2015-05-28, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Ja, det r inte "samma" medicin men har samma verksamma mne i sig, nmligen mirtazapin.

15 mg r egentligen en fr lg dos fr att fungera antidepressivt. Det kan fungera fr en person som r en s.k. "slow metabolizer" men generellt behver man g upp till minst 30 mg fr att mirtazapin ska fungera antidepressivt, mirtazapin r dessutom en svag medicin (mildare och svagare n SSRI) och man br kanske addera en extra antidepressiv medicin, t.e.x. Voxra, om depressionen r kraftig, eller byta medicin helt.

Mirtazapin r den starkaste p marknaden av de nyare antidepressiva. Dock har den lg acceptability fr att folk blir feta p den.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19185342
Mirtazapine, escitalopram, venlafaxine, and sertraline were significantly more efficacious than duloxetine (odds ratios [OR] 1.39, 1.33, 1.30 and 1.27, respectively), fluoxetine (1.37, 1.32, 1.28, and 1.25, respectively), fluvoxamine (1.41, 1.35, 1.30, and 1.27, respectively), paroxetine (1.35, 1.30, 1.27, and 1.22, respectively), and reboxetine (2.03, 1.95, 1.89, and 1.85, respectively).
Senast redigerad av enkvist 2015-05-28 kl. 03:10.
Citera
2015-05-28, 06:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enkvist
Mirtazapin r den starkaste p marknaden av de nyare antidepressiva. Dock har den lg acceptability fr att folk blir feta p den.

Mirtazapine, escitalopram, venlafaxine, and sertraline were significantly more efficacious than duloxetine (odds ratios [OR] 1.39, 1.33, 1.30 and 1.27, respectively), fluoxetine (1.37, 1.32, 1.28, and 1.25, respectively), fluvoxamine (1.41, 1.35, 1.30, and 1.27, respectively), paroxetine (1.35, 1.30, 1.27, and 1.22, respectively), and reboxetine (2.03, 1.95, 1.89, and 1.85, respectively).

Knappast, och den r ven ineffektiv fr svr depression. Mnga rapporter om dess effektivitet bygger p frvanskade siffror, anvnda p ett stt fr att f medicinen att framst som bttre n vad den r. Organon har exempelvis fifflat med siffror angende receptorbindningen. Faktum r att den i princip saknar serotonerg effekt .h.t. vilket ocks frklarar varfr den r mnga gnger r ineffektiv mot ngest. Den r felaktigt salufrd som en "dual action-medicin" d den lilla serotonerga effekt som ses r alldeles fr lg.

Sedan blir man inte fet av Mirtazapin - det r en vanlig skrna, den kar dremot aptiten. Detta kan man komma runt genom att ka dosering vilket bidrar till att noradrenalinsignalering kar, vilket dmpar hunger.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-05-28 kl. 06:08.
Citera
2015-05-29, 10:16
Medlem
Citat:
Knappast, och den r ven ineffektiv fr svr depression.

Hr kan du lsa att den har bst effekt mot depression av de nyare antidepressiva

Citat:
Mnga rapporter om dess effektivitet bygger p frvanskade siffror, anvnda p ett stt fr att f medicinen att framst som bttre n vad den r.

Det r inte Organon som gjort analysen utan Department of Medicine and Public Health, Section of Psychiatry and Clinical Psychology, University of Verona, Italy; Department of Psychiatry, University of Oxford, UK. Menar du att dessa skulle vara mutade? Sedan r alla rankningar gjorda efter att patentet p Mirtazapin gtt ut s Organon har mycket lite att tjna p att muta forskare.

Citat:
Organon har exempelvis fifflat med siffror angende receptorbindningen.

Om du inte lade mrke till det s handlade studien inte om receptorbindningen utan hur effektiv den r mot depression. De har allts frgat patienterna. Har dem mutat patienterna ocks?

Citat:
Faktum r att den i princip saknar serotonerg effekt .h.t.

Vem har psttt att Mirtazapin r en serotonin terupptagshmmare?

Citat:
vilket ocks frklarar varfr den r mnga gnger r ineffektiv mot ngest.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16166185

Citat:
Den r felaktigt salufrd som en "dual action-medicin" d den lilla serotonerga effekt som ses r alldeles fr lg.

