2013-11-25, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Har gtt p Citalopram 20mg ett halvr, men bestmde mig fr att prova ngonting nytt d min sexlust verkligen frsvann till 100%. Flickvnnen hll p att riva mig i stycken. S jag fick Mirtazapin 15mg utskrivet.

Slutade tvrt med Citalopramen och brjade med Mirtazapinen. Dra t enda in i helvete vad trtt jag r. Trtt, sur, lttirriterad, nr klockan nrmar sig 8 p kvllen r man s trtt att man slocknar och sover till 10 dagen efter. Dremot r sexlusten och min aptit tillbaka, s det knns bra.

Blir det bttre n shr? Jag pallar verkligen inte vara shr ddligt trtt.. Gjorde jag fel som slutade tvrt med citalopramen? Jag provade att ta bda, och d blev jag bara nnu mera trtt.

Ge det ngra veckor, fortstter dsigheten att hnga i sig kan du addera medicinen Voxra. Du kan f utsttningssymptom frn det att du slutade med Citalopram och detta kan generera trtthet och att man r lttirriterad ocks, s fortstt ngra veckor fr att se om det blir bttre. Troligen kommer du doshja till 30 mg snart vilket borde gra dig piggare.
Citera
2013-11-25, 20:45
Medlem
E1520s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veronicka
Vad r det fr skillnad p dom? frutom att den r munsnderfallande och den andra svljer man hela?

Vilken dos tar du d? Antar att du inte tar endast fr insomnandet d !?

Tror nog att det r det enda som skiljer dom t. Frmodligen bara inbillning frn min sida att dom munsnderfallande fungerar bttre.

Nope. Kkar dom dels fr att f sova men i synnerhet fr att m bra.
Citera
2013-11-25, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E1520
Tror nog att det r det enda som skiljer dom t. Frmodligen bara inbillning frn min sida att dom munsnderfallande fungerar bttre.

Nope. Kkar dom dels fr att f sova men i synnerhet fr att m bra.

Den munsnderfallande saknar laktos (laktosmonohydrat) som bindemne vilket kan vara problematiskt vid grov intolerans samt gr in i kroppen litet snabbare eftersom att den inte behver brytas ned i lika stor utstrckning.
Citera
2013-12-29, 15:57
Medlem
tarjaas avatar
tit Mirtazapin 45 mg i snart ett r och den har verkligen hjlpt mig mycket mot ngest och dligt mende.

Slutade tvrt en period fr typ 2 mnader sen och var utan i en mnad, fyfan vad dligt jag mdde d.

Min tjej och mina anhriga tycker ocks att jag mr mycket bttre nr jag tar den.

Jobbig nr man brjar med den med mardrmmar och hjrtrusningar men jag tycker det r vrt det.
Citera
2014-02-02, 18:03
Medlem
Barnflods avatar
Hej

Fick mirtazapin utskrivet mot smnproblem, 30 mg. Efter en mnad sover jag dock fortfarande lika kasst. r till och med piggare. Tror ni det fungerar bttre med 15/45 mg?
Citera
2014-02-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Hej

Fick mirtazapin utskrivet mot smnproblem, 30 mg. Efter en mnad sover jag dock fortfarande lika kasst. r till och med piggare. Tror ni det fungerar bttre med 15/45 mg?

Den sgs vara mer sederande i lgre doser s jag skulle prova 15 mg.
Citera
2014-04-28, 21:20
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Har gtt p 30 mg i ngra mnader och min slutsats r mycket negativ.

Jag fr panikngest och blir rdd fr nstan allting, detta har varit den vrsta tiden i mitt liv. Det kan handla om ljud, ex. att en bil bromsar och skapar ett pltsligt ljud, s fr jag tankar att jag kan bli dv eller skapa tinnitus.

Om jag rkar se ngot som gr fr snabbt, t.ex p tv med fr mycket blinkande, s inbillar jag mig epilepsi och dribland fr jag panikngest.

Gller ven oknda lukter, fr pltsligt fr mig att det kan vara en skadlig gas som kan skada hjrnan.

Alla dessa tankar har jag ftt frn Remeron, levde i skrck med andra ord.

