Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag kan likt dig konstatera att det inte går bra för SAA nu och att det inte har gjort det under en längre period nu, ända sedan övertagandet av fängelset i Aleppo.
Du drar i min mening förhastade slutsatser, som du till viss del har fog för, men de är ändå förhastade. Den syriska regeringen kontrollerar Damaskus, Hama, Homs, Latakia och stora delar av Aleppo stad. Det är Syrien största och viktigaste städer. Om någon av dessa städer faller talar det mesta för att den syriska regeringen inte kan återuppta kontrollen över sitt landområde.
Både jag och du vet att detta krig haft hastiga svängar - politik kan skifta snabbt. Det finns mäktiga aktörer som nästan oberoende av den syriska regeringen och rebellerna, kan påverka läget på marken. USA:s flygbombningar, Hizbollah, Iran, Saudiarabien eller varför inte en intervention av Turkiet? En politisk lösning kan t.ex. inte heller uteslutas. Inget kan uteslutas och därför väljer jag att inte uttala mig om utgången i detta krig. Vi kommer inte se en utgång de närmaste åren. Det är jag helt övertygad om.
Vidare anser jag inte att det finns "vinnare" i krig. Det finns egentligen bara förlorare. Frågan är bara vem av parterna som kommer förlora i störst utsträckning.
Citat:
Jag kan likt dig konstatera att det inte går bra för SAA nu och att det inte har gjort det under en längre period nu, ända sedan övertagandet av fängelset i Aleppo.
Men dem senaste 3 månaderna har situationen mer än 10 gånger förvärrats för SAA. Till och med jag blev lite förvånad, jag trodde dessa avancemang skulle ske någon gång under sommaren. Vi snackar om att förlora Palmyra på 5 dagar och tappa så enormt stora landområden på bara några dagar, vi snackar om Idlib där hela provinsen lär falla efter Idlib och Jisr al Shughur och i Aleppo väntar en stor rebelloffensiv nu.
Citat:
Den syriska regeringen kontrollerar Damaskus, Hama, Homs, Latakia och stora delar av Aleppo stad. Det är Syrien största och viktigaste städer. Om någon av dessa städer faller talar det mesta för att den syriska regeringen inte kan återuppta kontrollen över sitt landområde.
Fast även du drar lite felaktiga slutsatser här. Glöm inte bort att rebellkontrollerade områden av Damaskus har mer än 1 miljon invånare, även om endast några små delar av staden Damaskus är under rebellkontroll så snackar vi om stora förorter såsom Douma och Darayya. Vi snackar om 1,5 miljon invånare i rebellkontrollerade områden i Damaskus provinsen. Du får det att låta som att av dem 4 miljoner invånare i Damaskus och yttre Damaskus så är 4 miljoner under regimkontroll!! Så är inte fallet, av 4 miljoner är runt 2,5 miljoner under regimen och 1,5 miljoner under rebellerna.
Hama är i regimkontroll men efter Idlib är man otroligt utsatta där, ta en titta på kartan så kommer du se.
Lattakia visst, men Idlib provinsen i sig har 500 000 invånare mer än Lattakia provinsen!
Och i Aleppo är den absoluta majoriteten av invånarna utanför regimens kontroll. Halva staden är hos Assad men majoriteten av landsbygden är utanför Assad regimen.
Citat:
Både jag och du vet att detta krig haft hastiga svängar - politik kan skifta snabbt. Det finns mäktiga aktörer som nästan oberoende av den syriska regeringen och rebellerna, kan påverka läget på marken. USA:s flygbombningar, Hizbollah, Iran, Saudiarabien eller varför inte en intervention av Turkiet?
Fast här kommer vi in på det jag skrivit under en lång tid, kommer du ihåg?
"War of attrition".
Man krigar tills man gör slut på sina reserver, då kommer dem stora förändringarna ske och dessa förändringar kommer vara permanenta. Jag förklarade för dig hur Assad gick all-in med sina Allawiter och kunde ha enstaka avancemang hit och dit. Men efter flera år av sådan krigföring med stora förluster kommer man förlora manlig befolkning och då kommer det kollapsa. Jag nämnde att när Allawiterna förlorar 10-15 % av sin manliga befolkning kommer det nå kritisk läge. Vi börjar nå där.
Vad är det vi ser nu då? Vi ser områden såsom Palmyra falla snabbt och permanent. Vi ser det i Idlib och Jisr al Shughur, vi såg det i Daraa provinsen. Och sommaren har inte ens börjat. Assad lär inte falla i år men tappa otroligt mycket detta året. Men vi har nått en punkt där detta "War of attrition" nu börjar gå i rebellernas och IS fördel.
Citat:
En politisk lösning kan t.ex. inte heller uteslutas.
Du, med dina politiska lösningar. Kan du säga till mig hur du förväntar dig en politisk lösning med IS som kontrollerar 60 % av Syriens yta? Tror du rebellerna kommer skriva ett fredsavtal med Assad där dem kommer överens om att bli allierade och tillsammans bekämpa IS? Tror du Jabhat al Nusra kommer få direktiv av Zawahiri att sluta fred med Assad? Eller tror du att Islamiska Fronten och andra islamiska grupper kommer göra detta?
All form av politisk lösning och all hopp om detta förstördes efter IS erövring av Palmyra.
Citat:
Vidare anser jag inte att det finns "vinnare" i krig. Det finns egentligen bara förlorare. Frågan är bara vem av parterna som kommer förlora i störst utsträckning.
Menar militärt. Det är uppenbart nu detta året att SAA förlorar kriget. Efter i år kommer Assad kontrollera väldigt få områden i Syrien, och vara väldigt utsatta för 2016 års offensiver. Det är mycket möjlig att 2015 kommer göra så att Allawiterna börjar fokusera på sina egna områden och inte resten av Syrien och då är det game-over.
Men visst håller jag med dig om att kriget inte kommer avgöras i år, det är ett utdraget krig och jag tror Allawiterna kommer i alla fall försöka med en ansträngning i år och göra sitt yttersta. Men du kan inte ta ifrån det faktum att kriget vänder nu och det på ett permanent sätt. Det är ju knappast så att SAA kommer återta Wadi Deif eller Jisr al Shughur eller Idlib, eller Palmyra eller Busra al Sham eller Al-Harrah eller Nawa eller Sukhnah...