2015-03-19, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Hur funkar det att blanda mirtazapin actavis med stilnoct?

Det r inga problem.
Citera
2015-03-19, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cAase
Mste skriva av mig, fr just nu fattar jag ingenting. Jag tar mirtazapin 45mg, inte fr ngestbesvr utan fr att kunna sova. Har brukat dem till och frn i 3 r, dr jag kanske tagit ngra veckor paus d och d. Aldrig varit ngra problem nr jag hoppat p maxdosen alla tidigare gnger.

Jag brjade med mirtazapin igen efter ngra veckors frnvaro, och nu r det som min kropp reagerar helt annorlunda, det r lskiga biverkningar. Det brjade med att jag mrkte att jag fick oregelbundna hjrtslag efter intag utav medicinen, hnder endast timmarna efter intag. Hnder att hjrtat slut dunk-dunk-dunk-------dunk-dunk, knner bokstavligt talat hur pulsen bara stannar upp en stund. Jag brydde blev orolig ver detta men fortsatte. Fr ngra veckor sedan var jag med om det vrsta jag varit med om (jag har inte varit med om s mycket kroppsliga otckheter s de relativt), jag satt p toa och mrkte hur jag blev helt spyfrdig, man sg kallsvettdroppar p pannan och jag fick svettflckar p t-shirten, det blev svart fr gonen jag tnkte frst att det var lgt blodtryck. S jag sprang till kket, knappt att jag tog mig dit och tryckte panikartat i mig rent socker och vatten. Blev bttre efter detta. Jag fick konstigt nog vldigt ont i nacken, och farsan mtte blodtrycket och det var fr frsta gngen i mitt liv fr lgt. Benen kndes ocks vldigt styrkelsa. Efter detta blev allt bttre men jag blev s frusen att jag fick ha tv tcken p mig. Jag tnkte detta mste varit lgt blodsocker d jag hade tit kasst den dagen. Fr ngra dagar sedan knde jag hur hjrtat hoppade till, nu menar jag inte nr hjrtat hoppar till lite som det kan gra, utan det knns som en riktigt stark muskelspasm. Efter detta blev jag lite svimfrdig och benen svaga, inte i nrheten av lika farligt som sist.

Igr var det dock droppen, detta r den konstigaste knslan jag knt. Jag var s jvla trtt efter intaget igr, tnkte nu kommer jag somna p 5 sekunder. Precis nr jag hll p att somna knde jag hur det stack till i ryggen och jag fick som ett panikanfall dr jag drog in all luft jag kunde, som att jag hade glmt att andas. Hr kommer knslan jag pratade om. Varje gng jag var 5 sekunder ifrn att somna kndes det som jag svvade, som att jag blev "ltt" i huvudet och det kndes som jag var p vg att svimma jmt, hnde skert 10x. S till slut vgade jag inte ens somna mer, vntade 2-3h och det var ver. Har ocks mrkt att nr jag gr in i mitt rum r det svalt och sknt, jag tar tabletten, vntar tills det brjar verka och lgger mig. D frsvinner den svalna knslan i mitt rum och jag blir otroligt varm istllet.

Vad fan har hnt? Det har aldrig hnt senaste 3 ren, enda biverkningen jag ftt r kad aptit och munntorrhet. Jag fick frsta gngen (sen detta brjade) ut en frpackning vars mrke jag inte knde igen, brydde mig inte s mycket. Sedan bad jag om att f ngot av dem mrken jag krt p tidigare som fungerat, jag fick ut dessa, tabletterna var dock vita (var tidigare lila med lila frpackning) och frpackningen var annorlunda. Jag tvekar starkt p att det r mrket som spelar roll, d jag testat de jag krt p tidigare, visserligen med ny frpackning och frg p tabletterna, men det br vl inte vara relevant?. Det r jvligt synd, slogs med smnproblem under hela tonrslivet och mirtazapin var den enda smntablett som fick mig att sova som ett barn. Tar ven dexamfetamin fr ADD utver detta.

Vilken dos?

Ryggvrken kan vara s.k. myoklonus (kramp) vilket r en ovanlig biverkning p Mirtazapin.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-03-19 kl. 20:06.
Citera
2015-03-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Det r inga problem.

Tack min vn!

