Citat:
Än en gång allt är Turkiet och Saudis fel, USA har hela tiden försökt skapa "fred och demokrati", man har leverat tonviss med vapen till Turkiet för att fraktas vidare till terroristerna men detta har "enbart varit för fredens och demokratins" skuld. Fattar du hur idiotisk du låter, inte konstigt att folk förlorat respekt för dig. Enligt dig är det alltså Turkiet och Saudi som är hjärnorna bakom det hela och USA har försökt "förhindra" dem och "visat sitt missnöje med dem". Men i varje fall erkänner du nu lite av västs inblanding i det hela, det är i varje fall ett steg framåt. 

Kan börja med att säga att jag inte bryr mig om någon förlorat respekt för mig. Jag är inte ute efter respekt. I övrigt vet jag inte vad du syftar på när du säger att folk förlorat respekt för mig.
Jag ger uttryck för mina egna åsikter. Du behöver inte hålla med mig. Det är därför jag försöker markera det genom att skriva att det i min mening eller enligt mig är x och y. Därför kan jag återigen, för tydlighetens skull, förklara det för dig.
USA är inblandade i konflikten och har sin egna agenda. Deras diplomatiska agerande har varit starka och påverkat många andra stater. Däremot har de inte vågat att ta allt för stora risker med rebellerna. Man har exempelvis underlåtit från att leverera vapen i vissa fall med rädsla att dessa ska hamna hos IS eller Jabhat al-Nusra. På senare tid har även USA öppnat upp sig i förhandlingarna, försökt tona ned Assads roll och vikten av en politisk lösning, något inte är tänkbart för Saudiarabien, Qatar eller Turkiet. Dessa parter har snarare varit ute efter en militärlösning.
Turkiet, Saudiarabien och Qatar har främjat en stark radikalisering i Syrien genom finansiering och vapenleveranser, med en likgiltighet inför var dessa hamnar. Dessutom har den turkiska regeringen i princip varit likgiltig inför att jihadister använt Turkiet som bas för sina aktiviteter i Syrien. Detta har USA exempelvis påpekat för Turkiet, i samband med händelserna i Kobane. Opinionen i USA är trött på krig och det är bland annat därför USA inte kunnat göra mer än vad dem har gjort.
Det finns ibland en tendens här i att beskylla Israel och USA för alla världens problem. I fallet med Syrien är dock de regionala stormakterna Turkiet, Saudiarabien och Qatar mer inblandade än USA. Vidare har jag aldrig sagt att USA skickat vapen för främja "fred och demokrati", för det har det har de definitivt inte gjort. Nej, jag ber dig inte att hålla med mig. Detta är min egna uppfattning. Du behöver inte bli upprörd eller gå till personangrepp.
Jag har varit en av de mest högljudda i min kritik mot USA, men att beskylla USA för alla världens problem är långt ifrån att vara saklig.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-23 kl. 01:51.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-23 kl. 01:51.
.