2015-05-05, 19:33
Medlem
tigersaid86s avatar
Det här nya färska uttalandet var väldigt intressant i mitt tycke.

Att han säger något sådant verkar hmm.. jag vet inte vad, men man får intrycket att Hizbollah är beroende av Assad regimen och Hizbollah är körda utan regimen.

Citat:

Nasrallah: If Assad falls, Hezbollah falls

Syrian President Bashar Assad and his regime cannot fall, Hezbollah leader Hassan Nasrallah has said, as it would also mean the fall of Hezbollah and the so-called axis of resistance, Lebanese newspaper Al Akhbar, a Hezbollah mouthpiece, reported Tuesday.

Nasrallah's Lebanon-based organization has strong ties to the Syrian regime, and has dispatched its own fighters to join Assad's battle against Syrian opposition forces seeking to oust him. Together with patron Iran, Syria and Hezbollah make up the axis of resistance, with the Islamic Republic providing weapons, training and financial support for its two proxies on Israel's borders.

According to the report, Nasrallah made the remarks during a meeting last Thursday with Lebanese political ally Michel Aoun, a Maronite Christian who heads the Free Patriotic Movement party.

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4653868,00.html
Citera
2015-05-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Välkommen.

Har skrivit tidigare här om detta. Nasrallah sade för 1-2 veckor sen att om det krävs så skickar han 10.000 nya soldater till varje front i både Syrien och Irak. Jämförelsevis har det funnits som mest 5000 Hizbollah soldater i Syrien.
Understödet från Iran går genom Syrien. Så skulle Syrien och Assad falla, så faller hela "Axis of resistance" vilket troligtvis betyder slutet för Hizbollah.

Det är ingen som riktigt vet hur stor militär kapacitet Hizbollah har, men Nasrallah sade i ett utav sina tal att om han knäpper med fingrarna så har han 100.000 soldater redo. Så jag skulle säga mellan 100-120.000 soldater.
Gällande deras arsenal har de allt ifrån attackdrönare till långdistans missiler. Det mesta är till för en eventuell konflikt med Israel och används inte så mycket i Syrien.

Hariri är ett skämt. Han är född i Saudiarabien och han lever i sin fars skugga. Hans far var en stor man, men den här bortskämda snorungen skämmer ut hans arv.

Tack.

Det borde ju alltså innebära att det finns väldigt starka incitament för Hizbollah att satsa allt för att undvika att regimen lider nederlag i Syrien. Någon som vet ungefär hur många soldater de har i Syrien just nu och till vilka områden de är förlagda? Är de flesta placerade i Qalamoun-regionen?
Citera
2015-05-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vem säger att dom ens övervintrat.

Vet inte ens namnet på denna grupp då det är ospecificerat, bara att Nusra är kopplad till detta.

Kan vara samma rebeller från 2013 i Ein al fijef som är nära detta med riktningen sydöst närmare Damaskus men vet inte riktigt, kanske finns något på Twitter eller dylikt.

Sammanställning:

3000+ civila har dödats i Aleppo av barrel bombs.
11,000+ I landet sedan 2012.

Assad nekar.

http://www.cbsnews.com/news/syria-bashar-assad-killed-11000-barrel-bombs-amnesty-international/

Hur många propantankar har terroristerna avfyrat? Finns det någon statistik?
Utgår från att man övervintrat då man var inringade, men förmodligen har SAA inte haft koll som vanligt.
Citera
2015-05-05, 21:08
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hur många propantankar har terroristerna avfyrat? Finns det någon statistik?
Utgår från att man övervintrat då man var inringade, men förmodligen har SAA inte haft koll som vanligt.

SAA har fullt upp, kris till och från i och nära Damaskus skapar oro och lättare framryckning norrifrån av rebellerna.

Assads regim imploderar som det ser ut och i år har det redan gått hastigt med bakslagen, 7+ månader kvar av året...

Minst 600 civila har dödats år 2014 av rebellerna i Aleppo.
Men inte av oljefat bomber, då rebellerna inte har helikoptrar.

Dessa kastas ner från luften.