Den r inte salufrd som en serotonin terupptagshmmare, det r inte dess verkningsmekanism. Dess frmsta verkningsmekanism r att den kar dopamin och noradrenalin. Samt blockerar histamin H1.

Citat:
Sedan blir man inte fet av Mirtazapin - det r en vanlig skrna, den kar dremot aptiten.

D ska vi titta vad FASS sger:
https://www.fass.se/LIF/product?user...20061118000089

Mycket vanliga:

kad aptit och kad vikt

dsighet eller smnighet

huvudvrk

muntorrhet

Viktuppgng r en mycket vanlig biverkan. Sedan pstr du att kad aptit och viktuppgng inte har ngot med varann att gra att det r 2 helt olika saker. Jag vill att du lgger fram bevis fr att kat matintag inte leder till vervikt.

Citat:
Detta kan man komma runt genom att ka dosering vilket bidrar till att noradrenalinsignalering kar, vilket dmpar hunger.

Knappast. Lgg fram bevis p att kad dos Mirtazapin frhindrar viktuppgng.
Citera
2015-05-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN
r Mirtazapin Krka och Remeron samma medicin?

Det r s att min mamma lider av grov depression och ftt utskriven Mirtazapin Krka (15mg) och Lergigan (25mg) av sin lkare och hon har nu anvnt Mirtazapin Krka regelbundet nu i 5-6 veckor och Lergigan inte lika ofta (d hon bara fick 30 tabletter utskrivna). Hon har blivit mer social (tar kontakt med fler vnner och pratar oftare med vnnerna) men vi knner ocks att hon knner mindre medlidande och har blivit mer sjlvisk. Hon hakar upp sig p de mest absurda sakerna och anvnder det mot min pappa (hon gjorde detta ven innan medcineringen) och knner ett enormt hat mot honom ven om han absolut inte har gjort ngot fel. Hon visar ett snt enormt hat mot honom att hon absolut inte kan kolla p honom och sger de mest absurda sakerna till honom. Jag vet inte om det enbart r medicineringens fel utan kanske tankebanor hon ftt efter att varit utan medicinering s lnge att knslorna bara frstrks nu efter behandlingen. Hon har haft samma dumma tankar mot min pappa ven innan medicineringen men aldrig visat ett snt hat som hon gr nu efter medicineringen. Vi tycker ven att hon knner mindre medknsla verlag nu efter medicineringen ven mot oss barnen men visar ingen aggression eller liknande mot oss (vilket hon aldrig gjort innan heller). Hon brukade visa mycket medknsla innan men tycks ha frsvunnit nstan helt efter behandlingen.

Hennes humr kanske har blivit bttre med att hon orkar mer ta kontakt med mnniskor oftare igen men hennes negativa tankar har skapat mycket mer aggressivitet (till den graden att min pappa kan inte bo i hemmet med henne).

Vi har kontaktat vrdcentralen och ska f svar av hennes doktor ifall hon ska byta/hja medicin/dosering.

Undrar ven om Remeron och Mirtazapin Krka samma medicin? Fr det r s att min mamma fr ngot r sen intog dagligen Remeron (vet inte vilken dos) och hon mdde skitbra, var nstan likadan som innan hon fick depressionen och tyvrr slutade med medicinen p grund av att hon tyckte hon mdde tillrckligt bra (bra av medicinen ja, men svrt att bevisa till henne p den tiden) att hon inte behver medicin. Och nu anvnder hon Mirtazapin Krka (15mg) och vi tycker inte att det alls r samma effekt. Vad kan detta bero p? Tycker ni att hon ska fortstta med medicinen ett tag till fr att det har funkat innan med Remeron? Eller r 5-6 veckor tillrckligt fr att se om det passar henne?

Hon tvrvgrar att g och snacka med en psykolog s den mjligheten har vi inte.

Har ni ngra tips p vad jag ska frska hjlpa min mamma med? Vi vntar fortfarande svar frn doktorn angende om hon ska byta/ka medicinen.

Hjlp uppskattas enormt mycket! Och det menar jag verkligen med tanke p familjesituationen just nu.

Edit: Vill ocks bertta att hon ibland tar tv tabletter nr hon tycker att hon inte kan somna.

Nu r det ngra dagar efter jag skrev detta inlgg.

