2015-04-11, 00:31
Bannlyst
Om ett ett land har ett sparandeunderskott i den privata sektorn betyder det då att den har också ett sparandeunderskott i den offentliga sektorn?
Citera
2015-04-12, 20:27
Bannlyst
Antag att den offentliga budgeten är i balans i utgångsläget och att politikerna håller nivån på skatter, transfereringar samt offentlig konsumtion/investeringar oförändrad trots att ekonomin går in i en högkonjunktur. Hur påverkas det offentliga budgetunderskottet av den uppkomna situationen? Vi antar att skatteintäkter och transfereringar är en funktion av konjunkturläget.

a) Den passiva finanspolitiken leder till ett offentligt budgetunderskott
b) Den offentliga budgeten är fortfarande i balans eftersom det offentliga budgetsaldot bara bestäms av finanspolitiken
c) Den offentliga budgetbalansen förstärks genom automatiska stabilisatorer
d) Den offentliga budgetbalansen försvagas genom automatiska stabilisatorer

---

Har tyvärr ingen facit så vet inte vad som är rätt svar men jag vet att automatiska stabilisatorer hjälper till i lågkonjunktur respektive högkonjunktur (t.ex skatter, a-kassa etc) men jag är lite kluven just i denna fråga så är tacksam om någon kunde hjälpa till. Tror själv att svaret är C men är tacksam för svar!
Citera
2015-04-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattans
Hej,

Förstår inte riktigt en del på uträkningen som min lärare gjort, dvs. facit.

Min och lärarens uträkning finns med

Givet:
Efterfrågans priselasticitet = -1.6
Pris = 20 000 kr
Kvantitet (Q) = 200

*Beräkna förändringen i efterfrågad kvantitet då priset sjunker med 4000 kronor.

-1.6 = (18000/(200 + ΔQ/2) * (ΔQ/4000)

-1.6*(-800000 -2000/ΔQ) = 18000* ΔQ
Såhär långt kommer jag. Förstår inte vad min lärare gjort nedan, hur får han fram 14800? Det hela är ju en ekvation så det ska vara enkelt.

1280000 = 14800* ΔQ

ΔQ = 1280000/14800 = 86.5

Blir väldigt tacksam för hjälp!

Alltså jag förstår fortfarande inte. Skulle någon kunna skriva in med siffrorna?

Du har ped, men troligen vill läraren att du använder arc elasticity.
Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Arc_elasticity
https://www.youtube.com/watch?v=8a6zADgZM9s

Hoppas detta var till hjälp.
Citera
2015-04-25, 23:02
Bannlyst
Antag att ett-årsräntan är 3% och att den förväntade ettårsräntan om ett
år (den
förväntade räntan om ett år på obligationer med ett års löptid) är 1%. Vad är då
två-årsräntan (räntan per år på obligationer med två års löptid) idag (ungefär)?

---

hur räknar man ut det?
Citera
2015-04-28, 12:15
Medlem
eJohanssons avatar
Hej! Har en uppgift jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Uppgift:
Om fem år planerar du att ta lite extra ledigt under de därpå följande fyra åren för att resa. Du planerar att du behöver 25000 kronor vid början av varje år för dessa resor. Om räntan är 9% och oförändrad, hur mycket måste du spara idag?
a) 64600 kr
b) 57378 kr <--- Rätt svar.
c) 42550 kr
d) 19194 kr
e) Inget av ovanstående

Mitt lösningsförslag:
PV = C[1-(1+r)^-n / r] ---> 25000[1-(1+0,09)^-4/0,09] = 80992,99693
PV = FV/(1+r)^n ---> 80992,99693/(1+0,09)^5 = 52639,89078

Enligt min lösning behöver jag alltså spara 52639,9 kr idag, vilket inte stämmer överens med det rätta svarsalternativet. Vad gör jag för fel?
Citera
2015-05-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eJohansson
Hej! Har en uppgift jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Uppgift:
Om fem år planerar du att ta lite extra ledigt under de därpå följande fyra åren för att resa. Du planerar att du behöver 25000 kronor vid början av varje år för dessa resor. Om räntan är 9% och oförändrad, hur mycket måste du spara idag?
a) 64600 kr
b) 57378 kr <--- Rätt svar.
c) 42550 kr
d) 19194 kr
e) Inget av ovanstående

Mitt lösningsförslag:
PV = C[1-(1+r)^-n / r] ---> 25000[1-(1+0,09)^-4/0,09] = 80992,99693
PV = FV/(1+r)^n ---> 80992,99693/(1+0,09)^5 = 52639,89078

Enligt min lösning behöver jag alltså spara 52639,9 kr idag, vilket inte stämmer överens med det rätta svarsalternativet. Vad gör jag för fel?

Om 5 år, dvs du kommer först få ränta på ditt kapital i 5 år. Sedan kommer du att ta ut det i fyra omgångar a 25kkr, per omgång.förta uttag om 5 år.

