2015-05-23, 01:44
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Än en gång allt är Turkiet och Saudis fel, USA har hela tiden försökt skapa "fred och demokrati", man har leverat tonviss med vapen till Turkiet för att fraktas vidare till terroristerna men detta har "enbart varit för fredens och demokratins" skuld. Fattar du hur idiotisk du låter, inte konstigt att folk förlorat respekt för dig. Enligt dig är det alltså Turkiet och Saudi som är hjärnorna bakom det hela och USA har försökt "förhindra" dem och "visat sitt missnöje med dem". Men i varje fall erkänner du nu lite av västs inblanding i det hela, det är i varje fall ett steg framåt.

Kan börja med att säga att jag inte bryr mig om någon förlorat respekt för mig. Jag är inte ute efter respekt. I övrigt vet jag inte vad du syftar på när du säger att folk förlorat respekt för mig.

Jag ger uttryck för mina egna åsikter. Du behöver inte hålla med mig. Det är därför jag försöker markera det genom att skriva att det i min mening eller enligt mig är x och y. Därför kan jag återigen, för tydlighetens skull, förklara det för dig.

USA är inblandade i konflikten och har sin egna agenda. Deras diplomatiska agerande har varit starka och påverkat många andra stater. Däremot har de inte vågat att ta allt för stora risker med rebellerna. Man har exempelvis underlåtit från att leverera vapen i vissa fall med rädsla att dessa ska hamna hos IS eller Jabhat al-Nusra. På senare tid har även USA öppnat upp sig i förhandlingarna, försökt tona ned Assads roll och vikten av en politisk lösning, något inte är tänkbart för Saudiarabien, Qatar eller Turkiet. Dessa parter har snarare varit ute efter en militärlösning.

Turkiet, Saudiarabien och Qatar har främjat en stark radikalisering i Syrien genom finansiering och vapenleveranser, med en likgiltighet inför var dessa hamnar. Dessutom har den turkiska regeringen i princip varit likgiltig inför att jihadister använt Turkiet som bas för sina aktiviteter i Syrien. Detta har USA exempelvis påpekat för Turkiet, i samband med händelserna i Kobane. Opinionen i USA är trött på krig och det är bland annat därför USA inte kunnat göra mer än vad dem har gjort.

Det finns ibland en tendens här i att beskylla Israel och USA för alla världens problem. I fallet med Syrien är dock de regionala stormakterna Turkiet, Saudiarabien och Qatar mer inblandade än USA. Vidare har jag aldrig sagt att USA skickat vapen för främja "fred och demokrati", för det har det har de definitivt inte gjort. Nej, jag ber dig inte att hålla med mig. Detta är min egna uppfattning. Du behöver inte bli upprörd eller gå till personangrepp.

Jag har varit en av de mest högljudda i min kritik mot USA, men att beskylla USA för alla världens problem är långt ifrån att vara saklig.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-23 kl. 01:51.
Citera
2015-05-23, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Detta livet vi lever i är helt meningslöst. Vi kommer alla dö, det förstår du väl? Vi lever och sen dör vi. Faktum är det att vi lever i en väldigt kort period. Så det enda viktiga är vad som sker efter döden.
Det enda viktiga är hur vi lever den tid vi har. Om du någonsin funderat över det, vad händer om Kuranen är fejk? Eller om den är inte fejk, vad händer om du följer en annan människa, och begår mord, enligt Koranen? Du är rökt vilket som, om du inte använder kritiskt tänkande och sund förnuft. Om du gör det dock, så framstår ISIS inte längre som någon garantilott till 72 jungfruar, eller hur? Djävulen har många namn heter det.

En sak är säker, om du är dum och opåläst, och det kommer in någon lirare och taggar upp dig att ta ditt pass, åka ner, döda oskyldiga, du är fucked både enligt sekulära lagen, och enligt koranen.
Citera
2015-05-23, 02:34
Medlem
Citat:
HAHAHAHAHA!

Vad snackar du om?
Någon verkar besviken
Listan över de grupper som ska delta i sommaroffensiven publicerades för ca 3-4 veckor sedan på reddit. Kan tyvärr inte hitta den längre. Men det vara nästan uteslutande FSA-grupper. IF kommer knappt att delta och JaN har ingen närvaro i Aleppo i över huvud taget.
Citera
2015-05-23, 10:27
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det finns ingen klar gräns för vad som kan utgöra en "demokratisk" stat, men vissa stater är mer demokratiska än andra. Om ett rättssystem inte kan tillgodose alla människors rättigheter och likhet inför lagen, kan den staten inte vara demokratisk. Detta är min uppfattning.