Det enda riktigt positiva med detta var smnen, man somnade riktigt sknt p dessa. Men alla r olika, detta r nog helt fel medicin fr mig iaf.

r det verkligen mjligt att dessa har gett mig en motsatt effekt? Mr ju smre av de.

Fan vad jag knde igen mig i din beskrivning, ngon som vet mer?

Fr fan som du panikngest av precis allt. Och oroar mig hela tiden fr att jag r sjuk/ har dlig syn / svaga armar checkar mig sjlv hela tiden r rdd fr precis allt.
Citera
2014-05-08, 18:55
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeCigarettes
Fan vad jag knde igen mig i din beskrivning, ngon som vet mer?

Fr fan som du panikngest av precis allt. Och oroar mig hela tiden fr att jag r sjuk/ har dlig syn / svaga armar checkar mig sjlv hela tiden r rdd fr precis allt.

Bumpar denna trden och hoppas p att fler personer ger mer input d denna "Mirtazapin-trden" verkar vara vldigt liten i jmfrelse med hur mnga det r som uppger sig st p just Mirtazapin hr i forumet.

OnT:
Alla r vi olika som sagt.

Av 'vanliga' SSRI (ssom Cipramil/Citalopram, Zoloft) samt SNRI (ssom Cymbalta, Venlafaxin) s blir jag ddssjuk med alla de (bi)effekter som str i bipacksedeln... helt outhrdligt.

Mirtazapin dremot r vldigt vldigt snll mot mig.

Har inte haft ngra insttningssymptom .h.t om vi bortser frn att man hade en viss dagtrtthet de frsta veckorna, samt dessa vldigt vivida/lucida drmmarna som jag fr vrigt uppskattar ( ).

Men det r jag det som sagt...
Citera
2014-05-13, 00:02
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Jag blir vrlhungrig av denna medicinen och jag ter bara 15 mg p kvllen.
Citera
2014-06-05, 22:41
Medlem
SilkWorms avatar
Drar lite liv i trden igen.

Ska brja med Mirtazapin, frsta tabletten ikvll.
Mirtazapin Actavis 30mg

ter ocks Voxra 300mg, och Lyrica 200mg dagligen. Tramadol 50-100mg vid behov fr bihlesmrtor.

Det r tnkt att jag ska dra ner Voxra till 150mg samtidigt som Mirtazapin 30mg lggs till. Det fr att det verkar som effekten frn Voxra avtagit, eller s har jag blivit nnu mer deppig.
Sover max 4 timmar per natt och r som en zombie om dagarna, ngest, deppig, energils och orkar knappt skta mitt jobb lngre...

Det som verkligen tar emot r ju den hr omtalade aptit- och viktkningen...
Har kmpat bort nstan 37 kg, och jag fr en helvetisk ngest ver de hr tabletterna. Vet inte ens om jag vgar prova!
Sorgligt nog r det hr mitt (till synes) enda hopp om smn d jag ftt prova de hr fjantpreparaten theralen, atarax, propavan, lergigan och circadin. De har antingen varit som sockerpiller eller s har de givit mig bakfylleknslor dagen drp, utan ngon strre frbttring p smnen.
Benso och Z-preparat r helt uteslutet enligt min lkare fr att man "kan bli beroende av dem".

S till frgorna...
r det vrt det?
Avtar aptit- och viktkningen med tiden?
Hjlper Voxra mot de biverkningarna?
r det ngon speciell dos av Mirtazapin som inte ger de biverkningarna? Har fr mig att ju hgre dos desto mindre biverkningar? Eller r jag helt ute och cyklar i grn pyjamas?
r det ngon som inte gtt upp i vikt, eller ner i vikt p denna kombon?

Nu ska jag vl ta den dr tabletten och lgga mig. Spnnande att se om jag kan sova bttre/lngre och om jag trycker i mig 5 paket ballerinakakor till frukost...
Senast redigerad av SilkWorm 2014-06-05 kl. 22:45.
Citera
2014-06-05, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilkWorm
Drar lite liv i trden igen.

