Citat:
Ursprungligen postat av
IggaN
r Mirtazapin Krka och Remeron samma medicin?
Det r s att min mamma lider av grov depression och ftt utskriven Mirtazapin Krka (15mg) och Lergigan (25mg) av sin lkare och hon har nu anvnt Mirtazapin Krka regelbundet nu i 5-6 veckor och Lergigan inte lika ofta (d hon bara fick 30 tabletter utskrivna). Hon har blivit mer social (tar kontakt med fler vnner och pratar oftare med vnnerna) men vi knner ocks att hon knner mindre medlidande och har blivit mer sjlvisk. Hon hakar upp sig p de mest absurda sakerna och anvnder det mot min pappa (hon gjorde detta ven innan medcineringen) och knner ett enormt hat mot honom ven om han absolut inte har gjort ngot fel. Hon visar ett snt enormt hat mot honom att hon absolut inte kan kolla p honom och sger de mest absurda sakerna till honom. Jag vet inte om det enbart r medicineringens fel utan kanske tankebanor hon ftt efter att varit utan medicinering s lnge att knslorna bara frstrks nu efter behandlingen. Hon har haft samma dumma tankar mot min pappa ven innan medicineringen men aldrig visat ett snt hat som hon gr nu efter medicineringen. Vi tycker ven att hon knner mindre medknsla verlag nu efter medicineringen ven mot oss barnen men visar ingen aggression eller liknande mot oss (vilket hon aldrig gjort innan heller). Hon brukade visa mycket medknsla innan men tycks ha frsvunnit nstan helt efter behandlingen.
Hennes humr kanske har blivit bttre med att hon orkar mer ta kontakt med mnniskor oftare igen men hennes negativa tankar har skapat mycket mer aggressivitet (till den graden att min pappa kan inte bo i hemmet med henne).
Vi har kontaktat vrdcentralen och ska f svar av hennes doktor ifall hon ska byta/hja medicin/dosering.
Undrar ven om Remeron och Mirtazapin Krka samma medicin? Fr det r s att min mamma fr ngot r sen intog dagligen Remeron (vet inte vilken dos) och hon mdde skitbra, var nstan likadan som innan hon fick depressionen och tyvrr slutade med medicinen p grund av att hon tyckte hon mdde tillrckligt bra (bra av medicinen ja, men svrt att bevisa till henne p den tiden) att hon inte behver medicin. Och nu anvnder hon Mirtazapin Krka (15mg) och vi tycker inte att det alls r samma effekt. Vad kan detta bero p? Tycker ni att hon ska fortstta med medicinen ett tag till fr att det har funkat innan med Remeron? Eller r 5-6 veckor tillrckligt fr att se om det passar henne?
Hon tvrvgrar att g och snacka med en psykolog s den mjligheten har vi inte.
Har ni ngra tips p vad jag ska frska hjlpa min mamma med? Vi vntar fortfarande svar frn doktorn angende om hon ska byta/ka medicinen.
Hjlp uppskattas enormt mycket! Och det menar jag verkligen med tanke p familjesituationen just nu.
Edit: Vill ocks bertta att hon ibland tar tv tabletter nr hon tycker att hon inte kan somna.
Ja, det r inte "samma" medicin men har samma verksamma mne i sig, nmligen mirtazapin.
15 mg r egentligen en fr lg dos fr att fungera antidepressivt. Det kan fungera fr en person som r en s.k. "slow metabolizer" men generellt behver man g upp till minst 30 mg fr att mirtazapin ska fungera antidepressivt, mirtazapin r dessutom en svag medicin (mildare och svagare n SSRI) och man br kanske addera en extra antidepressiv medicin, t.e.x. Voxra, om depressionen r kraftig, eller byta medicin helt.
Svrt att svara p anledningen till hennes frndrade beteende, det kan mycket vl rra sig om att dopaminerg neurotransmission inte fungerar korrekt. Det kan ven rra sig om att kat utskick av diverse signalsubstanser inte sker tillrckligt kraftfullt eftersom att doseringen r fr lg - vilket kan medfra att blockaden av receptorer r fr svag. En annan faktor kan vara kning av noradrenalinsignalering, vilket mirtazapin genererar (i hgre doser desto mer), r inte helt ovanligt att generera kad aggressivitet och smre humr hos mnga. Ponera hr att dosen i.s.f. faktiskt r tillrcklig eller att morsan r en slow metabolizer och drmed extra knslig.
Olika batches och tillverkare gllande en medicin kan i vissa fall skilja sig effektmssigt konstigt nog. Detta kan man ju ta upp med lkaren och g tillbaka till Remeron, se ifall det sker ngon frndring. Gamla Remeron r avregistrerat men finns som munsnderfallande tabletter (Remeron-S) och som oral lsning (Remeron). Tidsspannen fr effekt ligger p 1-2 veckor p mirtazapin, men eftersom att dosen r s lg s kan man inte g efter det. Jag tycker att man br hja dosen till 30 mg, se vad som hnder. Att hon brjat ta kontakt med vnner och s igen kan mycket vl bero p placebo, eller att viss/vissa effekter hos medicinen fungerat hyfsat men bttre effekt ses p hgre dos.
Gllande att hon tar tv tabletter 15 mg, nr hon inte kan somna, s stjlper detta mer n hjlper. Faktum r att mirtazapin r mer sedativt ju lgre dosen r (i princip) s att hon tar tv tabletter ibland r ju bra (d hon kommer upp i 30 mg) men r inte lika sedativt som t.e.x. 7,5 eller 15 mg.