2015-05-28, 00:43
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Obehagligt att tänka på. Sedan så upplever jag inte assyrier som speciellt nationalistiska (förutom vissa undantag), till skillnad från judarna som genast begav sig till Palestina för att skapa sig ett land där. Frågan är egentligen om den assyriska identiteten kommer att föras vidare till 2:a, 3:e och 4:e generation. Kanske är det möjligt.

Det är därför dessa människor behöver en fristad, en plats där de kan känna sig delaktiga och få bestämma över sig själva. Judarna begav sig till Israel när utomstående stater gav de medlen för detta, annars hade de inte återvänt till Mellanöstern.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-28 kl. 00:47.
Citera
2015-05-28, 00:43
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Nu har förmåga att se saker ur flera perspektiv, objektivitet är viktigt. Jag finner ingen mening med skriva saker som inte har förankring i verkligheten.

Det går inte bra för SAA just nu, men kriget är långt ifrån över. Det går inte att utesluta en militär eller politisk vändning - även fast du har svårt att tro på det så kan det ske. Om det kommer ske är något som tiden får utvisa.

Håller faktiskt med dig här, tiden får utvisa även om jag är rätt säker på att detta "War of attrition" nu börjar ge permanenta resultat.

Däremot vet jag inte om du håller med mig, men denna IS offensiven är riktigt intressant att följa. Jag har alltid sagt att Syriska öknen är nyckeln i detta kriget, att Palmyra är nyckeln till allting och att se IS avancera så fort, och nu nå Qaryatayn gör detta otroligt intressant att följa. Att följa och se om IS kan nå hela vägen till Damaskus - Homs motorvägen.

Kan dem skapa en landförbindelse till Qalamoun och Libanon hela vägen från Ramadi och Mosul kommer det få enorma konsekvenser, som man egentligen måste skriva väldigt mycket för att kunna förklara allting.

Det som är så intressant är att efter Palmyra verkar ingenting kunna stoppa dem, det är bara några ökenstäder såsom Qaryatayn och Mahin, med ett SAA som inte ens är kapabla att försvara sig, som vi såg i Palmyra och inte har resurserna till motanfall längre. Hur långt kommer detta gå?

Och som jag skrev innan, allting handlar om försörjningslinjer, medan IS har tiotals vägar från Irak via Palmyra, så har SAA endast Damaskus - Homs motorvägen.

Ska bli otroligt spännande att följa denna offensiven. Flygbombningar av IS har nu dragit dem till Assad, dem vet att inga amerikanska flygbombningar väntar, till skillnad från i Irak och mot YPG i Syrien. Och rebellerna i norra och södra Syrien är för många, så IS kommer lägga alla sina resurser på Assad nu

Kan bara tänka mig reaktionerna i Libanon om IS skapar en landförbindelse från Ramadi och Mosul till Libanon. Och hur SAA kommer reagera om man tar Qaryatayn och når Damaskus - Homs motorvägen. Spännande tid framöver nu.
Citera
2015-05-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
De största förlorarna är givetvis som alltid och utan undantag, assyrier (som du för övrigt kan sluta benämna som "minoriteter" eftersom ingen i MENA är i direkt majoritet, annat än om man räknar islam som en homogen folkgrupp). Kurder och ISIS är de näststörsta vinnarna, men ISIS är inte direkt en etnisk grupp, så kurderna leder över ISIS, men de som egentligen har segrat i denna konflikt är såklart den eviga juden. Hela mellanöstern är destabiliserad och försvagad, och folkmordet på assyrier fortsätter som vanligt medan kurder utnyttjar offerkortet bäst.

De assyriska byarna som nyligen "befriades" från ISIS är nu och kommer för alltid vara under kurdisk kontroll, och assyrier kommer inte tillåtas återvända till dessa byar.
Har du något som backar upp ditt påstående?
Citera
2015-05-28, 00:47
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Däremot vet jag inte om du håller med mig, men denna IS offensiven är riktigt intressant att följa. Jag har alltid sagt att Syriska öknen är nyckeln i detta kriget, att Palmyra är nyckeln till allting och att se IS avancera så fort, och nu nå Qaryatayn gör detta otroligt intressant att följa. Att följa och se om IS kan nå hela vägen till Damaskus - Homs motorvägen.

Jag skrev detta innan offensiven mot Palmyra började - IS avancerar på landsbygden och därför är det viktigt att inte ge dem öppningar mot stora städer som Homs. Nu sker det jag befarade, nämligen att IS avancerar mot en viktig försörjningslinje, Damaskus - Homs - Hama - Aleppo.

Här är bilden jag ritade för att förklara vad jag menade förra veckan:
http://i.imgur.com/B4z6pGi.jpg?1
Citera
2015-05-28, 00:54
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddbb
Accepterade Assad, var har du fått det ifrån? Tror du att lätt beväpnade rebeller utgör ett större hot mot Israel en SAA? Det är skillnad på gerilla krig och ett konvetionellt krig.

