2015-05-27, 20:35
Medlem
Tyvärr så trycker IS och andra råtter rätt hårt på Syrien:

http://105.imagebam.com/temporarylink/bbtyVFAPGzkmpioI7MAMXA/1432751566/41211/412100634/syria%20may%202014.jpg

Det behövs att Hezbollah går fullt in i kriget för att förhindra folkmord och förintelse. Iran behöver också ingripa med mer än vad de gör för om Syrien faller för saudiernas och turkarnas rabiata hundar så lär det inte dröja länge förrän Libanon, de kurdiska områdena och Irak står på tur och då lär Iran ha psykopaterna vid sin gräns.
Citera
2015-05-27, 21:49
Medlem
ZuparNs avatar
IS håller offentliga avrättningar i Palmyras historiska amfiteater

Nu kommer rapporterar om att IS håller offentliga avrättningar i den antika stadens amfiteater, rapporterar Reuters.

– De har avrättat ett 20-tal människor i den romerska amfiteatern och kallar in människor för att de ska titta på, säger Rami Abdulrahman vid Syriska människorättsobservatoriet till nyhetsbyrån.

IS har sedan de tog kontrollen över Palmyra dödat minst 200 människor och tagit omkring 600 till fånga, enligt observationsgruppen som hänvisar till källor inifrån staden. Uppgifterna har inte bekräftats av andra källor. IS-anhängare har dock på Twitter skrivit om dödsskjutningarna i amfiteatern, skriver TT.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20866767.ab
Citera
2015-05-27, 22:08
Medlem
tigersaid86s avatar
YPG fortsätter i en positiv riktning med framgångar mot IS.
14 assyriska byar befriades häromdagen efter en 10 dagars operation och är nu under Kurdisk kontroll.

Citat:
Kurds oust IS from Christian villages in Syria: monitor

Kurdish forces have driven the Islamic State group from more than a dozen Assyrian Christian villages that the jihadists had captured in northeastern Syria, a monitor said Wednesday.

"Following a 10-day offensive, Kurdish fighters took control early this week of 14 Assyrian villages that IS had controlled since February," said Rami Abdel Rahman, director of the Syrian Observatory for Human Rights.

Nu är totalt 35 assyriska "byar" under Kurdisk och regimens kontroll.
Citat:
Assyrians number about 30,000 among Syria's 1.2 million Christians and mostly live in 35 villages in Hasakeh, all of which are now held by Kurdish or regime forces.

Osama Edward, head of the Sweden-based Assyrian Network for Human Rights, said that the Kurds' recapture of the villages "was made possible by intense raids by the international coalition" led by the United States against IS.

Många är rädda för att återvända i och med IS "fällor" i deras hus kan detonera som IS installerat.

I och med dessa framgångar så finns öppningen för att inta Tal Abyad vilket är en väldigt viktig gränsstad som IS använder för rekrytering.

Citat:
"Most people are afraid to return because they fear that IS booby-trapped their houses before fleeing," he added.

The Observatory also reported that Kurdish militia took control of the strategic village of Al-Mabrukah, southwest of the flashpoint town of Ras al-Ain on the Syrian-Turkish border.

According to Abdel Rahman, the Kurdish advance could also open the road towards Tal Abyad, a border town used by IS as a gateway from Turkey.

http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-3099030/Kurds-oust-IS-Christian-villages-Syria-monitor.html
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-27 kl. 22:10.
Citera
2015-05-27, 23:08
Medlem
Hizirs avatar
Kurder är dom som kommer vinna stort i den här konflikten. Dom som kommer förlora stort är Iran med sin alierade, SaudiArabien kommer förlora men inte lika mycket som Iran, Turkiet kommer nog också förlora en del, inte militärt eller så utan mer politiskt. Hur det kommer bli med den kristna minoriteten får vi vänta och se, de kanske få en eller två byar så det kan leva i Långtbortistan från omvärlden.

Efter sommaren kommer vi se hur stora landområden kurderna kommer ha under sina fötter.
Citera
2015-05-27, 23:42
Medlem
Iman2014s avatar
Rapporter (obekräftade men från trovärdiga källor) talar om att IS tagit över Qaryatayn.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=34.231106&lon=37.236786&z=11&m=b

Halvvägs mellan Västra Qalamoun samt Damaskus-Homs motorvägen och Palmyra. Alltså halvvägs mellan staden Palmyra som IS tog över nyligen och Damaskus - Homs motorvägen.

