätthålla ordning i leden i vissa forumdelar. Här samlas inte bara "vanliga" människor utan också människor som verkligen befinner sig i utkanten både politiskt och på andra sätt.
Vi skall inte heller glömma att FB är en tummelplats för massor med människor med personlighetsstörningar som ser FB som en plattform för diskussioner av en art som inte tilltalar alla.
Undermodereringen bidrar naturligtvis.