2014-11-14, 20:28
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Vad är det för riksidiot som har kommit på idén att man ska ha i ägg och ströbröd i skiten? Verkar ha blivit väldigt populärt, av någon jävla anledning. Fan oätbart. Är det hamburgare eller en sladdrig pannbiff du vill ha i käften?

Allt du behöver för att göra en perfekt hamburgare är: högrev (som du maler själv), bröd (vad som helst förutom Frisco-skräpet) och amerikansk cheddar. Tillsätt salt och peppar när burgarpuckarna steks.

Den som slänger ner ägg och ströbröd i färsen ska dö.
Det är för att de flesta inte har en köttkvarn och kan mala eget kött och enbart har tillgång till vanligt 10-12% fett nötfärs. Förvisso har det börjat säljas högrevsfärs nuförtiden, men den är inte riktigt grovmalen och sen så är den "gasad" precis som all färs så att den inte ska bli brun. Gasningen förstör smaken så enormt att det är ett riktigt slöseri på malet kött.

Du nämner också bröd, jag gillar faktiskt Frisco-bröden. Den innehåller färre kalorier än vanligt vitt hamburgerbröd och är även perfekt fluffig och smakrik. Vanligt vitt bröd smakar bara vitt "fluff" tycker jag. Samtidigt så bor vi inte i USA så man ska vara lite förlåtande gällande det svenska utbudet.
Citera
2014-11-15, 23:19
Medlem
firstclassriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Det är för att de flesta inte har en köttkvarn och kan mala eget kött och enbart har tillgång till vanligt 10-12% fett nötfärs. Förvisso har det börjat säljas högrevsfärs nuförtiden, men den är inte riktigt grovmalen och sen så är den "gasad" precis som all färs så att den inte ska bli brun. Gasningen förstör smaken så enormt att det är ett riktigt slöseri på malet kött.

Du nämner också bröd, jag gillar faktiskt Frisco-bröden. Den innehåller färre kalorier än vanligt vitt hamburgerbröd och är även perfekt fluffig och smakrik. Vanligt vitt bröd smakar bara vitt "fluff" tycker jag. Samtidigt så bor vi inte i USA så man ska vara lite förlåtande gällande det svenska utbudet.

Det här med Friscobröd alltså. Tyckte om det tidigare men inte längre, tycker det dödar för mycket av köttsmaken.. Däremot tycker jag de nya "brooklyn burger buns" är förvånansvärt bra. Men det är bara mina 50 cent.

Det här med "gasad" har jag aldrig hört om innan, vad innebär det? Och på vilket sätt påverkar det köttsmaken?
Citera
2014-11-15, 23:49
Medlem
Carnage.s avatar
Friscobröd smakar gammal lussebulle. Hemsk kreation!
Citera
2014-11-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Vad är det för riksidiot som har kommit på idén att man ska ha i ägg och ströbröd i skiten? Verkar ha blivit väldigt populärt, av någon jävla anledning. Fan oätbart. Är det hamburgare eller en sladdrig pannbiff du vill ha i käften?

Allt du behöver för att göra en perfekt hamburgare är: högrev (som du maler själv), bröd (vad som helst förutom Frisco-skräpet) och amerikansk cheddar. Tillsätt salt och peppar när burgarpuckarna steks.

Den som slänger ner ägg och ströbröd i färsen ska dö.

Personligen tycker jag att en vällagad pannbiff är ofta bra mycket godare än standard köttfärs a la 10-12% som finns på ica. Men jag skulle inte kalla det för hamburgare. Men personligen är det inget jag gör mer än i absoluta nödfall. Det är ju lika mycket jobb som att leta reda på godkänd färdigmalen nötfärs som att göra pannbiffar..
Citera
2014-11-16, 01:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firstclassriot
Det här med "gasad" har jag aldrig hört om innan, vad innebär det? Och på vilket sätt påverkar det köttsmaken?
Har du fler frågor så rekommenderar jag sök, borde finnas trådar speciellt om detta.
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=39052
Citera
2014-12-14, 21:50
Medlem
submariners avatar
Hej,

Köper gärna färdigmald burgarfärs på G. Nilssons i Hötorgshallen - grovmalen och lagom fet. Pressar dom i en burgarform, håller ihop bra vid stekning/grillning. Mycket god smak och rekommenderas!
Citera
2014-12-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Köper gärna färdigmald burgarfärs på G. Nilssons i Hötorgshallen - grovmalen och lagom fet. Pressar dom i en burgarform, håller ihop bra vid stekning/grillning. Mycket god smak och rekommenderas!
Pris?
Citera
2014-12-15, 09:29
Medlem
CygneRouges avatar
Seger!

Hittade hamburgerkuvert på Ica Maxi. Dyrt iofs jämfört med grossisten men å andra sidan behöver man inte köpa tre års förbrukning.
Citera
2014-12-15, 09:57
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Seger!

Hittade hamburgerkuvert på Ica Maxi. Dyrt iofs jämfört med grossisten men å andra sidan behöver man inte köpa tre års förbrukning.

Hamburgerkuvert?

Gjorde snabba burgare igår, blev bra trots att det var färdigmald färs. Kryddar oftast bara med salt och peppar men igår trixade jag till det lite och hade i vitlökspulvar och rökt paprikapulver också, blev smaskigt.
Citera
2014-12-15, 09:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Seger!

Sådana där glatta pappersfickor man har hamburgaren i för att inte söla ner sig? Sådana har jag också letat efter. På vilken avdelning hittade du dem? Där de har fryspåsar/bakplåtspapper och sånt?
Citera
2014-12-15, 14:17
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Sådana där glatta pappersfickor man har hamburgaren i för att inte söla ner sig? Sådana har jag också letat efter. På vilken avdelning hittade du dem? Där de har fryspåsar/bakplåtspapper och sånt?

Bra fråga. Var det inte bland servetter och engångstallrikar?

Ica har de alltså tillgängliga för att ta hem. Det är nog bara att fråga efter dem.
Jag har bara sett dem hos en av stans Ica-varuhus.
Citera
2014-12-15, 16:20
Avslutad
På ICA Supermarket i Ängelholm har de dem vid hamburgerbröden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in