2015-05-25, 18:29
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thebiggestcunt
hej!
Jag har löst ett mattetal där det handlar om komplexa tal samt polär form

absolutbeloppet har jag löst men jag kom fram till att argumentet är cos samt isin 21pi/4

på facit så står det att det är samma sak som 5pi/4 vilken stämmer när jag bekräftar det genom miniräknaren.

när jag ska räkna ut det algebraiskt får jag detta

21pi/4 = 20pi/4 plus pi/4
då får man ju 5pi/4 plus pi/4 6pi/4 kan någon hjälpa med detta enkla enhetscirkel problem?
snälla

Det är bara att konstatera att både sin och cos har perioden 2pi, och därför kan du subtrahera valfri heltalsmultipel av 2pi från argumentet och funktionsvärdet kommer att bli detsamma.

Eftersom 2pi = 8pi/4 så följer att 21pi/4 som argument till sin och cos är ekvivalent med 21pi/4 - 8pi/4 - 8pi/4 = 5pi/4.
Citera
2015-05-25, 18:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Fick en uppgift på ett prov idag som jag verkligen inte klarade av. Stör mig verkligen. Löd ungefär såhär:

"En graf har funktionen Y=kX+m. En ekvationen som gäller för den är Ax + By + C = 0. Vad vet vi om A, B och C om grafen är...

a) Horisontell
b) Växande"

Någon som kan hjälpa?

På uppgift a) så vet vi om grafen är horisonell att y är en konstant och inte en variabel i linjens ekvation. Detta är ekvivalent med att B = 0.

På uppgift b) så vet vi att om man formulerar om ekvationen så att man får y som funktion av x (eller för den delen x som funktion av y) så måste koefficienten framför x (respektive framför y) vara positiv för att funktionen skall vara växande. I originalformen Ax + By + C = 0 innebär detta att A och B måste ha samma tecken, dvs antingen är både A och B positiva eller så är båda negativa. Med tanke på att man kan flytta termerna mellan vänster och höger led är dessa två möjligheter dock i praktiken ekvivalenta.
Citera
2015-05-25, 18:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Ahh I see, tack!

Edit: Har en till fråga. Hur går de från första till andra steget här: http://puu.sh/hZBWG/4700b969ba.png ? Bryter de ut vad de vill ha i summan eller?

De multiplicerar in (-1)^k och utnyttjar att (-1)^2k = [(-1)²]^k = 1^k = 1:

{[k+(-1)^k]/k²}*(-1)^k = [k/k²]*(-1)^k + [(-1)^2k]/k² = [(-1)^k]/k + {[(-1)²]^k}/k² = [(-1)^k]/k + [1^k]/k² = [(-1)^k]/k + 1/k²
Citera
2015-05-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
På uppgift a) så vet vi om grafen är horisonell att y är en konstant och inte en variabel i linjens ekvation. Detta är ekvivalent med att B = 0.

y beror inte på x, vilket innebär att A = 0, då y = -C/B beskriver en horisontell linje.

Citat:
På uppgift b) så vet vi att om man formulerar om ekvationen så att man får y som funktion av x (eller för den delen x som funktion av y) så måste koefficienten framför x (respektive framför y) vara positiv för att funktionen skall vara växande. I originalformen Ax + By + C = 0 innebär detta att A och B måste ha samma tecken, dvs antingen är både A och B positiva eller så är båda negativa. Med tanke på att man kan flytta termerna mellan vänster och höger led är dessa två möjligheter dock i praktiken ekvivalenta.

Nästan rätt, vi skriver om lite.
Ax + By + C = 0
By = -Ax - C
y = (-A/B)x - C/B
För att funktionen ska vara växande ska (-A/B) vara större än 0, dvs för A och B gäller att endera ska vara positiv och den andra negativ.
Citera
2015-05-25, 19:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy12
y beror inte på x, vilket innebär att A = 0, då y = -C/B beskriver en horisontell linje.