Min mammas situation har inte frbttrats utan frmodligen frvrrats, med att hon har blivit mer konfliktskande och har tappat nstan helt och hllet medlidande fr ngon annan. Hon kan inte knna ngra knslor fr mig (hennes son) och hennes dotter. Och fr att inte prata om min pappa som hon attackerar dagligen med sjuka anklagelser som absolut inte stmmer och knner ett enormt hat (som hon kunde visa ngon gng innan medicineringen ocks men aldrig i denna utstrckningen men det kanske kan ocks bero p att en grej hnde som inte har med medicineringen att gra men som frstrkte hennes koncentration p dessa anklagelser. Jag brjar bli orolig att efter nstan 10 rs grov depression och under den tiden nstan ingen behandling/intag av medicin har frvrrat henne grovt nu att hon kanske brjar hallucinera/inbilla sig saker som inte har ngon logisk grund bakom sig nnu mer n innan.

Dessa anklagelser som hon har, har hon haft innan hon brja nu med dessa 5,5 veckors Mirtazapin (15mg dag) och Lergigan (25mg 1-3 tabletter vid behov, har gett henne nu nstan varje dag d hon bara oroar sig och sker konflikter) men nu brjar hennes konfliktskande och grubblande ver detta ta ver hennes liv och hon kan inte knna fr ngot annat. Jag har ringt till vrdcentralen och bett dem om akut hjlp nu i mndags, och de terkom med att skicka en kallelse idag dr hon har tid om tv veckor (nstan tre veckor om man rknar frn nr jag ringde!!! nr jag bad om att f hjlp s snabbt som mjligt).

De som nu verkligen har frvrrats r hennes konfliktskande och saknad av empati helt och hllet. Som Anonyma-Klubben berttat till mig innan att 15mg Mirtazapin r alldeles fr lg dos fr att ha en antidepressiv effekt men har en lugnande istllet. Hon kan nd inte somna efter att hon tar 15mg Mirtazapin och hon brkar ven mnga timmar efter intaget. Kanske beror det p att Lergiganet slutar verka efter ngra timmar efter intag eller r det det den lga Mirtazapin-dosen som gr att hon blir extra konfliktskande p kvllarna/ntterna (iofs har kvllar/ntter varit vrst, ven innan medicineringen).

Mina frgor r, br jag undvika ge henne Lergigan helt och hllet fr hon r blir s konfliktskande och frlorar sin empati eller kan det vara Mirtazapinet som r boven i dramat? Jag lste innan ett inlgg av Anonyma-Klubben dr han har skrivit att kombo Mirtazapin och Lergigan br man undvika, s kanske borde jag skita i Lergiganet helt och hllet? Eller kanske skita i bda medicinerna tills min mamma besker lkaren p vrdcentralen om tv veckor, fr att det r alldeles fr pfrestande fr vr familj att behrska denna period? Borde man kanske ska hjlp hos psykiatriska avdelningen hos MAS sjukhus hr i Malm istllet fr den lokala vrdcentralen? Lter det kanske som att hon brjar f ngon annan sjukdom som kanske schizofreni eller psykos ocks nu?

Oerhrt tacksam fr svar!!!
Senast redigerad av IggaN 2015-05-29 kl. 20:36.
Citera
2015-05-30, 18:09
Medlem
Mirtazapin ska tydligen ka fristtningen av noradrenalin. Borde inte det gra att man inte blir s dsig?
Citera
2015-05-30, 22:49
Medlem
Anonyma-Klubben skrev:
...Faktum r att mirtazapin r mer sedativt ju lgre dosen r (i princip) s att hon tar tv tabletter ibland r ju bra (d hon kommer upp i 30 mg) men r inte lika sedativt som t.e.x. 7,5 eller 15 mg.

Det stmmer inte med min erfarenhet.

Jag kan inte sova p 15 mg mirtazapin.

Men jag sover bra p 45 mg.
Citera
2015-05-31, 00:10
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Anonyma-Klubben skrev:
...Faktum r att mirtazapin r mer sedativt ju lgre dosen r (i princip) s att hon tar tv tabletter ibland r ju bra (d hon kommer upp i 30 mg) men r inte lika sedativt som t.e.x. 7,5 eller 15 mg.