Låt mig hjälpa dig. Springer västs ärenden=demokrati, för en självständigt utrikespolitik=diktatur

Citat:
Dessutom har den turkiska regeringen i princip varit likgiltig inför att jihadister använt Turkiet som bas för sina aktiviteter i Syrien. Detta har USA exempelvis påpekat för Turkiet, i samband med händelserna i Kobane. Opinionen i USA är trött på krig och det är bland annat därför USA inte kunnat göra mer än vad dem har gjort.

Driver du med folk nu? Varifrån har alla dessa jihadister kommit? Turkiet? Det är alltså inte i Tysklands, Englands, Sveriges etc ansvar att de exporterat en massa jihadister utomlands? Vilken logik alltså...
Senast redigerad av Yasko 2015-05-23 kl. 10:30.
Citera
2015-05-23, 13:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
USA är inblandade i konflikten och har sin egna agenda. Deras diplomatiska agerande har varit starka och påverkat många andra stater. Däremot har de inte vågat att ta allt för stora risker med rebellerna. Man har exempelvis underlåtit från att leverera vapen i vissa fall med rädsla att dessa ska hamna hos IS eller Jabhat al-Nusra. På senare tid har även USA öppnat upp sig i förhandlingarna, försökt tona ned Assads roll och vikten av en politisk lösning, något inte är tänkbart för Saudiarabien, Qatar eller Turkiet. Dessa parter har snarare varit ute efter en militärlösning.

Turkiet, Saudiarabien och Qatar har främjat en stark radikalisering i Syrien genom finansiering och vapenleveranser, med en likgiltighet inför var dessa hamnar. Dessutom har den turkiska regeringen i princip varit likgiltig inför att jihadister använt Turkiet som bas för sina aktiviteter i Syrien. Detta har USA exempelvis påpekat för Turkiet, i samband med händelserna i Kobane. Opinionen i USA är trött på krig och det är bland annat därför USA inte kunnat göra mer än vad dem har gjort.

Det finns ibland en tendens här i att beskylla Israel och USA för alla världens problem. I fallet med Syrien är dock de regionala stormakterna Turkiet, Saudiarabien och Qatar mer inblandade än USA. Vidare har jag aldrig sagt att USA skickat vapen för främja "fred och demokrati", för det har det har de definitivt inte gjort. Nej, jag ber dig inte att hålla med mig. Detta är min egna uppfattning. Du behöver inte bli upprörd eller gå till personangrepp.

Jag har varit en av de mest högljudda i min kritik mot USA, men att beskylla USA för alla världens problem är långt ifrån att vara saklig.
Man måste se verkligheten som den är och lyssna mindre på propagandan! Media i Sverige är till större delen okritisk till USA, trots att USA är och har varit den enda stora supermakten efter Sovjets fall. USA har tusentals militärbaser runtom i världen, om det pågår en väpnad konflikt någonstans, kan man vara så gott som säker på att USA är inblandad på något sätt. Tidigare dominerade USA hela Latinamerika och genomförde den ena statskuppen efter den andra. USA har sällan gagnat demokrati i andra länder. Det är vapenmakt och ekonomisk makt, som är och har varit USAs signum.

Utan USAs stöd hade Israel inte kunnat existera och utan Israel skulle Mellan Östern vara betydligt lugnare. Israels fiender är USAs fiender, således måste Assad bort, således måste Iran isoleras.

Att tro att Turkiet och Gulfstaterna skulle agera självständigt och utan att ha USAs stöd är mycket naivt, då förstår man inte hur mäktig USA-imperialismen är, de spelar i en helt annan division än andra stater. Det är faktiskt så att de har styrt över världen sedan ww2, Sovjet kunde inte mäta sig med USAs makt. Kina har blivit en ekonomisk stormakt, men i motsats till USA har de inte ambitioner att härska över andra länder, de respekterar länders suveränitet.

Så jo, man kan faktiskt beskylla USA för de flesta konflikter i världen. Men märk väl, inte det amerikanska folket, som liksom vi andra i Väst inte alltid är medvetna om vad USAs regering gör i andra länder. Det är det militärindustriella komplexet som styr i Washington och de är makthungriga och giriga.

Om du har möjlighet, lyssna på Loretta Napoleoni eller läs hennes böcker!
Citera
2015-05-23, 14:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Detta visar den sanna bilden hos er radikala sekularister. Ni är inte för demokrati, ni är för ateism och sekularism.