Rebellerna använder sig av andra metoder, du kan läsa nedan.

Citat:
Insurgent groups have also committed abuses in Aleppo by using imprecise weapons such as mortars and improvised rockets against government-controlled neighborhoods, the report said. At least 600 civilians were killed in such attacks in 2014, according to Amnesty.

Armed actors on both sides of the conflict also have committed widespread abuses through torture, arbitrary detention and kidnapping.
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-05 kl. 21:32.
Citera
2015-05-05, 23:26
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Snarare så låter det såhär...

Trots att Assad regimen fått massivt utländskt stöd från Iran, Ryssland, militär intervention från Hezbollah och Irakiska Shia miliser, och trots att man mobiliserat hela den Allawitiska befolkningen i strid, så kontrollerar Assad endast en liten del av Syriens yta. Över 70 % av Syriens yta är utanför Assad regimens kontroll.

Bara med Homs och Damaskus provinsen så kontrollerar Assad 90%, och kommer upp till 30% kontroll av landet. Lägg därtill as-Suwayda provinsen, Tartus provinsen, Latakia provinsen och Hama provinsen... Är det 30% av landet?

Sedan undrar jag varför du hela tiden nämner stödet från Iran och Ryssland? Syrien är en stat som köper vapen, precis som alla andra stater, inget magiskt stöd med supervapen. Turkiet, Saudiarabien, Qatar, USA etc däremot bidrar med väldigt passande vapen för gerillakrigsföring som är lämpade för att slå ut Syriska militärens starka sidor. För att inte tala om en väldigt stor sannolikhet för logistisk koordination som man bidrar med.

Irakiska miliser gör inte ett skit i Syrien och Hizbollah är få och långt ifrån en avgörande part.
Citera
2015-05-05, 23:44
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Det pågår just nu hårda strider mellan JaN och Hezbollah i Brital och Tfeil enligt denna källa:
https://twitter.com/EjmAlrai/status/595583747539472384
Nusra åker på stryk:http://dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2015/May-05/296916-hezbollah-kills-12-nusra-fighters-on-syria-lebanon-border-source.ashx

Citat:

Att han säger något sådant verkar hmm.. jag vet inte vad, men man får intrycket att Hizbollah är beroende av Assad regimen och Hizbollah är körda utan regimen.

Läste det innan också. Och det jag kom och tänka på är att jag tycker det är bra att Nasrallah går ut och berättar för sitt folk varför det är så viktigt att Syrien inte faller.
Det är ingen hemlighet att Hizbollah behöver Syrien för att överleva. Syrien är Hizbollahs bro till Iran.

Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Tack.

Det borde ju alltså innebära att det finns väldigt starka incitament för Hizbollah att satsa allt för att undvika att regimen lider nederlag i Syrien. Någon som vet ungefär hur många soldater de har i Syrien just nu och till vilka områden de är förlagda? Är de flesta placerade i Qalamoun-regionen?
Absolut. Hizbollah kommer aldrig låta Syrien falla.
Just nu finns det runt 3500 soldater inne i Syrien. Runt 85-90% är i Qalamoun skulle jag tro. Men det finns också enheter områden som Aleppo, Damaskus och Quanitra.
Citera
2015-05-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det är skrämmande tydligt att den syriska krigsmakten inte har lärt sig det minsta under dessa fem år av krig, att placera ut stridsvagnar utan infanterisupport är ju rent vansinne när man vet att fienden har avancerade vapen att tillgå. I går såg jag en video på ett gäng som stod vid en lastbil och hängde medan rebellerna sköt en TOW på dem; totalt noll fältmässigt beteende.

Jag är ganska säker på att Assad är körd nu, krigslyckan har verkligen vänt.

Du vet inte vad du pratar om, du och Iman har sagt i 3 års tid att nu faller Assad men det har aldrig skett och kommer inte ske den här gången heller.

Dessa TOWs kan träffa sina mål på 5-6 km avstånd finns inget som infatenrisupport med sina handeldvapen som når en max 1-2 km kan göra för att förhindra detta. Tänk efter hur mycket 5-6 km är, det är knappt så att man se sitt mål med ögat på dem avstånden. Terroristerna kan sitta och trycka någonstans i skogen med sina TOWs och vänta på rätt tillfälle en tank visar sig, är svårt att skydda sig till 100% 24 timmar om dygnet.

