2015-05-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadfanardetta
Är en gammal tentauppgift som borde vara enkel jag har fastnat för.(finansiell ekonomi)

http://i.imgur.com/UNPe3J8.png

Först räknar man ju ut PV(present value) 100 000/(1,015^3)
Skulle det vara en vanlig uppgift skulle jag lösa den enkelt men förstår inte hur man får fram g(tillväxten i kassaflödet).

Eller ska man först räkna ut uttrycket utan g för att se ökningen per år? alltså (1-1/(1+r))/r

Enklast att se det som i detta fall 3 st årliga insättningar, med start idag (enl upg). Årligen lägga undan betyder att dessa skall vara lika stora i nominellt värde. Dvs x1=x2=x3. -> efter 3 år (dvs innan insättning nummer 4) skall du ha nominellt 100 kkr.
detta löses genom summa av i=1 till 3 av K*(1+r)^i

se
http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+%28sum+i%3D1+to+3%2C+K*%281%2B0.015%29^i% 29%3D100000

Att detta stämmer ses här.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=sum+i%3D1+to+3%2C+32353*%281%2B0.015%29^i++

Om du vill anv formeln du givits: obs 1a insättning efter en period. Dvs den bortser från 1a insättningen du gör idag. Kom ihåg detta om du anv den formeln.

Hoppas detta var till hjälp
Citera
2015-05-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Tack! Jag förstod allting förutom "Y(BNP)", vad menas med det?

Jag vet att BNP = bruttonationalprodukt.

Det var slarv av mig, i kursen jag läste förkortades BNP som Y, investeringar som I etc.
Citera
2015-05-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Enklast att se det som i detta fall 3 st årliga insättningar, med start idag (enl upg). Årligen lägga undan betyder att dessa skall vara lika stora i nominellt värde. Dvs x1=x2=x3. -> efter 3 år (dvs innan insättning nummer 4) skall du ha nominellt 100 kkr.
detta löses genom summa av i=1 till 3 av K*(1+r)^i

se
http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+%28sum+i%3D1+to+3%2C+K*%281%2B0.015%29^i% 29%3D100000

Att detta stämmer ses här.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=sum+i%3D1+to+3%2C+32353*%281%2B0.015%29^i++

Om du vill anv formeln du givits: obs 1a insättning efter en period. Dvs den bortser från 1a insättningen du gör idag. Kom ihåg detta om du anv den formeln.

Hoppas detta var till hjälp

Tack så mycket, det var det. Jag behöver alltså inte alls räkna ut g?
Citera
2015-05-27, 23:55
Medlem
Citat:
Tack så mycket, det var det. Jag behöver alltså inte alls räkna ut g?

så som jag förstår uppgiften skall alla insättningar vara lika i nominellt belopp. (lika många kronor).
g skall väl markera ändring i detta insatta belopp, men våran ändring finns ej, alla insatta belopp kommer vara lika.

hoppas detta var till hjälp.
Citera
2015-05-28, 21:32
Medlem
aziss avatar
Hej , gör en inlämning om hur ekonomin utvecklar sig från 500- talet till den industriella revolution. Den ena frågan lyder vilka kan orsakerna tänkas vara att kina inte bedrev världshandel som europa trots man var en stark nation mellan 1600-1700 talet?
Citera
2015-05-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azis
Hej , gör en inlämning om hur ekonomin utvecklar sig från 500- talet till den industriella revolution. Den ena frågan lyder vilka kan orsakerna tänkas vara att kina inte bedrev världshandel som europa trots man var en stark nation mellan 1600-1700 talet?

Vad jag förstått var det mer kopplat till deras politik än deras ekonomi. Kina var till stor del isolerat från omvärlden på eget initiativ.

I Europa ville alla länder ha en fördel mot övriga för att bli starkare i maktkampen.
Citera
2015-05-31, 13:41
Medlem
aziss avatar
Citat:
Vad jag förstått var det mer kopplat till deras politik än deras ekonomi. Kina var till stor del isolerat från omvärlden på eget initiativ.

