Citat:
Ursprungligen postat av
Q-BOY
Bombningar är ett jävla spel för omvärlden ditt jävla mongo. Om de nu skulle vara så som du tror varför gör man inte mer än så? Att ett inbördeskrig i Irak skulle utbryta mellan sunni och shis visste hem som helst men inte DU. Varför lät man bars det hända?
Det är tack vare USA som det ser ut i MÖ inte Turkiets eller SA idiot.
Har sagt det förr och gör det igen så får vi se om du eller någon annan svarar på det. Vilka länder är det dom säljer det här vapnen som hamnar i IS händer? IS behöver dagligen amo vilka tillverkar och säljer det då? Precis samma sak som händer i länder i Afrika. Man fördömmer de olika grupperna men under borden förser man dem med vapen.
Egentligen brukar jag undvika att besvara sådana som börjar sina inlägg med "ditt jävla mongo", men jag kan ändå göra ett kort instick.
USA tillverkar mängder med vapen tillsammans med andra stater i väst, t.ex. Sverige och Tyskland.
En del av dessa vapen har hamnat i Syrien. Men hur har vapnen hamnat i Syrien? Genom transitlandet Turkiet såklart. I princip alla vapenleveranser har smugglats in genom Turkiet, samma stat som inte kan kontrollera sin gräns mot Syrien.
Turkisk gränspolis har misshandlat och slagit civila som försökt ta sig in i Turkiet men varit likgiltiga inför europeiska jihadisters inresor. Även detta har skapat opinion mot den sittande regeringen som till parlamentsvalet nu riskerar att förlora sin majoritet. Jag är fortfarande förundrar över hur Turkiet, som har NATO:s andra största armé och en kraftigt växande ekonomi inte kan kontrollera sin gräns medan en stat som Libanon kan göra det. När Irak inte hade problem med IS i mellan åren 2010-12 så var deras gräns i princip helt täppt. Inga rebeller gick genom Irak, trots att det fanns en stor arabisk-sunnitisk befolkning där.
Varför har Turkiet inte lyckats med detta? Är det USA som skött dessa leveranser och gränsbevakningen?
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Kolonialmakterna upprätthöll sin makt i kolonierna genom att skapa splittring mellan t ex etniska grupper. "Härska genom att söndra" är en väl beprövad metod och det är det USA håller på med i Mellan Östern. Det finns ju hur mycket dokumentation som helst på att USA i allra högsta grad är iblandat och styr vad som händer.
Turkiet och de arabiska staterna har naturligtvis eget ansvar för vad de gör, de sviker "sina egna" för att hålla sig väl med USA. USA har skapat många prejudikat, se på Saddam, Gadaffi, Assad, få makthavare i arabstaterna vågar riskera att stöta sig med USA.
Absolut, att söndra och härska är något USA har gjort sedan andra världskriget och fram till idag. Det har stormakter historiskt sett gjort, se Storbritannien. USA är inte ensamma om att agera på detta sätt, även Ryssland har spelat "spelet".
Ryssland har i min mening skött konflikten i Syrien på ett mer sansat och försiktigt sätt än USA. Ryssland har under en lång tid visat sig stå fast vid internationell rätt, fram till krisen i Ukraina - där deras agerande varit högst klandervärt och i strid mot internationell rätt. Det går att finna "skit" hos alla dessa stater. Men det går inte att hävda att USA "ligger bakom allt" som sker i Mellanöstern. Deras krig i Irak har varit oerhört destruktivt för hela regionen och har indirekt bidragit till det som sker i Syrien idag. Däremot finns det även stater i och kring Mellanöstern (Turkiet, Libanon, Jordanien, Qatar, Saudiarabien, Iran) som har intressen av att spela ut parter och folkgrupper mot varandra. Det är främst Turkiet, Qatar och Saudiarabien som på rebellernas sida visat mest aktivitet och handlingskraft i detta avseende. USA har snarare stått för diplomatiska utspel, men deras vapenleveranser är idag begränsade.
Många vill ha något att skylla på. Det är enligt mig en förenkling att beskylla alla problem i Mellanöstern på endast USA.