För att förstå kan du se denna skjutning där man får se avståndet med kameran : http://www.liveleak.com/view?i=d75_1430585538

När man vet att terroristerna befinner sig på avstånd med de vapnen ser man till att skydda tanksen, som t.ex här. http://www.liveleak.com/view?i=282_1429782294#comment_page=3

Tycker Ryssland borde komma in och ge avancerade vapen till Syrien när USA ger terroristerna så mycket high-tech, ge Syrien lite avancerade missiler och drönare t.ex så att man kan komma åt dem långt in i deras territorium.
Senast redigerad av financialcenter 2015-05-06 kl. 00:59.
Citera
2015-05-06, 00:40
Medlem
Citat:

Vad jag har förstått så är Hizbollahs engagemang i Syrien inte helt okontroversiellt i de egna leden. Att Nasrallah uttalar sig på det här sättet skulle kunna ses som ett sätt att skapa större förståelse bland de de egna för bibehållna och även för intensifierade insatser i Syrien. Det är ju rimligtvis lättare för Hizbollahs soldater, deras anhöriga och övriga sympatisörer att acceptera att liv offras till stöd för Assad-regimen om dess fall skulle innebära Hizbollahs undergång.
Citera
2015-05-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
1. Assad saknar manskap. Det är nästan bara Allawiterna som strider på Assads sida och dem är en minoritetsbefolkning. Till och med druzerna vägrar strida för Assad. Detta är ett stort problem

Skitsnack..
Alawiterna har höga ranker i Syriens arme osv.., men att det bara är dom som strider på Assads sida stämmer ej.. Jag tror att det är ungefär 70% sunni muslimer som strider i SAA, resten är alawiter, kristna och finns vissa som är druzer.

Känner själv en snubbe ifrån syrien som jag var vän med han stupade, han var kristen och många ifrån det området han bodde i strider för SAA och är kristna.

Att det mest är alawiter som strider för Assad stämmer inte, men det finns cirka 2-3 miljoner alawiter i Syrien så ifall det skulle ske att terroristerna närmar sig Tartus/Latakia och de områden så kommer de möta hårt motstånd.

General Issam Zahreddine känner du säkert till, han är druzer bild på honom:
http://vignette4.wikia.nocookie.net/totalwar-ar/images/2/2b/Issam_Zahreddine.jpg/revision/latest?cb=20141012154724

Har läst att många skrivit om Hizbollahs roll i kriget och hur de stödjer regimen etc..
Det fanns 5000 Hezbollah i syrien, vet inte riktigt hur många det finns nu, cirka 500 har stupat.

Hizbollah kommer inte låta Assad falla, jag har också läst att Ryssland kommer att skicka vapen till Syriens arme som man aldrig sett innan i mellanöstern. Ryssland, Iran och Hizbollah kommer se till att Assad inte faller.

En riktigt grym video om ni inte sett den där Hassan Nasrallah har ett speech om Syrien:
http://www.liveleak.com/view?i=eb8_1399742817

Han sa en sak i videon som jag fick rysningar av: "Our response to any terrorist bombing against us, and I say this with full transparency, if we had 100 fighter in Syria they will become 200. If we had 1000 fighters they will become 2000. If we had 5000 fighters they will become 10000."

Ingen vet riktigt hur många som strider för Hizbollah men jag skulle själv gissa på att det är ungefär mellan 100-200 tusen.

Jag är kristen och ser verkligen upp till Hizbollah jag diggar dom som in i helvete, de är riktigt grymma och gillar deras politiska intressen att de strider emot sionism etc..

Jag tycker verkligen att om världen ska bli en bättre plats så måste man bli av med sionisterna och har tyckt detta redan innan jag visste vilka Hizbollah är sen att jag fick reda på vilka de var och stod för fick mig att gilla dom riktigt mycket. Jag respekterar dom som fan och tycker att alla länder borde ha sin egna Hizbollah må Gud beskydda dom.
Citera
2015-05-06, 02:23
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Har läst att många skrivit om Hizbollahs roll i kriget och hur de stödjer regimen etc..
Det fanns 5000 Hezbollah i syrien, vet inte riktigt hur många det finns nu, cirka 500 har stupat.