Fr trdens skull vill jag bara meddela att jag kkat mirtazapin i cirka 2 mnader nu fr smnbesvr. De funkar verlag vldigt bra. Blir trtt och smnig p ett helt annat stt n tidigare. Enda biverkningen r vl att jag ibland fr lite myrkrypningar om kvllarna, samt att det blivit svrare att stiga upp p morgonen. Men det r det vrt. Sover ju p ett helt annat stt n tidigare, d jag knappt sov alls. Bland det bsta som hnt mig. Fr se om omdmet ndrar sig efter lngre tids bruk.
Citera
2015-03-19, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Tack min vn!

Fr trdens skull vill jag bara meddela att jag kkat mirtazapin i cirka 2 mnader nu fr smnbesvr. De funkar verlag vldigt bra. Blir trtt och smnig p ett helt annat stt n tidigare. Enda biverkningen r vl att jag ibland fr lite myrkrypningar om kvllarna, samt att det blivit svrare att stiga upp p morgonen. Men det r det vrt. Sover ju p ett helt annat stt n tidigare, d jag knappt sov alls. Bland det bsta som hnt mig. Fr se om omdmet ndrar sig efter lngre tids bruk.

Gtt att hra. Mirtazapin fungerar riktigt bra fr vissa, men smre fr andra.
Citera
2015-04-06, 01:47
Medlem
Brjade nyss med Mirtazapin 30 mg mot ngest, d SSRI-preparaten gav mig en del sexuella biverkningar. 30 mg skulle heller inte ge trtthet, men...

Nu undrar jag hur lnge den hr otroliga trttheten ska hlla p? Jag orkar knappt g upp p morgonen. Eventuellt s mste ju kroppen vnja sig.
Citera
2015-04-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Brjade nyss med Mirtazapin 30 mg mot ngest, d SSRI-preparaten gav mig en del sexuella biverkningar. 30 mg skulle heller inte ge trtthet, men...

Nu undrar jag hur lnge den hr otroliga trttheten ska hlla p? Jag orkar knappt g upp p morgonen. Eventuellt s mste ju kroppen vnja sig.
Fr mig har mirtazapin alltid fungerat s att den smngivande effekten frsvinner efter ngra veckor men morgontrttheten r kvar.
Hoppas det blir annorlunda fr dig.
Citera
2015-04-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp

Mirtazapin ger trtthet.
Den kommer du inte ifrn.

Du kan lgga till Voxra.
D frsvinner trttheten.

Stvel-Anders
Citera
2015-05-12, 23:52
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Jag kkade remeron strre delen av frra ret och gick upp 10-15kg i vikt frsta veckorna. Under tiden jag kkade rvgiftet var det omjligt att trna. Kroppen svarade helt enkelt inte p trning, det r liksom som att muskler inte kan byggas om man tar skiten. Nu har jag slutat och fr lite..lite.. effekt av trningen men dr r fortfarande inte vad man kan frvnta sig av ngon som tills fr ett par tre r sedan alltid hade varit riktigt vltrnad. Jag har gtt frn en tight hunkropp till en sladdrig gubbkropp och det cklar mig.

Min frga till de som tit skiten tidigare. Har ni lyckats komma i bra form igen eller sabbar Remeron i princip kroppen fysiskt fr alltid?
Citera
2015-05-13, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Jag kkade remeron strre delen av frra ret och gick upp 10-15kg i vikt frsta veckorna. Under tiden jag kkade rvgiftet var det omjligt att trna. Kroppen svarade helt enkelt inte p trning, det r liksom som att muskler inte kan byggas om man tar skiten. Nu har jag slutat och fr lite..lite.. effekt av trningen men dr r fortfarande inte vad man kan frvnta sig av ngon som tills fr ett par tre r sedan alltid hade varit riktigt vltrnad. Jag har gtt frn en tight hunkropp till en sladdrig gubbkropp och det cklar mig.

Min frga till de som tit skiten tidigare. Har ni lyckats komma i bra form igen eller sabbar Remeron i princip kroppen fysiskt fr alltid?

I teorin kan det handla om "snkt dopamin" p.g.a. serotonerg kning, vilket i sin tur kan generera kningar av prolaktinniver i kroppen, detta kan i sin tur snka niverna av testosteron - vilket skulle kunna frklara att du inte fr ngra resultat av din trning. Detta borde dock vara reversibelt och inte permanent, men troligen kan det ta kroppen en tid att normalisera hormonerna.
Citera
2015-05-26, 18:39
Medlem
r Mirtazapin Krka och Remeron samma medicin?