Demokrati är inte synonymt med sekularism. Du skriver här att även om man har fria val så är det inte demokrati om landet är islamiskt. Det visar ert hyckleri. Personer med dina åsikter är värda att bekämpas, och vi muslimer kommer bekämpa er.

Ingen i Syrien vill ha sekularism. Och om du i dina sjuka åsikter anser att demokrati är synonymt med sekularism så kan du ta din "demokrati" och slänga den i papperskorgen för det du kallar "demokrati", som i själva verket inte ens är demokrati, kommer aldrig existera i Mellanöstern.

(Min fetning)

Jo antingen så är det en stor minoritet eller en lite majoritet i Syrien som vill ha ett sekulärt samhälle, vilket i praktiken då innebär att folk inte bråkar med varandra om deras privata val av religion. En av de få fördelarna med Assad-regimen är just att den är sekulär då Bashir själv tillhör en religiös minoritet.

Om du förespråkar en icke sekulär stat och samtidigt säger dig vara demokrat, (vilket du kanske inte gör, jag har inte följt denna tråd på länge), så hycklar du, då demokrati och en icke respekt för mänskliga rättigheter, i praktiken, innebär en icke demokrati.

Förespråkar du däremot inte demokrati och inte sekularism så tillhör du de salafistiska spyflugorna som det inte är värt att ödsla tid på.
Citera
2015-05-23, 14:38
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:

Ingen i Syrien vill ha sekularism. Och om du i dina sjuka åsikter anser att demokrati är synonymt med sekularism så kan du ta din "demokrati" och slänga den i papperskorgen för det du kallar "demokrati", som i själva verket inte ens är demokrati, kommer aldrig existera i Mellanöstern.

Jag har varit i ca 10+ arabiska länder, och ca 7-8 gånger i Syrien (mest eftersom min familj har mycket affärer i diverse arabiska länder). Enligt min erfarenhet har Syrien med en stor marginal den mest sekulariserade befolkningen. Då har jag varit i Damaskus, Homs, Aleppo, Latakia och många fler områden flera gånger. Miljontals har nu flytt Syrien för att undvika jihadisterna och deras övergrepp, våld, diskriminering och massmord. Miljontals har tagit skydd i områden under Assads kontroll med hopp om att slippa jihadisterna. När du skriver "ingen i Syrien vill ha sekularism" så blir det svårt att ta dig allvarligt när man har facit i hand och ser vad som försiggår i Syrien, speciellt med alla utländska terrorister som strömmar in till Syrien (och Irak för den delen också). Och de Syrier som kämpar emot Assad kommer ångra sig djupt både ifall Assad vinner detta krig eller förlorar detta krig. Förlorar Assad så kommer Syrien hamna i ett kaosartat tillstånd som landet aldrig tidigare har upplevt, och de syriska "rebellerna" kommer ångra sig djupt över det de gjort med sitt land och situationen de försatt sitt land i. Vinner Assad så hoppas jag att han straffar dem så hårt att de ångrar dagen då de började sin förstörelse av Syrien.
Citera
2015-05-23, 16:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Låt mig hjälpa dig. Springer västs ärenden=demokrati, för en självständigt utrikespolitik=diktatur

Driver du med folk nu?
Varifrån har alla dessa jihadister kommit? Turkiet? Det är alltså inte i Tysklands, Englands, Sveriges etc ansvar att de exporterat en massa jihadister utomlands? Vilken logik alltså...

Ja han verkar uppenbart driva med folk, hans inlägg är inget man ska ta på allvar.

Det är en person som på allvar menar att det är helt och hållet Turkiet och Saudi som är de bakomliggande orsakerna till konflikten och dessa länder förmått USA att mot sin egen vilja träna och beväpna terroristerna. USA har hela tiden "visat sitt missnöje" som han säger men ändå har man gått med på detta i 5 år??? Vidare har USA alltid försök få en politisk lösning genom förhandlingar men ändå har man beväpnat terroristerna i 5 år och även hotat Syrien med flygbomningar??? Har under åren sett alla möjliga galna konspirationsteorier men den här killens förklaringar slår nog det mesta. T.o.m börjar SVDs konspiratoriska ideer om Palmyras fall framstå som vettiga i jämförelse, Förmodligen satsar han på att få en anställning där och det är nog därför orsaken till att han skriver som han gör .

