Citat:
Ursprungligen postat av
Vitalrepus
Hej! Jag har visserligen inte någon skoluppgift i ämnet ifråga, utan jag är enbart intresserad. Jag tog en titt på definitionen av "nationalekonomi" på Wikipedia, och där stod det att nationalekonomi kan indelas i två huvudområden, nämligen mikroekonomi och makroekonomi. Enligt Wikipedia så studerar mikroekonomi enskilda beslutsfattare, och detta är något jag inte riktigt förstår mig på. Vad menas egentligen? Sedan så stod det att inom makroekonomi så studeras en ekonomi som helhet vilket jag är helt införstådd i, men sedan så påstods även att makroekonomiska studier har ett fokus på så kallade aggregerade variabler så som produktion, arbetslöshet och inflation. Vad åsyftas när man nämner "aggregerade variabler"? Tack så mycket.
Som det låter behandlar mikro mindre perspektiv (t ex. företag och konsumenter på en marknad) och makro större perspektiv(ett lands ekonomi).
Aggregerade variabler kan vara t ex.
Y(BNP) = investeringar+ konsumtion + export - import + offentliga utgifter.
Höjs skatten minskar folks konsumtion då de har mindre pengar att konsumera för men samtidigt ökar ju(till en viss grad) intäkterna för staten och då kan de offentliga utgifterna öka.
Stärks kronan gentemot övriga valutor ökar importen men exporten minskar etc etc.