Ska brja med Mirtazapin, frsta tabletten ikvll.
Mirtazapin Actavis 30mg

ter ocks Voxra 300mg, och Lyrica 200mg dagligen. Tramadol 50-100mg vid behov fr bihlesmrtor.

Det r tnkt att jag ska dra ner Voxra till 150mg samtidigt som Mirtazapin 30mg lggs till. Det fr att det verkar som effekten frn Voxra avtagit, eller s har jag blivit nnu mer deppig.
Sover max 4 timmar per natt och r som en zombie om dagarna, ngest, deppig, energils och orkar knappt skta mitt jobb lngre...

Det som verkligen tar emot r ju den hr omtalade aptit- och viktkningen...
Har kmpat bort nstan 37 kg, och jag fr en helvetisk ngest ver de hr tabletterna. Vet inte ens om jag vgar prova!
Sorgligt nog r det hr mitt (till synes) enda hopp om smn d jag ftt prova de hr fjantpreparaten theralen, atarax, propavan, lergigan och circadin. De har antingen varit som sockerpiller eller s har de givit mig bakfylleknslor dagen drp, utan ngon strre frbttring p smnen.
Benso och Z-preparat r helt uteslutet enligt min lkare fr att man "kan bli beroende av dem".

S till frgorna...
r det vrt det?
Avtar aptit- och viktkningen med tiden?
Hjlper Voxra mot de biverkningarna?
r det ngon speciell dos av Mirtazapin som inte ger de biverkningarna? Har fr mig att ju hgre dos desto mindre biverkningar? Eller r jag helt ute och cyklar i grn pyjamas?
r det ngon som inte gtt upp i vikt, eller ner i vikt p denna kombon?

Nu ska jag vl ta den dr tabletten och lgga mig. Spnnande att se om jag kan sova bttre/lngre och om jag trycker i mig 5 paket ballerinakakor till frukost...

Jag skulle inte g ner till 150 mg p Voxra om jag vore dig d 300 mg enligt mig r stabilare och ven r rekommenderad dos. Det r vanligt att effekten av Voxra avtar, detta beror troligen p att terupptagningshmningen av dopamin r fr lg. Man kan prova att inta aminosyran L-tyrosin och se om effekten kar.

Aptit och viktkning kan avta med tiden eller om man kar doseringen. I kombo ihop med Voxra s kan Voxra minska dessa biverkningar. Ju hgre dos p Mirtazapin desto kraftigare blir terupptagshmningen av noradrenalin. Generellt brukar en lgre dos Mirtazapin vara mer sedativt.

Annars r det oftast en bra och relativt kraftfull kombo, Voxra och Mirtazapin. Stephen M. Stahl skriver en del om den s det finns bra grund bakom.
Citera
2014-06-05, 23:18
Medlem
SilkWorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Jag skulle inte g ner till 150 mg p Voxra om jag vore dig d 300 mg enligt mig r stabilare och ven r rekommenderad dos. Det r vanligt att effekten av Voxra avtar, detta beror troligen p att terupptagningshmningen av dopamin r fr lg. Man kan prova att inta aminosyran L-tyrosin och se om effekten kar.

Aptit och viktkning kan avta med tiden eller om man kar doseringen. I kombo ihop med Voxra s kan Voxra minska dessa biverkningar. Ju hgre dos p Mirtazapin desto kraftigare blir terupptagshmningen av noradrenalin. Generellt brukar en lgre dos Mirtazapin vara mer sedativt.

Annars r det oftast en bra och relativt kraftfull kombo, Voxra och Mirtazapin. Stephen M. Stahl skriver en del om den s det finns bra grund bakom.

Tack fr svar!

Lter nd rtt lovande... m vara vrt ngra extrakilon om man blir att m bttre. Men tanken p viktuppgng stressar mig...

Skulle man kunna testa snka dosen Voxra tillflligt fr att sen ka fr att f tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den p ngot stt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Snkt effekt? Inte fr att jag tar det ofta, men skulle grna fortstta f smrtlindring av dem d jag har mycket snl frskrivning p dem...

Frresten... r det aptitkning, snkt metabolism eller vtskeansamling som r boven i dramat?

God natt
Senast redigerad av SilkWorm 2014-06-05 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in