Hizbollah kommer inte låta Assad falla, jag har också läst att Ryssland kommer att skicka vapen till Syriens arme som man aldrig sett innan i mellanöstern. Ryssland, Iran och Hizbollah kommer se till att Assad inte faller.

En riktigt grym video om ni inte sett den där Hassan Nasrallah har ett speech om Syrien:
http://www.liveleak.com/view?i=eb8_1399742817

Han sa en sak i videon som jag fick rysningar av: "Our response to any terrorist bombing against us, and I say this with full transparency, if we had 100 fighter in Syria they will become 200. If we had 1000 fighters they will become 2000. If we had 5000 fighters they will become 10000."

Ingen vet riktigt hur många som strider för Hizbollah men jag skulle själv gissa på att det är ungefär mellan 100-200 tusen.

Jag är kristen och ser verkligen upp till Hizbollah jag diggar dom som in i helvete, de är riktigt grymma och gillar deras politiska intressen att de strider emot sionism etc..

Jag tycker verkligen att om världen ska bli en bättre plats så måste man bli av med sionisterna och har tyckt detta redan innan jag visste vilka Hizbollah är sen att jag fick reda på vilka de var och stod för fick mig att gilla dom riktigt mycket. Jag respekterar dom som fan och tycker att alla länder borde ha sin egna Hizbollah må Gud beskydda dom.

Jag håller med dig helt. Som de flesta vet gillar jag Hizbollah starkt. Jag började med att studera dom när jag fotfarande var ett barn och har inte slutat en.
Inte nog med att de är bland världens bästa soldater. Utan rent ideologiskt som du nämner, de vill ha en värld där sunni, shia, kristna och judar lever sida vid sida.
Visst var de en bit radikala i början av sin födelse. Men det de står för idag är mitt enda hopp för Mellanöstern.

Jag är lågt ifrån ensam om att gilla Hizbollah. Kolla den här videon, folk gråter bara de får se en skymt utav Nasrallah. Miljoner människor älskar honom, han är själva definitionen av en ledare:https://www.youtube.com/watch?v=4dUSa3xxvbk
Citera
2015-05-06, 02:37
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Bara med Homs och Damaskus provinsen så kontrollerar Assad 90%, och kommer upp till 30% kontroll av landet. Lägg därtill as-Suwayda provinsen, Tartus provinsen, Latakia provinsen och Hama provinsen... Är det 30% av landet?

Sedan undrar jag varför du hela tiden nämner stödet från Iran och Ryssland? Syrien är en stat som köper vapen, precis som alla andra stater, inget magiskt stöd med supervapen. Turkiet, Saudiarabien, Qatar, USA etc däremot bidrar med väldigt passande vapen för gerillakrigsföring som är lämpade för att slå ut Syriska militärens starka sidor. För att inte tala om en väldigt stor sannolikhet för logistisk koordination som man bidrar med.

Irakiska miliser gör inte ett skit i Syrien och Hizbollah är få och långt ifrån en avgörande part.

Citat:

Du har fel om vi ska argumentera utifrån territoriellt perspektiv. Assad kontrollerar inte 90 % av Homs och Damaskus. Stora delar av Homs och Damaskus provinsen är under rebellernas kontroll, majoriteten av ökenområdet är antingen under rebell eller IS kontroll. Hela den sydöstra delen av Damaskus provinsen ner mot Suwayda är under rebell/IS kontroll. Slå upp orten Bir Qassab och sen hela vägen ner mot KhalKhala flygplats i Suwayda är antingen under IS eller rebellkontroll. Vi snackar om enorma territoriella områden.

