2013-09-05, 15:30
Bannlyst
Tjena , kan någon hjälpa mig med lite nationalekonomiska grunder? Är intresserad av yrket men vill gärna lära mig grunderna för nationalekonomi. Menar inte att jag ska börja arbeta med det snart är väldigt ung men intresserad vore schyst med förslag tack.
Citera
2013-09-09, 15:22
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada11
Tjena , kan någon hjälpa mig med lite nationalekonomiska grunder? Är intresserad av yrket men vill gärna lära mig grunderna för nationalekonomi. Menar inte att jag ska börja arbeta med det snart är väldigt ung men intresserad vore schyst med förslag tack.

Studera NEK A. Där har du grunderna. Eller kika på denna länk http://lmgtfy.com/?q=Nationalekonomi
Citera
2013-09-10, 17:25
Medlem
Basic mikroekonomi

Hej, jag har tre frågor i ett övningskompendium som jag ej kan läsa mig till svaren till.
Uppskattar all hjälp!

4. Utgå ifrån en 2-varuekonomi. Förklara hur en förändring i konsumtionen av en normal vara kan delas upp i en substitutions- och en inkomsteffekt när priset på varan ändras. I vilken riktning går resp. effekt?

8. Redogör för hur en individs efterfrågekurva för en inferiör vara kan härledas utifrån hans preferenser. Ange förutsättningarna! Illustrera grafiskt!

9. Redogör för hur en individs efterfrågekurva för en Giffen vara kan härledas utifrån hans preferenser. Ange förutsättningarna! Illustrera grafiskt!

Tack på förhand!
Citera
2013-09-13, 05:33
Bannlyst
Någon som vet någon hemsida,bok,tidning där man kan lära sig grundtermer och grundläggande nationalekonomi vore väldigt snällt , tack.
Citera
2013-09-15, 00:14
Medlem
Går sista året på gymnasiet och skriver om finanskrisen 07-08 som mitt gymnasiearbete. Någon insatt i nationalekonomi som kan svara på några frågor...?

Vad är derivathandel? Hur fungerar den?

Exakt vad är detta "CDO" som investmentbankerna i USA hade hand om i den så kallade "värdepapperkedjan"?

Hur kunde krisen sprida sig så globalt?

Tack på förhand!
Citera
2013-09-17, 09:24
Medlem
Är Kina ett industri land eller ett utvecklings land?

Hej!
jag arbetar med ett arbete i samhäll 3 där vi skall hålla en debatt, en av frågorna som jag vet kommer att dyka upp är vare sig Kina är ett U eller I land. Jag måste argumentera för att Kina är ett I land.

Frågan till er är om ni har argument som kan stärka det?

Mvh tvefet (mod kan gärna byta ämne ifall ni anser att det är felplacerat).
Senast redigerad av Tvefet 2013-09-17 kl. 09:25. Anledning: glömde en del detaljer.
Citera
2013-09-17, 17:04
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvefet
Hej!
jag arbetar med ett arbete i samhäll 3 där vi skall hålla en debatt, en av frågorna som jag vet kommer att dyka upp är vare sig Kina är ett U eller I land. Jag måste argumentera för att Kina är ett I land.

Frågan till er är om ni har argument som kan stärka det?

Mvh tvefet (mod kan gärna byta ämne ifall ni anser att det är felplacerat).

Jag tycker Kina är någonstans mellan ett U och ett I land. Kina är däremot väldigt mycket mer utvecklat än vad ex. Indien, Ryssland och Brasilien är men det är ju direkt inte som västeuropa.
Citera
2013-09-17, 17:53
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Jag tycker Kina är någonstans mellan ett U och ett I land. Kina är däremot väldigt mycket mer utvecklat än vad ex. Indien, Ryssland och Brasilien är men det är ju direkt inte som västeuropa.

Det kan jag inte hålla med om, Brasilen närmar sig västvärlds stnadard medan det finns massor med fattiga risbönder i Kina.
Citera
2013-09-17, 18:03
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Det kan jag inte hålla med om, Brasilen närmar sig västvärlds stnadard medan det finns massor med fattiga risbönder i Kina.

Du kan inte ha besökt den brasilianska landsbyggden heller. Finns väldigt mycket fattiga i Brasilien.

Sen så har Brasilianska städer massvis av kåkstäder, Kina har inga kåkstäder alls.

A study on the subject [4] shows that the poor segment constitutes roughly one third of the population, and the extremely poor make out 13% (2005 figures). However, the same study shows the income growth of the poorest 20% population segment to be almost in par with China, while the richest 10% are stagnating.
Senast redigerad av takeitchill 2013-09-17 kl. 18:07.
Citera
2013-09-17, 18:49
Medlem
Kim nyttomaximerar genom att konsumera 160 enheter Y och 80 enheter X. Varornas
priser är PY = 6 och PX = 4. Vad är Kims MRS (= - ∆Y/∆X) mellan Y och X?

Hur ska man tänka? Såg att upg varit med en gång tidigare men utan någon direkt förklaring.
Hur vet man vilket av priserna som är täljaren och nämnaren? Jag förstår att budgetlinjens lutning - MRT = MRS och därför dividera ena priset genom det andra och få ut lutningen i den punkten. Tar man 4/6 så får man rätt men vet inte varför.

Om MRS=MRT och man räknar ut MRS som ovan, skillnad i Y/ skillnad i X, borde det bli samma som MRT (4/6). Men 160/80 eller 80/160 blir inte 2/3.

Tycker dem hoppar hur som med vilka priser och kvantiteter som dem använder som Y resp X.

Tack på förhand
Citera
2013-09-18, 17:49
Medlem
Uppgift 1.

För ett land gäller följande:

C = 20 +0,8 YD
YD = Y – T + TR
T = T0 + 0,4Y
T0 = 20
TR = 30
G = 70
I = 25
EX = 90
IM = 33 + 0,28Y

a)
Beräkna jämviktsnationalprodukten.

b)
Hur mycket skall de offentliga utgifterna öka för att nationalprodukten skall öka med 10? (Utgiftsmultiplikatorn 1/(1-b(1-t)+z)) kan användas).

c)
Hur stort är statens budgetsaldo i uppgift a?

d)
Hur stort är bytesbalansens saldo i uppgift a?
Citera
2013-09-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Du kan inte ha besökt den brasilianska landsbyggden heller. Finns väldigt mycket fattiga i Brasilien.

Sen så har Brasilianska städer massvis av kåkstäder, Kina har inga kåkstäder alls.

A study on the subject [4] shows that the poor segment constitutes roughly one third of the population, and the extremely poor make out 13% (2005 figures). However, the same study shows the income growth of the poorest 20% population segment to be almost in par with China, while the richest 10% are stagnating.

någon som vill dra en slutsats av denna text?
har svårt att förstå det och om det indikerar för ett u land eller i land!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in