Det stmmer inte med min erfarenhet.

Jag kan inte sova p 15 mg mirtazapin.

Men jag sover bra p 45 mg.

ter du ngra andra mediciner, samtidigt?
Citera
2015-05-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
ter du ngra andra mediciner, samtidigt?

Har lagt till 100 mg Lyrica till natten.

Voxra och buspiron p morgonen.

Stvel-Anders
Citera
2015-05-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ja, det r inte "samma" medicin men har samma verksamma mne i sig, nmligen mirtazapin.

15 mg r egentligen en fr lg dos fr att fungera antidepressivt. Det kan fungera fr en person som r en s.k. "slow metabolizer" men generellt behver man g upp till minst 30 mg fr att mirtazapin ska fungera antidepressivt, mirtazapin r dessutom en svag medicin (mildare och svagare n SSRI) och man br kanske addera en extra antidepressiv medicin, t.e.x. Voxra, om depressionen r kraftig, eller byta medicin helt.

Svrt att svara p anledningen till hennes frndrade beteende, det kan mycket vl rra sig om att dopaminerg neurotransmission inte fungerar korrekt. Det kan ven rra sig om att kat utskick av diverse signalsubstanser inte sker tillrckligt kraftfullt eftersom att doseringen r fr lg - vilket kan medfra att blockaden av receptorer r fr svag. En annan faktor kan vara kning av noradrenalinsignalering, vilket mirtazapin genererar (i hgre doser desto mer), r inte helt ovanligt att generera kad aggressivitet och smre humr hos mnga. Ponera hr att dosen i.s.f. faktiskt r tillrcklig eller att morsan r en slow metabolizer och drmed extra knslig.

Olika batches och tillverkare gllande en medicin kan i vissa fall skilja sig effektmssigt konstigt nog. Detta kan man ju ta upp med lkaren och g tillbaka till Remeron, se ifall det sker ngon frndring. Gamla Remeron r avregistrerat men finns som munsnderfallande tabletter (Remeron-S) och som oral lsning (Remeron). Tidsspannen fr effekt ligger p 1-2 veckor p mirtazapin, men eftersom att dosen r s lg s kan man inte g efter det. Jag tycker att man br hja dosen till 30 mg, se vad som hnder. Att hon brjat ta kontakt med vnner och s igen kan mycket vl bero p placebo, eller att viss/vissa effekter hos medicinen fungerat hyfsat men bttre effekt ses p hgre dos.

Gllande att hon tar tv tabletter 15 mg, nr hon inte kan somna, s stjlper detta mer n hjlper. Faktum r att mirtazapin r mer sedativt ju lgre dosen r (i princip) s att hon tar tv tabletter ibland r ju bra (d hon kommer upp i 30 mg) men r inte lika sedativt som t.e.x. 7,5 eller 15 mg.
S vad man vljer lite,ska jag ha antidepressiv effekt eller sova bra typ?
Citera
2015-05-31, 13:27
Medlem
Bizmarcks avatar
Vafan, finns det ngon som inte gtt upp i vikt med denna medicin?
Jag ter inte mer n normalt men kilona lggs p vecka efter vecka sedan jag brjade.
Citera
2015-05-31, 16:51
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Har lagt till 100 mg Lyrica till natten.

Voxra och buspiron p morgonen.

Stvel-Anders

Jag frstr. Jag har en tanke om att en medicin - i strre, eller mindre, utstrckning - inte har samma verkar/verkar p samma stt, som den skulle ha gjort, hade man tit den "ren"/enbart den.

Sjlvfallet kan man aldrig veta det skert, men jag tror att hade du bara r tit Mirtazapin s hade den mindre dosen varit mer sederande.
Citera
2015-06-02, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jag frstr. Jag har en tanke om att en medicin - i strre, eller mindre, utstrckning - inte har samma verkar/verkar p samma stt, som den skulle ha gjort, hade man tit den "ren"/enbart den.

Sjlvfallet kan man aldrig veta det skert, men jag tror att hade du bara r tit Mirtazapin s hade den mindre dosen varit mer sederande.

Histaminreceptorerna desensibiliseras rtt snabbt nr man str p en kontinuerlig, relativt hg dos av en "antihistamin" som pverar H1-receptorerna ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in