I Europa ville alla länder ha en fördel mot övriga för att bli starkare i maktkampen.

tack för svar , jag hittar seriöst ingenting angående det läraren hävdar...
Citera
2015-05-31, 17:13
Medlem
Ett företag har genom innovation fått ensamrätt på försäljningen av en produkt som gör det möjligt att ta bort fästingar och samtidigt eliminera risken för boreliasmitta från fästingen. Företagets marknadsanalys visar att det finns en årlig efterfrågan på denna produkt från husdjursägare, som är villiga att betala omkring 15 kronor per enhet, om c:a 2 miljoner enheter, för att ta bort fästingar från hundar och katter. Vidare finns det en efterfrågan från privatpersoner på samma produkt på uppskattningsvis 500 000 enheter, med en betalningvilja på 40 kronor per enhet. Företagets marginalkostnad är 5 kr.

Hur stor blir företagets vinst om man vinstmaximerar under antagande om fullständigt arbitrage mellan marknaderna för fästingborttagning för husdjur och privatpersoner?
Citera
2015-06-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nabonidus
Ett företag har genom innovation fått ensamrätt på försäljningen av en produkt som gör det möjligt att ta bort fästingar och samtidigt eliminera risken för boreliasmitta från fästingen. Företagets marknadsanalys visar att det finns en årlig efterfrågan på denna produkt från husdjursägare, som är villiga att betala omkring 15 kronor per enhet, om c:a 2 miljoner enheter, för att ta bort fästingar från hundar och katter. Vidare finns det en efterfrågan från privatpersoner på samma produkt på uppskattningsvis 500 000 enheter, med en betalningvilja på 40 kronor per enhet. Företagets marginalkostnad är 5 kr.

Hur stor blir företagets vinst om man vinstmaximerar under antagande om fullständigt arbitrage mellan marknaderna för fästingborttagning för husdjur och privatpersoner?

Så alla kan byta till den billigare 15kr varianten och kommer göra så. (fullständigt arbitrage).
Du har egentligen bara 2 st punkter på två olika efterfrågekurvor. Summera horisontellt (q).
2Menhet+500kenhet->2.5M enhet , a det lågre priset givet av husdjursägares betalningsvilja på 15 kr.
2.5M enhet * 15kr/enhet = P*Q. Marg kostnad är 5kr. dvs vinsten är 10ke/enhet. Eller tag iställer P*Q-MC*Q som vinst. Detta är hur jag tolkat det du har. Dvs du kan ej kontrollera att de sålda doserna till husdjuren ej anv för människor (fullst arb). Sedan skall tillkomma att du har monopol (troligen via statligt garanti, patent) och ev positiva externaliteter i form av förre smittade ävrn bland de som ej köper doser av bolaget.

hoppas detta var till hjälp
Citera
2015-06-02, 19:52
Medlem
Det finns en treårig kupongobligation utgiven av staten. Vad är ettårsräntan i Sverige ungefär om obligationens YTM är 5 procent, två-års statslåneräntan är 6 procent och tre-års statslåneräntan är 5,5 procent?

Har ingen aning hur jag ska räkna ut denna, hjälp! tack i förhand
Citera
2015-06-03, 20:02
Medlem
Om den enkla avkastning från februari till april är 5 % och den enkla räntan från april till juni är 5 % vad är log-avkastningen februari till juni?

Rätt svar är 9.75 procent men jag har ingen aning hur jag ska räkna på detta.
Citera
2015-06-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
Om den enkla avkastning från februari till april är 5 % och den enkla räntan från april till juni är 5 % vad är log-avkastningen februari till juni?

Rätt svar är 9.75 procent men jag har ingen aning hur jag ska räkna på detta.

ln (1,05)+ln (1,05)=0.0975
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in