Så man ska inte lägga någon vikt i hans inlägg utan ta det som en rolig läsning av en Ding ding värld. Han säger också att man inte behöver hålla med honom.
Senast redigerad av panonia 2015-05-23 kl. 17:08.
Citera
2015-05-23, 17:08
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om dessa personer, jag förstår inte varför folk i Sverige ens pratar så mycket om folk som återvänder. Vad är problemet liksom? Folk i Sverige åker på prostitutionsresor till Thailand, Afrika och ingen bryr sig men någon som vill kriga och kommer tillbaka ses som något helt konstigt.
Vi som är civiliserade människor tycker inte det är okej att medborgare från våra länder beger sig till andra länder för att ansluta sig till terrororganisationer för att begå krigsbrott och terrorisera lokalbefolkningen. Det är viktigt att du förstår att Konungariket Sverige inte är någon sorts soptipp för bedragare och hederslösa lycksökare som först "flyr" från krig i Bosnien Kosovo Somalia Irak etc för att få svenskt uppehållstillstånd/svenskt medborgarskap och sedan med svenskt pass åker ner till krigshärdar för att bete sig som barbarer. Förstår du att civiliserade svenskar inte tycker det är okej? Prostitutionsresor är inte bra på något sätt men de går inte att jämföra med en krigssemester med mördande av människor och vandalisering av ett land.
Men det är bra att du är ärlig. Det är viktigt att riktiga muslimer som du får säga vad de tycker och tänker om kriget utan filter. Det finns alltför många fakemuslimer som dricker alkohol och inte följer Koranen, dessa låtsatsmuslimer förstör för alla andra.
Citera
2015-05-23, 17:08
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Man måste se verkligheten som den är och lyssna mindre på propagandan! Media i Sverige är till större delen okritisk till USA, trots att USA är och har varit den enda stora supermakten efter Sovjets fall. USA har tusentals militärbaser runtom i världen, om det pågår en väpnad konflikt någonstans, kan man vara så gott som säker på att USA är inblandad på något sätt. Tidigare dominerade USA hela Latinamerika och genomförde den ena statskuppen efter den andra. USA har sällan gagnat demokrati i andra länder. Det är vapenmakt och ekonomisk makt, som är och har varit USAs signum.

Utan USAs stöd hade Israel inte kunnat existera och utan Israel skulle Mellan Östern vara betydligt lugnare. Israels fiender är USAs fiender, således måste Assad bort, således måste Iran isoleras.

Att tro att Turkiet och Gulfstaterna skulle agera självständigt och utan att ha USAs stöd är mycket naivt, då förstår man inte hur mäktig USA-imperialismen är, de spelar i en helt annan division än andra stater. Det är faktiskt så att de har styrt över världen sedan ww2, Sovjet kunde inte mäta sig med USAs makt. Kina har blivit en ekonomisk stormakt, men i motsats till USA har de inte ambitioner att härska över andra länder, de respekterar länders suveränitet.

Så jo, man kan faktiskt beskylla USA för de flesta konflikter i världen. Men märk väl, inte det amerikanska folket, som liksom vi andra i Väst inte alltid är medvetna om vad USAs regering gör i andra länder. Det är det militärindustriella komplexet som styr i Washington och de är makthungriga och giriga.

Om du har möjlighet, lyssna på Loretta Napoleoni eller läs hennes böcker!

Jag håller helt med dig att USA övar ett starkt inflytande på de flesta av världens länder. Det har man i allra högsta grad även gjort i Syrien. Däremot har en del stater agerat mer långtgående än USA gällande kriget i Syrien och det kan ingen som följt denna konflikt undgå. USA mycket ofta stått för starka uttalanden, men inte vågat agera i takt med radikaliseringen. Nu har läget förändrats så kraftigt att USA går in och flygbombar Assads fiender. USA flygbombade så sent som igår runt Palmyra.

De arabiska staterna tillsammans med Turkiet har ett större ansvar för utvecklingen i Syrien än vad USA och Israel har. Många brukar beskylla Israel för det stora problemen i Mellanöstern. Det vi ser nu är däremot arabiska stater och folk som direkt och indirekt strider mot varandra, en utveckling som blivit allt mer sekteristisk. Man är nog lagd åt det konspiratoriska hållet om man tror att USA vill ha radikala islamister i Damaskus. Syrien är visserligen en pjäs i USA:s bricka, men de kommer själva inte acceptera vilken utgång som helst och det visar t.ex. bombningarna av IS, Jabhat al-Nusra och de skärpta och restriktiva vapenleveranserna.

Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Ja han verkar uppenbart driva med folk, hans inlägg är inget man ska ta på allvar.

