Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Nu har förmåga att se saker ur flera perspektiv, objektivitet är viktigt. Jag finner ingen mening med skriva saker som inte har förankring i verkligheten.
Det går inte bra för SAA just nu, men kriget är långt ifrån över. Det går inte att utesluta en militär eller politisk vändning - även fast du har svårt att tro på det så kan det ske. Om det kommer ske är något som tiden får utvisa.
Håller faktiskt med dig här, tiden får utvisa även om jag är rätt säker på att detta "War of attrition" nu börjar ge permanenta resultat.
Däremot vet jag inte om du håller med mig, men denna IS offensiven är riktigt intressant att följa. Jag har alltid sagt att Syriska öknen är nyckeln i detta kriget, att Palmyra är nyckeln till allting och att se IS avancera så fort, och nu nå Qaryatayn gör detta otroligt intressant att följa. Att följa och se om IS kan nå hela vägen till Damaskus - Homs motorvägen.
Kan dem skapa en landförbindelse till Qalamoun och Libanon hela vägen från Ramadi och Mosul kommer det få enorma konsekvenser, som man egentligen måste skriva väldigt mycket för att kunna förklara allting.
Det som är så intressant är att efter Palmyra verkar ingenting kunna stoppa dem, det är bara några ökenstäder såsom Qaryatayn och Mahin, med ett SAA som inte ens är kapabla att försvara sig, som vi såg i Palmyra och inte har resurserna till motanfall längre. Hur långt kommer detta gå?
Och som jag skrev innan, allting handlar om försörjningslinjer, medan IS har tiotals vägar från Irak via Palmyra, så har SAA endast Damaskus - Homs motorvägen.
Ska bli otroligt spännande att följa denna offensiven. Flygbombningar av IS har nu dragit dem till Assad, dem vet att inga amerikanska flygbombningar väntar, till skillnad från i Irak och mot YPG i Syrien. Och rebellerna i norra och södra Syrien är för många, så IS kommer lägga alla sina resurser på Assad nu
Kan bara tänka mig reaktionerna i Libanon om IS skapar en landförbindelse från Ramadi och Mosul till Libanon. Och hur SAA kommer reagera om man tar Qaryatayn och når Damaskus - Homs motorvägen. Spännande tid framöver nu.