Det r s att min mamma lider av grov depression och ftt utskriven Mirtazapin Krka (15mg) och Lergigan (25mg) av sin lkare och hon har nu anvnt Mirtazapin Krka regelbundet nu i 5-6 veckor och Lergigan inte lika ofta (d hon bara fick 30 tabletter utskrivna). Hon har blivit mer social (tar kontakt med fler vnner och pratar oftare med vnnerna) men vi knner ocks att hon knner mindre medlidande och har blivit mer sjlvisk. Hon hakar upp sig p de mest absurda sakerna och anvnder det mot min pappa (hon gjorde detta ven innan medcineringen) och knner ett enormt hat mot honom ven om han absolut inte har gjort ngot fel. Hon visar ett snt enormt hat mot honom att hon absolut inte kan kolla p honom och sger de mest absurda sakerna till honom. Jag vet inte om det enbart r medicineringens fel utan kanske tankebanor hon ftt efter att varit utan medicinering s lnge att knslorna bara frstrks nu efter behandlingen. Hon har haft samma dumma tankar mot min pappa ven innan medicineringen men aldrig visat ett snt hat som hon gr nu efter medicineringen. Vi tycker ven att hon knner mindre medknsla verlag nu efter medicineringen ven mot oss barnen men visar ingen aggression eller liknande mot oss (vilket hon aldrig gjort innan heller). Hon brukade visa mycket medknsla innan men tycks ha frsvunnit nstan helt efter behandlingen.

Hennes humr kanske har blivit bttre med att hon orkar mer ta kontakt med mnniskor oftare igen men hennes negativa tankar har skapat mycket mer aggressivitet (till den graden att min pappa kan inte bo i hemmet med henne).

Vi har kontaktat vrdcentralen och ska f svar av hennes doktor ifall hon ska byta/hja medicin/dosering.

Undrar ven om Remeron och Mirtazapin Krka samma medicin? Fr det r s att min mamma fr ngot r sen intog dagligen Remeron (vet inte vilken dos) och hon mdde skitbra, var nstan likadan som innan hon fick depressionen och tyvrr slutade med medicinen p grund av att hon tyckte hon mdde tillrckligt bra (bra av medicinen ja, men svrt att bevisa till henne p den tiden) att hon inte behver medicin. Och nu anvnder hon Mirtazapin Krka (15mg) och vi tycker inte att det alls r samma effekt. Vad kan detta bero p? Tycker ni att hon ska fortstta med medicinen ett tag till fr att det har funkat innan med Remeron? Eller r 5-6 veckor tillrckligt fr att se om det passar henne?

Hon tvrvgrar att g och snacka med en psykolog s den mjligheten har vi inte.

Har ni ngra tips p vad jag ska frska hjlpa min mamma med? Vi vntar fortfarande svar frn doktorn angende om hon ska byta/ka medicinen.

Hjlp uppskattas enormt mycket! Och det menar jag verkligen med tanke p familjesituationen just nu.

Edit: Vill ocks bertta att hon ibland tar tv tabletter nr hon tycker att hon inte kan somna.
Senast redigerad av IggaN 2015-05-26 kl. 18:55.
Citera
2015-05-27, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN
r Mirtazapin Krka och Remeron samma medicin?

Det r s att min mamma lider av grov depression och ftt utskriven Mirtazapin Krka (15mg) och Lergigan (25mg) av sin lkare och hon har nu anvnt Mirtazapin Krka regelbundet nu i 5-6 veckor och Lergigan inte lika ofta (d hon bara fick 30 tabletter utskrivna). Hon har blivit mer social (tar kontakt med fler vnner och pratar oftare med vnnerna) men vi knner ocks att hon knner mindre medlidande och har blivit mer sjlvisk. Hon hakar upp sig p de mest absurda sakerna och anvnder det mot min pappa (hon gjorde detta ven innan medcineringen) och knner ett enormt hat mot honom ven om han absolut inte har gjort ngot fel. Hon visar ett snt enormt hat mot honom att hon absolut inte kan kolla p honom och sger de mest absurda sakerna till honom. Jag vet inte om det enbart r medicineringens fel utan kanske tankebanor hon ftt efter att varit utan medicinering s lnge att knslorna bara frstrks nu efter behandlingen. Hon har haft samma dumma tankar mot min pappa ven innan medicineringen men aldrig visat ett snt hat som hon gr nu efter medicineringen. Vi tycker ven att hon knner mindre medknsla verlag nu efter medicineringen ven mot oss barnen men visar ingen aggression eller liknande mot oss (vilket hon aldrig gjort innan heller). Hon brukade visa mycket medknsla innan men tycks ha frsvunnit nstan helt efter behandlingen.