Det är en person som på allvar menar att det är helt och hållet Turkiet och Saudi som är de bakomliggande orsakerna till konflikten och dessa länder förmått USA att mot sin egen vilja träna och beväpna terroristerna. USA har hela tiden "visat sitt missnöje" som han säger men ändå har man gått med på detta i 5 år??? Vidare har USA alltid försök få en politisk lösning genom förhandlingar men ändå har man beväpnat terroristerna i 5 år och även hotat landet med flygbomningar??? Har under åren sett alla möjliga galna konspirationsteorier men den här killens förklaringar slår nog det mesta. T.o.m börjar SVDs konspiratoriska ideer om Palmyras fall framstå som vettiga i jämförelse, Förmodligen satsar han på att få en anställning där och det är nog därför orsaken till att han skriver som han gör .

Så man ska inte lägga någon vikt i hans inlägg utan ta det som en rolig läsning av en Ding ding värld. Han säger också att man inte behöver hålla med honom.

Ett mycket konstruktivt inlägg i debatten. Tack för att du höjer nivån i tråden.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-23 kl. 17:19.
Citera
2015-05-23, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Vi som är civiliserade människor tycker inte det är okej att medborgare från våra länder beger sig till andra länder för att ansluta sig till terrororganisationer för att begå krigsbrott och terrorisera lokalbefolkningen. Det är viktigt att du förstår att Konungariket Sverige inte är någon sorts soptipp för bedragare och hederslösa lycksökare som först "flyr" från krig i Bosnien Kosovo Somalia Irak etc för att få svenskt uppehållstillstånd/svenskt medborgarskap och sedan med svenskt pass åker ner till krigshärdar för att bete sig som barbarer. Förstår du att civiliserade svenskar inte tycker det är okej? Prostitutionsresor är inte bra på något sätt men de går inte att jämföra med en krigssemester med mördande av människor och vandalisering av ett land.
Men det är bra att du är ärlig. Det är viktigt att riktiga muslimer som du får säga vad de tycker och tänker om kriget utan filter. Det finns alltför många fakemuslimer som dricker alkohol och inte följer Koranen, dessa låtsatsmuslimer förstör för alla andra.

Du är långt ifrån att vara civiliserad!

IS- krigare har flera gånger gjort flera in- och utresa i Sverige och i övriga EU- länder, varför har man inte gripit dem då?

Jag lovar, skulle en IS- krigare bekänna att han stridit på IS- sida skulle han få den bäst möjliga vården i ett EU- land.
Skulle en Assad- anhängare också bekänna att han stridit på regimens sida hade han blivit dömd för det.

Du är en idiot och barbar som leker civiliserad, men verkligheten är att du är lika vild och ociviliserad som en gorilla på ödemark!
Citera
2015-05-23, 17:29
Bannlyst
Citat:
Jag håller helt med dig att USA övar ett starkt inflytande på de flesta av världens länder. Det har man i allra högsta grad även gjort i Syrien. Däremot har en del stater agerat mer långtgående än USA gällande kriget i Syrien och det kan ingen som följt denna konflikt undgå. USA mycket ofta stått för starka uttalanden, men inte vågat agera i takt med radikaliseringen. Nu har läget förändrats så kraftigt att USA går in och flygbombar Assads fiender. USA flygbombade så sent som igår runt Palmyra.

De arabiska staterna tillsammans med Turkiet har ett större ansvar för utvecklingen i Syrien än vad USA och Israel har. Många brukar beskylla Israel för det stora problemen i Mellanöstern. Det vi ser nu är däremot arabiska stater och folk som direkt och indirekt strider mot varandra, en utveckling som blivit allt mer sekteristisk. Man är nog lagd åt det konspiratoriska hållet om man tror att USA vill ha radikala islamister i Damaskus. Syrien är visserligen en pjäs i USA:s bricka, men de kommer själva inte acceptera vilken utgång som helst och det visar t.ex. bombningarna av IS, Jabhat al-Nusra och de skärpta och restriktiva vapenleveranserna.

Ett mycket konstruktivt inlägg i debatten. Tack för att du höjer nivån i tråden.

Bombningar är ett jävla spel för omvärlden ditt jävla mongo. Om de nu skulle vara så som du tror varför gör man inte mer än så? Att ett inbördeskrig i Irak skulle utbryta mellan sunni och shis visste hem som helst men inte DU. Varför lät man bars det hända?

Det är tack vare USA som det ser ut i MÖ inte Turkiets eller SA idiot.

Har sagt det förr och gör det igen så får vi se om du eller någon annan svarar på det. Vilka länder är det dom säljer det här vapnen som hamnar i IS händer? IS behöver dagligen amo vilka tillverkar och säljer det då? Precis samma sak som händer i länder i Afrika. Man fördömmer de olika grupperna men under borden förser man dem med vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in