Detta betyder att du skall ha kapital nog för dina 4 uttag. FV>=0 med 4 uttag a 25kkr. ->behov om 5 år säg X; beräkna sedan nuvärdet av X. (5 år tisigare- dvs idag) -> detta ger dig vad du minst behöver spara för att täcka dina framtida resautgifter på 25kkr/år i 4 år. (detta är noinella värden, och förutsatt att räntan ej ändras)

hoppas detta var till hjälp.

andejoha
Citera
2015-05-05, 01:08
Medlem
eJohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Om 5 år, dvs du kommer först få ränta på ditt kapital i 5 år. Sedan kommer du att ta ut det i fyra omgångar a 25kkr, per omgång.förta uttag om 5 år.

Detta betyder att du skall ha kapital nog för dina 4 uttag. FV>=0 med 4 uttag a 25kkr. ->behov om 5 år säg X; beräkna sedan nuvärdet av X. (5 år tisigare- dvs idag) -> detta ger dig vad du minst behöver spara för att täcka dina framtida resautgifter på 25kkr/år i 4 år. (detta är noinella värden, och förutsatt att räntan ej ändras)

hoppas detta var till hjälp.

andejoha

Det är väl precis som jag har gjort, eller missförstår jag dig?
Citera
2015-05-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eJohansson
Det är väl precis som jag har gjort, eller missförstår jag dig?

Tror felet du gjort är att du ej får ränta innan 1a uttag på 25kkr. (dvs efter 5 år gått tas ju de första 25kkr ut med en gång, sedan bara 3 perioder kvar till pengarna skall vara slut)

hoppas detta var till hjälp
Citera
2015-05-26, 16:17
Medlem
Är en gammal tentauppgift som borde vara enkel jag har fastnat för.(finansiell ekonomi)

http://i.imgur.com/UNPe3J8.png

Först räknar man ju ut PV(present value) 100 000/(1,015^3)
Skulle det vara en vanlig uppgift skulle jag lösa den enkelt men förstår inte hur man får fram g(tillväxten i kassaflödet).

Eller ska man först räkna ut uttrycket utan g för att se ökningen per år? alltså (1-1/(1+r))/r
Citera
2015-05-27, 09:58
Medlem
Vitalrepuss avatar
Hej! Jag har visserligen inte någon skoluppgift i ämnet ifråga, utan jag är enbart intresserad. Jag tog en titt på definitionen av "nationalekonomi" på Wikipedia, och där stod det att nationalekonomi kan indelas i två huvudområden, nämligen mikroekonomi och makroekonomi. Enligt Wikipedia så studerar mikroekonomi enskilda beslutsfattare, och detta är något jag inte riktigt förstår mig på. Vad menas egentligen? Sedan så stod det att inom makroekonomi så studeras en ekonomi som helhet vilket jag är helt införstådd i, men sedan så påstods även att makroekonomiska studier har ett fokus på så kallade aggregerade variabler så som produktion, arbetslöshet och inflation. Vad åsyftas när man nämner "aggregerade variabler"? Tack så mycket.
Citera
2015-05-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Hej! Jag har visserligen inte någon skoluppgift i ämnet ifråga, utan jag är enbart intresserad. Jag tog en titt på definitionen av "nationalekonomi" på Wikipedia, och där stod det att nationalekonomi kan indelas i två huvudområden, nämligen mikroekonomi och makroekonomi. Enligt Wikipedia så studerar mikroekonomi enskilda beslutsfattare, och detta är något jag inte riktigt förstår mig på. Vad menas egentligen? Sedan så stod det att inom makroekonomi så studeras en ekonomi som helhet vilket jag är helt införstådd i, men sedan så påstods även att makroekonomiska studier har ett fokus på så kallade aggregerade variabler så som produktion, arbetslöshet och inflation. Vad åsyftas när man nämner "aggregerade variabler"? Tack så mycket.

Som det låter behandlar mikro mindre perspektiv (t ex. företag och konsumenter på en marknad) och makro större perspektiv(ett lands ekonomi).

Aggregerade variabler kan vara t ex.
Y(BNP) = investeringar+ konsumtion + export - import + offentliga utgifter.

Höjs skatten minskar folks konsumtion då de har mindre pengar att konsumera för men samtidigt ökar ju(till en viss grad) intäkterna för staten och då kan de offentliga utgifterna öka.

Stärks kronan gentemot övriga valutor ökar importen men exporten minskar etc etc.
Citera
2015-05-27, 13:32
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadfanardetta
Som det låter behandlar mikro mindre perspektiv (t ex. företag och konsumenter på en marknad) och makro större perspektiv(ett lands ekonomi).

Aggregerade variabler kan vara t ex.
Y(BNP) = investeringar+ konsumtion + export - import + offentliga utgifter.

Höjs skatten minskar folks konsumtion då de har mindre pengar att konsumera för men samtidigt ökar ju(till en viss grad) intäkterna för staten och då kan de offentliga utgifterna öka.

Stärks kronan gentemot övriga valutor ökar importen men exporten minskar etc etc.

Tack! Jag förstod allting förutom "Y(BNP)", vad menas med det?

Jag vet att BNP = bruttonationalprodukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in