2015-05-24, 08:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ok, har nu testat osten. Det var ingen höjdare enligt mig. För det första har den ungefär samma dåliga smältegenskaper som vilken vanlig hårdost som helst. För det andra så hade den en lätt karaktär av de danska fotsvettsostarna (typ Gamle Ole och Sorte Sara). Tyckte den förstörde mer än den tillförde. Ska se om den duger att ha på macka, annars blir det att kasta den. På några fler hamburgare hamnar den inte hos mig iaf.
Osten får du ju köra i teflonpanna annars är det ju ingen mening med det.
Gör du det är det inget mera snack om smältegenskaper etc.

Kör på 1-2an tills osten blir mjuk nog om du använder färdiglagrade hårdostar.
1 droppe balsamicovinäger utstruken på osten tycker jag är toppen med.

Annars kör med en kombo på mjukost/ädelost, majo/gräddfil, och blanda med gräslök/vitlök/ramslök och/eller karl johansvamp/kantareller eller någon annan smakrik svamp och krydda upp.
Citera
2015-05-24, 10:37
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lite dyrare halvfabrikat "angus" och "texas long horn", nåt att ha för den late?
Jag gillar Texas Longhorn. Smakar inte hemlagat men fortfarande bästa frysburgarna tycker jag.
Citera
2015-05-24, 10:59
Medlem
irrblosss avatar
Hade förresten den där nya hamburgercheddarn på en surdegsmacka till frukost. Funkade bra. Smakade inte fotsvett om det. Kan ha varit att det skar sig med något annat jag hade på hamburgaren, eller så ändrar den smak vid upphettning...
Citera
2015-05-24, 11:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Osten får du ju köra i teflonpanna annars är det ju ingen mening med det.
Gör du det är det inget mera snack om smältegenskaper etc.

Kör på 1-2an tills osten blir mjuk nog om du använder färdiglagrade hårdostar.
1 droppe balsamicovinäger utstruken på osten tycker jag är toppen med.

Annars kör med en kombo på mjukost/ädelost, majo/gräddfil, och blanda med gräslök/vitlök/ramslök och/eller karl johansvamp/kantareller eller någon annan smakrik svamp och krydda upp.
Menar att du kör osten mot pannans yta? Det där med balsamico lät intressant ska testas nästa gång.
Citera
2015-05-24, 11:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Hade förresten den där nya hamburgercheddarn på en surdegsmacka till frukost. Funkade bra. Smakade inte fotsvett om det. Kan ha varit att det skar sig med något annat jag hade på hamburgaren, eller så ändrar den smak vid upphettning...
Men om en smältost funkar så bra som smörgåsost då är det fan ingen riktig smältost värd namnet. Krafts smältost hade man inte velat ha på mackan precis.
Citera
2015-05-24, 12:02
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men om en smältost funkar så bra som smörgåsost då är det fan ingen riktig smältost värd namnet. Krafts smältost hade man inte velat ha på mackan precis.
Nej precis. Smältost är det inte. Väldigt dyr färdigskivad hårdost är vad man får när man köper den.
Citera
2015-05-24, 18:43
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Citat:
Ok, har nu testat osten. Det var ingen höjdare enligt mig. För det första har den ungefär samma dåliga smältegenskaper som vilken vanlig hårdost som helst. För det andra så hade den en lätt karaktär av de danska fotsvettsostarna (typ Gamle Ole och Sorte Sara). Tyckte den förstörde mer än den tillförde. Ska se om den duger att ha på macka, annars blir det att kasta den. På några fler hamburgare hamnar den inte hos mig iaf.

Även jag har testat denna "hamburgerost" och håller med ovanstående
Citera
2015-05-24, 19:14
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
En fråga.

Passar osten Red Leicester till hamburgare?

Den tillverkas som en cheddar.
Citera
2015-05-24, 19:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
En fråga.

Passar osten Red Leicester till hamburgare?

Den tillverkas som en cheddar.
Det gör den alldeles säkert, det ost av cheddartyp. Såg du den också i Lidl-bladet?
Citera
2015-05-24, 19:29
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Det gör den alldeles säkert, det ost av cheddartyp. Såg du den också i Lidl-bladet?

Nej, jag satt och googlade ost-sorterna som nämns i Monty Python-sketchen "ostbutiken" och upptäckte denna intressanta Cheddar-ost.

https://www.youtube.com/watch?v=PPN3KTtrnZM

19.95 kr såg jag nu i bladet.

Har du ätit Red Leicester? Har den mycket smak?
Senast redigerad av BjornHsonLarsson 2015-05-24 kl. 19:31.
Citera
2015-05-24, 19:35
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Nej, jag satt och googlade ost-sorterna som nämns i Monty Python-sketchen "ostbutiken" och upptäckte denna intressanta Cheddar-ost.

https://www.youtube.com/watch?v=PPN3KTtrnZM

19.95 kr såg jag nu i bladet.

Har du ätit Red Leicester? Har den mycket smak?
Ja, har käkat den i England och den var rätt lik cheddar fast mildare vad jag minns. Var som sagt längesen. Men ska försöka få tag på den nu hos Lidl i veckan.
Citera
2015-05-24, 19:41
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ja, har käkat den i England och den var rätt lik cheddar fast mildare vad jag minns. Var som sagt längesen. Men ska försöka få tag på den nu hos Lidl i veckan.

Gjorde en google-bildsök och den ser riktigt fin ut. Har mestadels köpt Kraft-skivorna eller Alllerum lagrad Cheddar och känner att jag vill upptäcka lite mer ost som passar till burgare. Har du några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in