Undar också, hur då Assad är accepterad?

Se och lär av en man som pratade om Syrien kriget tio år innan det utbröt: https://www.youtube.com/watch?v=LM2Fi1rhYqc

Det är Iran som är målet.

Det är exakt vad jag också tror. Iran är största målet!

Citat:
Latakiya är ju känt för att utgöra arméns hjärta, ett måste. Frågan är om libaneserna skulle tillåta transport av krigsmateriel genom Libanon - den enda andra alternativa rutten - till Damaskus. Libanon är splittrade i stödet till den syriska regeringen, efter många år av konflikt mellan dem, såsom vid det ouppklarade mordet på Rafiq Hariri. Skulle Libanon känna sig säkra som grannar till en islamisk stat?

Hassan Nasrallah stöder ju Syriens regering, och har nyligen uppmanat det libanesiska folket att gå med i Hizbollah för att försvara deras granne. Jag upplever det som att de har oerhört stort stöd bland folket, och de tycks vara de enda som aktivt gör något mot IS.

Kan tänka mig det i och med att Deir Ez-Zor är nästan helt omslutet av IS; hur fick de in krigsmateriel där i första början?

Hur kommer det sig att syriska regeringen i första början har sådana brister, får de inte aktivt stöd från Ryssland, eller är armén helt enkelt underbemannad? Många unga flyr ju från Syrien som blir inkallade, bland annat till Sverige, har själv träffat en som flytt.

Kurderna är ju också placerade i norra Syrien och Irak, de har en helt annan utgångspunkt i första början, medan folk som assyrier är helt utspridda. De kan i lugn och ro angripa från norr, utan större hot från irakiska eller syriska regeringen.

Frågan är ju om Irak Kurdistan efter kriget blir självständigt, skulle de kunna etablera sig tillräckligt militärt för att kunna utöka självständighetsrörelsen till Turkiet?

Kurdistan kommer bli självständig, inget snack om den saken. Frågan är vem som ska beväpna kurderna mot Turkiet? USA kan inte göra det bakom Turkiet tror jag, sen är Turkiet också ett NATO- land, hur kommer NATO se på det isf? Eller så kommer NATO blunda för det, NATO är ju USA.

Men om vi låtsas att USA beväpnar kurderna så kommer det behövas flera hundra tusen kurder, Turkiet har en militär på minst 500 tusen man borträknat dom man har i NATO. Det skulle betyda inbördeskrig och Turkiet skulle gå in med full styrka både uppifrån och från marken.

Obehagligt att tänka på. Sedan så upplever jag inte assyrier som speciellt nationalistiska (förutom vissa undantag), till skillnad från judarna som genast begav sig till Palestina för att skapa sig ett land där. Frågan är egentligen om den assyriska identiteten kommer att föras vidare till 2:a, 3:e och 4:e generation. Kanske är det möjligt.

Skulle inte haft någon betydelse ändå om assyrier var nationalistiska av sig. Judarna hade de mäktigaste länderna bakom sig och har det fortfarande. Ingen bra jämförelse.

Den assyriska identiteten kommer föras max till 3e generationen sen kommer den avvta. Jag känner en hel del assyrier och syrianer i den åldern att dom borde ha minst 1 barn men dom vill inte det, dom vill inte ha barn för att leva sitt egna liv i ett så fritt land som Sverige, tänk hur man tänker då i ett sargat land som Syrien och Irak?
Citera
2015-05-28, 00:55
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddbb
https://www.youtube.com/watch?v=d-2uvKfYGQ4

Ny dokumentär från Vice.

Tydligt att VICE stödjer JaN, Gillade VICE tidigare men sedan judeoextremisten Murdoch köpte in sig handlar det mest om att kasta skit på Ryssland sprida propaganda.

Hur kan man göra en dokumentär om en av Världens mest brutala grupperingar utan en enda kritisk synpunkt. Det är förståligt att dem inte kan göra det på plats av rädsla för att halsuggas, men efteråt?

Obamas förra rådgivare sitter sedan jan 2015 i Vice styrelse, vilket man märker av eftersom dem låter amerikanska politiker breda ut sig i vart och varannat program, alltid utan en endast kritisk fråga.

Tråkigt att ett så bra format blivit politiserat till denna grad.

Det jag gillar med VICE är att de inte fliker in med subjektiva åsikter, de bara filmar. Det enda de gör är att intervjua folk, tyckte inte att det gjorde det här heller. Att de flesta i videoklippet kritiserar Bashar förstår man, det är nog inte vist att visa stöd för regeringen i ett Nusra-kontrollerat område.