Sen har du Uliyaniyya området söder om Palmyra som växlar mellan IS och rebellkontroll och bara detta området utgör nästan 20 % av Homs provinsen, sen har du området i nordöstra Homs som är under IS kontroll vilket inkluderar Taybah. Sen har du norra landsbygden norr om staden Homs. Och sen har du östra Qalamoun som mestadels är under rebellernas kontroll, vilket rör sig om stora territoriella områden. Till och med delar av Bagdad - Damaskus vägen är under rebellkontroll.

Faktum är att bara IS kontrollerar 40 % av Syriens territorium, och dessa uppgifter kommer inte från IS själva utan från anti-IS källor.

Angående Tartus är det en väldigt liten provins territoriellt sätt och detsamma med Lattakia som dessutom till viss del även är under rebellkontroll. Angående Hama så är stora delar av provinsen under IS och rebellkontroll i den östra delen, den östra delen utgör nästan halva provinsens storlek.

En realistisk bild av det hela är att Assad kontrollerar ungefär 20 - 30 % av Syriens yta, med det i åtanke att kontrollen över många områden i dessa områden inte är full kontroll. Med det menar jag att det finns vissa militärbaser utanför vissa städer som Assad kontrollerar men där själva städerna är under rebellkontroll. Vi pratar om städer som Kanakir, Dumeir, Ruhhayba och så vidare och dessa uppgifter kommer från Pro-Assad källor som bekräftar detta.

Citat:

Man får massiv hjälp, mycket mer omfattande hjälp än vad någon rebellgrupp i Syrien får. Du kan försöka vända och vrida på detta hur du vill, men du kan inte tala om att rebellerna får 2 ton vapen från Saudi Arabien, och ignorera att Assad får 200 ton vapen från Iran och Ryssland till exempel.

Sen är kriget inte gerillakrig i Syrien utan konventionellt krig. Syriska armén är inte starkare än rebellerna i något avseende mer än flygvapnet och även det är försvagat nu.
Citera
2015-05-06, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Jag håller med dig helt. Som de flesta vet gillar jag Hizbollah starkt. Jag började med att studera dom när jag fotfarande var ett barn och har inte slutat en.
Inte nog med att de är bland världens bästa soldater. Utan rent ideologiskt som du nämner, de vill ha en värld där sunni, shia, kristna och judar lever sida vid sida.
Visst var de en bit radikala i början av sin födelse. Men det de står för idag är mitt enda hopp för Mellanöstern.

Jag är lågt ifrån ensam om att gilla Hizbollah. Kolla den här videon, folk gråter bara de får se en skymt utav Nasrallah. Miljoner människor älskar honom, han är själva definitionen av en ledare:https://www.youtube.com/watch?v=4dUSa3xxvbk

Jag vet att du gillar Hizbollah jävligt mycket, och jag kan förstå varför.
Du är säkert shia muslim också, och jag som kristen älskar dom riktigt riktigt mycket.

Många kristna älskar dom, det är bara de korkade kristna amerikanerna som inte gillar dom eftersom deras regim hjärntvättar dom som fan och de går på allting, de formar deras åsikter.

Hizbollah är rättvisa, jag tycker inte bara att de gör en stor skillnad i mellanöstern utan de gör en stor skillnad i världen också, jag har alltid tänkt att om inte Iran, Hizbollah och Ryssland mm. fanns i denna värld då hade den varit mycket värre än vad den är idag.

Kollade på videon också, han hyllas som fan och folk älskar verkligen honom och ser honom som ett helgon, han är en riktigt stark ledare rättvis och intelligent , en riktigt stark figur och en förebild för många det glädjer mig att han har så stort inflytande och många anhängare hela världen borde älska honom!

Här har han ett tal om Jesus också:
http://www.liveleak.com/view?i=263_1400540699

Han respekterar alla religion och visar hänsyn till alla det är så en människa ska vara.
Inte för att jag tror att det någonsin kommer hända för att människan kan vara så korkad och hjärntvättad men att en dag vi alla enas alla folkslag och alla religioner.

Men tyvärr så finns det makter som vill ont och som splittrar på oss dom gör allt för rikedomar, för pengar styr världen och den som styr pengar kan vi kalla hyresvärlden!

Ska vi gå med i Hizbollah Chris vad säger du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in