2015-05-24, 20:13
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micmac
Inkluderar detta alla kombinationer?
Tänkte andra fallet då 10rak 1v eller h
så borde det ge
(11 över 1) * 2.
Vänster svänger kan ju placeras på ett av 11 steg, även höger steget. detta borde ge upphov till 22 olika sätt.

Fås alla kombinationer med i fall3 i din uppställning?

Vid närmare eftertanke så behöver man som du antyder ta hänsyn till att man kan kombinera ihop tre steg åt höger/vänster på flera sätt. Tre sneda steg, där vart och ett kan tas på två likvärdiga sätt, totalt alltså 2³ möjligheter.

Det borde alltså behöva multipliceras in en faktor 8 i det jag skrev i mitt förra inlägg. Då skall det förhoppningsvis bli rätt.
Citera
2015-05-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Vid närmare eftertanke så behöver man som du antyder ta hänsyn till att man kan kombinera ihop tre steg åt höger/vänster på flera sätt. Tre sneda steg, där vart och ett kan tas på två likvärdiga sätt, totalt alltså 2³ möjligheter.

Det borde alltså behöva multipliceras in en faktor 8 i det jag skrev i mitt förra inlägg. Då skall det förhoppningsvis bli rätt.

tack!
Citera
2015-05-24, 21:31
Medlem
Citat:
Nu klarnade det en hel del. Tackar för det. Den centrala anledningen till att den här uppgiften är annorlunda är att planet skall vara vinkelrätt mot linjen: (x, y, z) = (1, 0, 1) + t(2,−1,−2). Då kan du ju omedelbart ta den linjens riktningsvektor som planets normalvektor och behöver därför inte räkna ut någon normalvektor genom att ställa upp en kryssprodukt. I de flesta andra uppgifter du postat tidigare så har man ju fått en linje som ligger i planet eller som är parallellt med planet.

När du väl räknat ut planets ekvation så hittar du skärningspunkten mellan linjen och planet genom att sätta in ekvationen för linjen (x, y, z) = (1, 0, 1) + t(2,−1,−2) i ekvationen för planet och kan då bestämma ett entydigt värde på t som när du sätter in det i ekvationen för linjen ger skärningspunkten.

Slutligen skall du beräkna det vinkelräta avståndet mellan punkten (1,1,-1) och linjen. Hur du gör det kan du läsa om i den här artikeln om du inte hittar det i din lärobok.
Hur kan man ta linjens riktnignsvektor som planets normalvektor? Riktningsvektorn är ju parallell med planet?
Senast redigerad av sentience 2015-05-24 kl. 21:44.
Citera
2015-05-24, 22:48
Medlem
Citat:
Tänk på att (2k)! = 2k*(2k-1)*(2k-2)*...*1 och att (2k+2)! = (2k+2)*(2k+1)*2k*(2k-1)*(2k-2)*...*1 så kan man se att med (2k)! i täljaren och (2k+2)! i nämnaren så är alla faktorer utom (2k+2)*(2k+1) gemensamma. Därför kan man förkorta bort som facit har gjort.

Ahh okej då är jag med! Men har en till fråga där bara. Hur går de till de sista steget här: http://puu.sh/hZ61F/27ae7378bc.jpg ? Man kan väl inte bryta ut k^2 från nämnaren när man har 2k bara? Testade utveckla paranteserna men då får man kvar 4 i nämnaren när k->oändligheten.
Citera
2015-05-25, 07:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Hur kan man ta linjens riktnignsvektor som planets normalvektor? Riktningsvektorn är ju parallell med planet?

Nej, det stod i uppgiften som melyhna skrev att i det här fallet går linjen vinkelrätt mot planet. Då är alltså linjens riktningsvektor även normalvektor till planet. I de flesta andra uppgifter som melyhna postat här så är det dock så att linjen som ges är parallell med planet och i de fallen behöver man ställa upp kryssprodukten mellan den och en annan vektor parallell med planet för att få fram planets normalvektor.
Citera
2015-05-25, 07:52
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Ahh okej då är jag med! Men har en till fråga där bara. Hur går de till de sista steget här: http://puu.sh/hZ61F/27ae7378bc.jpg ? Man kan väl inte bryta ut k^2 från nämnaren när man har 2k bara? Testade utveckla paranteserna men då får man kvar 4 i nämnaren när k->oändligheten.