Dock så har jag inte sett reportagen om Ryssland, kan mycket väl vara sant.
Citera
2015-05-28, 01:42
Medlem
bernad_laws avatar
Tråden handlar om konflikten i Syrien, inte religiösa grubblerier. Varningar utdelade. /Mod
Citera
2015-05-28, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
De assyriska byarna som nyligen "befriades" från ISIS är nu och kommer för alltid vara under kurdisk kontroll, och assyrier kommer inte tillåtas återvända till dessa byar.

Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Har du något som backar upp ditt påstående?

https://youtu.be/SKZzf4Ic4YM?t=320
Brittisk politiker tar upp hur kurder i norra Irak kör ut assyrier från sina hem och byar, dvs ägnar sig åt etnisk rensning. Han har själv varit på plats och bevittnat det och säger sig ha omfattande bevis som han kommer lägga fram.

Human Rights Watch kom för några månader med en rapport som beskriver den etniska resning av araber som kurder ägnar sig åt att göra i byar som man erövrat från IS. Också olika former av tortyr nämns i rapporten:
http://www.hrw.org/news/2015/02/25/iraqi-kurdistan-arabs-displaced-cordoned-detained

Citat:
Destroying Arab Homes, Moving in Kurds
Scores of Arab homes have been destroyed in villages, towns, and cities under Peshmerga control in Makhmur district and Zumar sub-district. During visits to eight of these communities in December, some of which had not been resettled, Human Rights Watch saw homes that had been torched, bulldozed, or demolished with explosives, as well as others that appeared to have been destroyed by shelling. Walls near some destroyed homes were spray-painted with anti-Arab and pro-Kurdish slogans.
Citat:
Looting of Christian Homes
Human Rights Watch also received complaints from more than two dozen displaced residents of the Chaldo-Assyrian Christian town of Tal Usquf that members of the Peshmerga had repeatedly looted their homes since capturing the town from ISIS on August 17. They said Peshmerga and Asayish controlling the town ignored their complaints about the theft. “Pillage,” the forcible taking of private property by parties to a conflict, is a war crime.

Riktigt läskig läsning att se vad kurderna ägnar sig åt att göra med andra etniska grupper i de områden de ockuperar. Inte konstigt att många kristna föredrar att betala kristen skatt och leva under IS.
Senast redigerad av financialcenter 2015-05-28 kl. 04:42.
Citera
2015-05-28, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014

Även om Assad skulle gå all-in i området för att stoppa IS så kommer det bara underlätta för rebellerna i Daraa, Aleppo, Idlib och Hama. Samtidigt planerar Assad en total reträtt från Deir Ezzor då situationen nu är helt ohållbar där efter förlusten av Palmyra.

Är enbart wahhabist rykten du sprider, finns ingen sanning i det som sägs. Deir Ezzor kommer aldrig falla så länge Damaskus inte faller. Regeringssidan har totalt stöd från lokalbefolkingnen då IS massakrerade flera av stammarna som bor i området tidigare. Stora majoriteten av styrkorna som försvarar området är just de lokala sunni stammarna och dessa kommer kriga till döden då de vet vad som väntar annars. De har dessutom fått militär träning under senaste halvåret. Är inte ens möjligt att förflytta dem. Dessa folk är självförsörjande i öknen och det tar inte mycket resurser för regeringssidan att hålla den här fronten öppen.

Här är några av dem på väg hem efter att de krigat mot IS, http://www.liveleak.com/view?i=526_1420329037
de är inte direkt disciplinerade men sen videon filmades har de nog lärt sig en del.
Senast redigerad av financialcenter 2015-05-28 kl. 05:13.
Citera
2015-05-28, 05:23
Medlem
Citat:
Det jag gillar med VICE är att de inte fliker in med subjektiva åsikter, de bara filmar. Det enda de gör är att intervjua folk, tyckte inte att det gjorde det här heller. Att de flesta i videoklippet kritiserar Bashar förstår man, det är nog inte vist att visa stöd för regeringen i ett Nusra-kontrollerat område.

Bildspraket var exakt som Jazeeras filmande fran Gaza brukar vara. Inzoomningar pa gratande bebisar etc och sa en sjalvutnamn tolkare som ska forklara hur det ar fiendens fel att bebisen grater.
Citera
2015-05-28, 11:17
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=_KEOlgAQ8gU

Här är ett storverk från Syrien, ni borde se hela

Arab nationalism, som alla jävla religösa fanatiker hatar så hårt.
Citera
2015-05-28, 13:25
Medlem
SoulAmazins avatar
YPG erkänner nu att de som mördade ledaren för Khabours väktare, David Jendo, och skadade Elias Nasser, var YPG-medlemmar.

http://www.hujada.com/article.php?ar=2631
http://www.ypgrojava.com/en/index.php/statements/669-general-command-a-statement-to-the-public-opinion
Senast redigerad av SoulAmazin 2015-05-28 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in