Allting handlar om försörjningslinjer i detta kriget, har man dem vinner man, har man dem inte förlorar man. Just nu har Assad regimen endast en enda försörjningslinje i detta enormt kritiska område i Syrien, alltså området mellan Damaskus och Homs och det är Damaskus - Homs motorvägen.

IS har vägen mellan Homs och Palmyra och Palmyra och Deir Ezzor och vägen mellan Damaskus och Palmyra och vägen mellan Irak och Damaskus och vägen mellan Irak och Palmyra.

Assad regimen har endast en och enda väg och det är Damaskus - Homs motorvägen. Om uppgifterna om Qaryatayn stämmer så har IS nu nått halvvägs i riktning mot denna vägen från Palmyra. Offensiven har alltså på nästan 3 veckor nått hela vägen från Sukhnah till Qaryatayn.

Låt oss vara klara på en punkt här.

Tappar Assad vägen Damaskus - Homs så är det officiellt slut för regimen, alltså regimen kommer störtas och Assad förlora kriget. Så vi snackar inte bara om ett slag, där man kan förlora men sen vinna i andra ställen i landet, utan något som är existentiellt. För efter förlusten av Palmyra så kan Assad regimen förstärka Damaskus från Lattakia endast via denna vägen, och ingen annan.

Områdena väster om Qaryatayn är dessutom ännu lättare för IS att ta över. Vi snackar om ännu mindre orter mitt ute i öknen såsom Mahin. Sadad som ligger närmast Damaskus - Homs motorvägen är en liten kristen ort som IS inte lär ha svårt att ta över.

Frågan då är om förstärkningar kan nå området från Homs, men svårt att veta hur starka förstärkningar man kan skicka då vi såg förstärkningarna i Palmyra (vilket var nästan inga förstärkningar) och vi vet hur försvagad Assad är samt att det pågår slag där Assad gått all-in på andar ställen i landet såsom Idlib och Aleppo.

Med andra ord idealtidpunkt för IS att ta Qaryatayn och sen avancera mot Qalamoun och Damaskus - Homs motorvägen.

Även om Assad skulle gå all-in i området för att stoppa IS så kommer det bara underlätta för rebellerna i Daraa, Aleppo, Idlib och Hama. Samtidigt planerar Assad en total reträtt från Deir Ezzor då situationen nu är helt ohållbar där efter förlusten av Palmyra.

Situationen för SAA ser ut att gå från katastrof till kritisk. Jag tror att till och med du ZuparN nu kan erkänna att SAA går mot en förlust i detta kriget.
Citera
2015-05-27, 23:43
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Kurder är dom som kommer vinna stort i den här konflikten. Dom som kommer förlora stort är Iran med sin alierade, SaudiArabien kommer förlora men inte lika mycket som Iran, Turkiet kommer nog också förlora en del, inte militärt eller så utan mer politiskt. Hur det kommer bli med den kristna minoriteten får vi vänta och se, de kanske få en eller två byar så det kan leva i Långtbortistan från omvärlden.

Efter sommaren kommer vi se hur stora landområden kurderna kommer ha under sina fötter.

Det är i princip redan kört för dem kristna i Mellanöstern nu. Ursprungsbefolkningen i området har fördrivits under en lång tid, men fann viss ro under 1950-2000 talet, fram till USA:s invasion 2003. Därefter har situationen för de kristna förändrats drastiskt. Uppemot 1 miljon kristna flydde från Irak och nu flyr de kristna från Syrien.

Den syrisk ortodoxa kyrkans patriark som idag intervjuades av LT fick frågan om vad han tror om de kristnas framtid i Mellanöstern och om de som flytt kommer återvända:
– Nej, jag tror inte det, säger patriarken och får en allvarlig min. Jag tror inte det händer, en liten del kanske en till fem procent återvänder, men inte mer än så.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2993106-lt-play-patriarken-jag-kanner-mig-hemma-har-

Tyvärr har är läget för osäkert för minoriteter just nu, speciellt minoriteter som finns utspridda över hela landet - vilket är fallet med de kristna. Tidigare utgjorde kristna cirka 10 % av Syriens befolkning, om 10 år tror jag att siffran kommer sjunka till under 3-4 %.
Citera
2015-05-27, 23:43
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir

Kurderna är bra på att utnyttja interna konflikter hos det andra folkslaget. I Syrien så krigar ju araber mot varandra och dem har utnyttjat detta. Samma i Irak. Men det håller inte i längden.