Man har i facit gjort följande omskrivningar:

(k+1) = (k*1 + k*1/k) = k*(1 + 1/k)

(2k + 1)*(2k + 2) = (k*2 + k*1/k)*(k*2 + k*2/k) = k*(2 + 1/k)*k*(2 + 2/k) = k²*(2 + 1/k)*(2 + 2/k)
Citera
2015-05-25, 08:28
Medlem
Citat:
Man har i facit gjort följande omskrivningar:

(k+1) = (k*1 + k*1/k) = k*(1 + 1/k)

(2k + 1)*(2k + 2) = (k*2 + k*1/k)*(k*2 + k*2/k) = k*(2 + 1/k)*k*(2 + 2/k) = k²*(2 + 1/k)*(2 + 2/k)

Ahh I see, tack!

Edit: Har en till fråga. Hur går de från första till andra steget här: http://puu.sh/hZBWG/4700b969ba.png ? Bryter de ut vad de vill ha i summan eller?
Senast redigerad av pkj 2015-05-25 kl. 08:46.
Citera
2015-05-25, 10:06
Medlem
Man kan ju testa att se vilken bas en vektor kommer få genom att testa räkna A(1,0,0)^t och om resultatet är uttryck i koordinater i basen f, så vet man att avbildningen kommer gå fr e -> f. Och om den istället hade gett en basvekor fr basen f uttryck med koordinater i basen e så hade det varit en basbytesmartris åt andra hållet.

"Notera att om (1,2,3) är den första *kolonnen* i matrisen A så får vi att resultatet av multiplikationen
A(1,0,0)^t
är (1,2,3), inte (1,0,0). Notera då att eftersom (1,2,3) är koordinaterna för vektorn f₁ uttryckt i basen e, så vet vi att A avbildar koordinaterna för vektorn f₁ i basen f, (1,0,0), på samma f₁ själv fast med koordinater, (1,2,3) i basen e. Detta är vad vi förväntar oss att basbytesmatrisen från basen f till basen e ska göra."

Alltså jag fattar inte riktigt vad det är som menas, om man har en matris;

A=
1 2 4
2 4 8
3 6 12
säger vi. och jag vill se vilken bas detta är, då ska jag multiplicera med A(1,0,0)^t
Jag trodde att transponatet var i det här fallet matris A:
1 2 4
2 4 8
3 6 12
liksom.. Men vad säger det här mig att det är för bas? :S det blev nya koordinater? asså i basen f? eller? (& hur ser det då ut i basen e?)
Citera
2015-05-25, 14:30
Medlem
Beräkna den generaliserade integralen

1/x^2(1+x^2)dx 1 till inf

Är det rätt att börja med att skriva om den till 1/x^4 för att den ser ut så vid stora x?
Citera
2015-05-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisodlarn
Beräkna den generaliserade integralen

1/x^2(1+x^2)dx 1 till inf

Är det rätt att börja med att skriva om den till 1/x^4 för att den ser ut så vid stora x?

Med denna typen av integraler (man ser att det är en produkt av två kända integraler i nämnaren) så brukar jag försöka addera och subtrahera en term så att det blir två lättare integraler istället för en svår.

1/(x^2(1+x^2)) = (1+x^2 - x^2)/(x^2(1+x^2)) = 1/x^2 - 1/(x^2+1)
dessa kan man lätt integrera mellan gränserna.
Citera
2015-05-25, 16:59
Medlem
hej!
Jag har löst ett mattetal där det handlar om komplexa tal samt polär form

absolutbeloppet har jag löst men jag kom fram till att argumentet är cos samt isin 21pi/4

på facit så står det att det är samma sak som 5pi/4 vilken stämmer när jag bekräftar det genom miniräknaren.

när jag ska räkna ut det algebraiskt får jag detta

21pi/4 = 20pi/4 plus pi/4
då får man ju 5pi/4 plus pi/4 6pi/4 kan någon hjälpa med detta enkla enhetscirkel problem?
snälla
Citera
2015-05-25, 18:14
Medlem
Fick en uppgift på ett prov idag som jag verkligen inte klarade av. Stör mig verkligen. Löd ungefär såhär:

"En graf har funktionen Y=kX+m. En ekvationen som gäller för den är Ax + By + C = 0. Vad vet vi om A, B och C om grafen är...

a) Horisontell
b) Växande"

Någon som kan hjälpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in