Nästan rätt, vi skriver om lite.
Ax + By + C = 0
By = -Ax - C
y = (-A/B)x - C/B
För att funktionen ska vara växande ska (-A/B) vara större än 0, dvs för A och B gäller att endera ska vara positiv och den andra negativ.

Hoppsan, jag borde förmodligen ha ätit klart först och postat sedan istället för att försöka göra båda samtidigt. Naturligtvis har du rätt.
Citera
2015-05-25, 21:44
Medlem
Edit: Nevermind, löste uppgiften
Senast redigerad av Riven-Ost 2015-05-25 kl. 21:47.
Citera
2015-05-25, 22:40
Medlem
Visa att integralen 1/(x^0,5+x^2)dx är konvergent.
Citera
2015-05-25, 23:42
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisodlarn
Visa att integralen 1/(x^0,5+x^2)dx är konvergent.

Vet ej vilket intervall du ska betrakta, men integranden, 1/(x^0,5+x^2), är uppåt begränsad av 1/x^2. Så om (1/x^2)dx är konvergent över ditt intervall, så är även 1/(x^0,5+x^2)dx det.
Citera
2015-05-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Vet ej vilket intervall du ska betrakta, men integranden, 1/(x^0,5+x^2), är uppåt begränsad av 1/x^2. Så om (1/x^2)dx är konvergent över ditt intervall, så är även 1/(x^0,5+x^2)dx det.
Det där visar att integralen är konvergent över (a, ∞), där a > 0.

Eftersom 0 < 1/(x^0,5+x^2) < 1/x^0,5 och integralen av den senare är konvergent över (0, a), gäller även att integralen av 1/(x^0,5+x^2) över (0, a) är konvergent.

Då integralen är konvergent över både (0, a) och (a, ∞) gäller att den är konvergent över (0, ∞).
Citera
2015-05-26, 01:15
Medlem
Citat:
Nej, det stod i uppgiften som melyhna skrev att i det här fallet går linjen vinkelrätt mot planet. Då är alltså linjens riktningsvektor även normalvektor till planet. I de flesta andra uppgifter som melyhna postat här så är det dock så att linjen som ges är parallell med planet och i de fallen behöver man ställa upp kryssprodukten mellan den och en annan vektor parallell med planet för att få fram planets normalvektor.
Bestäm ekvationen för det plan som innehåller punkten (1, 1,−1) och som är vinkelrättmot linjen:

"Planet är vinkelrät mot linjen" så man ska se det som såhär, där D då är planet och AB är linjen? http://upload.wikimedia.org/wikipedi...icular.svg.png

Jag tolkade det som att de var paralllella. Då skulle det inte gå, eller? Om de skulle vara parallella så kanske man kunde ta kryssprodukten?
Senast redigerad av sentience 2015-05-26 kl. 01:41.
Citera
2015-05-26, 07:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Bestäm ekvationen för det plan som innehåller punkten (1, 1,−1) och som är vinkelrättmot linjen:

"Planet är vinkelrät mot linjen" så man ska se det som såhär, där D då är planet och AB är linjen? http://upload.wikimedia.org/wikipedi...icular.svg.png

Jag tolkade det som att de var paralllella. Då skulle det inte gå, eller? Om de skulle vara parallella så kanske man kunde ta kryssprodukten?

Exakt, den där bilden och det du skrivit ger en hyfsat bra representation av uppgiften som melyhna postade, och det är just på grund av att planet är vinkelrätt mot den givna linjen som man tar linjens riktningsvektor som planets normalvektor.

Om man får ekvationen för en linje som ligger i planet eller i alla fall är parallell med planet så behöver man på ett eller annat sätt få fram ytterligare en vektor som ligger i planet eller i alla fall är parallell med planet, och kryssprodukten av två sådana vektorer ger en normalvektor för planet.
Citera
2015-05-26, 10:33
Medlem
Avgör om följande serie är konvergent eller ej: n^0,5/(n^2+1) från 1 till inf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in