Det är ju knappast så att kurderna har en chans mot perserna i Iran eller turkarna i Turkiet. Skulle araberna vara enade i Syrien har kurderna givetvis ingen chans, så dem får njuta så länge det varar.
Citera
2015-05-27, 23:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Situationen för SAA ser ut att gå från katastrof till kritisk. Jag tror att till och med du ZuparN nu kan erkänna att SAA går mot en förlust i detta kriget.

Jag kan likt dig konstatera att det inte går bra för SAA nu och att det inte har gjort det under en längre period nu, ända sedan övertagandet av fängelset i Aleppo.

Du drar i min mening förhastade slutsatser, som du till viss del har fog för, men de är ändå förhastade. Den syriska regeringen kontrollerar Damaskus, Hama, Homs, Latakia och stora delar av Aleppo stad. Det är Syrien största och viktigaste städer. Om någon av dessa städer faller talar det mesta för att den syriska regeringen inte kan återuppta kontrollen över sitt landområde.

Både jag och du vet att detta krig haft hastiga svängar - politik kan skifta snabbt. Det finns mäktiga aktörer som nästan oberoende av den syriska regeringen och rebellerna, kan påverka läget på marken. USA:s flygbombningar, Hizbollah, Iran, Saudiarabien eller varför inte en intervention av Turkiet? En politisk lösning kan t.ex. inte heller uteslutas. Inget kan uteslutas och därför väljer jag att inte uttala mig om utgången i detta krig. Vi kommer inte se en utgång de närmaste åren. Det är jag helt övertygad om.

Vidare anser jag inte att det finns "vinnare" i krig. Det finns egentligen bara förlorare. Frågan är bara vem av parterna som kommer förlora i störst utsträckning.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-27 kl. 23:56.
Citera
2015-05-27, 23:56
Medlem
Iman2014s avatar
Ska tilläggas angående Qaryatayn området att det inte bor några Allawiter överhuvudtaget i området. Det bor kristna och sunniter, men i allmänhet så är det glesbefolkat även om sunni är majoritet i området finns det en del kristna också, främst i Saddad.

Det är oerhört svårt för Assad nu att motivera Allawiterna att strida i området där inga Allawiter bor. Först eftersom man har så stora förluster och vill nu försvara egna områden, plus att det pågår intensiva strider i närheten till Allawiternas områden, i Idlib provinsen i Jisr al Shughur området.

Att Assad ska mobilisera Allawiterna i detta området känns väldigt osannolikt och vi såg exempel på detta i Sukhnah och Palmyra, städerna föll efter bara 4-5 dagar och vi har inte ens sett ett enda spår av försök till motanfall och då är Palmyra mer än dubbelt så stor stad än Qaryatayn för att inte snacka om Mahin och Saddad.

Känns som IS kan gå all-in nu, eftersom det är osannolikt att detta området kommer se massiva förstärkningar.
Citera
2015-05-28, 00:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vidare anser jag inte att det finns "vinnare" i krig. Det finns egentligen bara förlorare. Frågan är bara vem av parterna som kommer förlora i störst utsträckning.
De största förlorarna är givetvis som alltid och utan undantag, assyrier (som du för övrigt kan sluta benämna som "minoriteter" eftersom ingen i MENA är i direkt majoritet, annat än om man räknar islam som en homogen folkgrupp). Kurder och ISIS är de näststörsta vinnarna, men ISIS är inte direkt en etnisk grupp, så kurderna leder över ISIS, men de som egentligen har segrat i denna konflikt är såklart den eviga juden. Hela mellanöstern är destabiliserad och försvagad, och folkmordet på assyrier fortsätter som vanligt medan kurder utnyttjar offerkortet bäst.

De assyriska byarna som nyligen "befriades" från ISIS är nu och kommer för alltid vara under kurdisk kontroll, och assyrier kommer inte tillåtas återvända till dessa byar.
Citera
2015-05-28, 00:04
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det är i princip redan kört för dem kristna i Mellanöstern nu. Ursprungsbefolkningen i området har fördrivits under en lång tid, men fann viss ro under 1950-2000 talet, fram till USA:s invasion 2003. Därefter har situationen för de kristna förändrats drastiskt. Uppemot 1 miljon kristna flydde från Irak och nu flyr de kristna från Syrien.