Hennes humr kanske har blivit bttre med att hon orkar mer ta kontakt med mnniskor oftare igen men hennes negativa tankar har skapat mycket mer aggressivitet (till den graden att min pappa kan inte bo i hemmet med henne).

Vi har kontaktat vrdcentralen och ska f svar av hennes doktor ifall hon ska byta/hja medicin/dosering.

Undrar ven om Remeron och Mirtazapin Krka samma medicin? Fr det r s att min mamma fr ngot r sen intog dagligen Remeron (vet inte vilken dos) och hon mdde skitbra, var nstan likadan som innan hon fick depressionen och tyvrr slutade med medicinen p grund av att hon tyckte hon mdde tillrckligt bra (bra av medicinen ja, men svrt att bevisa till henne p den tiden) att hon inte behver medicin. Och nu anvnder hon Mirtazapin Krka (15mg) och vi tycker inte att det alls r samma effekt. Vad kan detta bero p? Tycker ni att hon ska fortstta med medicinen ett tag till fr att det har funkat innan med Remeron? Eller r 5-6 veckor tillrckligt fr att se om det passar henne?

Hon tvrvgrar att g och snacka med en psykolog s den mjligheten har vi inte.

Har ni ngra tips p vad jag ska frska hjlpa min mamma med? Vi vntar fortfarande svar frn doktorn angende om hon ska byta/ka medicinen.

Hjlp uppskattas enormt mycket! Och det menar jag verkligen med tanke p familjesituationen just nu.

Edit: Vill ocks bertta att hon ibland tar tv tabletter nr hon tycker att hon inte kan somna.

Ja, det r inte "samma" medicin men har samma verksamma mne i sig, nmligen mirtazapin.

15 mg r egentligen en fr lg dos fr att fungera antidepressivt. Det kan fungera fr en person som r en s.k. "slow metabolizer" men generellt behver man g upp till minst 30 mg fr att mirtazapin ska fungera antidepressivt, mirtazapin r dessutom en svag medicin (mildare och svagare n SSRI) och man br kanske addera en extra antidepressiv medicin, t.e.x. Voxra, om depressionen r kraftig, eller byta medicin helt.

Svrt att svara p anledningen till hennes frndrade beteende, det kan mycket vl rra sig om att dopaminerg neurotransmission inte fungerar korrekt. Det kan ven rra sig om att kat utskick av diverse signalsubstanser inte sker tillrckligt kraftfullt eftersom att doseringen r fr lg - vilket kan medfra att blockaden av receptorer r fr svag. En annan faktor kan vara kning av noradrenalinsignalering, vilket mirtazapin genererar (i hgre doser desto mer), r inte helt ovanligt att generera kad aggressivitet och smre humr hos mnga. Ponera hr att dosen i.s.f. faktiskt r tillrcklig eller att morsan r en slow metabolizer och drmed extra knslig.

Olika batches och tillverkare gllande en medicin kan i vissa fall skilja sig effektmssigt konstigt nog. Detta kan man ju ta upp med lkaren och g tillbaka till Remeron, se ifall det sker ngon frndring. Gamla Remeron r avregistrerat men finns som munsnderfallande tabletter (Remeron-S) och som oral lsning (Remeron). Tidsspannen fr effekt ligger p 1-2 veckor p mirtazapin, men eftersom att dosen r s lg s kan man inte g efter det. Jag tycker att man br hja dosen till 30 mg, se vad som hnder. Att hon brjat ta kontakt med vnner och s igen kan mycket vl bero p placebo, eller att viss/vissa effekter hos medicinen fungerat hyfsat men bttre effekt ses p hgre dos.

Gllande att hon tar tv tabletter 15 mg, nr hon inte kan somna, s stjlper detta mer n hjlper. Faktum r att mirtazapin r mer sedativt ju lgre dosen r (i princip) s att hon tar tv tabletter ibland r ju bra (d hon kommer upp i 30 mg) men r inte lika sedativt som t.e.x. 7,5 eller 15 mg.
Citera
2015-05-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Ja, det r inte "samma" medicin men har samma verksamma mne i sig, nmligen mirtazapin.

15 mg r egentligen en fr lg dos fr att fungera antidepressivt. Det kan fungera fr en person som r en s.k. "slow metabolizer" men generellt behver man g upp till minst 30 mg fr att mirtazapin ska fungera antidepressivt, mirtazapin r dessutom en svag medicin (mildare och svagare n SSRI) och man br kanske addera en extra antidepressiv medicin, t.e.x. Voxra, om depressionen r kraftig, eller byta medicin helt.

Svrt att svara p anledningen till hennes frndrade beteende, det kan mycket vl rra sig om att dopaminerg neurotransmission inte fungerar korrekt. Det kan ven rra sig om att kat utskick av diverse signalsubstanser inte sker tillrckligt kraftfullt eftersom att doseringen r fr lg - vilket kan medfra att blockaden av receptorer r fr svag. En annan faktor kan vara kning av noradrenalinsignalering, vilket mirtazapin genererar (i hgre doser desto mer), r inte helt ovanligt att generera kad aggressivitet och smre humr hos mnga. Ponera hr att dosen i.s.f. faktiskt r tillrcklig eller att morsan r en slow metabolizer och drmed extra knslig.

Olika batches och tillverkare gllande en medicin kan i vissa fall skilja sig effektmssigt konstigt nog. Detta kan man ju ta upp med lkaren och g tillbaka till Remeron, se ifall det sker ngon frndring. Gamla Remeron r avregistrerat men finns som munsnderfallande tabletter (Remeron-S) och som oral lsning (Remeron). Tidsspannen fr effekt ligger p 1-2 veckor p mirtazapin, men eftersom att dosen r s lg s kan man inte g efter det. Jag tycker att man br hja dosen till 30 mg, se vad som hnder. Att hon brjat ta kontakt med vnner och s igen kan mycket vl bero p placebo, eller att viss/vissa effekter hos medicinen fungerat hyfsat men bttre effekt ses p hgre dos.

Gllande att hon tar tv tabletter 15 mg, nr hon inte kan somna, s stjlper detta mer n hjlper. Faktum r att mirtazapin r mer sedativt ju lgre dosen r (i princip) s att hon tar tv tabletter ibland r ju bra (d hon kommer upp i 30 mg) men r inte lika sedativt som t.e.x. 7,5 eller 15 mg.

Tack s mycket fr svar! Uppskattas enormt mycket!!!

Hon har problem med att sova och yrar mest runt om ntterna. Hon kan bland annat inte slappna av vilket gr att hon gr runt i hemmet och r villig att prata problem hon har, just vid den tidpunkten. Hon kan inte slappna av och bara somna utan det r ett stndigt problem att f henne lugn fr att somna p ntterna. Jag vet inte om 15mg mirtazapin intag p kvllen gr henne att hon blir mer energifull och att hon kanske borde ta tabletten p morgonen kanske? Hon har tagit 30mg tills igr nr hon knde att hon inte kunde sova, och jag har nu efter ditt rd avrdit henne att ta 30mg utan bara 15mg p kvllarna fr att f henne lugn och frhoppningsvis f henne att somna snabbare.

Jag vntar fortfarande svar frn sjukskterskan frn vrdcentralen d hon ska kontakta lkaren och han ska besluta ifall min mamma ska ka intaget av mirtazapin eller kanske beska lkaren (vilket min mamma hatar och r ett problem att f henne g dit). Nr under dagen hade du rekommenderat att hon ska inta mirtazapin tabletten fr att f henne att sova p ntterna? Och nr och hur ofta Lergigan? P doseringen p Lergigan stor det 1-3 tabletter dagligen vid behov.

Att hon har funkat bra fr ngot r sen p Remeron borde vl betyda att min mamma borde frska p Mirtazapin Krka ett tag till och frhoppningsvis f dosen kad efter lkarens beslut? Min pappa sger att hon fungerade riktigt bra nr hon hade brukat Remeron en lngre period. Jag frstr att 15mg inte r tillrckligt fr att fungera antidepressivt men d kanske bsta planen r att f dosen kad och se om det ger lika bra resultat som Remeron gjorde. Jag har ingen aning vilken dos Remeron hon fick innan men det kanske borde vara bra att bertta till lkaren att Remeron funkade riktigt bra och d kan lkaren se vilken dos hon brukade och f en bttre bild p vad som funkar fr henne (som r frmodligen att ka dosen)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in