USA har aldrig brytt sig om kristna i Mellanöstern, det såg vi redan före Is härjningar. Även idag så vägrar USA ta ordet kristna i munnen men dom "står" för något gott: In God We Trust icke så är fallet!

Den syrisk ortodoxa kyrkans patriark som idag intervjuades av LT fick frågan om vad han tror om de kristnas framtid i Mellanöstern och om de som flytt kommer återvända:
– Nej, jag tror inte det, säger patriarken och får en allvarlig min. Jag tror inte det händer, en liten del kanske en till fem procent återvänder, men inte mer än så.

Exakt, man får hoppas på att den milda antalet ändå återvänder till sitt hem, men ska vi vara ärliga mot varandra så finns det inget att återvända till. Det gäller syrier, irakier med. Det går inte börja om från början där, den här konflikten kommer inte vara över på många år.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2993106-lt-play-patriarken-jag-kanner-mig-hemma-har-

Tyvärr har är läget för osäkert för minoriteter just nu, speciellt minoriteter som finns utspridda över hela landet - vilket är fallet med de kristna. Tidigare utgjorde kristna cirka 10 % av Syriens befolkning, om 10 år tror jag att siffran kommer sjunka till under 3-4 %.

I med denna konflikt så påverkar det givetvis befolkningspyramiden, man tänker inte på att göra barn, det finnns inte utrymme för det, det kommer vara så i många år.

Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Kurderna är bra på att utnyttja interna konflikter hos det andra folkslaget. I Syrien så krigar ju araber mot varandra och dem har utnyttjat detta. Samma i Irak. Men det håller inte i längden.

Men dom har stöd för det, det är så USA vill att det ska gå till, tror du själv att kurderna skulle våga sig på det om inte USA stod bakom dom för det?

Det är ju knappast så att kurderna har en chans mot perserna i Iran eller turkarna i Turkiet. Skulle araberna vara enade i Syrien har kurderna givetvis ingen chans, så dem får njuta så länge det varar.

Kurderna kommer inte göra något mot iranierna, inte ännu men med tiden då Iran börjar bli destabiliserad innifrån och med lite hjälp utifrån. Iran ger sken av att dom är hållsamma men verkligheten är att folket är trötta på fötrycket dom upplever dagligen, iranier vill till den tiden när Sahen styrde, folk var mer fria i Iran då vad svenskar är i Sverige idag.

Kommer en inre konflikt i Turkiet kan kurderna skapa något av kaosen men annars kommer dom inte komma något vart med PKK. Turkiet till skillnad arabländer så har dom inte problemet shia- sunni, Turkiet har en stark militär också, skulle något sånt hända kommer vad det än innebära kommer man med omedelbar verkan störta Erdogan. Han börjar få känningar.

Det är precis det som är problemet, araber kommer inte komma överens med varandra och det kommer inte ena dom tyvärr, då drar kurder fördel av det.
Citera
2015-05-28, 00:07
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
De största förlorarna är givetvis som alltid och utan undantag, assyrier (som du för övrigt kan sluta benämna som "minoriteter" eftersom ingen i MENA är i direkt majoritet, annat än om man räknar islam som en homogen folkgrupp). Kurder och ISIS är de näststörsta vinnarna, men ISIS är inte direkt en etnisk grupp, så kurderna leder över ISIS, men de som egentligen har segrat i denna konflikt är såklart den eviga juden. Hela mellanöstern är destabiliserad och försvagad, och folkmordet på assyrier fortsätter som vanligt medan kurder utnyttjar offerkortet bäst.

De assyriska byarna som nyligen "befriades" från ISIS är nu och kommer för alltid vara under kurdisk kontroll, och assyrier kommer inte tillåtas återvända till dessa byar.

Jag håller med dig om att de största förlorarna i detta krig är assyrier/syrianer och kaldéer. Det råder ingen tvekan om det, då det rör sig om en liten och redan marginaliserad folkgrupp. På lång sikt finns det ingen framtid kvar för denna grupp och det är därför väldigt viktigt att världssamfundet uppmärksammar detta och upprättar ett provinsiellt självstyre för dessa minoritetsgrupper i Irak eller Syrien.

Israel accepterade Assad. De känner nog sig inte som vinnare om IS eller al-Nusra blir deras grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in